Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Filmchat


Velkommen til Gamereactor Norges offisielle Filmchat!

Her kan dere chatte, samtale og diskutere om alt som har med film å gjøre.

«Hvilken film/serie så du sist?» finner du HER.

Regler:
- Ingen poster skal være bare en smiley eller en frittstående, meningsløs frase.
- Å ha det moro skader ikke, men vi har nulltoleranse overfor spam!
- Alt snakk i denne tråden bør være filmrelatert. Annen prat tas i Chat 4.0, Nattråden, eller en annen passende tråd.
- Utover dette gjelder selvsagt forumets reglement også her.

Moderatorene kan og vil redigere eller slette innlegg som bryter mot reglementet for forumet eller på annen måte er til sjenanse for andre brukere.

Kommentarer på moderering skal tas via PM eller på GR-subforumet.

Vær obs på at moderatorene kan be om at de mest omfattende diskusjonene flyttes til en egen tråd. Dette kan være aktuelt hvis en diskusjon fullstendig tar over tråden og gjør det vanskelig for andre brukere å slippe til. Dette er tross alt en tråd for generell filmprat.

/Ole-Christian
Moderator
  • 0
Tøft. Da lurte jeg litt på en ting angående Hellboy 2. Jeg ser at han "vannfyren" er tilbake, men alle minne jeg har om den første filmen sier meg at han døde. Kan noen forklare dette?
Jeg sparker rompe
  • 0
Han ble skadet, men overlevde. Tydeligvis
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Noe så idiotisk. Må se eneren igjen. Er(var) så sikker på at han døde.
Jeg sparker rompe
  • 0
Har et forslag til en film-tråd jeg kan lage. Vet ikke helt om det er noe potensiale, eller om den vil bli brukt. Jeg tenkte på en IMDB-tråd. Eller først og fremst en tråd hvor man kan legge ut link til vår egen profil, hvor man kan kommentere vote-history osv. Er det noen her som i det hele tatt bruker IMDb aktivt, og stemmer på filmer?'

Vet at dette ikke er helt rett sted å spørre, men er ikke så mange andre steder. Hvis dette er det nye stedet de filminteresserte er, så hadde det vært fint å høre deres meninger.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Jeg gir egentlig generelt faen i karakterer. Mange anmeldere har virkelig spesiell smak, og det er visse mennesker som jeg er sikker på opplevde en stygg lobotomering i barndommen. Men når filmer høster seksere i øst og vest blir jeg skeptisk. Men noen ganger blir det jo hyggelige overraskelser *host*thedarkknight*host*
Men så igjen er det også en nedtur her og der, der anmelderene faktisk hadde rett, som oppgulpet kjent som The Happening.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Jeg tenkte først og fremst på å kommentere hverandre sine stemmer. Kan lett bli diskusjoner på hvorfor vi mener den eller den filmen er bra eller dårlig, som sikkert hadde vært morsomt.

Lagt til 2008-08-30 01:33:
Kan jo legge ut link til mine stemmer her...
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Arild Abrahamsen i Aftenbladet er jo definisjonen på lobotomi da, han kan jo absolutt ikke sette karakterer.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Så The Dark Knight i går. Bra film, men litt oppskrytt. Den var ikke bra. Kan ikke måle seg med de aller beste filmene (selvsagt). No Country For Old Men var den beste filmen jeg har sett, og når jeg sammenligner TDK med den virker den bare paff.

Heath Ledger skal uansett ha respekt for rollen sin som jokeren. Han gjorde alle de andre skuespillerne paffe og kjedelige. Partiene med Batman uten ham ble jo litt livløse.

Men uansett, en bra film!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Ingenting slår Trainspotting i mine øyne. Det er en film fra 1996 som er regissert av Danny Boyle. Hovedpersonen er Ewan McGregor, personen som spiller Obi Wan Kenobi i Star Wars. Alle personene i filmen har sin historie, og karakterene må være noen av de beste i en film ever. En film alle burde se, siden den både er skjokkerende og kontroversiell.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Ingenting slår Trainspotting i mine øyne. Det er en film fra 1996 som er regissert av Danny Boyle. Hovedpersonen er Ewan McGregor, personen som spiller Obi Wan Kenobi i Star Wars. Alle personene i filmen har sin historie, og karakterene må være noen av de beste i en film ever. En film alle burde se, siden den både er skjokkerende og kontroversiell.

Er ganske enig med deg der. Jeg mener ikke at det er den beste filmen i verden, for det vil være alt for vanskelig for meg å plukke ut bare én film. Men Trainspotting er fantastisk, særlig med tanke på karakterene og humoren, og at de snakker skotsk gjør det bare enda bedre.

