Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Bygge PC selv? [diy]


Selv syntes jeg dette er ganske nice, syntes det fortsatt ikke slår Phantomen min tho (ser veldig fram til case-modene kommer i posten )
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Har du denne? http://www.prisguide.no/produkt/nzxt-phantom-133610

Jeg har nemlig hørt at den er i veldig dårlig "plastikk" kvalitet (ikke fra de mest pålitelige kildene, men uansett)

Den så helt grei ut den du linket til, men det er ikke helt det jeg er ute etter.
Helt ærlig vet jeg ikke helt hva jeg er ute etter, men jeg vet ihvertfall hva jeg ikke vil ha.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Har den der i svart ja. Men angående plastikken er det bare front- og topp-panelet som er av hard plastikk, resten er av metall. Men det er ikke noe jeg legger stort merke til med mindre jeg skal ta de av eller tørke støv av dem. De blir riktignok fort ripete da.

Men kabinetter er nok noe av det vanskeligste med å bygge PC, for de skal både ha enkle løsninger, ha god byggkvalitet, og i tillegg se bra ut (selv liker jeg alien-looks ala Phantom, men har begynt å digge kabinett ala Eleven Hundered).
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Jeg har litt lyst på et stilrent kabinett, men det er også kult med noe som er litt overdrevet.

http://www.dustinhome.no/product/5010586569/corsair-miditower-
obsidian-650d-atx-black/
Denne er jo ganske fin, og har visstnok ganske gode løsninger med blant annet vifter og ledninger.

http://www.dustinhome.no/product/5010617102/cm-fulltower-storm
-trooper-xl-atx/

Denne har håndtak og ser egentlig veldig tøff ut, men jeg har lest at den andre er mer støydempende.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Hei! Tenkte jeg skulle bygge meg en PC, og jeg har nå fått hjelp av en kompis til å sette sammen noen deler. Han har bygget ett par før og skal hjelpe meg med min .

Hovedkort: ASUS MAXIMUS V GENE, Socket-1155

CPU: Intel® Core i7-3770K Processor

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

SSD: OCZ SSD Agility 4 Series 2.5" 128GB

HDD: Seagate Barracuda® 2TB

Strømforsyning: Silver Power SP-SS850 850W PSU

Kabinett: NZXT Phantom Big Tower Rød

Er litt usikker på både kabinettet (rart?) og strømforsyningen ennå og kunne tenkt meg noen tips rundt det. Ellers er jeg åpen (har veldig lyst på) for kommentarer og deres meninger. Noe som er for dårlig i forhold til resten? Noe som er for bra? Noe som børr endres? Nok watt? Passer alt sammen?

Lurer også på om ett lydkort er nødvendig. Har forstått det slik at det følger med lydstuff i hovedkortet slik at man ikke trenger ett lydkort.

Hadde satt stor pris på litt respons
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
  • Enro
  • Enro
NZXT Pantom Big er et veldig poplært kabinett, og det med god grunn, så du kommer neppe til å angre på det. Egentlig er det for stort, men dersom du har nok av plass og ikke har tenkt til å bære mye rundt på den så er det ikke noe problem. Strømforsyningen burde være mer enn tilstrekkelig.

Lydkortet som følger med på hovedkortet er mer enn godt nok til vanlig bruk.

OCZ SSDen er jeg skeptisk til, OCZ er kjent for å ha flest defekte SSDer av alle de vanlige fabrikantene. Intel og Kingston har best rykte på seg, Crucial og Samsung har ofte litt billigere priser, samme med Corsair. Corsair har ofte problemer med mindre du oppdaterer firmwiren, noe som er rimelig enkelt.

Jeg gjetter det er meningen at du skal ha en optisk drive? Ser ingen på listen din i hvertfall. Husk også på WI-Fi mottaker dersom du er avhengig av trådløst nettverk.

Hvis du har planer om å overklokke så burde du også skaffe deg en bedre CPU kjøler, selv bruker jeg en Corsair Hydro H100, som er en enkel, rimelig, og ikke minst effektiv vannkjøler.

Mesteparten av det jeg har sagt er bare pirking i detaljer, oppsettet ditt ser solid ut, så bare kjør på.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Takk for svar, setter veldig stor pris på det .

