Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Om du har en Intel Core 2 Duo prossessor som yter 2.4. Hvor kraftig er den egentlig da? Liksom hvilken effekt har Core 2 Duo?

Etter det jeg tror er det 2 prossessorer med 2 prossessorkjerner på hver prossesor? Jeg er sikkert HEEEELT på gjordet.

Dobles 2.4GHz da?
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer The xbox 360 guy:
Om du har en Intel Core 2 Duo prossessor som yter 2.4. Hvor kraftig er den egentlig da? Liksom hvilken effekt har Core 2 Duo?

Etter det jeg tror er det 2 prossessorer med 2 prossessorkjerner på hver prossesor? Jeg er sikkert HEEEELT på gjordet.

Dobles 2.4GHz da?


At en Core 2 Duo yter 2,4GHz vil si at den har to prosessorkjerner som hver har en frekvens på 2,4GHz. Den store fordelen med å ha flere kjerner er at de dermed kan arbeide med ulike oppgaver på samme tid. Akkurat som at to hender er mer effektive enn én. Den beste måten å forklare det på er ved å bruke en handletur som eksempel. Se for deg at du har handlet 4 poser matvarer. Du får ikke med deg mer enn to poser om gangen, og må gå tilbake en gang for å få med deg alt. Slik hadde en enkeltkjerne operert. Men hvis du får en annen person til å hjelpe deg kan dere begge bære to poser samtidig, og i prosessen halvere tiden det tar å utføre en oppgave. En dobbeltkjerne ville operert på den måten.

Så en dobbeltkjerne på 2,4GHz kan gjøre mer om gangen enn en enkeltkjerne, uten at frekvensen (antall MHz) er noe høyere.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Takk! Nå skjønner jeg det

Så en dobbeltkjerne er altså dobelt så rask som en enkeltkjerne, med samme frekvens. Takker

Lagt til 2010-07-06 22:48:
Eller, nesten dobbelt så rask.
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer The xbox 360 guy:
Takk! Nå skjønner jeg det

Så en dobbeltkjerne er altså dobelt så rask som en enkeltkjerne, med samme frekvens. Takker


I teorien er den det, men i praksis er ikke bildet det samme. Programmer, spill osv må være programmert riktig for å kunne dra nytte av flere kjerner effektivt. Spill har for eksempel ikke nyttiggjort mer enn to kjerner i særlig grad enda. (Men det begynner å komme mer og mer spill rettet mot fire eller flere kjerner)
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
I teorien er den det, men i praksis er ikke bildet det samme. Programmer, spill osv må være programmert riktig for å kunne dra nytte av flere kjerner effektivt. Spill har for eksempel ikke nyttiggjort mer enn to kjerner i særlig grad enda. (Men det begynner å komme mer og mer spill rettet mot fire eller flere kjerner)


Riktig, men det er flere spill enn man skulle tro som dra nytte av flere kjerner nå Og selv om spillet, programmer e.l bare er optimert for færre kjerner, så vil man likevel oppleve en stor performance boost under spilling med en prosessor med flere kjerner. De resterende "ubrukte" kjernene hjelper også GPUer med rendering som vil ha en positiv effekt på FPS
My gaming rig: Asus RAMPAGE II EXTREME DDR3 SLI & Crossfire ready, 3x OCZ DDR3 1600mHz @ 6GB, Intel I7-920 2,66 gHz OC 4 gHz, 2x Nvidia Geforce GTX 280 SLI, Western Digital Harddrives 1,7 TB, Corsair TX750W PSU, LG HD-Blue Ray rom, ZalmanGT 1000
  • 0
Kjapt spørsmål, kan det være negativt med for mange FPS?
Fem-stjerners medlem
  • 0
FPS (i pc språk) = Frames per second ikke First person shooter

men til spørsmålet, nei det er absolutt ikke negativ med høy FPS
My gaming rig: Asus RAMPAGE II EXTREME DDR3 SLI & Crossfire ready, 3x OCZ DDR3 1600mHz @ 6GB, Intel I7-920 2,66 gHz OC 4 gHz, 2x Nvidia Geforce GTX 280 SLI, Western Digital Harddrives 1,7 TB, Corsair TX750W PSU, LG HD-Blue Ray rom, ZalmanGT 1000
  • 0
Siterer fattigmann:
Kjapt spørsmål, kan det være negativt med for mange FPS?