En annen film som jeg mener skiller seg ut veldig, er Memento. Helt fantastisk både fortellerteknisk og historiemessig. Man får vite hvordan filmen slutter helt på starten, og filmen går på en måte baklengs, hvor mer og mer blir avslørt. Helt genialt. Det er kunst!
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
  • Missing Avatar
  • HHH
Siterer Levaiathan:
En annen film som jeg mener skiller seg ut veldig, er Memento. Helt fantastisk både fortellerteknisk og historiemessig. Man får vite hvordan filmen slutter helt på starten, og filmen går på en måte baklengs, hvor mer og mer blir avslørt. Helt genialt. Det er kunst!


Så enig, så enig! Memento er en genial film. "Filmen som er filmet baklengs..."
Utrolig fet måte å lage en film på, og det beste er at det aldri blir skikkelig forvirrende. Skuespillerne er også veldig gode, og man vet ikke hvem som er den de utgir seg for å være og hvem som ikke er det før filmen avsluttes.
Hå och hej med Farbror Frej!
  • 0
Jeg fikk ikke svar på Star Wars tråden så jeg spør her: Hadde ikke Star Wars: The Clone Wars premiere for noen dager siden? Hva synes dere om filmen hvis den hadde premiere? Men merk spoilere hvis dere nevner noen

Edit: Jo, fant ut at den hadde premiere 15 august. Har noen sett den?
"There Will Be Only Chaos!"
  • 0
Jeg lurer også litt på den nye Star Wars filmen. Hvordan var den?
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Levaiathan:
Citerer The Heretic:
Ingenting slår Trainspotting i mine øyne. Det er en film fra 1996 som er regissert av Danny Boyle. Hovedpersonen er Ewan McGregor, personen som spiller Obi Wan Kenobi i Star Wars. Alle personene i filmen har sin historie, og karakterene må være noen av de beste i en film ever. En film alle burde se, siden den både er skjokkerende og kontroversiell.

Er ganske enig med deg der. Jeg mener ikke at det er den beste filmen i verden, for det vil være alt for vanskelig for meg å plukke ut bare én film. Men Trainspotting er fantastisk, særlig med tanke på karakterene og humoren, og at de snakker skotsk gjør det bare enda bedre.

En annen film som jeg mener skiller seg ut veldig, er Memento. Helt fantastisk både fortellerteknisk og historiemessig. Man får vite hvordan filmen slutter helt på starten, og filmen går på en måte baklengs, hvor mer og mer blir avslørt. Helt genialt. Det er kunst!

Nå gir dere meg forventninger her. Begge filmene skal sees i helga. I promise.

Siterer Zook:
Citerer Love-PlayStation:
Arild Abrahamsen i Aftenbladet er jo definisjonen på lobotomi da, han kan jo absolutt ikke sette karakterer.


Det har du rett i. Han ga femmer til nyinnspillingen av Rambo, sekser til nyinnspillingen av Halloween, og toer til Wall-E. Han tar liksom alltid omvendt fra de andre anmeldelsene.

Har du sett i Filmagasinet da? De er idioter. Ga Rovdyr sekser, en klar ener-film.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Siterer Love-PlayStation:
Har du sett i Filmagasinet da? De er idioter. Ga Rovdyr sekser, en klar ener-film.

De er ikke noe serlig flinke nei. Men jeg plukker opp et eksemplar hver gang det kommer.
De ga Wall E 6 da. Så litt vett har de fremdeles.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Noe av det morsomste jeg leser, er terningkastene Her og Nå, gir filmene i program-guiden sin. Tror ikke jeg har sett en eneste norsk film de har gitt mindre enn fire. Seriøst, hvorfor gir de alle norsk produserte filmer så gode terningkast?

Greit at vi har noen som er veldig gode, men det betyr ikke at alle filmer som er laget i eller handler om norge er verdt en sekser. Ikke at jeg sjekker ut deres meninger når jeg skal finne ut om en film er god, det er jo opp til hver enkelt, om en film er god eller ikke.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Dette med forskjellsbehandling av norske, og særlig amerikanske filmer er helt idiotisk.

