Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Men å sette av 10-12k er vel greit om man skal få seg en ordenlig maskin?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Men å sette av 10-12k er vel greit om man skal få seg en ordenlig maskin?


10-12k er dugelig pris om du vil ha en veldig kraftig stasjonær eller en dugelig bærbar
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Er faktisk enig i at en vanlig macbook virker bra nok, men jeg har tenkt til å drive med 3D modellering fremover, nå som jeg snart får mer fritid og da vet jeg ikke hvor kraftig PC jeg bør ha. Jeg skal bruke Blender.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Er faktisk enig i at en vanlig macbook virker bra nok, men jeg har tenkt til å drive med 3D modellering fremover, nå som jeg snart får mer fritid og da vet jeg ikke hvor kraftig PC jeg bør ha. Jeg skal bruke Blender.


Da trenger du vel minst 4gb ram og en kjapp prossessor, men det er vel lurere å lære seg 3DS max eller Maya? Blender gir deg vel en god introduksjon, men det er fortsatt vanskelig å lære seg et nytt program, spesielt 3DS som er det som blir brukt mest for tiden
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
3DS max og Maya koster jo flesk da! Jeg har jo ikke råd til det!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Må bare beklage at jeg poster dette her, men den andre tråden er død.

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10588521;
c:100584;fl:0


Noen som vet om dette er noe å bruke litt penger på? Med quad og 8GB RAM er den vel ganske kjapp og kraftig i forhold til prisen, er den ikke?

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10562179;
c:100584;fl:0


Og hva med denne med en bedre i5 og grafikkort?

På forhånd takk
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
3DS max og Maya koster jo flesk da! Jeg har jo ikke råd til det!


Hvis du ikke finner noen omveier (a), anbefaler jeg truespace, tror det er litt bedre enn blender selv om blender ikke er noe dårlig alternativ.
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Hei folkens! Jeg har et problem, og det er stort! Jeg får ikke brukt .exe filer. De er rett og slett ikke brukbare. De vil ikke kjøre rett og slett.

Jeg har Windows Home Premium 7 og sliter som faen! Hjelp plis!
I'm gonna brestfeed you with bullets!
  • 0
Siterer kvidogbleg:
Må bare beklage at jeg poster dette her, men den andre tråden er død.

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10588521;
c:100584;fl:0

Noen som vet om dette er noe å bruke litt penger på? Med quad og 8GB RAM er den vel ganske kjapp og kraftig i forhold til prisen, er den ikke?

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10562179;
c:100584;fl:0

Og hva med denne med en bedre i5 og grafikkort?

På forhånd takk


Som nevnt tidligere, så er ikke noen av disse PC-ene her særlig egnet til spilling. Hvertfall ikke den første. 8GB Ram hjelper deg lite om du fortsatt ikke har noe særlig til grafikkort. GTS 250 er ikke så mye å skryte av lenger, for å si det rett ut. Anbefaler deg å ta en kikk på Komplett.no, mye bra PC der, som er mer rettet mot spilling.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Til alle dere som har tenkt til å kjøpe en Macbook pro; nå har apple oppgradert denne serien.

Om dere tar en titt innom apple sine hjemmesider, så ser dere at det står "New" ved Macbook pro når dere er på apple store siden.

Jeg kan ta et eksempel for dere som ikke husker hvor kraftige laptopene var før. Om dere tar en titt på den billigste 13" laptopen, så ser dere at den koster 9990 og at den har:

13": 2.4GHz Intel Core 2 Duo-prosessor
4 GB Hukommelse
250 GB harddisk
SD card slot
Built-in 10 hour battery
NVIDIA GeForce 320M-grafikkprosessor

Den forrige modellen kostet også 9990kr og hadde (om jeg husker riktig):

13": 2.24GHz Intel Core 2 Duo-prosessor
2 GB Hukommelse
180 GB harddisk
SD card slot
Built-in 10 hour battery
NVIDIA GeForce 320M-grafikkprosessor (?)

Jeg tror grafikkortet er det samme, men uansett er det endel store endringer. Er tiden inne for å kjøpe seg en Macbook pro?

Husk at alle modellene er nye, den billigste 13" var bare et eksempel.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Dette sier bare alt om hvor mye Apple tjener per maskin, og hvor negativt det er med ingen konkurranse om en viss kundegruppe. Negativt for de som kjøpte MacBook Pro 13" til 10k rett før Apple oppgraderte spesifikasjonene.
I PC-markedet ellers oppgraderes modellene kontinuerlig som følge av stor konkurranse.

