Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Hvilken DDR3 brikke 16 gb er det lurt å velge?
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer The Heretic:
memtest86 viste ingen feil, og det var heller ingen ukorrekte innstillinger i BIOS.


Okay, da får vi bevege oss videre til neste mulighet: Chkdsk. Skriv cmd i søk og kjør det som administrator. Tast inn chkdsk c: /r (hvis C er den tildelte betegnelsen for OS-harddisken/SSDen din) og la den restarte og kjøre.

Siterer The Heretic:
nå sitter jeg her og det står «starter på nytt», og sånn har det gjort i et kvarter nå uten at den gjør noe. har ikke lyst til å force-restarte pcen heller i fare for at oppdateringene blir korrupte.


Løste det seg?

Siterer The Heretic:
er det meningen at det skal være så vanskelig å sette sammen en ny datamaskin?


Aldeles ikke. Personlig har jeg aldri opplevd en eneste bluescreen i sammenheng med bygging av ny PC. Eller noen som helst andre problemer, for den saks skyld.

Siterer thosol01:
Hvilken DDR3 brikke 16 gb er det lurt å velge?


Kommer litt an på hvilket hovedkort/arkitektur du kjører, men disse brikkene er både meget gode og på tilbud hos Komplett akkurat nå: http://www.komplett.no/corsair-vengeance-pro-ddr3-1866mhz-16g
b/807446


Bare sørg for at du ikke har en enorm CPU-kjøler som henger over RAM-sporene og dermed ikke tillater høyere minnebrikker enn standard høyde.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Løste det seg?


jeg har fått reinstallert windows fra bunnen av og fått lastet ned alle windows-oppdateringene nå. driverene virker også å være oppdaterte, det er i hvert fall det enhetsbehandlingen sier. systemet virker relativt stabilt nå, men jeg fikk en ny bluescreen da jeg skulle åpne civilization v i anbefalt windows 8 modus med touch-støtte. det gikk derimot fint når jeg neste gang åpnet i spillet i dx10 & dx11. selv med en clean nyinstallasjon av windows 8.1 fikk jeg bluescreen et par ganger, der begge feilmeldingene var koblet opp mot ram-brikkene og windows update. kan det være at windows 8.1 har kompabilitetsproblemer med hovedkortet eller ram-brikkene?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Du kan også prøve å stressteste forskjellige komponenter med en benchmark som for eksempel Prime95. Der har du også muligheten til å stressteste RAMen spesifikt, for å se om den håndterer større arbeidsmengder uten problemer. Det er den beste måten å se hvor stabilt et system er.

Siterer The Heretic:
kan det være at windows 8.1 har kompabilitetsproblemer med hovedkortet eller ram-brikkene?


Det virker veldig usannsynlig, iallfall.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Play
  • Play
Slik jeg har forståttt det så mener de fleste at CPU'en ikke bør forbigå 60-gradersgrensen, men skal ikke de fleste CPU'er kunne håndtere temperaturer oppimot 100 grader? Vil 70-80 grader under spilling kunne utgjøre noe skade på CPU'en, eller fungerer det helt fint?
  • 0
Siterer Play:
Slik jeg har forståttt det så mener de fleste at CPU'en ikke bør forbigå 60-gradersgrensen, men skal ikke de fleste CPU'er kunne håndtere temperaturer oppimot 100 grader? Vil 70-80 grader under spilling kunne utgjøre noe skade på CPU'en, eller fungerer det helt fint?


Det kommer litt an på hvilken prosessor du kjører, men som regel kan en CPU fint kjøre i 60-70-gradersområdet under load. Det er når man beveger seg opp mot og over 80 grader at det begynner å bli i varmeste laget. CPUen din tar nok ingen betydelig skade av å kjøre på rundt 70 grader, men du bør muligens ikke spille altfor lenge om gangen med over 80 grader. Bruker du stock-kjøleren? Du kunne eventuelt vurdert å gå over til en mer effektiv kjøler. Jo kaldere den er under load, jo lenger vil også prosessoren vare.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Play
  • Play
Bruker stock-viften sammen med kjølepastaen som allerede var påsmurt. Monterte en i7-4770K for noen dager siden, og under spilling kan den komme opp mot rundt 70 grader. Har en Noctua kølepasta liggende i tilfelle gradene skulle bli for høye, men regner vel med det skal funke?
  • 0
Siterer Play:
Bruker stock-viften sammen med kjølepastaen som allerede var påsmurt. Monterte en i7-4770K for noen dager siden, og under spilling kan den komme opp mot rundt 70 grader. Har en Noctua kølepasta liggende i tilfelle gradene skulle bli for høye, men regner vel med det skal funke?