Jo flere FPS man får, jo bedre flyter selve spillet. Men når antall FPS når 60 og over det vil ikke lenger det menneskelige øye kunne oppfatte forskjeller. 100 FPS og 70 FPS ser eksempelvis mer eller mindre helt likt ut. På samme måte vil spillet flyte dårlig og man ser tydelig at det går tregt hvis antall FPS begynner å bevege seg under 30. Har man over 30, iallfall over 40, er spillet veldig spillbart.

Men joda, for mange FPS kan jo være negativt. Dersom du svidde av 10000 på skjermkort og når 200 FPS... (aka waste of money)
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Jada, vet godt hva FPS er jeg ;) Men husker jeg hørte noe engang om at CoD4 kunne bli ujevnt med for mye FPS (250+) fordi da klarte ikke spillet å produsere så mange FPS elns, og da måtte PC'en vente på spillet eller noe sånn BS.

Hvor mye bedre ytelse vil man få med 2 Radeon HD5770(crossfire) i forhold til ett? Blir ytelsen dobbelt så god? Bedre? mindre enn dobbelt?

Driver og ser litt på denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332714
Og der er det to grafikkort, er dette bortkasta?
Fem-stjerners medlem
  • 0
Siterer fattigmann:
Hvor mye bedre ytelse vil man få med 2 Radeon HD5770(crossfire) i forhold til ett? Blir ytelsen dobbelt så god? Bedre? mindre enn dobbelt?


To grafikkort i CrossFire gir et stort sprang i ytelse, men ikke en dobling. Jo flere grafikkort du legger til, jo større problemer blir det med å få det hele til å skalere ordentlig. Når du legger til et kort nummer 2 vil du få et ytelsesøkning på 80-90 % med ATIs 5-serie kort. Så det er absolutt mye ytelse å hente. Men jeg ville ikke valgt to svakere kort i CrossFire fremfor et raskere et når du først skal bygge fra grunnen av. Det vil dra mer strøm, kjøre varmere og kan gi større problemer med drivere og lignende. Det er mye bedre å gå for et Radeon HD 5870 over to 5770. Du vil få samme, faktisk litt bedre, ytelse uten driverprobleme, strømforbruket osv.

Siterer BAZZY:
Riktig, men det er flere spill enn man skulle tro som dra nytte av flere kjerner nå Og selv om spillet, programmer e.l bare er optimert for færre kjerner, så vil man likevel oppleve en stor performance boost under spilling med en prosessor med flere kjerner. De resterende "ubrukte" kjernene hjelper også GPUer med rendering som vil ha en positiv effekt på FPS


Selvsagt, men antall spill som effektivt nyttiggjør flere enn 2 kjerner er langt færre enn de som ikke gjør det for øyeblikket. Men flere kjerner er utvilsomt aldri en dårlig ting. Flere kjerner gir markante ytelseshopp når man driver med ting som multitasking, redigering osv. Det er sjelden man kjøper en PC bare for å spille med den.

Siterer fattigmann:
Jada, vet godt hva FPS er jeg ;) Men husker jeg hørte noe engang om at CoD4 kunne bli ujevnt med for mye FPS (250+) fordi da klarte ikke spillet å produsere så mange FPS elns, og da måtte PC'en vente på spillet eller noe sånn BS.


Tror ikke at over 250 i FPS er noe folk flest burde bekymre seg over...
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Skjønner, men hvilke kort er det som er bra nok da? Hvis du skjønner hva jeg mener.
Fem-stjerners medlem
  • 0
Jeg selv kjører ett HDradeon 4870 kort og kjører alt på fult, så alt over det skal jo være kjempe bra.

Siterer fattigmann:
Jada, vet godt hva FPS er jeg ;) Men husker jeg hørte noe engang om at CoD4 kunne bli ujevnt med for mye FPS (250+) fordi da klarte ikke spillet å produsere så mange FPS elns, og da måtte PC'en vente på spillet eller noe sånn BS.


