Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Ja
En ting som jeg lurer på? Kjører du 32bit? og hvilket operativsystem? Ser ut som at du bruker 32-bit fordi at det er 3,5 gb ram.
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Jupp, det er 32-bit og operativsystemet er windows xp professional.
  • 0
Ok Ville anbefalt 64-bit, fordi at det jobber raskere+atdet bruker ram-minnet fult ut!

Lagt til 2010-08-02 23:56:
Men 32-bit er bra det og
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Noen som vet om windows opplevelses indeks oppdateres hyppig? med nye skjermkort/hovedkort og sånn. akkurat nå har jeg 7,4 i alt untatt harddisk, hvor jeg får 5,9. BTW har akkurat funnet ut at du får utrolig mye mer for pengene hvis du kjøper byggepakke eller bygger den selv, betalte 12000 for en pc som fikk 7,4 i windows opplevelsinndeks i vår, og nå kjøpte en venn av meg en pv for 3500 og fikk 6,9 nå så jeg og at modellen jeg kjøpte har blitt byttet ut med en som koster 2000 mindre og har et radeon hd 5850 1,5gb istedenfor gtx275 dessuten har jeg hatt mange problemer med denne pc'en .ødelagt ram stick, cd-drive som mistet strømforsyning og overheating. noen råd? neste gang bygger jeg pc selv
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Noen som vet om windows opplevelses indeks oppdateres hyppig? med nye skjermkort/hovedkort og sånn. akkurat nå har jeg 7,4 i alt untatt harddisk, hvor jeg får 5,9.


Nei, du må oppdatere den selv så fort du skifter ut komponenter. Men ikke legg så altfor mye i den. Det finnes mange mye bedre måter å klassifisere komponentene dine på. At harddisken din får 5,9 betyr vel at du har en vanlig snurredisk med 7200 rpm spindelhastighet. Eneste måten å få merkbart høyere score på er å skifte den ut med en mange ganger raskere SSD.

Siterer mikkelrevmann:
BTW har akkurat funnet ut at du får utrolig mye mer for pengene hvis du kjøper byggepakke eller bygger den selv, betalte 12000 for en pc som fikk 7,4 i windows opplevelsinndeks i vår, og nå kjøpte en venn av meg en pv for 3500 og fikk 6,9


Du vil alltid spare en del penger på å bygge selv. Det beste er også å unngå byggesett og heller plukke ut komponentene selv. Men igjen, ikke legg all verden i Windows opplevelsesindeks. Faktisk ytelse er en del viktigere.

Siterer mikkelrevmann:
nå så jeg og at modellen jeg kjøpte har blitt byttet ut med en som koster 2000 mindre og har et radeon hd 5850 1,5gb istedenfor gtx275


Slik vil det alltid være. Det kommer ut nye komponenter til enhver tid. Uansett når du kjøper et komponent, vil det komme noe nyere og bedre kort tid etter. Sånn er det bare. Et 5850 har ikke 1,5GB videominne, btw.

Siterer mikkelrevmann:
dessuten har jeg hatt mange problemer med denne pc'en .ødelagt ram stick, cd-drive som mistet strømforsyning og overheating. noen råd?


Det er ekstremt vanskelig å gi noen form for råd med så begrensede opplysninger.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Lurer på det samme som Tyranus. De nye Acer PC'ene sine tastatur er kule, men de samler ganske masse støv og lort under knappene.
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
Siden tastene er avtagbare tror jeg ikke det er så lurt å bynne å støvsuge tastaturet. Kjøp heller en boks med luft (heh) og blås vekk støvet for å rengjøre.
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Siterer Tyranus:
Er det greit å bruke sånne små støvsugere til å rengjøre tastaturet?


Som bendik920 sier er det beste alltid å bruke trykkluft til å rengjøre slike ting med. Dog, jeg tviler sterkt på at du har mulighet til å påføre tastaturet noe skade ved å bruke en slik støvsuger. Tåler det ikke det, er det kanskje like greit å skaffe seg noe mer solid uansett.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Noen som har noen anbefalinger til et gratis antivirusprogram og et slags (gratis) oppryddings - eller rensingsprogram som automatisk fjerner og rydder opp i undøvendige filer på maskinen. Kunne trengt noe sånt, ettersom PCen har blitt merkbart treigere siden jeg rebootet den forrige gang.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Siterer Petrol:
Noen som har noen anbefalinger til et gratis antivirusprogram og et slags (gratis) oppryddings - eller rensingsprogram som automatisk fjerner og rydder opp i undøvendige filer på maskinen. Kunne trengt noe sånt, ettersom PCen har blitt merkbart treigere siden jeg rebootet den forrige gang.


