Velg forum
Søk forum
Tråd:

Ny PC/Bærbar

Antall innlegg: 1202
Tosserboy
Hallo, for 15 dager siden bestilte jeg meg en stasjonær gamerPCpakke på komplett til 10k i deler som de skulle sette sammen. Jeg gledet meg veldig, men noe var rart, dagene gikk og gikk, men ingenting skjedde med ordrestatusen. Det var noe som var feil, 700w strømforsyningen min var "avvist".

Etter 10 dager med venting og ingenting skjedde ble jeg lei av å vente. Jeg ringte komplett og sa at jeg hadde ventet i 10 dager på PC`n. Komplett sa at strømforsyningen ikke var på lagret, og at de kunne bytte den ut med en 750w for å minske ventetiden. Jeg sa at det var greit. Jess, tenkte jeg for at jeg kunne få bedre strømforsyning etter all ventetiden, men jeg syntes egentlig at dæ ikke var vært ventetiden. En halv time gikk og ordrestatusen sa at PC`n var over til montering.

Og nå er 16 dager gått. Strømforsyningen er fortsatt avvist som før jeg ringte dem. Ordrestatusen er fortsatt på "Frigjort for plukk". Pappa begynner å bli bekjymret for at jeg har brukt mye av konfirmasjonspengene mine på en PC som aldri kommer. Imorgen skal jeg ringe komplett igjen og spørre om hvorfor de ikke har kommet videre.

Har jeg noe krav på å få bedre eller dyrere utstyr fordi jeg har ventet så lenge?
Kan jeg gi dem en frist på å bli ferdig og få PCn ut i frakt?
Jeg er ikke god til å svømme, men jeg er en jævel til å vasse...
mikkelrevmann
Du har sannsynligvis ikke rett på bedre eller dyrere utstyr, men komplett kan velge å gi deg noe ekstre som en unnskyldning for ventetiden. Jeg tror egentlig at Komplett har en intern frist for å få fraktet pc'en ut, men jeg tror ikke du kan gi dem en . Du kan selfølgeligvis klage og du har full rett til å få en pc som virker og er akkurat lik den du bestilte, med mindre du har akseptert noe annet. Etter rimelighetens grenser tror jeg og den burde leveres innen en måned.
toreofnorway
Citerer Faunvik:
Noen som veit om en grei bærbar til rundt 5-6000?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498543 denne kjører mw2 på fult PÅ MP også
lordsonny
Er denne grei?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22539395
&subMarket=FINN

Går det ann å spille f. eks. mw2 eller portal?
blyantkvesser
Faunvik, som bendik sa, google iz ur friendz! (som Fattigmann ville sagt det).
holla holla get dollar
Yuggothian
Planlegger å bygge ny PC om en stund, og ville bare høre hva dere synes om delene jeg har valgt ut. Jeg følger guiden 'PC Builder's Bible 2010'(spesialutgave av PCGamer) btw.

Kabinett: Silverstone Fortress FT02-B
CPU: Intel Core i7-860
Motherboard: Asus Maximus Formula III
RAM: Corsair XMS3 4GB DDR3 1333
Videokort: Asus EAH Radeon 5970
Optical Drive: Asus BD Combo BC-088
Hard Drive: Western Digital Caviar Black 2TB
CPU kjøler: Corsair H50 Water Cooling Unit
Strømforsyning: Corsair 850TX
Lydkort: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatalty Series
Høytalere: GigaWorks T40 Series II
Mus: Steel Series Ikari
Tastatur: Logitech G19
Skjerm: Dell UltraSharp U2410