Skal ta til meg det om SSD'en og tenke over det. Tenkte egentlig ikke at jeg skulle overklokke siden prosessoren er god nok fra før som jeg har skjønt det. Får heller kjøpe inn et kjølesystem senere.

Tenkte jeg skulle ha ett CD rom ja, men har ikke sett på det ennå. Legger det til i listen litt senere. Bruker kabel til internett, så da trenger jeg ikke trådløs .
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Jeg har litt lyst på et stilrent kabinett, men det er også kult med noe som er litt overdrevet.

http://www.dustinhome.no/product/5010586569/corsair-miditower-
obsidian-650d-atx-black/ Denne er jo ganske fin, og har visstnok ganske gode løsninger med blant annet vifter og ledninger.

http://www.dustinhome.no/product/5010617102/cm-fulltower-storm
-trooper-xl-atx/
Denne har håndtak og ser egentlig veldig tøff ut, men jeg har lest at den andre er mer støydempende.


Se på Linan Li vil du ha det stilrent, netshop er det vel som har de nå
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Vurderer å oppgradere spill-PCn jeg kjøpte i fjor med et nytt skjermkort. Det jeg har nå er et Gigabyte GeForce GTX 560ti 1GB. Vil ha et nytt fordi 1GB ikke er nok og har fått problemer med å kjøre nyere spill på maks grafikk. Vurderer 670 4GB versjon, men skulle gjerne fått noen anbefalninger fra andre folk. Holder meg under 4000 kr.
  • 0
Skal jo som sagt bygge en pc. Har tatt en titt på grafikkort, originalt skulle jeg ha Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA som grafikkort. Men fant ASUS Radeon HD 7770 2GB GDDR5 til halve prisen med like mange gigabyte. I tilegg fant jeg ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5 til omtrent samme prisen som det første og med en GB mer!

Noen som kan si meg hvilket som er best, og hva som lønner seg?

Btw, trenger jeg å kjøpe med noe annet enn selve pc delene? Har lagt med kjølepasta og noen brakketer i handlevogna, men vet ikke av noe eventuelt mer..?

Siterer Smæ:
Vurderer å oppgradere spill-PCn jeg kjøpte i fjor med et nytt skjermkort. Det jeg har nå er et Gigabyte GeForce GTX 560ti 1GB. Vil ha et nytt fordi 1GB ikke er nok og har fått problemer med å kjøre nyere spill på maks grafikk. Vurderer 670 4GB versjon, men skulle gjerne fått noen anbefalninger fra andre folk. Holder meg under 4000 kr.


Jeg er ingen ekspert, men 4GB er vell litt i meste laget? Dine penger though :p
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Smæ:
Vurderer å oppgradere spill-PCn jeg kjøpte i fjor med et nytt skjermkort. Det jeg har nå er et Gigabyte GeForce GTX 560ti 1GB. Vil ha et nytt fordi 1GB ikke er nok og har fått problemer med å kjøre nyere spill på maks grafikk. Vurderer 670 4GB versjon, men skulle gjerne fått noen anbefalninger fra andre folk. Holder meg under 4000 kr.
du vil ikke ha nytte av det siden et 670 kort ikke vil kunne makse alles spill på 1080p, så noe høyere en 1080p er ute av spørsmålet, så vis du skal ha så mye video ram burde du ha 3-4 stykk av dem for at det skal gi mening, og en ting til vis du eier 2 eller flere av et grafikk kort vil spill fortsatt bare bruke videoram fra et kort du får ikke pc -en til å bruke kortenes video ram sammen ;)
  • 0
Siterer thehalohater:
du vil ikke ha nytte av det siden et 670 kort ikke vil kunne makse alles spill på 1080p


Hvor får du dette fra? GTX 670 er et av de beste skjermkortene på markedet i dag og det har absolutt ingen problemer med å kjøre spill i 1080p med mindre du overdriver med AA og sånne ting.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Tyranus:
Citerer thehalohater:du vil ikke ha nytte av det siden et 670 kort ikke vil kunne makse alles spill på 1080p


Ehm...kortet jeg har nå kan nesten spille alt på maks og det kostet under 2000 kr så jeg tror at et kort som nesten er oppe i 4000 kr kan kjøre de fleste spill på maks, men nå er det jo egentlig ikke jeg som er eksperten her og er glad for tilbakemeldinger.