Når det er sagt så kunne jeg godt tenke meg en MacBook Pro 13". Jeg vurderer å gå til anskaffelse av det etter eksamen. Min gamle bærbare begynner å skrante på både det ene og det andre.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Vel, med apple så kan man regne med et år mellom hver oppgradering. Så man kan jo på en måte forutse når denne oppgraderingen kommer og når det er lurt å kjøpe en ny laptop. Men jeg skjønner helt klart hva du mener.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Man trenger gjerne en PC idet den gamle er kaputt, eller man har tilstrekkelig med penger mellom fingrene. Derfor ser jeg Apples tilnærming som svært lite gunstig for forbrukerne, men selvfølgelig desto mer gunstig for Steve Jobs aksjeprofitt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Så har jo Apple et bedre OS da, men kan man innstalere OSX på en windows maskin, slik som det fungerer med windows på Mac? Ellers er jeg forsåvidt enig med dere, at Macene er for dyre, men satan til gode de er å bruke
  • 0
Siterer Strategist:
Man trenger gjerne en PC idet den gamle er kaputt, eller man har tilstrekkelig med penger mellom fingrene. Derfor ser jeg Apples tilnærming som svært lite gunstig for forbrukerne, men selvfølgelig desto mer gunstig for Steve Jobs aksjeprofitt.


Ja, men det må jo være en grunn til at så utrolig mange hopper over fra de ordinære PCene til apples Macbook serie. Jeg tror ikke den vanlige mannen i gata ser oppgraderings-hyppigheten som et problem. Hvorfor har du tenkt til å kjøpe en Macbook og ikke en av de ordinære laptopene da?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Rattata12:
Så har jo Apple et bedre OS da, men kan man innstalere OSX på en windows maskin, slik som det fungerer med windows på Mac? Ellers er jeg forsåvidt enig med dere, at Macene er for dyre, men satan til gode de er å bruke
Såvidt jeg vet er det fremdeles slik at noen Windowsmaskiner kan installere Mac OS, men ikke absolutt alle. Tidligere var det iallefall litt selektivt. Men jeg antar at det skal fungere med så godt som alle maskiner nå. Nå er jo Apple gått over til å bruke både samme grafikkminne og prosessorer som resten av markedet.

Lagt til 2010-04-19 21:42:
Siterer Crazy Kraken:
Ja, men det må jo være en grunn til at så utrolig mange hopper over fra de ordinære PCene til apples Macbook serie. Jeg tror ikke den vanlige mannen i gata ser oppgraderings-hyppigheten som et problem. Hvorfor har du tenkt til å kjøpe en Macbook og ikke en av de ordinære laptopene da?
Mannen i gata ser at Mac er stilig og på moten, og at Mac er enkelt med få valgmuligheter og dermed et enklere valg av modell. Mannen i gata trenger heller ikke mer avanserte muligheter slik Windows tilbyr. Ikke trenger mannen i gata noe grafikkmonster heller. Derfor ser jeg ikke bort fra at mange kunne ha nytte av Mac. Selv om mange mindre datakyndige opplever overgangen som vanskelig.

For min del står det mellom MacBook Pro 13" og Lenovo ThinkPad som de mest spennende ekstra lette bærbare. Jeg er ute etter mobilitet. Lenovo retter seg mer mot bedrifter med toppmodellene i den lette serien og dermed blir kompromissene litt for mange og prisene for stive. Dessuten: Forandring fryder. Men det er ikke bestemt at jeg går for en MacBook Pro 13" eller i det hele tatt for en Mac av noe slag. Tiden vil vise.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg vil anbefale deg å kjøpe mac, kjøpte mac ifjor, og skal aldri skifte tilbake Men hva mener du med at windows kan gi mer avanserte valgmuligheter?
  • 0
Siterer Strategist:
Mannen i gata ser at Mac er stilig og på moten, og at Mac er enkelt med få valgmuligheter og dermed et enklere valg av modell. Mannen i gata trenger heller ikke mer avanserte muligheter slik Windows tilbyr. Ikke trenger mannen i gata noe grafikkmonster heller. Derfor ser jeg ikke bort fra at mange kunne ha nytte av Mac. Selv om mange mindre datakyndige opplever overgangen som vanskelig.


Godt sagt. Mac er vel noe de fleste ser på som enkelt, unikt og stilfullt. Ihvertfall mannen i gata.

Hvilken ThinkPad tenker du på?

Siterer Rattata12:
Jeg vil anbefale deg å kjøpe mac, kjøpte mac ifjor, og skal aldri skifte tilbake Men hva mener du med at windows kan gi mer avanserte valgmuligheter?


Hvorfor vil du anbefale en mac, og hvilken modell har du?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hvilken ThinkPad tenker du på?
Jeg må innrømme at jeg ikke er oppdatert på de nåværende modellene i ThinkPad-serien. For øyeblikket tar eksamen fokus. Men jeg har selvfølgelig siklet over toppmodellene som til enhver tid koster rundt 21k.

