Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Siterer Neivler:
Skal oppgradere store deler av PCn. Er det noe jeg mangler eller som har bedre og billigere(litt dyrere) alternativer?


Hvis den skal brukes til spilling blir nok det skjermkortet i svakeste laget. Er ikke i stand til å dra så altfor mange spill tilfredsstillende på medium/høyere oppløsninger. Personlig anbefaler jeg ikke noen å kjøpe noe svakere enn et 5770 for spilling. De få hundrelappene ekstra vil gi et rimelig markant ytelseshopp; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579280

Hovedkort og RAM er vel greie nok valg, men også når det gjelder prosessor ville jeg lagt på litt for å iallfall få en Athlon II X4 640. Ikke på langt nær like nødvendig som et kraftigere skjermkort for økt ytelse, dog. Så essensielt er min anbefalning å velge minst et 5770, og hvis du synes budsjettet kan strekkes tilstrekkelig til å velge en X4 640 - gjør det.

Er du forresten sikker på at strømforsyningen din kan håndtere disse delene? Om jeg ikke husker helt feil, var du på utkikk etter prosessor til sokkel 939? I så fall er nok strømforsyningen for liten, i tillegg til å mangle de adekvate kablene.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
TSA, jeg var på utkikk etter en 939 socket. Men det viste seg å ikke fungere. Snakka med noen på hardware.no og de sa at min strømforsyning skulle kunne klare det.

Har 350 og 400 watts strømforsyning. Skal holde såvidt ivertfall
1337 er ut, 1227 er inn! http://1227.com/
  • 0
400 watt burde være tilstrekkelig, ja. Ikke akkurat så mye rom for overklokking, men burde gå.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Billig og fin oppgradering som absolutt vil merkes med tanke på hva du har fra før. Er ikke stort som kan forbedres nevneverdig med mindre du er villig til å strekke deg enda lenger prismessig. Du er forresten klar over at du vil trenge nytt operativsystem med nytt hovedkort?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Ikke noe problem.

Det eneste som jeg plutselig kom på var at hovedkortet jeg valgte ut, var micro hovedkort. Passer micro hovedkortet i alle vanlige midi towers kabinetter?
1337 er ut, 1227 er inn! http://1227.com/
  • 0
Ja, så lenge det har støtte for vanlig formfaktor, altså ATX, har det også støtte for hakket mindre, mATX. MATX bruker akkurat de samme skruehullene som ATX-kortene, men ikke alle (åpenbart nok, da det er mindre). Går problemfritt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Fikk svar om at jeg hadde ATX kort, så da kjøpte jeg det, og alt burde gå smertefritt.

Håper bare at pakken kommer før søndag. Gleder meg til å kunne game SC2 uten problemer og over 30 FPS

PS: Nå har jeg kjøpt 4 gig ram. Da må jeg kjøre 64 bit operativsystem?
1337 er ut, 1227 er inn! http://1227.com/
  • 0
Du må ikke, men for å utnytte mer enn 4gig er det nødvendig med et 64 bit's operativsystem
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Det er ingen vits i å kjøpe 32 bits Windows 7. Det er ikke noen stabilitets eller kompatibilitetsproblemer som melder seg ved 64bits Windows 7 i forhold til 32 bits Windows 7. Microsoft vil ha flest mulig over på 64 bit og anbefaler å velge 64 bits versjon av Windows 7.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Neivler:
Fikk svar om at jeg hadde ATX kort, så da kjøpte jeg det, og alt burde gå smertefritt.

Håper bare at pakken kommer før søndag. Gleder meg til å kunne game SC2 uten problemer og over 30 FPS

PS: Nå har jeg kjøpt 4 gig ram. Da må jeg kjøre 64 bit operativsystem?