Noen tanker?
Some motherfucker's always trying to ice skate uphill.
Pondus81
Ikke annet at oppsettet ser knall ut ;) Ville dog ha hevet inn en SSD til OS siden du allikevel skal bruke så mye penger på den. Det løfter virkelig maskinen. Men 2TB diskene er også kjappe. Nå kommer de jo som regel med 32 eller 64 MB cache og det gjør at de sparker godt fra seg. Ville partisjonert den opp under installasjon hvis jeg var deg. en 150GB partisjon til spill, OS og programmer og så resten til lagring av alt mulig annet. Da vil du slippe å slette all info ved en reinstallasjon. Lykke til!
Stasjonær: Gigabyte EX58-UD5, Intel Core i7 920 @ 4 GHz, 2 PowerColor HD 4870x2 2GB DDR5 i CrossFireX, 9 GB G.Skill 3-kanals 1333 MHz, 2 stk Raptor 74 GB (RAID 0) + 2 stk Spinpoint F1 640 GB, Antec Tvelwe Hundred kabinett. VHP 64-bit.
The Silent Assassin
Enig med Pondus81. Et svært godt oppsett, men jeg ville nok heller kjørt på med X58-plattform i en såpass dyr maskin. Da har du muliget til å oppgradere prosessoren senere, noe du ikke vil ha i samme grad på P55. Altså at sekskjernene er det eneste virkelige valget ved oppgradering. Dessuten får du også trekanals minne og PCIe-spor kjørende i X16 og X16. Det er langt bedre egnet om du en gang beslutter å legge til et ytterligere 5970.

Men dersom du vil bli på P55-plattformen burde du skifte ut det hovedkortet. Har ikke støtte for USB3.0 og SATA 6gbps.

Men den mest essensielle endringen du burde gjøre er som Pondus sier, å legge til en SSD. Intels X25M-modell på 80GB går for 1500-1600 kroner og vil gjøre maskinen merkbart raskere og mer responsiv.

Lykke til med selve byggingen.

EDIT: NB!! Et 5970 er det klart lengste skjermkortet på markedet i dag, og vil ikke passe i et Fortress FT02-B-kabinett. Iallfall ikke med mindre du fjerner vifta direkte under, men da sparker du i samme omgang kjølingen i skrittet. Du burde kanskje vurdere et annet kabinett.
There's no such thing as innocence, only degrees of guilt.
Yuggothian
Citerer Pondus81:
Ikke annet at oppsettet ser knall ut ;) Ville dog ha hevet inn en SSD til OS siden du allikevel skal bruke så mye penger på den. Det løfter virkelig maskinen.

Citerer The Silent Assassin:
Men den mest essensielle endringen du burde gjøre er som Pondus sier, å legge til en SSD. Intels X25M-modell på 80GB går for 1500-1600 kroner og vil gjøre maskinen merkbart raskere og mer responsiv.

Høres ut som et bra forslag Hvilke av disse to her tror dere ville vært det beste valget? La merke til en liten forskjell i pris, men vet ikke helt hva det innebærer? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485983 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586431

Et svært godt oppsett, men jeg ville nok heller kjørt på med X58-plattform i en såpass dyr maskin. Da har du muliget til å oppgradere prosessoren senere, noe du ikke vil ha i samme grad på P55. Altså at sekskjernene er det eneste virkelige valget ved oppgradering. Dessuten får du også trekanals minne og PCIe-spor kjørende i X16 og X16. Det er langt bedre egnet om du en gang beslutter å legge til et ytterligere 5970.

Men dersom du vil bli på P55-plattformen burde du skifte ut det hovedkortet. Har ikke støtte for USB3.0 og SATA 6gbps.

Nå gikk det litt fort i svingene for en PC-newb som meg, men plattform betyr hvilken type motherboard jeg velger right? Altså burde jeg heller gå for et mobo av X-58 typen? I så fall, hvilket ville vært et bra valg?

Men hvis jeg heller skulle forbli på P55-plattformen, ville Asus P7P55D Pro vært et godt alternativ? Det er rimelig mye billigere enn Maximus Formula III, og kan være en bedre investering i lengden da det støtter både SATA 6G og USB 3.0?

NB!! Et 5970 er det klart lengste skjermkortet på markedet i dag, og vil ikke passe i et Fortress FT02-B-kabinett. Iallfall ikke med mindre du fjerner vifta direkte under, men da sparker du i samme omgang kjølingen i skrittet. Du burde kanskje vurdere et annet kabinett.

Hmm... vil det gjøre en veldig merkbar forskjell tror du? Eller vil det gå greit så lenge jeg ikke planlegger å gjøre noe hardcore overclocking? Hvilke kabinett ville passet bedre til et 5970?

Citerer Pondus81:
Lykke til!