Siterer Ash Ketchum:
I tilegg fant jeg ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5 til omtrent samme prisen som det første og med en GB mer!


Var det på komplett du så på 7950? Så at de hadde dem der i går og det jeg så på var 3GB og 1000 kr billigere enn 670-kortene de selger.
  • 0
  • Enro
  • Enro
Mengden GB på grafikkortet har svært lite å si for spillytelse. Selv de mest krevende spillene i dag kommer ikke i nærheten av å bruke 2 GB, så lenge du holder deg på én skjerm med vanlig 1080p/1050p oppløsning. Hvis kortet du ser på allerede har 2 GB, så burde ikke mer grafisk minne være en faktor når du vurderer andre kort.

HD 7770 som Ash nevnte klarer neppe å kjøre dagens spill høyere enn på middels. Dersom målet ditt er å kjøre alle spill på maks, så burde HD 7950 og GTX 670 og oppover klarer ca 60 fps på alle spill satt til det høyeste. Unntaket er vel bare Metro 2033, som jeg aldri har hørt noen klare å komme over 45 fps med kun én grafisk prosessor. Edit: De nyere 7970ene ligger på ca 50.

Kort fortalt: Mer grafisk minne betyr ikke bedre ytelse. Svært få spill bruker mer enn 0,5 GB, de mest krevende kommer i nærheten av, men sjelden på 1 GB. Dette gjelder ikke for multimonitor oppsett eller høyoppløste monitorer.

Edit:
Tenkte jeg kunne gi en enkel utdyping rundt hvorfor grafisk minne ikke betyr så mye:

Når du sammenligner GPUer så vil du se at de danner en graf etterhvert som du tester bedre og bedre modeller. Det vil gå 50 -> 45-> 60 fps også videre.

Når du sammeligner mengden grafisk minne så vil du ikke se noen graf, du vil se to muligheter, Ja, eller Nei. Enten så er det nok, eller så er det ikke nok. 0-5 fps, eller 60 fps. Når du møter minstekravet så spiller det ingen rolle om du har 1 GB eller 100 GB, du vil få akkurat samme resultat. Dette forutsetter naturligvis at det er like mye som foregår på skjermen samtidig.

Når du skal vurdere kortet du er ute etter så bør du søke etter benchmarks på diverse hardware review nettsteder. http://www.tomshardware.com/reviews/Components,1/Graphics-C
ards,4/
er et greit utgangspunkt.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Er klar over at jeg egentlig ikke trenger 4GB, men har fått beskjeder opp etter å ha spilt nyere spill fordi jeg hadde for like grafisk minne. Ville bare føle meg safe!

Noen som foresten har tips om noen bra 120mm vifter? Helst med LED-lys bare for å pimpe PCn min litt.

Siterer Enro:
Når du skal vurdere kortet du er ute etter så bør du søke etter benchmarks på diverse hardware review nettsteder. http://www.tomshardware.com/reviews/Components,1/Graphics-C
ards,4/ er et greit utgangspunkt.


Er vanskelig å vite hva som er bra der da jeg ikke finner resten av delene brukt i datamaskinene som kortene er testet på.
  • 0
Siterer Smæ:
Noen som foresten har tips om noen bra 120mm vifter? Helst med LED-lys bare for å pimpe PCn min litt.


Selv har jeg en Silverstone Air Penetrator i front og to stykk Cooler Master SickleFlow som jeg har montert til en H60 radiator i push-pull (vurderer å bytte dem ut tho, siden de ikke fungerer så bra som radiator-vifter). Begge ser utrolig kule ut med blått lys, i tillegg har også Air Penetrator en ganske heftig form for vifteteknologi

EDIT: Jo forresten, noen som vet om noen 120mm vifter med blå LED som faktisk er gode radiator-vifter.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Takker for svar Enro! Forklarer veldig godt Holder meg til originaloppsetet da regner jeg med,

Trenger jeg å bestille noe annet utenom delene og kjølepasta?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
  • Enro
  • Enro
Du trenger ikke kjølepasta, det kommer ferdigpåsmurt på stort sett alle moderne heatsinks.