Et eksempel er nye ungdomsslashere, hvor man finner en morder som dreper en rekke ungdommer. Vanligvis er dette amerikanske filmer som bare er lagd for å trekke til seg ungdommer, og filmene får vanligvis maks 3 i terningkast av norske anmeldere.
Så kommer norske filmer som gjør akkurat det samme (Fritt Vilt, Rovdyr), som får bra karakterer av mange medier her i Norge. 5 flere steder, til og med 6 andre steder. Disse er prikk like de amerikanske filmene, likevel får de bedre karakterer fordi de er norske.
Ja, jeg likte ikke Fritt Vilt veldig godt, og klarer ikke å se at den er noe spesielt bedre enn like amerikanske filmer.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
Noen her som har sett den nye Arn filmen?
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Har tenkt til å se en film i kveld men vet ikke hvilken. Noen som vet hvem jeg burde velge? Står mellom American Gangster, Minority Report, The Assassination On Jessy James By The Coward Robert Ford og 3:10 To Yuma.

Lagt til 2008-08-30 17:40:
Angående det med filmanmeldere er jeg helt enig. Det er mange filmer som jeg har sett, men som anmelderne i forskjellige aviser/blader har gitt en dårlig karakter. Hvis du synes en film ser interresant ut, men som anmelderen har gitt en dårlig karakter burde du uansett sjekke den ut.
"Don't waste your time or time will waste you"
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Hm, veldig godt å få en slik tråd. 0.1 blir kanskje litt misvisende, da dette mer eller mindre er en ferdig tråd, men uansett.. Når vi alt har en slik tråd, vil jeg lufte litt frustrasjon angående 28 days/weeks later og P3 Filmpolitiet.

For å si det slik, jeg er et enormt fan av 28 days later. Dette er en film som jeg har sett mange ganger, og som jeg alltid liker. Tempoet er perfekt, skuespillerene troverdige og stemningen er akkurat slik som den skal være. Alle kameravinkler og lyssettninger brukes bevisst for å skape en atmosfære som fremhever (iallefall i begynnelsen) at vår protagonist er totalt alene, og må klare seg selv. Usikkerheten kryper opp rundt deg, og alt er forvirrende før det til slutt utvikler seg til en ren kamp for overlevelse, og eskalerer til en all-out showdown på slutten. Filmen har alle de triste/melankolske scenene du vil ha uten å gå overbord, og har også heftige og utrolig velkoreograferte action-sekvenser som rett og slett bare drar deg med inn. Hele filmen er en oppvisning i filmkunstnerisk brillianse, og det eneste jeg har å utsette på den er en eller to "drøye" scener som jeg opfattet som lite troverdige og merkelige.

Når dette har blitt sagt, så var jeg også en person som ikke visste at der var en oppfølger på vei. Når jeg hørte om dette, ble jeg selvsagt veldig oppspillt, og bestemte meg for å se den så snart jeg hadde mulighet. 28 Weeks Later altså, var rett og slett en film som jeg hadde høye forventninger til, og jeg passet godt på å holde meg fra å la dette ødelegge filmen for meg, da høye forventninger omtrent alltid vil komme ut negativt for seeren eller den som konsumerer det gjeldende "produktet". Og når jeg bgynte å se filmen, dro den meg rett inn. Det var som å komme inn i 28 days later giejn, og oppleve den samme desperate stemningen og den samme utrolige handlingen. Jeg gliste mens jeg så på det jeg trodde kom til å bli et mesterverk utspille seg foran øynene mine.

Men det avtok.

Etter 15 minutter var "flashbacket" over, og en ble satt over til samtiden. her sluttet rett og slett ting å skje. Det var tydeligvis over med "rage"-viruset for denne gang og USA var selvsagt de som tok initiativ til å rydde opp. Men dette hade jeg ikke noe problem med, for sett i fohold til realistisk geopolitikk, så hadde det vært et veldig sansynlig utfall under de forholdene. De finner uansett en overlevende fra flashbacket i begynnelsen, og uten å spoile handlingen skal jeg bare si at de fucket opp ganske hardt. Selvsagt spredde RAGE-viruset seg til ca hele byen rimelig fort, og her endte realismen og den pressende handlingen.

Akmerikanerene bestemte seg for å begynne å skyte på alt og alle, og selv om jeg ser det rent gunstige i det, så er det faktisk såpass kynisk at det ikke passerer, men ligger der og ulmer som grovt usansynlig. Det bidro delvis til å ødelegge filmen mer, men var ikke det som irriterte meg mest. Det som irriterte meg mest avr nemlig skuespillet, som var fantastisk i eneren men nesten en direkte katastrofe i toeren. De feilet i å bygge opp troverdige karakterer du kunne sympatisere med, og der var blant annet en unge som var sentral i handlingen som gjennom både oppførsel og utseende gjorde at jeg omtrent hatet den, og ønsket nesten at han skulle falle for rage-folkene så handlingen kunne forbedres. Men dette skjedde selvsagt ikke. Derimot eliminerte de min favotirrkarakter, som ofret seg selv for de andre.