Siterer Rattata12:
Jeg vil anbefale deg å kjøpe mac, kjøpte mac ifjor, og skal aldri skifte tilbake
Jeg kommer uansett til å beholde en stasjonær PC med Windows. Som gadgetinteressent og gadgetanmelder er det selvfølgelig et must, da det er eneste mulighet.

Siterer Rattata12:
Men hva mener du med at windows kan gi mer avanserte valgmuligheter?
Det er en del ting man kan tilpasse i Windows som man ikke kan gjøre med Mac. Dessuten har man en annen frihet av tilgjengelig programvare.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Citerer Strategist:

Citerer Rattata12:
Jeg vil anbefale deg å kjøpe mac, kjøpte mac ifjor, og skal aldri skifte tilbake Men hva mener du med at windows kan gi mer avanserte valgmuligheter?


Hvorfor vil du anbefale en mac, og hvilken modell har du?


Jeg anbefaler Mac fordi alt er mye lettere, ta for eksempel Expóse og Dock´en, det fungerer mye bedre, raskere oppbygd OS, med god default internettbrowser, samt Mac har lekkert design. Det er mye jeg kan si, men prøv Mac i 2 mnd og du vil ikke gå tilbake om du må . Ha MacBook 2.4 Ghz modellen fra i fjor ( den beste MacBook som var da på markedet) Det er en 13.3" som jeg anbefaler stort som studieMac som en kan lett bære med seg. ( Størrelse messig)

1 Siste ting, vil ikke påstå det er dårlig frihet angående program på Mac strategist?

Lagt til 2010-04-19 22:41:
Jeg vil og se på denne Mac ; http://www.eplehuset.no/produkt/1885_macbook-pro-154-266-ghz-
ny.aspx


Den er dyr, men huff så god den er Men hvorfor har ikke Apple lagt inn i5 og i7 Quad Core prosessorer? Og kun lagt til Core Mobile i5 og i7?
  • 0
På laptoper så blir i3, i5 og i7 core mobile prosessorer brukt. Navnet sier nesten seg selv, mobile.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Greit, skjønte såpass, (er ikke n00b) men er det på grunn av batterilevetiden eller for svake komponenter i forhold?
  • 0
Vel, jeg er nok ikke den rette å spørre angående dette da jeg ikke egentlig er så flink til å skjønne og forklare slike tekniske PC ting.

Mine tanker er vel at når man bygger en laptop så er det noe helt annet i forhold til en stasjonær PC. Man må ha et større fokus på at ting skal være smått og at det ikke genereres (<-- det ordet ser ikke bra ut!) for mye varme da viftene og kjøleelementene i laptoppen ikke alltid er gode nok til å holde laptopen på de optimale temperaturene.

På en annen side så er det sikkert (som du nevner) at det er for å spare strøm, altså at prosessoren ikke er så energikrevende.

Det er sikkert mange fler elementer også.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
genereres (<-- det ordet ser ikke bra ut!)
Ordet ser helt fint ut det
Forøvrig har du helt rett i det du sier i posten din. Det har med plass, strømforbruk, og varmeutvikling. Det er for eksempel teknologi i slike brikker som gjør at de kan kjøre mye mer energieffektivt på relativt moderat krevende operasjoner.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Citerer Crazy Kraken:
genereres (<-- det ordet ser ikke bra ut!)
Ordet ser helt fint ut det
Forøvrig har du helt rett i det du sier i posten din. Det har med plass, strømforbruk, og varmeutvikling. Det er for eksempel teknologi i slike brikker som gjør at de kan kjøre mye mer energieffektivt på relativt moderat krevende operasjoner.


Var det jeg trodde, men greit å være på den sikre siden

Lagt til 2010-04-20 09:10:
Siterer Strategist:
Dette sier bare alt om hvor mye Apple tjener per maskin, og hvor negativt det er med ingen konkurranse om en viss kundegruppe. Negativt for de som kjøpte MacBook Pro 13" til 10k rett før Apple oppgraderte spesifikasjonene.
I PC-markedet ellers oppgraderes modellene kontinuerlig som følge av stor konkurranse.

Når det er sagt så kunne jeg godt tenke meg en MacBook Pro 13". Jeg vurderer å gå til anskaffelse av det etter eksamen. Min gamle bærbare begynner å skrante på både det ene og det andre.


Apple tjener ikke så veldig mye, en av de nye MBP til 18k her i Norge, får man for 2199 USD eller ca 12900 nok ;) så SÅ mye tjener de ikke...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!