Lykke til med selve byggingen.

Tusen hjertelig, setter meget stor pris på tipsene fra dere begge to
Høres veldig artigt ut å bygge sin egen PC, så det er et prosjekt jeg ser meget fram til.
The Silent Assassin
Citerer Yuggothian:
Høres ut som et bra forslag Hvilke av disse to her tror dere ville vært det beste valget? La merke til en liten forskjell i pris, men vet ikke helt hva det innebærer?

Velg den billigste. Er ingen forskjell på de.

Citerer Yuggothian:
Nå gikk det litt fort i svingene for en PC-newb som meg, men plattform betyr hvilken type motherboard jeg velger right? Altså burde jeg heller gå for et mobo av X-58 typen? I så fall, hvilket ville vært et bra valg?

Med plattform mener jeg brikkesettet PCen er bygget rundt. Å velge X58 innebærer at du må endre prosessor og RAM også. Gode X58-komponenter er ASUS P6X58D-E (hovedkort med støtte for alt nytt), Intel Core i7-930 og 6GB Corsair Dominator-minne. Et mer logisk valg i en såpass high-end maskin enn P55.

Citerer Yuggothian:
Men hvis jeg heller skulle forbli på P55-plattformen, ville Asus P7P55D Pro vært et godt alternativ? Det er rimelig mye billigere enn Maximus Formula III, og kan være en bedre investering i lengden da det støtter både SATA 6G og USB 3.0?

Såvidt jeg vet støtter ikke Asus P7P55D PRO-kortet USB 3.0 og SATA 6gbps. Dette er et godt P55-kort; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=508058

Citerer Yuggothian:
Hmm... vil det gjøre en veldig merkbar forskjell tror du? Eller vil det gå greit så lenge jeg ikke planlegger å gjøre noe hardcore overclocking? Hvilke kabinett ville passet bedre til et 5970?

Vil nok bli noen grader forskjell, og jeg er ikke engang helt sikker på om kortet passer selv med vifta fjernet. Ville nok tro det, men dog. Andre kabinetter er helt opp til hva du vil ha både utseendemessig og med tanke på funksjoner.

Citerer Yuggothian:
Høres veldig artigt ut å bygge sin egen PC, så det er et prosjekt jeg ser meget fram til.

PC-bygging er utvilsomt en svært fornøyelig opplevelse. (Bortsett fra de par-tre sekundene før du slår den på for første gang..) Du burde absolutt se fram til det.
Yuggothian
Med plattform mener jeg brikkesettet PCen er bygget rundt. Å velge X58 innebærer at du må endre prosessor og RAM også. Gode X58-komponenter er ASUS P6X58D-E (hovedkort med støtte for alt nytt), Intel Core i7-930 og 6GB Corsair Dominator-minne. Et mer logisk valg i en såpass high-end maskin enn P55.

Nice. Vil jeg kunne bruke disse tre med resten av delene jeg har valgt?

Såvidt jeg vet støtter ikke Asus P7P55D PRO-kortet USB 3.0 og SATA 6gbps.

Ah, sorry, dette var nok noe jeg hadde missforstått.

Vil nok bli noen grader forskjell, og jeg er ikke engang helt sikker på om kortet passer selv med vifta fjernet. Ville nok tro det, men dog. Andre kabinetter er helt opp til hva du vil ha både utseendemessig og med tanke på funksjoner.

Høres et Corsair Obsidian 800D kabinett greit ut? Har hørt mye bra om den(blandt annet at den skal være svært velegnet til vannkjøling), den har fått gode anmeldelser og den skal vistnok være enorm, så et stort kort som 5970 nok skal få plass. Meget fristende, med andre ord.
The Silent Assassin
Citerer Yuggothian:
Nice. Vil jeg kunne bruke disse tre med resten av delene jeg har valgt?

Absolutt.

Citerer Yuggothian:
Ah, sorry, dette var nok noe jeg hadde missforstått.

No problem.

Citerer Yuggothian:
Høres et Corsair Obsidian 800D kabinett greit ut? Har hørt mye bra om den(blandt annet at den skal være svært velegnet til vannkjøling), den har fått gode anmeldelser og den skal vistnok være enorm, så et stort kort som 5970 nok skal få plass. Meget fristende, med andre ord.