Massiv klisje, og de tok vekk den beste skuespillerprestasjonen i filmen. Takk og farvel. Det som var etterlatt var rundt en halvtime med pinelig b-film preg over seg, og det gikk så langt at jeg ikke engang fulgte med, men satt og surfet på GR med filmen i bakgrunnen.

Men men, slik er det. Noen filmer er gode, noen filmer er dårlige. Jeg får bare bygge meg opp en mening rundt de og la det ligge, så jeg følte egentlig ingen videre irritasjon rundt dette. Jeg har sett alt for mange dårlige filmer i min tid til å dvele ved slike bagateller. Men likevel kom det opp for et par måneder siden en rerun i P3, der de sendte gamle filmanmeldelser fra P3 filmpolitiet. Jeg var på jobb og hørte på P3 mer eller mindre 24/7, så dette var selvsagt noe jeg fikk med meg. Og som mange kanskje allerede har gjettet seg til, er det her min irritasjon avstammer fra.

Ja, de hadde en gammel anmeldelse av 28 days later, og ja, de trashet filmen.

Jeg skjønner at anmeldelser alltid vil være subjektive, og jeg skjønner at to mennesker kan ha ulike meninger om filmer, men når en profesjonell anmelder sier at en av mine favorittfilmer gjennom tidene middelmådig, og samtidig hyller en film jeg hatet og fant utrolig kjedelig, da tråkker jeg gjerne over den grensen og begynner å angripe denne anmelderens syn og analyse av filmene. Dette er noe jeg rett og slett må få ut.

Han sier følgende om 28 Weeks Later;

"28 uker senere" er en uvanlig guffen og intens skrekkfilm! Uhyggen er på plass fra åpningsscenen og filmen holdt meg i skrustikka hele veien. Dette er oppfølgeren til Danny Boyles middelmådige " 28 dager senere", og den er faktisk mye bedre!

Og dette er noe som provoserer meg veldig dypt. Dere har allerede lest mine formeninger om begge filmene ovenfor, og iallefall noen av dere burde si seg enige med meg når det kommer til disse analysene. Jeg vil si at Birger Vestmo i P3 har misforstått dette helt. Han sier at 28 dager senere er preget av amatørmessig regissering, og han dras tydeligvis ikke emd i handlingen. Jeg kan absolutt ikke forstå hvordan dette kan være, men Birger har antakeligvis sett såpass mange filmer i sin tid som filmanmelder at han har lært å ikke like alt som er litt saktere tempo enn det en ser i filmer laget etter Hollywood-modellen. Men jeg skal være forsiktig med å personlig fornærme Birger Vestmo her, eller betvile hans evner som anmelder, jeg er bare ute etter å gjøre rede for at han tar feil i dette enkelttilfellet.

For hvordan kan en si at en film som er såpass stemningsfull og brilliant som 28 dager senere er "middelmådig", og samtidig hevde at 28 uker senere er en intens skrekkfilm? Nei, jeg ser det absolutt ikke. Birger nevner ikke bruddet på tempoet som ble bygget opp fra flashbacket i begynnelsen av filmen. Han ignorerer alt som heter usansynlighet når det kommer til mellomhandlingen og overser de heller labre skuespilelrprestasjonene og klisjeene som intreffer iløpet av filmen. Den skuffende inkonklusive slutten? Ikke noe problem. Det som er galt her, er som sagt, at Birger har misforstått brutalt.

Det handler nemlig ikke om konstant trigger-happy høyt tempo, amerikanere som med grov stemme sier "Kill them all" og svulstige og sykt blodige scener som får deg til å føle deg uvel, men det handler om kunst og refleksjon etter filmen. Det å kunne sette seg ned etterpå og tenke for seg selv at "nå har jeg virkelig sett en solid god film", er noe som jeg liker veldig godt, og det var tilfellet med 28 dager senere. Filmen fikk meg til å tenke. Ensomheten denne mannen opplevde i begynnelsen, karakterene jeg brydde meg om, bad guys som faktisk var troverdige, og en slutt som etterlot meg i dyp refleksjon over samfunnet, hvordan noe slikt IRL faktisk hadde utspillt seg, og hvordan mennesket ville handlet i en slik brutal, desperat situasjon. Det var slik jeg satt etter 28 dager senere, og ingen annen film har noengang gitt meg den samme følelsen.

