film-anmeldelser
Interstellar

Interstellar

Terje har tatt den lange turen gjennom ormehullet til stjernene millioner av lysår unna, for å finne ut om storfilmen Interstellar er så bra som alle skal ha det til...

Filmbransjen har ikke mangel på sci-fi-eventyr, på godt og vondt. Det finnes klassikere som Star Wars (Episode 4-6) og 2001 a Space Odyssey, men det finnes også flere makkverk enn jeg orker å telle. Det er med andre ord ganske langt mellom de virkelige godbitene. Gravity var imidlertid en av nevnte godbiter. Den er kanskje ikke en science fiction-film i ordets rette forstand (selv om den dro ting litt vel langt), men den bød på god og intens underholdning som den ble hyllet for verden over. Jeg hyllet den jeg også, og nå er det Interstellar sin tur til å motta ris eller ros. Jeg velger det sistnevnte, uten tvil!

Uten å gå for dypt inn i handlingen skal jeg gjøre mitt beste for å forklare filmen går ut på. Interstellar er en sci-fi film satt til en ikke så altfor fjern fremtid. Verden begynner å gå tom for mat og sandstormer er en del av hverdagen. Eks-militærpilot og astronaut Cooper (Matthew McConaughey) bor sammen med sine to barn og svigerfar på en gård hvor han prøver å få endene til å møtes. Hverdagen blir imidlertid avbrutt og uten å skulle spolere hvordan kan jeg fortelle at Cooper ender opp hos NASA. Amerikanernes romprogam er nemlig ikke like nedlagt som befolkningen har trodd, og Cooper får et siste oppdrag. Han må finne en beboelig planet som menneskeheten kan dra til via et ormhull NASA har funnet ved Saturn. Som Cooper selv sier: «menneskeheten ble født på jorden, men det var aldri meningen at vi skulle dø her».

Interstellar

Jeg har sett mange filmer som treffer meg i hjerterota, av like mange grunner, og Interstellar er blant disse. I noen av filmene kan det være ett enkelt sitat som gjør det hele for meg, i andre er det kanskje historien eller musikken. I Interstellar er det derimot flere forskjellige elementer som gjør opplevelsen komplett, i hvert fall for meg. Musikken er av ypperste kvalitet og den passer alltid inn. Selveste Hans Zimmer står for musikken, så jeg forventet at det skulle være bra, men herregud så bra den er! Det gjelder ikke bare musikken heller, hele lydbildet er nemlig mesterlig. Historien er dessuten full av følelser som virkelig traff meg. Jeg er ikke en spesielt myk mann, men selv jeg kjente klumpen i halsen et par ganger. Og dette fra en vitenskapelig sci-fi/action-film regissert av Christopher Nolan. Jeg kan ikke akkurat si at jeg forventet det.

Situasjonen på jorda i Interstellar føles som en reaksjon på situasjonen planeten vår er i, med tanke på overbefolkning, klimaendringer osv. Hvordan vil dette påvirke oss i fremtiden? Med denne filmen har Nolan tegnet en uhyggelig potensiell fremtid. En fremtid jeg ikke har lyst til å leve i. Jeg kjenner jeg får lyst til å gjøre noe for å unngå dette, både for min egen og kommende generasjoners del. En verden som kaster oss på huet og ræva ut er en skremmende tanke.

InterstellarInterstellar

Nevnte jeg at filmen er pen? Altså utrolig pen? Ikke det nei. Det er den. Den er vakker. Effektene er blant de aller beste jeg har sett. Alt fra det store tomme verdensrommet og et lite romskip som en liten skygge på Saturn, til interiør i nevnte romskip og robotene TARS og CASE (som for øvrig er to fantastiske karakterer). Og sist, men ikke minst, selveste ormhullet. Det er så fantastisk overbevisende laget og illusjonen om at dette er virkelig brister aldri.

Filmen tar for seg mye avansert vitenskap og det har vært noen diskusjoner om nøyaktigheten. I en film som dette, som baserer seg veldig mye på vitenskap, er det utrolig viktig at det er riktig, eller i det miste virker troverdig. I Interstellar er nok ikke alt helt riktig, (blant annet fordi menneskeheten ikke vet absolutt alt ennå), men det er troverdig hele veien. Om alt skulle gjøres etter boka ville ikke filmen vært like spennende. Det ville ikke engang vært den samme filmen. Jeg er en tilhenger av at man skal kunne ta seg friheter så lenge det passer og i Interstellar er de riktige frihetene tatt. Med andre ord gir jeg blanke i at filmen som lener seg tungt på virkelig vitenskap ikke stemmer hundre prosent med tungleste forskningsartikler.

InterstellarInterstellar

Skuespillerne gjør for øvrig en fantastisk god jobb. Jeg tror på dem, føler med dem. McConaughey gjør en strålende jobb i hovedrollen, godt støttet opp av Anne Hathaway og David Gyasi som felles astronauter. Michael Caine gjør også en utrolig god jobb som Dr. John Brand og han er ansvarlig for en av de mest emosjonelle scenene i filmen. Robotene TARS og CASE er også (som tidligere nevnt) herlige karakterer, mye takket være stemmeskuespillerne Bill Irwin og Josh Stewart. Det er også en til som virkelig overrasket meg, og sikkert mange andre. Du skjønner hvem jeg mener når ser filmen selv, og jeg skriver "når" fordi dette er en must-see. Den aller beste rolletolkningen i filmen er derimot Coopers datter Murphy, glimrende spilt av Macenzie Foy (som ung) og Jessica Chastain (som eldre). De er begge rett og slett fantastiske som Murphy, som for øvrig er min personlige favorittkarakter dette mesterverket.

Jeg kan rable ned side på side om alt jeg tenker og føler rundt Interstellar, men det beste er å se den selv. Om du er som meg vil du nok også tenke mye på filmen i ettertid, for å gjøre opp dine egne meninger. Det er en film som er større enn livet på mange måter, men som samtidig beholder essensen til menneskeligheten. Den spiller ikke bare på å gi deg et nerdekick, men bruker også følelser for fortelle historien. Et dristig trekk for en film som dette, men det funker så til de grader! Full score!

Interstellar
10 Gamereactor Norge
10 / 10