Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Kommer vel an på internetthastigheten din ( http://speedtest.net/ ) og hvor mange som laster ned fra CDON. Personlig dreit jeg meg ut og lastet ned MW2 fra Spaceworld.no . Tenkte at det var raskere enn å gå ned i butikken og kjøpe det(30min)..Det tok 6 timer -.-'
Fem-stjerners medlem
  • 0
Lasta ned ATIs hotfix driver en gang til, og så begynte forced AA plutselig å funke. Rart.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Lurer litt på å oppgradere til nytt skjermkort, men Fattigman hadde et spørsmål han kan få stille først.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
@ Yuggothian:

Har du sett i CCC om det er noen AA-options? Ettersom det funka etter du hadde re-innstallert driverne så kan det vel være driveren som var skada/dårlig. Bra det er i orden, da. Du trenger vel ikke oppgradere fra et 4870X2? Eneste jeg ser poeng i da er et 5870. Blir ikke så fælt til ytelsesøkning det heller, dog du får et kjøligere og stillere kort. Samt enkeltkjerne.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
@-Sebastian-:

Jeg tror faktisk at den kan ha fungert første gangen, men jeg har funnet ut at man tukle litt med AA'en i CCC og skifte på den til forskjellige nivåer et par ganger før det funker av og til, så det var mest sannsynlig det som var problemet. Det blir dog et ganske irriterende dropp i framerate når jeg slår på AA. Så lenge jeg ikke har på adaptive AA i tillegg er det forsvidt ganske greit under vanlig gameplay, men under samtaler osv blir det bare jæklig annoying.

Et 5870 høres ganske digg ut ja. Har sjekka litt rundt på diverse tråder og ME2 performance vids på youtube, og fant ut at 4870 X2 ikke funker like godt med spillet som et enkelt kort (må bare spørre, når det er X2, betyr det da at det er to kort som kjører sammen, eller et kort med to kjerner/to kort med to kjerner?). Faktisk skulle et enkelt 4870 være et bedre alternativ.

En annen ting jeg må spørre om*warning! noob-spørsmål* : skal snart kjøpe en ny PC skjerm, og lurte på hvilken oppløsning som er best; 1920x1080 eller 1920x1200? Er logikken liksom at higher numbers = høyere oppløsning? Or is it the other way around?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Ok. 4870X2 er, derav navnet, to stk. 4870 som kjører sammen. Sist jeg sjekka kjører begge kjernene på ett PCB. Det første GTX 295 kjørte sandwich-løsning med to kort limt sammen. Senere fant de ut at det var en dårligere måte, så de lagde en ny versjon à la 4870x2. (Ikke at det betyr noe, men begge deler finnes, liksom.)

Ny skjerm ja. Har man et kort som 4870X2, 5870 osv, er det waste om man ikke har oppløsningene det er snakk om her eller mer. Når det gjelder forskjellen på 1920x1200 og 1080, så er det jo sånn sett "bedre" med x1200. Her sitter man med 120 mer pixler vertikalt, ergo skarpere bilde. Min skjerm har 1920x1200, men jeg mener at den er litt høyere (altså fysisk) enn de med 1080. Mye mer naturlig form, etter min mening, da de med 1080 ser mye mer flatklemte ut. Forskjellen er vel hvorvidt skjermen er 16:9 eller 16:10.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
I see. Så... 5870 støtter ikke 1920x1200 oppløsning uansett hvilken skjerm man har?

Er det 16:9 eller 16:10 som passer best med en oppløsning som 1920x1200? Eller passer begge like bra?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Må ha formulert meg litt feil: Om man ikke har en skjerm med oppløsning på 1920x1200 eller mer, så er det ikke poeng i å kjøpe et 5870 eller tilsvarende/kraftigere. Dess høyere oppløsning, dess bedre grafikkort må man ha for å få fin framerate. 1920x1200 (24" skjerm, som regel) er en oppløsning hvor kort som 5870 stortrives i.

Når det gjelder 16:9 og 16:10 så mener jeg at det funker slik:

1920x1080 = 16:9
1920x1200 = 16:10

Skyt meg gjerne viss jeg har feil, dere andre som vet mer om dette.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Ah, skjønner! Takk for god og informativ respons! Fikk klarnet opp i en del ting nå.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Driveren til Viewsonic Plug and Play skjermen min er utdatert, og jeg finner ikke driveren som matcher modellnummeret mitt(VS11659) noe sted. Har googla som faen og når jeg prøver Viewsonic's driverliste på siden deres får jeg bare '404 File not found' uansett hva jeg søker på.

Halp pl0x?

PS. Musepekeren har begynt å flimre/forsvinne når jeg spiller. Kan dette være relatert til den utdaterte driveren, eller er jeg på villspor?