28 uker senere ga meg ikke dette. Den ga meg bare irritasjon og gjorde at jeg kastet bort et par timer av livet mitt, som førte til mer frustrasjon. Birger Vestmo forstår det ikke, og jeg tror at han har rett og slett sett for mange filmer og analysert for mange handlingsforløp. Kanskje burde Birger se seg litt tilbake etter de idealene jeg nettop nå skrev om, og vurdere hvorvidt han kanskje tok feil, eller kanskje han burde begynne å se litt mer fra andre vinkler når han anmelder filmer, og også forsøke å her skaffe seg en litt bredere filmsmak som inkluderer disse idealene slik at han bedre kan representere en "gjennomsnittsleser" i sine anmelderser. For det er jo tross alt jobben hans.

Og ja, jeg er klar over at dette er en lang post som oppsummerer en klisje om at anmeldere anmelder subjektivt, men dette tilfellet er det groveste jeg har sett, og jeg måtte bare gjøre et eksempel ut av det. For det er ikke ejg som er på noen måte såret over Birger's fremstilling av filmen, jeg er bare irritert over metodene hans. 28 dager senere er en fantastisk film.
  • 0
For det første:
Jeg er ganske enig med det meste du sier om 28 Week Later. Denne filmen var skuffende, men som jeg har sagt gang på gang, jeg ser på det mer som en Hollywood spin-off enn oppfølger. Jeg gledet meg til den, men visste at den ikke ville bli det samme som 28 Days Later. Ikke bare fordi Danny Boyle ikke var med på laget, men fordi det er nesten umulig, selv for demi-guden Boyle.
De første minuttene var, som du sier, nesten tatt rett ut fra 28 Days Later. Den herlige klaustrofobiske følelsen og den lille stemmen bak i hodet som sier at det er fare på ferde er der hele tiden. Du ser at det lille samfunnet bryter sammen, med en jente som tviholder på at kjæresten lever, mens noen ikke orker å høre på det lenger. Skuespillerprestasjonen er strålende (men jeg har ikke peiling på sånt egentlig) og det suger meg inn. Det er tro mot den første, tenker jeg. Men så kommer vi til amerikanerene. Faen. Jeg hadde heller likt det om det var Nato eller FN som skulle rydde opp. Det mister litt sjarmen, den britiske sjarmen fra 28 Days Later. Robert Carlyle klarer likevel å holde den litt oppe, han liker jeg.
Men her kommer også barna hans. Iddioter. Jenta er grei, hun har overbevisende skuespill, men gutten er bare så feil (på så mange måter, selv om manuset faktisk er ganske godt skrevet), og handlingene deres er så irrasjonelle og idiotiske at det nesten ikke går an. Nei, det går ikke an. Her mister filmen troverdigheten. Dere som har sett den skjønner nok hva jeg mener.
Jeg liker ganske godt twisten som kommer og hvordan de bruker den, men klaustrofobien og tempoet har forsvunnet til nå. Pausen til å fortelle om gjenoppbyggingen ble for lang. Kjellerscenen er derfor et friskt innslag som verdsettes høyt.
28 Weeks Later har noen gullkorn, noen Boylske øyeblikk, men ikke nok. Jeg liker godt den (eneste) sympatiske snikskytteren, Carlyle, jenta og til tider legen, og et par småroller er veldig godt spilt, men noen ødelegger bare så fullstendig helhetsfølelsen. Noen steder i filmen treffer manusforfatterene så inderlig bra, men igjen blir det hele litt tamt. Litt for mye Hollywood-blam-blam action. Men aller verst er det at den lider den såre feilen av å bli sammenlignet med 28 Days Later, noe nesten hvilkensomhelst film ville lidd en stygg skjebne av. Forventningene som var bygget opp ble til kritikk, det blir dens bane.
Men filmen er bra, for fanden, den er bra. Men ikke sekser på terningen. Hadde Jesus kommet tilbake hadde han nok invitert Buddha og Allah til filmkveld med 28 Days Later, ikke Weeks Later.
Musikken er også overlegen i 28 Days Later.
Kommer sikkert på mer å si om filmen litt senere

For det andre:
Sa Birger Vestmo virkelig det? Han kan henge seg.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Hm. Jeg har ikke sett filmene, så jeg burde kanskje ikke uttale meg her.
Men uansett, jeg hører på podcasten til Filmpolitiet, og syns Birger Vestmo er ganske så flink.
Jeg har aldri vært direkte uenig med ham, men litt forskjelig smak er det jo klart at alle har.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg bruker også IMDb for å sjekke opplysninger osv.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!