Et par strips hjelper veldig når du skal legge kablene: http://www.clasohlson.com/no/Bunteb%C3%A5nd/Pr220522001, eventuelt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594468. Det kan være at noen allerede følger med hovedkortet og/eller strømforsyningen.

Overspenningsvern dersom du er bekymret for lynnedslag: http://www.komplett.no/k/kc.aspx?bn=10456

Monteringsramme til SSDen dersom dette ikke følger med (pleier å stå på utvidet info på komplett): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611240

Det er noen som velger å bruke antistatiske armbånd, men dette er egentlig ikke nødvendig. Så lenge man sørger for at man ikke bruker noe ull, fleece, eller andre statiske tøy så er det ikke nevneverdig risiko for støt. Bare sørg for å gni hendene forsktig mot kabinettet før du begynner, det vil frigjøre eventuell statisk elektrisitet du har i kroppen din. For guds skyld, ikke konstruer den på et teppe. Du kan eventuelt bruke et bomullspledd/håndkle for å unngå riper i gulv og kabinett.

Du må naturligvis ha mus, tastatur, skjerm, musematte, headset, og eventuelt høytalere.

Dersom du ikke allerede har Windows så kan du ofte få det gratis via skolen din.

Jeg vil minne deg på optisk drive

Hovedkortet pleier å inkludere nok kabler til å koble til et grunnleggende oppsett, så det trenger du ikke å bekymre deg for.

Siterer Smæ:
Er vanskelig å vite hva som er bra der da jeg ikke finner resten av delene brukt i datamaskinene som kortene er testet på.


Spiller liten rolle hvilket oppsett de har brukt, det viktig er å se hvordan de sammenlignes mot and kort, og hvis de dukker opp på samme liste så kan du anta at samme oppsett er brukt. Eksempel: http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/04-Metro-2
033-DirectX-11-C-Extreme,2942.html
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Enro:
Spiller liten rolle hvilket oppsett de har brukt, det viktig er å se hvordan de sammenlignes mot and kort, og hvis de dukker opp på samme liste så kan du anta at samme oppsett er brukt. Eksempel: http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/04-Metro-2
033-DirectX-11-C-Extreme,2942.html


Tenkte mer slik at det kjører bra på mitt oppsett. Vil ikke kjøpe et dyrt skjermkort som ikke holder til min bruk.
  • 0
Takker igjen Enro. Men da ser det ut til at alt er i boks. Da skal jeg bare avvente lønn også skal det bestilles .
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Liten ting her...
Ram på skjermkort er absolutt ikke end all be all, det må være det men hvor mye er ett annet spørsmål. Etter en selvutført test kan jeg godt skrive under på at forskjellen på 1gb og 2gb ikke er all verden, den er faktisk hard og se med det blotte øye.
Det som teller når du bygger er at delene er tilpasset hverandre. Ett billig hovedkort er ikke laget for å støtte 670, 680, 690 kort, det går til hælvete uansett. Skal du ha perverse grafikkort må resten stå i stil, hellers får du flaskehalser og krefter du ikke kan utnytte.

Bygger selv ett monster nå, kan ramse opp hva den blir.

2x EVGA 670 2gb
ASUS ROG mobo, husker ikke navnet. 2011 socket
64 GB 1600mhz Corsair ram, klokket opp til ca 2000mhz
2x OCZ Vertex 120gb ssd kjørt i Raid 0
6 kjerners Intel 2011 3,4 ghz cpu, skal overklokkes så det griner
Original Intel vannkjøling til cpu
Lian Li 2120
1250 watt Seasonic strømforsyning
+++++

Skal gå for overkill + moms denne gangen, Mr fluffykitten liker overkill

Lagt til 2012-08-06 23:52:
Siterer RockFuzzEleven:
Har du denne? http://www.prisguide.no/produkt/nzxt-phantom-133610

Jeg har nemlig hørt at den er i veldig dårlig "plastikk" kvalitet (ikke fra de mest pålitelige kildene, men uansett)

Den så helt grei ut den du linket til, men det er ikke helt det jeg er ute etter.
Helt ærlig vet jeg ikke helt hva jeg er ute etter, men jeg vet ihvertfall hva jeg ikke vil ha.