Da slår man på Vsync, som blokkerer FPS høyere enn 60.
  • 0
Siterer Master_bandit:
Jeg selv kjører ett HDradeon 4870 kort og kjører alt på fult, så alt over det skal jo være kjempe bra.


Med mindre du har en skjerm med ganske lav oppløsning drar ikke et 4870 alt på fullt. Greit kort, men begynner å henge litt etter i høyere oppløsninger, og skjermstørrelser.

Siterer fattigmann:
Skjønner, men hvilke kort er det som er bra nok da? Hvis du skjønner hva jeg mener.


Et 5850-kort er mer enn tilstrekkelig for det meste. Crysis går kanskje litt tungt på høyeste innstillinger, men det er også omtrent det eneste. Det grafikkortet man får mest bang for your buck med i dag imo.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Med mindre du har en skjerm med ganske lav oppløsning drar ikke et 4870 alt på fullt. Greit kort, men begynner å henge litt etter i høyere oppløsninger, og skjermstørrelser


Jeg drar Wow, COD4, The witcher, Crysis og andre spill på fult i en full HD oppløsning (1920x1080). Jeg spiller på en 42" HDTV. Men nå er disse spillene par år gamle da. Utenom å ha testet de nye spillene selv, som f.eks BFBC2 osv, så får jeg max i testing, men det som står på papir er nok ikke helt sant.
  • 0
Siterer Master_bandit:
Jeg drar Wow, COD4, The witcher, Crysis og andre spill på fult i en full HD oppløsning (1920x1080). Jeg spiller på en 42" HDTV. Men nå er disse spillene par år gamle da. Utenom å ha testet de nye spillene selv, som f.eks BFBC2 osv, så får jeg max i testing, men det som står på papir er nok ikke helt sant.


Crysis på fullt med et 4870? Og hvor mange FPS får du da?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Kan ikke si jeg får så dårlig, men nå har jeg en god toleranse for FPS. Så sikkert en gjennomsnitt på 30. Men nå må du ikke tenke at jeg har full AA på da. Hvorfor ha det på når man har en god oppløsning? og pga operativsystemet så kan ikke jeg ha Dx10 og opp.
  • 0
Siterer Master_bandit:
Kan ikke si jeg får så dårlig, men nå har jeg en god toleranse for FPS. Så sikkert en gjennomsnitt på 30. Men nå må du ikke tenke at jeg har full AA på da. Hvorfor ha det på når man har en god oppløsning?


Ah, rett i underkant av 30 FPS uten AA kan kanskje høres litt mer troverdig ut. I benchmarks og testing som ligger rundt omkring får de rundt 27-28 FPS uten AA. Men når du er nede i 30, og under det, flyter vel ikke spillet fullt så optimalt som mange kanskje foretrekker..? Meg selv inkludert.

Men med et såpass gammelt kort mangler du jo støtte for DX11 (forskjellen mellom DX10 og 11 er veldig merkbar) og en rekke andre ting.

Siterer Master_bandit:
og pga operativsystemet så kan ikke jeg ha Dx10 og opp.


Kanskje på tide å skaffe seg W7? Så du kjører altså i DX9? Plutselig ble Crysis på maks enda litt mer troverdig.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Ja, må nok kjøpe meg W7 ASAP. Men jeg tror skjermkortet støtter Dx 10.1. Er det noe forskjell mellom 10 og 10.1 egentli? Og hvor stor forskjell er det mellom 10 og 11?
  • 0
Siterer Master_bandit:
Ja, må nok kjøpe meg W7 ASAP. Men jeg tror skjermkortet støtter Dx 10.1. Er det noe forskjell mellom 10 og 10.1 egentli? Og hvor stor forskjell er det mellom 10 og 11?