EDIT: Nvm, fant den.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Hva er egentlig den store forskjellen mellom DX 10/10.1 og DX 11. Har nettop ny pc og har bittelitt lyst til å oppgradere til DX 11, selv om jeg tror jeg venter til Ati Radeon 6000 serien. Nå har jeg Nvidia GTX 275 (900mb) som da har DX 10,1
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Bump for mikkelrevmann
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Sikkert ikke en dritt.

hvis du ikke finner det på google, er det ikke verd og bry seg om.

Men du søkte det kansje ikke først?

AHH!!! HATER NÅR FOLK IKKE GJØR DET!

http://tinyurl.com/377aw6n
  • 0
Jeg har et problem. Når jeg kjører Sony Vegas og skal rendere en film blir pc'en rett og slett for varm. Cpu en og systemet går opp til 70 grader celsius og så slår den seg av.

i7- 860
gtx 275
8 gb ram
asus p7p55d-le
CM centurion black 534
chieftec 700 w

kabinettet har en 120mm vifte bak som suger ut og en 120mm på siden som suger inn. men ingen kjøling foran. grafikkortet holder seg stødig på 47 grader men alt annet fyker opp i 70 grader. noen råd?

btw jo jeg søkte og der fant jeg noen bilder der veier og hustak var mye bedre på dx11 enn dx10,1. Men det er jo mye som er fake på nettet og når jeg søkte på video der du skulle se forskjellen så jeg ikke en dritt, lurte bare på om dere hadde sett noe.
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Noen som har peiling på hvordan jeg får åpnet en .cbr på Mac'en min?
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Jeg har et problem. Når jeg kjører Sony Vegas og skal rendere en film blir pc'en rett og slett for varm. Cpu en og systemet går opp til 70 grader celsius og så slår den seg av.

i7- 860
gtx 275
8 gb ram
asus p7p55d-le
CM centurion black 534
chieftec 700 w

kabinettet har en 120mm vifte bak som suger ut og en 120mm på siden som suger inn. men ingen kjøling foran. grafikkortet holder seg stødig på 47 grader men alt annet fyker opp i 70 grader. noen råd?

btw jo jeg søkte og der fant jeg noen bilder der veier og hustak var mye bedre på dx11 enn dx10,1. Men det er jo mye som er fake på nettet og når jeg søkte på video der du skulle se forskjellen så jeg ikke en dritt, lurte bare på om dere hadde sett noe.


Prosessoren skal enkelt tåle 70 grader. Om du vil senke temperaturen så kjøper du en tredje parti kjøler til den. Når det gjelder forskjell på DX 10 og 11, så er det mye forskjell! Prøv Dirt 2 med et DX 11 kort
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Kan Pc'en min dra Splinter cell Conviction?? Dette er PC'en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502195&view=detailed

Den drar BFBC2 på 1366 - 768 veldig greit, og med minimal lag, og den drar COD4 på fullt med null lag, og drar AC2 på like høy oppløsning med nesten helt umerkelig lag eller null lag.

Eller burde jeg ikke satse på å dra Conviction, for hvis jeg kjøper det, lager det noe j****? Burde jeg heller kjøpe Double Agent for en 100 lapp på Gamestop??

Jeg håper virkelig den drar spillet bra, og tusen takk hvis noen gidder å svare meg!!!!!!!!!!!!

Lagt til 2010-06-15 16:10:
Og dessuten, hvorfor i svarte granskauen er det 18+ på Double Agent??! Jeg vet om 12+ spill som er mer brutalt!! Og Conviction burde også egentlig vært 16+ synes jeg ifølge videoer...
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Kan Pc'en min dra Splinter cell Conviction?? Dette er PC'en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502195&view=detailed

Den drar BFBC2 på 1366 - 768 veldig greit, og med minimal lag, og den drar COD4 på fullt med null lag, og drar AC2 på like høy oppløsning med nesten helt umerkelig lag eller null lag.

Eller burde jeg ikke satse på å dra Conviction, for hvis jeg kjøper det, lager det noe j****? Burde jeg heller kjøpe Double Agent for en 100 lapp på Gamestop??

Jeg håper virkelig den drar spillet bra, og tusen takk hvis noen gidder å svare meg!!!!!!!!!!!!

Lagt til 2010-06-15 16:10:
Og dessuten, hvorfor i svarte granskauen er det 18+ på Double Agent??! Jeg vet om 12+ spill som er mer brutalt!! Og Conviction burde også egentlig vært 16+ synes jeg ifølge videoer...


Joda, det skulle nok gå. Det du derimot bør huske på, er at du trenger internett-tilgang HELE tiden for å spille Conviction. Og her snakker vi om ganske bra forbindelse, ellers fryser spillet seg hele tiden...