Et 800D høres veldig greit ut, med tanke på at jeg har det selv. Det er enormt stort, perfekt til vannkjøling og generelt sett av svært god kvalitet. Det enestående cable management-systemet kommer godt med, og svart powder-coat innvendig fra fabrikk skader ikke. Dessuten ser det langt mer elegant og sofistikert ut enn mange av de flashy "gaming"-kabinettene. Det er dog ikke særlig velegnet for en luftkjølt maskin, iallfall ikke med fabrikkviftene.

Og ja, det har vel nesten 10cm margin til overs med et 5970 innstallert...
Yuggothian
Absolutt.

Strålende!

Et 800D høres veldig greit ut, med tanke på at jeg har det selv. Det er enormt stort, perfekt til vannkjøling og generelt sett av svært god kvalitet. Det enestående cable management-systemet kommer godt med, og svart powder-coat innvendig fra fabrikk skader ikke. Dessuten ser det langt mer elegant og sofistikert ut enn mange av de flashy "gaming"-kabinettene. Det er dog ikke særlig velegnet for en luftkjølt maskin, iallfall ikke med fabrikkviftene.

Og ja, det har vel nesten 10cm margin til overs med et 5970 innstallert...

Da tror jeg faktisk at jeg muligens går for det. Det er først i oktober at jeg kommer til å kjøpe alle delene, så det kan godt hende at jeg må forandre på oppsettet litt om det skulle komme noen nye og bedre deler innen de neste fire månedene, men nå har jeg ihvertfall et meget godt utgangspunkt.

Uansett, takk for tipsene og hjelpen, setter meget pris på det.
The xbox 360 guy
Jeg hjelper en venn her. Han vil ha seg en gamer.
Her er den laaaaange listen over det han trenger:

- Høy ytelse ved spill.
- Bærbar.

Makspris ligger på 9000kr.
JUST DO IT.
The xbox 360 guy
Det tok tid for dere å svare
JUST DO IT.
Strategist
Moderator
Jeg har akkurat testet denne bærbare PCen: http://www.gamereactor.no/gadgets/121015/Test%3A+MSI+GX64
0/

Den fungerer bra til de fleste spill. Er ikke spesielt tung i forhold til spesifikasjonene ellers. Begrenset batteritid tho.
Moderatorsjef
The xbox 360 guy
Der har vi en Har foreslått den til han
JUST DO IT.
Raul07
Hei, eg skal bestille meg en AlienWare M17X. Har et budsjett på 20k som eg klarte akkurat å holde meg på. Dette fikk eg

Prossesor: Intel® Core™ i7 620M-prosessor (2,66 GHz, 4 MB hurtigbuffer)
Grafikkort: Dobbelt 1 GB ATI® RADEON™ 4870 HD-grafikkort
Minne: 4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM

Klarer vel en del spill denne her? Ja, det er dyrt. Men eg vil bare vite om dette er en bra maskin?
bendik920
Citerer Raul07:
Hei, eg skal bestille meg en AlienWare M17X. Har et budsjett på 20k som eg klarte akkurat å holde meg på. Dette fikk eg

Prossesor: Intel® Core™ i7 620M-prosessor (2,66 GHz, 4 MB hurtigbuffer)
Grafikkort: Dobbelt 1 GB ATI® RADEON™ 4870 HD-grafikkort
Minne: 4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM

Klarer vel en del spill denne her? Ja, det er dyrt. Men eg vil bare vite om dette er en bra maskin?

Ja det er en bra maskin men for en forferdelig pris.
If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe - Carl Sagan
Raul07
Eg blir spandert denne... Pris bryr ikke meg da:p Bare lurte på om den bra. Virker jo veldig tøff:p
Strategist
Moderator
Det er en veldig kraftig bærbar PC. Men som du sikkert har hørt mange ganger; så får du den samme kraften mye billigere i en selvbygd stasjonær PC.

Det der er en PC som ikke vil være særlig bærbar. Ofte defineres de som såkalte flyttbare PCer. Med mindre du har delt bosted vil jeg ikke anbefale en slik kloss.

