Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Siterer Crazy Kraken:
Jeg ser etter en OK gaming laptop (15") til under 10 000kr. Er denne ok, tror dere? Skjermkortet tror jeg er bra nok, men prosessoren virker litt svak. Hva tror dere??

https://www.komplett.no/asus-f550ln-156-hd-matt/808886#!tab:ex
tra


Tror nok du med fordel kan se etter en med litt bedre prosessor ja. Du må nok opp et par tusen for å få en god PC om du skal ha bærbar.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Tror nok du med fordel kan se etter en med litt bedre prosessor ja. Du må nok opp et par tusen for å få en god PC om du skal ha bærbar.


Men har du et forslag til en modell da?

En Asus modell med bedre prosessor er feks denne: https://www.komplett.no/asus-s551ln-156-fhd-touch/808908#!tab:
extra


Men den har jo det samme skjermkortet som den første jeg listet opp og en HD skjerm som krever mer av skjermen enn den skjermen i den første laptopen jeg linket til.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
En Asus modell med bedre prosessor er feks denne: https://www.komplett.no/asus-s551ln-156-fhd-touch/808908#!tab:


Synes forsåvidt den virker grei nok. Skal du ha noe bedre ser det ut som du må gå opp til 17.3" som jeg har. Og da kan jeg i hvertfall informere om at de begynner bli rimelig digre til bærbare å være
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Anbefalte denne: https://www.komplett.no/asus-n56jr-156-full-hd-matt/794542


Looks good. Go for it!
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Looks good. Go for it!


Håper hun blir fornøyd med den.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Nylig har pc'n min begynt å gi etter (forventet dette siden den er snart 5 år gammel), jeg har aldri byttet ut noen deler på den siden jeg først kjøpe den. Bortsett fra installasjon av nytt grafikk kort og 3 tb hardisk.

delene jeg har er:
grafikk kort : NVIDIA GeForce GTX 680
Prossesor: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor 3.20 Ghz
Ram: 4,00 GB
Systemtype: 64 bit
Begge hardiskene mine er WDC hardisker en med 1 TB og en med 3 TB


Er det noe jeg burde få byttet ut på pc'n for at den skal kunne gå raksere? og hvis jeg må få byttet ut eks ram, hva må jeg da vite for å finne passende ram brikke ?
  • 0
Siterer UndergroundWizard:
Er det noe jeg burde få byttet ut på pc'n for at den skal kunne gå raksere? og hvis jeg må få byttet ut eks ram, hva må jeg da vite for å finne passende ram brikke ?


Vel du har et problem i det at hvis du skal bytte prosessor (som er AM3 socket) så må du bytte hovedkortet og RAMen også. Det selget ikke noe særlig AM3 socket CPUer lenger, det som brukes nå er AM3+

Nå vet jeg ikke hva slags hastighet du har på RAMen din eller hvilket hovedkort du har, men skjermkortet er det ihvertfall ikke noe galt med. 4gb RAM er egentlig nok for gaming (GTX 680 har nok sikkert et par gb vRAM også) men hastigheten på RAMen din har selvfølgelig endel å si. Du har gode specs, men prosessoren din begynner kanskje å bli litt utdatert.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Vel du har et problem i det at hvis du skal bytte prosessor (som er AM3 socket) så må du bytte hovedkortet og RAMen også. Det selget ikke noe særlig AM3 socket CPUer lenger, det som brukes nå er AM3+


tusen takk for rask respons

Noen anbefalelser/forslag til ny prosessor, hovedkort og ram som kan funke? Vill jeg møte på andre problemer hvis jeg bytter ut delene (for liten strømforsyning etc ?) og er prosessen vanskelig ? og viktigst av alt kan dette bli dyrt ?
  • 0
Vel, om du vil fortsette med AMD (som du har nå) så vil jeg anbefale den lure oppgraderingspakken: https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-amd-fx-6300/74650
6


Det er en av de beste løsningene om man sammenlikner pris og ytelse. Jeg har den selv og det drar alle spill der ute.