Jeg har ett nå... Plastic fantastic, ikke de beste på kjøling heller
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer Kengro:
2x EVGA 670 2gb
ASUS ROG mobo, husker ikke navnet. 2011 socket
64 GB 1600mhz Corsair ram, klokket opp til ca 2000mhz
2x OCZ Vertex 120gb ssd kjørt i Raid 0
6 kjerners Intel 2011 3,4 ghz cpu, skal overklokkes så det griner
Original Intel vannkjøling til cpu
Lian Li 2120
1250 watt Seasonic strømforsyning


Å herre, her er det noen som er på god vei til å bygge Skynet.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
  • Enro
  • Enro
Siterer Kengro:
2x EVGA 670 2gb
ASUS ROG mobo, husker ikke navnet. 2011 socket
64 GB 1600mhz Corsair ram, klokket opp til ca 2000mhz
2x OCZ Vertex 120gb ssd kjørt i Raid 0
6 kjerners Intel 2011 3,4 ghz cpu, skal overklokkes så det griner
Original Intel vannkjøling til cpu
Lian Li 2120
1250 watt Seasonic strømforsyning
+++++


http://www.youtube.com/watch?v=kIfOjkB17BA

To moderne SSDer kjørt i Raid... Jeg antar du kan ta farvel til lastetid under oppstart, og med 64 GB RAM så kan du vel cache halvparten av programmene dine.

Skal du bruke denne galskapen til noe annet enn gaming? 2+ monitorer?
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Blir en enkel Eizo Foris led skjerm som blir tilkoblet, så og si bare laget for å dra skinnet av pølsa spillmessig denne. Håper på litt flaks så den drar autocad og photoshop greit, ikke at jeg tror det vil by på de store problemene
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer Enro:
Mengden GB på grafikkortet har svært lite å si for spillytelse. Selv de mest krevende spillene i dag kommer ikke i nærheten av å bruke 2 GB, så lenge du holder deg på én skjerm med vanlig 1080p/1050p oppløsning. Hvis kortet du ser på allerede har 2 GB, så burde ikke mer grafisk minne være en faktor når du vurderer andre kort.

HD 7770 som Ash nevnte klarer neppe å kjøre dagens spill høyere enn på middels. Dersom målet ditt er å kjøre alle spill på maks, så burde HD 7950 og GTX 670 og oppover klarer ca 60 fps på alle spill satt til det høyeste. Unntaket er vel bare Metro 2033, som jeg aldri har hørt noen klare å komme over 45 fps med kun én grafisk prosessor. Edit: De nyere 7970ene ligger på ca 50.

Kort fortalt: Mer grafisk minne betyr ikke bedre ytelse. Svært få spill bruker mer enn 0,5 GB, de mest krevende kommer i nærheten av, men sjelden på 1 GB. Dette gjelder ikke for multimonitor oppsett eller høyoppløste monitorer.

Edit:
Tenkte jeg kunne gi en enkel utdyping rundt hvorfor grafisk minne ikke betyr så mye:

Når du sammenligner GPUer så vil du se at de danner en graf etterhvert som du tester bedre og bedre modeller. Det vil gå 50 -> 45-> 60 fps også videre.

Når du sammeligner mengden grafisk minne så vil du ikke se noen graf, du vil se to muligheter, Ja, eller Nei. Enten så er det nok, eller så er det ikke nok. 0-5 fps, eller 60 fps. Når du møter minstekravet så spiller det ingen rolle om du har 1 GB eller 100 GB, du vil få akkurat samme resultat. Dette forutsetter naturligvis at det er like mye som foregår på skjermen samtidig.

Når du skal vurdere kortet du er ute etter så bør du søke etter benchmarks på diverse hardware review nettsteder. http://www.tomshardware.com/reviews/Components,1/Graphics-C
ards,4/ er et greit utgangspunkt.

beklager vis jeg lagde misforståelse det jeg mente var at for å kunne makse spill med høy oppløste texturer og høyoppløsning på skjermen trenger man i tilfeller mere en 1,5 gb
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!