Det er ikke proporsjonalt forhold mellom prisen på en PC, og holdbarheten, altså hvor lang tid det tar før den er utdatert og må erstattes fordi teknologien har løpt ifra den. Det vil si at selv om du kjøper en PC til 20 k, vil den ikke være i stand til å kjøre de nyeste spillene mer enn kanskje 25% lenger enn en PC til en tredjedel av prisen.

Samtidig er dette en veldig stilig og kraftig maskin som vil kunne ta de nyeste og mest krevende spillene nå, og en stund fremover. Så om du er klar over og aksepterer de ovennevnte ankepunktene, så er det et kjøp du antakelig ikke vil angre.
Moderatorsjef
Raul07
Takker for et bra svar, ikke bare at det er en forferdelig pris noe han over klarte å skrive.. Noe eg skrev ikke eg brydde meg i dette tilfelle.
The Silent Assassin
Som både Strategist og bendik920 sier er det utvilsomt en knallmaskin som uten nevneverdige problemer drar alt av dagens og den umiddelbare framtids spill. En ting som dog er nevneverdig er at den mangler støtte for DirectX 11. Hvis det er en PC du ønsker at skal vare en stund, er det kanskje lurt å prøve å ha støtte for det implementert. Det er faktisk en ganske betydelig forskjell i potensialet til DX11, sammenlignet med DX10 og DX9.

Ville mye heller valgt et enkelt Radeon Mobility HD 5870 enn to 4870 i CrossFireX. Ikke bare vil du da ha støtte for DX11, men et enkelt 5870 yter veldig nærme to 4870. Det eneste som vil oppleve relativt merkbar ytelsesforbedring er spilling i veldig høye oppløsninger eller over flere skjermer (på grunn av at CrossFireX-oppsettet har dobbelt så mye videominne tigjengelig). Men det er svært sjelden noe som er aktuelt med en bærbar maskin. Den blir også en del billigere, samt at strømforbruket vil synke, som igjen gir lenger batterilevetid.

EDIT: Med tanke på at du absolutt skal ha den til å koste 20000, kunne det være hjelpsomt om du postet hele oppsettet. Er imo bedre å legge pengene du ville ha brukt på CrossFireX-oppsettet på noe annet.
Track Death
Hvis jeg skal ta hensyn til dagens standard, ville jeg nok bygget PC'n som følgende:

ATI Radeon 5870 1GB
Intel Core i7 920 2,6 GHZ - klokket til 4,0
ASUS Rampage lll Extreme
6 GB DDR3 RAM 1666HZ
Antec Twelve Hundred

Hvorfor være normal i en spillverden som er gal?
The Silent Assassin
Citerer Track Death:
ATI Radeon 5870 1GB
Intel Core i7 920 2,6 GHZ - klokket til 4,0
ASUS Rampage lll Extreme
6 GB DDR3 RAM 1666HZ
Antec Twelve Hundred

Det finnes ikke RAM med 1666MHz hastighet... Blander du 1333MHz og 1600MHz, kanskje? Men bortsett fra det (og at Twelve Hundred-kabinettet imho er litt fjortisaktig) ser det vel greit ut. Ingen SSD?
Skriv et innlegg

For å kunne diskutere må du logget inn. Ny bruker? - bli medlem n!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :-- <b>Fet tekst</b> <i>Kursiv</i> <u>Understrekning</u>

Poll Hvor mye penger bruker du på spill i måneden?
  • 29% 0-200
  • 43% 200-600
  • 18% 600-1200
  • 3% 1200-2000
  • 0% 2000-3000
  • 7% Over 9000
Resultat
Store locator
Nyheter | Beta-tester | Anmeldelser | Artikler | Gadgets | Tema | Film | Magasinet | Abonnement | Last ned PDF | Finn butikk | Club | Forum | Blogger | Brev | Medlemsrecensioner | Konkurranser | Bli medlem | Downloads | Grupper | GR-TV | Kontakt | Annonser | Redaksjonen | Cookies |
Gamereactor Gamereactor since 1998 - Published by Gamez Publishing A/S Strandvejen 72 st. mf, 2900 Hellerup, Denmark