Du må kjøre 64-bit for å utnytte alle 4GB, ja. Og som Strategist sier er det overhodet ingen grunn til å velge 32-bits Windows lenger. Du vil faktisk oppleve at 64-bit har bedre støtte for programmer enn 32-bit, da programmer designet spesifikt for 64-bit ikke fungerer på 32-bit. Programmer designet for 32-bit vil derimot fungere i de aller fleste tilfeller på 64-bit (det er noen antivirusprogrammer som vil ha litt problemer). Personlig opplevde jeg dårligere stabilitet når jeg i en kort periode kjørte 32-bit, enn med 64-bit.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Du må kjøre 64-bit for å utnytte alle 4GB, ja.


Kan ikke 64-bit i teorien ha noe over 10000 GB minne?

2^64!
Decyfered!
  • 0
Siterer Faunvik:
Kan ikke 64-bit i teorien ha noe over 10000 GB minne?

2^64!


64-bit i seg selv har ingen realistiske RAM-grenser, nei. Det legges dog inn kunstige grenser i blant andre Windows 7. Home Premium-utgaven aksepterer maks 16GB RAM, mens Professional, Ultimate og Enterprise håndterer opptil 192GB RAM.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hvordan sjekker jeg om Prosessoren støtter X64? Jeg finner bare 'hvordan for Vista og W7, ikke XP.
  • 0
Siterer Master_bandit:
Hvordan sjekker jeg om Prosessoren støtter X64? Jeg finner bare 'hvordan for Vista og W7, ikke XP.


Last ned og installer CPU-Z, og sjekk om CPUen støtter instruksjonene EM64T (for Intel, iallfall). I så fall er den kompitabel med 64-bit.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
64-bit i seg selv har ingen realistiske RAM-grenser, nei. Det legges dog inn kunstige grenser i blant andre Windows 7. Home Premium-utgaven aksepterer maks 16GB RAM, mens Professional, Ultimate og Enterprise håndterer opptil 192GB RAM.


Så støtter ikke så mange hovedkort mer en 4 ram plasser, og RAM brikker på mer enn 4gb koster flesk. Og det tar nok sikkert en stund før vi får 48gb RAM brikker
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Så støtter ikke så mange hovedkort mer en 4 ram plasser, og RAM brikker på mer enn 4gb koster flesk. Og det tar nok sikkert en stund før vi får 48gb RAM brikker


Alle (eller tilnærmet alle) hovedkort med X58-brikkesettet kommer med 6 RAM-spor. Har man et X58-basert system er det ikke noe voldsomt problem å sprenge grensen på 16GB i Home Premium. En del av de dyrere hovedkortene til plattformen støtter 24GB ut av esken. Finnes også noen få P55-baserte kort med 8 RAM-spor.

Men grensene i Professional, Ultimate og Enterprise er på ingen måte tiltenkt normale konsumenter. Dette er for servere, hvor såpass med RAM overhodet ikke er veldig uvanlig. Når man begynner å kjøre hovedkort med 6-8 sokler, hvor samtlige kjører med 6 RAM-spor hver, har man plutselig nådd 192GB med 4GB-brikker. 4GB er også rimelig små brikker i denne sammenhengen, da det finnes flere 16GB-brikker. Da har man muligheter for opptil 768GB RAM i en server med 8 sokler. Det finnes jo også en del serverklasse-kort for konsumenter, blant andre EVGAs SR-2, som takler 48GB fordelt på to sokler.

Slike mengder RAM er ikke gunstig for normal bruk dog, og vil skape mer problemer enn forbedret ytelse.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hva kan man egentlig gjøre med ett hovedkort som støtter og kjører to prosessorer?
Blir det brukbart i spill, windows 7 og andre vanlige oppgaver som en vanlig person holder på med eller er det bare for servere?
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Siterer jonskja:
Hva kan man egentlig gjøre med ett hovedkort som støtter og kjører to prosessorer?
Blir det brukbart i spill, windows 7 og andre vanlige oppgaver som en vanlig person holder på med eller er det bare for servere?


Serverkort med flere sokler er veldig mye dyrere enn "vanlige" hovedkort, og er tradisjonelt ikke særlig utbredt i andre sammenhenger enn serverbruk i bedrifter.