Forskjellen mellom 10 og 10.1 er knapt merkbar. 11 er vel det 10.1 burde ha vært, en markant forbedring. Se på denne; http://www.overclock.net/ati/597046-dx11-vs-dx10-vs-dx-9-a.html

Men DX11 er jo ikke bare om å forbedre det visuelle. Mye av poenget er jo også forbedret koding og lignende slik at spillene kan kjøre glattere på samme hardware.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Var ikke så stor forskjell mellom 9 og 10, men fra 10 og 11 var det en merkbar forskjell ja. Veldig fin dybde, men nå er det ikke så mange spill som støtter 11? Jeg vet at Dirt 2 gjør det.
  • 0
Siterer Master_bandit:
Var ikke så stor forskjell mellom 9 og 10, men fra 10 og 11 var det en merkbar forskjell ja. Veldig fin dybde, men nå er det ikke så mange spill som støtter 11? Jeg vet at Dirt 2 gjør det.


Er ikke voldsom støtte for det enda, nei. Men det vil jo naturligvis komme. For øyeblikket er det vel støttet av Dirt 2, Metro 2033, Bad Company 2, S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat, BattleForge og Aliens vs. Predators. Som sagt, ikke akkurat voldsomt. Crysis 2 kommer selvsagt til å støtte det.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
I dag oppdaget jeg at headsettet mitt ikke gir meg lyd på begge ører, kun på venstre øre. Når jeg trykker inn ledningen til headsettet på forskjellige steder kommer lyden tilbake på høyresiden også. Etter å ha fiklet med dette en stund nå, får jeg ikke til lyd på høyresiden i det hele tatt.

Har jeg rett og slett ødelagt headsettet mitt(det fikk ikke juling før jeg satte det på i dag, deet var dødt på høyresiden fra første sekund), eller finnes det noen måte å fikse dette problemet?
Square Enix.
  • 0
Ledningen er ødelagt tror jeg, har et gammelt Skullcandy med samme problemet, tror det er føkka 4 evah
Fem-stjerners medlem
  • 0
Jeg har samme problem selv! Skikkelig dritt det der...

Jeg tror jeg nesten har bestemt meg for å kjøpe en macbook pro 15". Skal se litt mer rundt på alternativer, men jeg gidder snart ikke vente med et laptop kjøp lenger.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Master_bandit:
Da slår man på Vsync, som blokkerer FPS høyere enn 60.


jeg tror du har misforstått litt Vsync "blokkerer" ikke FPS høyere enn 60. Det Vsync gjør ligger i navnet "Vertical Synchronization" som vil si at GPUer vil prøve å "renske" opp "vertikale polignoner" Dette foregår under prosessen hvor GPUer rendrer "grafisk data". Dere som kan GPUer vet hva jeg snakker om.

På jordnært språk vil dette ha en påvirkning på forskjellige grafiske "glitches" man kan få i spill. Bla. farge distortisering, ustabilt bilde, "black flashes" osv osv.


Siterer Zechez:
I dag oppdaget jeg at headsettet mitt ikke gir meg lyd på begge ører, kun på venstre øre. Når jeg trykker inn ledningen til headsettet på forskjellige steder kommer lyden tilbake på høyresiden også. Etter å ha fiklet med dette en stund nå, får jeg ikke til lyd på høyresiden i det hele tatt.

Har jeg rett og slett ødelagt headsettet mitt(det fikk ikke juling før jeg satte det på i dag, deet var dødt på høyresiden fra første sekund), eller finnes det noen måte å fikse dette problemet?


Ledninger har nok dessverre fått et brudd. Dette er et vanlig problem og oppstår vanligvis når man er så uheldig at man f.eks kjører over ledningen med stolen. Men det er også veldig vanlig vis ledningen er veldig tvinnet. dette vil i den lengre periode ødelegge ledningene. Det jeg gjør er at jeg tvinner ut ledningene med å holde inputene i den ene hånden og la headsettet tvinne seg ut mens den henger fra hånden min.
My gaming rig: Asus RAMPAGE II EXTREME DDR3 SLI & Crossfire ready, 3x OCZ DDR3 1600mHz @ 6GB, Intel I7-920 2,66 gHz OC 4 gHz, 2x Nvidia Geforce GTX 280 SLI, Western Digital Harddrives 1,7 TB, Corsair TX750W PSU, LG HD-Blue Ray rom, ZalmanGT 1000
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!