Jeg vil anbefale strømforsyning med ihvertfall 500w. Hvor mye har du på den du har nå?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Jeg vil anbefale strømforsyning med ihvertfall 500w. Hvor mye har du på den du har nå?

har en på 500w

Selve utbyttingen er vell ikke ekstremt vanskelig håper jeg
Tusen hjertelig takk for hjelpen btw
  • 0
Siterer UndergroundWizard:
har en på 500w


Toppers! Da har du egentlig det du trenger. Skjermkortet ditt er bra nok foreløpig så ikke gidd å bytt det enda.

Noen her på GR vil kanskje mene at du trenger en enda bedre CPU enn den som er i pakken jeg sendte deg, men det kommer veldig an på hvor mye penger du vil bruke. Men jeg mener nå du burde gå for den oppgraderingspakken, hvis du liker det du ser i den da.

Det eneste andre jeg tenker at kan gjøre PCen "bedre" er en SSD, men den kommer ikke til å spille spill noe bedre, bare starte opp windows og programmer raskere. Men det er også verdt å invistere i etterhvert.

Om det er noe mer du lurer på så må du bare spørre!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Noen her inne som har noe erfaring med Multicoms egne bærbare datamaskiner?

http://www.multicom.no/Gaming-laptop/cat-c/c1000042
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Heisann
Kjøpte meg en stasjonær pc for to år siden. Det er. Eller var en sinnsyk pc da jeg kjøpte den. Men er.et.problem med.den. Hver gang jeg starter et krevende spill, Som Total war: Shogun 2 så slutter den å funke og starter på nytt. Den klarer fint å kjøre spill som Warcraft 3 og har aldri noe problemer når jeg spiller det. På feilraporten jeg får når PCen kommer på er.at.det var.en.bluescreen. Aner ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvordan. Har oppdatert alle de nyeste driverne og sånt.. Har hatt problemet i 2 år nå så begynner å bli lei
Rock this earthlings
  • 0
Siterer JollyH:
Heisann
Kjøpte meg en stasjonær pc for to år siden. Det er. Eller var en sinnsyk pc da jeg kjøpte den. Men er.et.problem med.den. Hver gang jeg starter et krevende spill, Som Total war: Shogun 2 så slutter den å funke og starter på nytt. Den klarer fint å kjøre spill som Warcraft 3 og har aldri noe problemer når jeg spiller det. På feilraporten jeg får når PCen kommer på er.at.det var.en.bluescreen. Aner ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvordan. Har oppdatert alle de nyeste driverne og sånt.. Har hatt problemet i 2 år nå så begynner å bli lei

Ahh bluescreen. Det er et vanlig problem og hender desverre ofte, men denne guiden her fra Microsoft fikk ihvertfall orden pa problemet mitt. hvis ikke snakk med dem her Telefon: 23 500 500
E-post: [email protected]

Microsoft Norge AS
Lysaker torg 45,
1366 Lysaker
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Vet ikke såååå mye om hardware og PC-gaming, men jeg lurte på om noen kan forklare meg hva "overclocking" er? Og er overclocking nødvendig? Er det stor ytelsesforskjell dersom man overclocker?
GOT EEM
  • 0
Siterer thosol01:
Siterer JollyH:Heisann
Kjøpte meg en stasjonær pc for to år siden. Det er. Eller var en sinnsyk pc da jeg kjøpte den. Men er.et.problem med.den. Hver gang jeg starter et krevende spill, Som Total war: Shogun 2 så slutter den å funke og starter på nytt. Den klarer fint å kjøre spill som Warcraft 3 og har aldri noe problemer når jeg spiller det. På feilraporten jeg får når PCen kommer på er.at.det var.en.bluescreen. Aner ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvordan. Har oppdatert alle de nyeste driverne og sånt.. Har hatt problemet i 2 år nå så begynner å bli lei
Ahh bluescreen. Det er et vanlig problem og hender desverre ofte, men denne guiden her fra Microsoft fikk ihvertfall orden pa problemet mitt. hvis ikke snakk med dem her Telefon: 23 500 500
E-post: [email protected]

Microsoft Norge AS
Lysaker torg 45,
1366 Lysaker


http://windows.microsoft.com/nb-no/windows7/resolving-stop-blue-
screen-errors-in-windows-7
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer Zilco:
Vet ikke såååå mye om hardware og PC-gaming, men jeg lurte på om noen kan forklare meg hva "overclocking" er? Og er overclocking nødvendig? Er det stor ytelsesforskjell dersom man overclocker?