Det er dog absolutt mulig å benytte seg av et kort med to sokler i normal bruk. Man er dog nødt til å benytte seg av Xeon-prosessorer (grunnen til det er at de normale i7-prosessorene og lignende kun har én enkelt QPI-link, mens det er nødvendig med dobbel for at flere prosessorer kan jobbe sammen). De aller fleste serverhovedkort krever også at RAMen er ECC-registrert (som essensielt betyr at de plasserer mindre elektrisk påkjenning på minnekontrolleren, og dermed kjører mer stabilt samtidig som de tillater at flere brikker kjører i samme system enn normalt). Begge disse er enormt mye dyrere enn tilsvarende komponenter i den vanlige enden av skalaen.

Fordelene er imidlertid at komponentene i en server er garantert mye bedre stabilitet enn vanlige komponenter. Noe som er ekstremt viktig i bedrifter. På en annen side har det hittil vært umulig å overklokke en server, samtidig som støtten for flere skjermkort har vært laber. Dermed er det eneste virkelige alternativet for en vanlig person som ønsker flere sokler det relativt ferske EVGA Classified SR-2-kortet. Det vil dog bli utrolig dyrt å bygge en maskin basert på det, dersom man vil ha ytelse som overgår vanlige plattformer.

Det er også verdt å nevne at de aller fleste programmer ikke er i stand til å håndtere den enorme mengden virtuelle tråder (kjerner) som man da får. Så essensielt er på ingen måte den latterlige prislappen på maskiner med flere sokler verdt det i forhold til ytelsen de leverer. I de aller fleste tilfeller vil en normal maskin med én enkelt kraftig prosessor være mye gunstigere. Spilling er ikke verdt å nevne overhodet, da de fleste av dem ikke klarer å utnytte 4 prosessorkjerner engang.

Føler at jeg kanskje utbroderte litt i overkant, nå. Svaret mitt er altså nei. Flere sokler er ikke gunstig for vanlige mennesker slik det ser ut i dag.

Grunnen til at bedrifter kjører slike maskiner er at de utfører oppgaver som krever ekstremt mye mer av maskinvare enn det vanlige programmer hjemme på rommet gjør. Sagt så enkelt som mulig.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hvordan er egentlig GTX 465 i forhold til GTX 460?? Har forstått det som at du kan ha 3-way Sli med 465 og 2-way Sli med 460. Er det noen ytelseforskjeller med ett eller flere kort? 1 GTX 465 vs. 1 GTX 460. 3 GTX 465 vs. 2 GTX 460?

Jeg vet at GTX 465 kan bli varm.
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
GTX 460 gir generelt bedre ytelse i nesten alle normale oppgaver enn GTX 465. Dessuten gir F104-kjernen i GTX 460 lavere varmeutvikling og krever mindre strøm enn F100-kjernen i GTX 465. Stemmer at kun 465 støtter 3-way SLI, ja. Noe som jeg synes er det største ankepunktet til GTX 460. GTX 465 i 3-way SLI vil jo naturligvis ha en fordel over vanlig SLI med 460-kort. Men jeg ville ikke vurdert et 3-way SLI-oppsett med GTX 465-kort uansett. Det er et mye bedre alternativ å velge to GTX 470-kort i SLI i stedet. Tilnærmet lik ytelse, bedre skalering, lavere varmeutvikling og mindre strømforbruk.

Når alt kommer til alt er det bedre å vente litt til, da AMDs 6000-serie lanseres denne måneden, og vil bli tilgjengelig å stort antall i løpet av neste.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Har et problem med skype. Når jeg spiller mens jeg snakker med vennene mine, hører de akkurat hva jeg hører, uansett hvor mye jeg setter ned lyden på headsetet. Hva kan være problemet?
  • 0
De hører deg også? Eller bare lyden fra PC'en? Hører de seg selv i ekko?
Fem-stjerners medlem
  • 0
Siterer fattigmann:
De hører deg også? Eller bare lyden fra PC'en? Hører de seg selv i ekko?


De hører meg også, men de hører seg ikke selv i ekko.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!