Rundt 70 grader under spilling skal nok gå helt fint, ja. Ingen grunn til å bekymre seg noe særlig, med mindre det som sagt begynner å nærme seg 80 grader.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Play
  • Play
Aight, takker.
  • 0
hvilket program anbefaler dere hvis man skal ha oversikt over temperaturen til de ulike komponentene i pcen?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
hvilket program anbefaler dere hvis man skal ha oversikt over temperaturen til de ulike komponentene i pcen?


Selv bruker jeg RealTemp for prosessor-temperaturer og MSI Afterburner for skjermkortet. Fungerer knirkefritt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Play
  • Play
Bruker selv HWMonitor for å holde øye med CPU og GPU. Skulle dog gjerne hatt et alternativ hvor temperaturene kan overvåkes inni spillet.
  • 0
Siterer Play:
Skulle dog gjerne hatt et alternativ hvor temperaturene kan overvåkes inni spillet.


MSI Afterburner lar deg se iallfall skjermkortets temperatur øverst i venstre hjørne mens man spiller.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Play
  • Play
Siterer Ole-Christian:
MSI Afterburner lar deg se iallfall skjermkortets temperatur øverst i venstre hjørne mens man spiller.


Trenger ikke noe for GPU'en enda, men kan komme godt med om jeg får lyst til å overklokke kortet. Laster ned no, takk!
  • 0
Har planer om å kjøpe ny mus og nytt tastatur etterhvert, har sett på Razer Taipan og Razer Deathstalker, er de noe bra? Det kravet jeg stiller til tastatur er at det har led lys under knappene, for jeg synes det er kult å se på
  • 0
Razer er vell mest kjent for datamusene sine, da de er av god kvalitet. Selv var jeg en stor razer fanboy og endte opp med fult kit. Nå liker jeg bare datamusene, mens jeg godt kunne ha bytta ut resten med logitech eller noe slikt.

Har ikke prøvd Taipan, men den er sikkert bra. Har hatt Deathadder i mange år, men da jeg sølte gløgg på den ble knappene seige, og jeg investerte nylig i Razer Mamba som rett og slett er konge. Den er dyr, men den er bra, og ikke minst pen å se på.

Dersom jeg skal kjøpe ett Razer tastatur må det bli BlackWidow da det er mekanisk, men Deathstalker ser bra ut, det skal det ha. Om jeg skal ha av annet merke tror jeg jeg ville hatt CM Storm Quick Fire Stealth, eller Logitech G19.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Razer er vell mest kjent for datamusene sine, da de er av god kvalitet. Selv var jeg en stor razer fanboy og endte opp med fult kit. Nå liker jeg bare datamusene, mens jeg godt kunne ha bytta ut resten med logitech eller noe slikt.

Har ikke prøvd Taipan, men den er sikkert bra. Har hatt Deathadder i mange år, men da jeg sølte gløgg på den ble knappene seige, og jeg investerte nylig i Razer Mamba som rett og slett er konge. Den er dyr, men den er bra, og ikke minst pen å se på.

Dersom jeg skal kjøpe ett Razer tastatur må det bli BlackWidow da det er mekanisk, men Deathstalker ser bra ut, det skal det ha. Om jeg skal ha av annet merke tror jeg jeg ville hatt CM Storm Quick Fire Stealth, eller Logitech G19.


Takker for svar Det blir oppgradering av pc-en først, så kjøp av mus og tastatur. Har aldri prøvd et Razer produkt før så var derfor jeg lente meg mot de nå. Fra før har jeg en Microsoft Intellipro mus og Sideswinder X6 tastatur som begynner å bli ganske så gamle. Og hvis jeg kjøper Razer tastaturet på f.eks Elkjøp sin nettbutikk får jeg da Norsk tastatur? Har aldri kjøpt tastatur på nett før
  • 0
Siterer Lazykins89:
Og hvis jeg kjøper Razer tastaturet på f.eks Elkjøp sin nettbutikk får jeg da Norsk tastatur?