Enkelt sagt ber du maskinen om å jobbe overtid. Den er egentlig ikke bygget for det, og den har ikke godt av det i lengden, men den gjør ytelsen bedre. Dette er vel og greit, og mange tar god nytte ut av dette, men det er ikke anbefalt å gjøre dette med mindre man vet hva det gjør.
For det første bryter du forsikringsreglementet, slik at du ikke får noe igjen hvis du skulle gjøre noe galt.
For det andre er det veldig lett å gjøre noe galt. Hvis du ber PCen ute bedre på et punkt du ikke er sikker på hva gjør, kan du lett risikere at denne delen blir ødelagt eller ødelegger for noe annet.

Nå skal du ikke ta meg på ordet, ettersom at jeg ikke har behovet for overclocking, men du burde lese deg godt opp på det, før du begynner å tukle er min anbefaling
Jesper. -- Mobo: MSI Z97 G5. PCU: Intel i7-4770K. RAM: Corsair 16GB. GPU: Geinward GTX 660Ti 2GB. SSD: Intel 240 GB. HDD: WD 3TB. Tower: CM Storm Scout 2 Advanced. Monitor: BenQ LED RL2455HM (x2). Keyboard and Mice: Steelseries. Headsett: Qpad QH-90.
  • 0
Heisann, lurte på om noen kunne se kjapt på http://www.multicom.no/Drogo-i827-Killer-GamingPC-Intel-Core-i7
-4790e-16GBe-240GB-SSD-2TBe-DVDRWe-GeForce-GTX-770-2GB
e-750We-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100583/p10629487
og se om den er okey til den prisen? Skal ikke spille de mest kravstore spillene på ultra-high, skal først og fremst brukest til MMOs. Hvordan vil den kjøre WoW?
GOT EEM
  • 0
Siterer Zilco:
Heisann, lurte på om noen kunne se kjapt på http://www.multicom.no/Drogo-i827-Killer-GamingPC-Intel-Core-i7
-4790e-16GBe-240GB-SSD-2TBe-DVDRWe-GeForce-GTX-770-2GB
e-750We-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100583/p10629487 og se om den er okey til den prisen? Skal ikke spille de mest kravstore spillene på ultra-high, skal først og fremst brukest til MMOs. Hvordan vil den kjøre WoW?


Tror den PC'en der vil holde til ganske mye. Den drar nok WoW på maks og vel så det uten problemer. Tror ikke du behøver å legge så mye penger i en PC heller, om det kun er MMO's du beregner den på.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • Missing Avatar
  • Vado
Siterer Vado:
kanskje du bare overlappet med en allerede utdatert driver da og erstattet den nye med gammel >P>D>xD


Dette stemmer sikkert ikke, (vet ikke) til svar på:

Siterer Parkour Gamer:
WTF? Etter at jeg installerte de nyeste driverne gikk Grafikk og Spillgrafikk i Windows-opplevelsesindeks fra 7,9 i score (som er topscore) til 7,6! Hva søren?


Kan noen slette min kommentar?
  • 0
Jeg prøver å koble min stasjonære PC til TV-en, men det ser ut som om signalet fra HDMI ikke er aktivert på PCen. Noen som vet hvordan jeg fikser dette?
GOT EEM
  • 0
Yo.

Lurte på om noen hadde anbefalinger angående en bærbar Pc jeg kan kjøpe. Jeg skal på folkehøgskole til høsten og vet ikke hva jeg skal kjøpe. Linjen jeg skal på blir det redigering av bilder, videoer, osv. Vet ikke om det har noe å si hva slags Pc, men vil likevel høre forslag. Helst på en pris på 10 000 eller under.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer albaga:
Lurte på om noen hadde anbefalinger angående en bærbar Pc jeg kan kjøpe. Jeg skal på folkehøgskole til høsten og vet ikke hva jeg skal kjøpe. Linjen jeg skal på blir det redigering av bilder, videoer, osv. Vet ikke om det har noe å si hva slags Pc, men vil likevel høre forslag. Helst på en pris på 10 000 eller under.


Til 10k får du en bra Mac. For alt unntatt spilling mener jeg det er det beste. Det finnes en rabatt på rundt 5 % et eller annet sted gjennom noe studentgreier.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!