film-anmeldelser

Spider-Man: Homecoming

For tredje gang lages det en film om Spider-Man med et nytt filmunivers og en ny hovedrolleinnehaver. Heldigvis er alle gode ting som kjent tre.

Én ting er sikkert: Første halvdel av 2017 har vært et forrykende godt kinoår for oss superheltfans. Filmer som The Lego Batman Movie, Logan, Guardians of the Galaxy Vol. 2 og Wonder Woman har hver på sin måte imponert og underholdt oss, til tross for at filmene har vært ganske forskjellige når det gjelder tone, innhold og målgruppe.

Når vi snakker om superhelter, er det særlig én helt som står sterkere enn de fleste i bevisstheten til folk flest. En helt som i likhet med Superman og Batman er en figur «alle» vet hvem er, ikke minst takket være hans allestedsnærværelse på ryggsekker, matbokser, klær og alt annet som kan inneholde en eller annen form for produktplassering. Jeg snakker selvfølgelig om Edderkoppen, skjønt vi har vel kalt ham Spider-Man her på berget i alle år vi også.

Spider-Man: Homecoming
Spider-Man er tilbake på kinolerretet, og er bedre, morsommere og langt mer gjennomført enn noen gang tidligere.

Selv om superhelten langt på vei innledet en ny epoke i superheltfilmhistorien da filmen Spider-Man kom ut i 2002, har det ikke bare vært enkelt å få godeste Peter Parker med i det nyetablerte filmuniverset til Marvel sammen med Iron Man, Thor, Doctor Strange og resten av gjengen. Ettersom Sony sikret seg filmlisensen til Spider-Man lenge før Marvel-filmuniverset var en greie, har edderkoppen måtte operere alene. Helt frem til nå. I fjor kunne vi endelig få et glimt av en ny filmutgave av Spider-Man i Captain America: Civil War, hvor skuespiller Tom Holland tolket rollen som Peter Parker til jubel og applaus. Nå er tiden endelig inne for en Spider-Man-film hvor edderkoppen er der han hører hjemme: I en verden sammen med andre superhelter (og skurker).

Og før du spør: Nei, filmen er ikke knyttet sammen med tidligere Spider-Man-filmer. Men den har noen fine throwbacks til dem uten at det føles feil eller unaturlig på noe tidspunkt.

Flere måneder har gått etter at Peter Parker (Tom Holland) ble rekruttert av Iron Man/Tony Stark som et trumfkort i konflikten innad i Avengers-rekkene. I månedene som følger venter Peter tålmodig på neste oppdrag fra superheltteamet, men alt han får beskjed om er å sitte pal og vente. For en superhelt med ekstreme heltekomplekser er ventetiden uutholdelig, og Peter prøver dermed å finne sin identitet i rollen som Spider-Man på den ene siden og videregåendeeleven Peter Parker på den andre siden. Balansegangen blir enda mer utfordrende når Spider-Man snubler over en gruppe våpenhandlere med våpen basert på romvesenteknologi fra angrepet på New York (som vi var vitne til i filmen Avengers).

I møte med Spider-Man må man spørre seg: Hvilke karakteristikker er det som definerer Spider-Man som figur? Her vil nok svarene variere, men selv mener jeg det er to kjerneelementer som bør være med. Det første er at Peter Parker-delen av rollefiguren er en outsider i sitt miljø, uavhengig av hva som er definisjonen for outsider for det aktuelle tidspunktet. Det andre er at Spider-Man er en helt med hjerte på rett sted, men hvor outsider-siden av Peter Parker likevel skinner litt gjennom og gjør selv heltedelen av ham til en som skiller seg ut fra andre helter.

Spider-Man: Homecoming
Ikke vet jeg hva det er med Michael Keaton og flyvende superhelter/superskurker, men skuespilleren er bare en av mange som leverer i Spider-Man: Homecoming.

Tidligere filmer har gjerne fått til én av disse delene tålig greit, men helheten har alltid vært noe mangelfull. Nå er det endelig gjort noe med. Spider-Man: Homecoming er en film hvor hovedpersonen helt og fullt føles riktig tvers igjennom. Mye av æren skal skuespiller Tom Holland ha, som til enhver tid føles akkurat slik en småusikker tenåring med nylig ervervede superkrefter ville vært i virkeligheten. I Spider-Man: Homecoming får vi se en millennial-tolkning av hovedrollefiguren, en tolkning som er presis, troverdig og vel gjennomført.

Spider-Man: Homecoming