Når det gjelder gratis antivirus finnes det en del alternativer. Av de jeg har prøvd selv står AVG Free Edition, Avast og Nod32 fram som rimelig gode. Samtlige har iallfall klart å hamle opp med eventuelle virus/malware osv (*kremt*) greit nok.

Av rensningsprogrammer er iallfall CCleaner (http://www.piriform.com/ccleaner) et absolutt must. Kan også være greit å installere et bedre defragmenteringsprogram en det som allerede er en del av Windows, da det er omtrent like effektivt som å fysisk ta ut harddisken din og riste den. Selv liker jeg Auslogics Disk Defrag (http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/) ganske godt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Tusen takk for godt svar. Skal sjekke ut disse sporenstreks.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Noob alarm - hva er det egentlig diskfragmentering gjør? og kan det skade pc'en?
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Filer som blir installert på PCen kan bli spredt ut på diskene, som gjør at det blir vanskeligere for harddisken å lese dem raskt. Med diskfragmentering så samler du filene som hører sammen nærmere hverandre. Eller noe slik. Det eneste du skal tenke på at det ikke er farlig og at det gjør PCen raskere
  • 0
Tror dere jeg kan dra Sniper: Ghost Warrior? Min PC: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=502195&view=detailed

Lagt til 2010-08-09 18:07:
Det er ikke på CanYouRunIt, for dere som hadde tenkt å si at jeg burde skjekke der

Lagt til 2010-08-09 18:10:
Jeg finner helle ingen demoer som funker!
  • 0
Ja du kan det.

System requirements:
Intel Processor - Core 2 Duo E4400 2.0GHz
AMD Processor - Athlon 64 X2 Dual Core 4200+
Nvidia Graphics Card -GeForce 7900 GT
ATI Graphics Card -Radeon X800 XT
RAM Memory - 2 GB
Hard Disk Space - 6 GB
Direct X - 9
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Takk for svar, men hvor bra kan jeg dra det? Medium? High? Low? Eller hva tror du?
  • 0
Rundt medium til high, tror ikke du trenger å kjøre det på low nei.
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Tusen takk for svar bendik!
  • 0
Jeg har hørt at Radeon HD 5850 skal være et godt skjermkort når det kommer til balansen mellom ytelse og pris. Bare sånn ut av ren nysgjerrighet, er det noen her på tråden som har noen erfaringer med kortet?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Bror min har det skjermkortet, Yuggothian, og det er et eksepsjonelt valg. Kortet yter rett og slett meget bra, og for den prisen er det ingen andre skjermkort på markedet som stille opp mot det.

Han spiller Crysis Warhead på Enthusiast, Full HD og 4xAA fint. Dette er med et nytt i5 system, med en i5 750 som kjører stock settings.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
-sebastian-, Crysis Warhead er kanskje ikke det beste eksempelet på hvor godt et spill kan kjøres med tanke på at det er 2 år gammelt og det finnes en rekke spill fra 2010 som trenger bedre spesifikasjoner for optimal spilling på de aller høyeste grafikkinstillingene. Selv bruker jeg Mobility Radeon HD 5650 og Radeon Hd 5850 har en rekke bedre spesifikasjoner så tror nok det er et godt skjermkort å gå for.
  • 0
Siterer -sebastian-:
Bror min har det skjermkortet, Yuggothian, og det er et eksepsjonelt valg. Kortet yter rett og slett meget bra, og for den prisen er det ingen andre skjermkort på markedet som stille opp mot det.

Han spiller Crysis Warhead på Enthusiast, Full HD og 4xAA fint. Dette er med et nytt i5 system, med en i5 750 som kjører stock settings.