Angående det siste du postet (som var litt vel off-topic) så er det nok en del vold, blod og banning i Conviction. Selv synes jeg det fortjener 18+
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Ok, jeg tror jeg har GANSKE grei internet, det funker i allefall het greit til online spill og AC2 ...
Du er vel enig i at Double Agent ikke fortjener 18+ håper jeg da ...
Jeg er snart 14, men synes ikke for eksempel at AC1/2, GTA, eller MW2 er ekkelt, men jeg spiller det uten lov av foreldra mine. Jeg får heller ikke lov til conviction, men jeg har jo ikke tenkt til å vise dem spillet. Trenger man CD'en når man spiller? For hvis ikke kan jeg bare kaste koveret og cden etter nedlastingen

Lagt til 2010-06-15 16:38:
Men 18+ spill som deadspace, fear og lignende liker jeg ikke, jeg liker ikke skrekkspill, men L4D2 går helt fint da
men sorry, ganske off-topic dette her ja ...
Svar heller på det første spørsmaålet mitt

Lagt til 2010-06-15 16:42:
CanYourRunIt sa at jeg ikke kunne dra det, men det var nok bare en bug.
Det sto:
CPU Minimum: 1.8 GHz Intel Core 2 Duo or 2.4 GHz AMD Athlon X2 64
You Have: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T6600 @ 2.20GHz
Upgrade Suggested: Unfortunately, your CPU does not meet this requirement. Click here to see some recommendations.

CPU Speed
Minimum: 1.8 GHz Intel Core 2 Duo or 2.4 GHz AMD Athlon X2 64
You Have: 2.19 GHz
PASS

RAM
Minimum: 1.5 GB Windows XP / 2 GB Windows Vista, Windows 7
You Have: 4.0 GB
PASS

OS
Minimum: Windows XP, Windows Vista, Windows 7
You Have: Microsoft Windows 7 Home Premium Edition (build 7600), 64-bit
PASS

Video Card
Minimum: 256 MB DirectX 9.0c-compliant video card (512 MB recommended) - NVIDIA GeForce 7800 / 7900 / 8 / 9 / GTX series or ATI RADEON X1800 / X1900 / HD 2000 / HD 4000 / HD 5000 series
You Have: GeForce GT 240M
PASS
Features: Minimum attributes of your Video Card
Required You Have
Video RAM 256 MB 2.7 GB
Hardware T&L Yes Yes
Pixel Shader version 3.0 4.0
Vertex Shader version 3.0 4.0


DirectX version
Minimum: DirectX 9.0c
You Have: 10.0
PASS

Sound Card
Minimum: Yes
You Have: NVIDIA High Definition Audio
PASS

Free Disk Space
Minimum: 10 GB
You Have: 271.7 GB
PASS

DVD-ROM
Minimum: Yes
You Have: INW GX2Z8TUFWT SCSI CdRom Device
PASS

(Noe fikk endret plass når jeg kopierte)

Som du ser står det at jeg må minst ha 1.8 GHz, men jeg har 2.2 GHz, men allikavel står det at jeg failer, hva er feilen?
  • 0
Ok, siden vi likevel var off-topic. Double Agent har nok litt for mye vold til å være 16+. Nakker som knekker, folk som blir knivstukket, henrettelser, det var ikke slik 16+-spill var i 2006. Kanskje idag, men ikke da.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Slike sider er ikke alltid 100% sikre. http://www.yougamers.com sa jeg ikke kunne ha Bad Company 2 på den gamle PCen min, men det kunne jeg visst likevel. Mitt tips: Drit i siden, klarer du BC2 klarer du også Conviction
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Ok, takk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nå handler det bare om å tjene penger uten at foreldra mine merker det ...
  • 0
Heisann, skal bygge meg en pc no i nermeste frammtid, så lurer eg på kass hovedkort eg bør velge.
prosessoren eg går for er intel sin i5-750 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492762)

skjermkort tenker eg eg går for radeon HD 5830 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586405)

så vet eg ikke kas hovedkort eg skal ha til dei =/

lurte på om noen har noen anbefalinger til hovedkort

er dette et bra et til enkel spillbruk? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487821
  • 0
Anbefaler ikke det skjermkortet. Det er dyrere enn det smaker i forhold til modellene over og under, 5850 og 5770. Gå heller for et 5850. Prosessoren er et av de beste prosessorkjøpene man kan gjøre i dag, hadde det ikke vært for at den snart erstattes av i5 760. Samme pris, men noe raskere. Antas at den dukker opp i tredje kvartal.

Når det gjelder hovedkort har det nettopp kommet nye teknologier du burde sørge for å ha støtte for. Blant annet USB 3.0 og SATA 6Gbps. Kortet du foreslår mangler disse. Dette er mer fremtidsrettet; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=508058

Hvordan ser resten av maskinen ut?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!