Ja, du får da ett norskt tastatur, med mindre annet er opgitt. Sjekk "mer informasjon" eller "specs". Skal litt til for at du får ett engelsk tastatur i en norsk nettbutikk, men du burde likevell være obs
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Vurderer å bytte den knuste skjermen på iPhonen min? Er det noen som har gjort dette, og har noen tips og anbefalinger? Er jo nok av videoer og artikler der ute, men tenkte å høre om noen her har noen innvendinger før jeg eventuelt bestiller noe. Jeg har iPhone 4S
  • 0
Siterer Mexis:
Vurderer å bytte den knuste skjermen på iPhonen min? Er det noen som har gjort dette, og har noen tips og anbefalinger? Er jo nok av videoer og artikler der ute, men tenkte å høre om noen her har noen innvendinger før jeg eventuelt bestiller noe. Jeg har iPhone 4S


Koster skjorta å få et serviceverksted til å reparere den i hvertfall. Havner på rundt 2000 kr, i noen tilfeller også mer. Det finnes jo ulike privatpersoner som gjør det, eller så skal det visst ikke være alt for vanskelig å bytte den selv med riktig verktøy. Det er bare å huske på at om du gjør det, så skriver du som regel fra deg alt av garanti og reklamasjonsrett også.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det er bare å huske på at om du gjør det, så skriver du som regel fra deg alt av garanti og reklamasjonsrett også.

Det er ikke noe problem, tror jeg. Hvis man bestiller fra nettet (ny skjerm og alt verktøy man trenger) kommer det på 150 kr. Tror jeg går for det, jeg.
  • 0
Hei, you lovlies!

Siden jeg får en del igjen på skatten i år, har jeg tenkt å endelig kjøpe meg en brukbar gaming PC. Jeg vet at Komplett.no bygger PCen for deg, men jeg vet at det blir en del billigere å kjøpe de enkelte delene seperat for så å bygge PCen selv. Det jeg lurer på er om Komplett er det rimligste stedet å kjøpe de forskjellige delene? Eller kan jeg for eksempel handle noen deler på Multicom.no om de samme delene er billigere der?

Åsså lurte jeg på hvor mye en ca. må innvestere for å kunne spille spill som krever litt på rundt 60 fps i en stund slik at jeg ikke trenger å oppgradere med det første? og hvor mye må en ut med for å bygge en PC som presterer bedre enn PS4 og Xbox One?
GOT EEM
  • 0
For å underøke priser raskt og enkelt anbefaller jeg www.prisjakt.no den er heldig fin til samenligning.

Når det kommer til det med PS4 og XBOX: ONE så er jeg ikke helt sikker, men det du må bruke lest penger på da er vel grafikk, RAM og prosessor.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer Zilco:
Det jeg lurer på er om Komplett er det rimligste stedet å kjøpe de forskjellige delene? Eller kan jeg for eksempel handle noen deler på Multicom.no om de samme delene er billigere der?


Har aldri handlet på Multicom før, så litt usikker på hvordan prisene er der i forhold til Komplett, men det er vel i så fall bare å sammenligne. Men jeg har fått inntrykk av at Komplett både har greie priser og godt utvalg. Det er jo mulig de kjører noen kampanjer nærmere sommeren også.

Siterer Zilco:
Åsså lurte jeg på hvor mye en ca. må innvestere for å kunne spille spill som krever litt på rundt 60 fps i en stund slik at jeg ikke trenger å oppgradere med det første? og hvor mye må en ut med for å bygge en PC som presterer bedre enn PS4 og Xbox One?


Det skal vel ikke alt for mye til for å få en PC kraftigere enn konsollene, så regner med du kan få en grei en til rundt 6 - 8000.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg trenger et nytt headset ettersom det gamle er helt ruinert av utmattelse.

Så vet dere om et headset som er billig, men bra og typisk til gaming?

Min makspris 500 - 600.

Takk for svar
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!