Najs. Høres ut som et bra kort. Skal kanskje bytte ut 4870X2en på denne maskina på et senere tidspunkt, da det rett og slett ikke fungerer særlig bra til gaming etter at jeg var en idiot og ødela det med overclocking. Blir nok bare et lite sideprosjekt som jeg tar når jeg får meg en jobb tho, for øyeblikket ligger spillinnkjøp og bygging av ny maskin høyere oppe på lista mi over prioriteter.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Jeg skjekka CanYouRunIt, om PC'en min kan dra mw2, og da sto det at jeg kunne dra det perfekt, iallefall på midium. Det sliter jeg egentlig litt med å tro, at jeg da sikkert kan dra det bedre, siden spillet har såpass bra grafikk, men jeg drar jo BFBC2 greit da.

Og det sto en ting jeg ikke skjønte helt: Minimum: Intel Pentium 4 3.2GHz or AMD Athlon 64 3200+ processor or better supported
You Have: 2.19 GHz Performance Rated at: 3.6135 GHz

PERFORMANSE RATED AT 3.6135? Det står jo at jeg har 2.19? Har jeg på en eller annen måte trimme den? Eller er det jeg snakker nå, noe de som bor langt utti blokksberg vet svaret på, men jeg snakker vrøvel?
  • 0
Siterer -sebastian-:
Kortet yter rett og slett meget bra, og for den prisen er det ingen andre skjermkort på markedet som stille opp mot det.


Det finnes flere modeller av det nye GTX 460 (1GB versjonen) som yter bedre enn 5850 i de aller fleste spill, til flere hundrelapper hyggeligere pris. Et par av de overklokkede versjonene er omtrent på høyde med GTX 470. For eksempel EVGAs overklokkede versjon av 1GB-modellen; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603102

Nvidiakortene skalerer også en del bedre enn ATIs kort (dessverre, med tanke på at jeg kjører ATI selv..), og gjør dermed fremtidig SLI mer attraktivt enn CrossFireX. Bare så synd at GTX 460 ikke støtter mer enn to kort i SLI, imo. Uansett, poenget er at 5850 ikke lenger er kongen av pris i forhold til ytelse.

Siterer Yuggothian:
Najs. Høres ut som et bra kort. Skal kanskje bytte ut 4870X2en på denne maskina på et senere tidspunkt, da det rett og slett ikke fungerer særlig bra til gaming etter at jeg var en idiot og ødela det med overclocking.


Vel, et 4870x2 er en del raskere enn et 5850, så vet ikke om det kanskje er et såpass godt valg hvis du skal oppgradere. Et 5870 hadde gitt mer mening, da det yter omtrent likt som 4870x2, men er et enkeltkjernekort (gir mye mindre problemer enn et tokjernekort) og støtter de nyeste teknologiene. Såfremt poenget bare er å ha en fungerende maskin nummer 2, ved siden av den nye..?

Siterer Zyrocz:
-sebastian-, Crysis Warhead er kanskje ikke det beste eksempelet på hvor godt et spill kan kjøres med tanke på at det er 2 år gammelt og det finnes en rekke spill fra 2010 som trenger bedre spesifikasjoner for optimal spilling på de aller høyeste grafikkinstillingene.


Det finnes absolutt ikke mange spill som krever kvassere hardware for å kjøres plettfritt enn Crysis/Crysis Warhead. Det eneste eksempelet som står frem er Metro 2033, men det er også så krevende at man ikke klarer å kjøre det ordentlig i oppløsninger fra 1920x1200 og oppover med kun ett skjermkort (selv 5970). Man trenger et rimelig heftig SLI eller CrossFire-oppsett for å ha håp om å kjøre det tilfredsstillende på 1920x1200 eller 2560x1600.

Siterer Zyrocz:
Mobility Radeon HD 5650 og Radeon Hd 5850


Det er nesten urettferdig å sammenlige de to. 5850 er ganske mye raskere, for å si det sånn.

Siterer Parkour Gamer:
eg skjekka CanYouRunIt, om PC'en min kan dra mw2, og da sto det at jeg kunne dra det perfekt, iallefall på midium.


MW2 er ikke på noen måte et særlig krevende spill, så det burde gå helt fint. BC2 er mer krevende, spesielt for prosessoren din.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!