Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Filmchat


Siterer Cherno:
Really? Få høre din topp 10/20 da


Njaa, blir for vanskelig
Kan si såpass at A Bittersweet Life er favoritten min, og den ser jeg at du nylig også har sett.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
Kan si såpass at A Bittersweet Life er favoritten min, og den ser jeg at du nylig også har sett.


Flott valg det
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Så nettopp World War Z. Helt ålreit film. 3/4. Forresten, var det zombier som var i filmen? Eller er definsjonen på zombie at det er døde som står opp igjen? Føler zombie og «infected» blandes.
  • 0
Siterer Mexis:
Helt ålreit film. 3/4


Da er den jo bra haha
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Føler for å se alle Ghibli-filmene på nytt.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Siterer Cherno:
For de som er interesserte i mine topp 50 favorittfilmer: http://letterboxd.com/biring/list/my-50-favourite-films-of-all-time/#
comments


Nice! Se mer Kurosawa (Red Beard, Ran, Ikiru, Dreams, har du sett de?) og Tarkovski. Og få deg en pro bruker!
du må høre ordentlig etter
  • 0
Siterer Sir Auron:
Nice! Se mer Kurosawa (Red Beard, Ran, Ikiru, Dreams, har du sett de?) og Tarkovski. Og få deg en pro bruker!


Ran I still have yet to see.. Var ikke så stor fan av Red Beard og Dreams, og Ikiru må jeg ta opp igjen snart! Skal skaffe meg det til sommeren ;)
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Jeg skal egentlig ikke snakke, har ikke sett Yojimbo og Rashomon enda. Men hva med Tarkovskij da? Ikke helt din smak?
du må høre ordentlig etter
  • 0
  • RDB
  • RDB
Så i det siste har jeg sett veldig mye asiatiske filmer, ikke fordi jeg har noe otaku-fetish, men fordi jeg er lei av trynet til Will Smith og Pg13. Har sett flere veldig gode, og flere jeg ikke har likt like godt. Tror mye av det jeg liker med de er, vel, ganske intens vold som ikke nøler med å vise drit. Får litt inntrykk av at de i den kulturen har et litt mer humoristisk syn på grusomheter (ihvertfall de regissørene jeg har sett mest av) som gjør de veldig kule å se. Konsekvent er mange av filmene jeg har sett også veldig voldelige, spesielt Takashi Miike sine. Har forsåvidt nesten kun sett sørkoreanske, kinesiske og japanske filmer. Virker som om disse 3 landene har en veldig god filmkultur; mye bedre enn vår egen.

Her er et par filmer jeg likte ekstra godt, for de som kanskje er interessert:

Ichi The Killer
The Good, The Bad, The Weird
I Saw The Devil
Sympathy For Mr Vengeance
13 Assassins (2011)
Hara-Kiri: Death Of A Samurai (2013)
Red Cliff (5-timers versjon over 2 deler, IKKE 2-timers amerikanske versjonen)
Ran
Love Exposure
House Of Flying Daggers
Hard Boiled

Anbefaler også kindof "Lesson of The Evil", "Dead & Alive 2",, "Izo", "Audition" og "Gozu" av Takashi Miike, for de som er interessert i litt mer intense filmer, I guess. Og så "Oldboy", selvfølgelig. Ellers er forsåvidt alt jeg har sett av Studio Ghibli, Kim Jee-woon & Chan-wook Park verdt en titt.

Noen som har sett noe mer fra asia (eller bare hvor som helst som ikke er 'merica) som anbefales?
  • 0
Siterer RDB:
Noen som har sett noe mer fra asia (eller bare hvor som helst som ikke er 'merica) som anbefales?


Dette må være det mest presise ønsket jeg noensinne har sett.

Eneste jeg husker som du ikke har nevnt må være Tokyo Gore Police som jeg av en eller annen grunn ikke hatet.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Kjøpte billett til The Amazing Spider-Man 2 i går, gleder meg til å se den i morra kveld
  • 0
Siterer Lazykins89:
Kjøpte billett til The Amazing Spider-Man 2 i går, gleder meg til å se den i morra kveld


Angrer litt på at jeg ikke tok tid til å se den på iMAX i England nylig, tror det ville vært ganske spektakulært.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
  • RDB
  • RDB
Siterer JoEy_Odd:
Dette må være det mest presise ønsket jeg noensinne har sett.

Hah, sant nok.

Tror jeg bare prøver å draine verden for filmer som gjør svart humor riktig, eller "behandler" vold på en intelligent måte, ala Cronenberg/de fleste av filmene jeg listet opp. Er ikke like nyskjerrig i en romantisk komedie, men er ikke plent så blod(lol)fan av exploitationfilmer. Liker at det meste jeg har sett av Takashi Miike har en veldlg sterk sånn Lynch-følelse, som visstnok og skal finnes i filmene til Shinya Tsukamoto, men har ikke sett noen av de enda.

Skal uansett sjekke ut Tokyo Gore Police. Virker som et kindof dumt konsept, bare etter wikipedia å dømme, men skal gi den en sjangs. Dumme konsept er ofte de beste konsept, fnis.
  • 0
Siterer RDB:
Noen som har sett noe mer fra asia (eller bare hvor som helst som ikke er 'merica) som anbefales?


Har du sett A Bittersweet Life, A Touch of Sin og Memories of Murder også? Er ikke så bevandret innenfor asiatiske filmer enda, med unntak av anime, så jeg anbefaler derfor filmserien Kara no Kyoukai, Akira (den har du sikkert sett), Cencoroll, Dead Leaves, Redline, Death Billiards, Metropolis (2001), alt av Satoshi Kon, Genius Party (strengt tatt syv forskjellige deler, men den er listet opp som film), Hotarubi no Mori e og alt av Makoto Shinkai.
  • 0
Siterer RDB:
Noen som har sett noe mer fra asia (eller bare hvor som helst som ikke er 'merica) som anbefales?


"Crouching Tiger, Hidden Dragon" og "Hero" er å anbefale. Overdreven vold gjort i god stil (a la Ichi the Killer) er virkelig underholdende.

Hvilke filmer var det du ikke likte? De mer langsomme og ettertenksomme? Yasujiro Ozu, Kim Ki-Duk, Hirokazu Koreeda? For der mener jeg nemlig at asiatene utmerker seg. De er ikke bare gode på vold og kampkoreografi. De har sterke budskap om den menneskelige tilstand. Se "Vår, sommer, høst, vinter... og vår" for eksempel.

Siterer LesMiserable:
Har du sett A Bittersweet Life, A Touch of Sin og Memories of Murder også? Er ikke så bevandret innenfor asiatiske filmer enda, med unntak av anime, så jeg anbefaler derfor filmserien Kara no Kyoukai, Akira (den har du sikkert sett), Cencoroll, Dead Leaves, Redline, Death Billiards, Metropolis (2001), alt av Satoshi Kon, Genius Party (strengt tatt syv forskjellige deler, men den er listet opp som film), Hotarubi no Mori e og alt av Makoto Shinkai.


Holder sterkt med disse også.
du må høre ordentlig etter
  • 0
  • RDB
  • RDB
Siterer LesMiserable:
Har du sett A Bittersweet Life, A Touch of Sin og Memories of Murder også? Er ikke så bevandret innenfor asiatiske filmer enda, med unntak av anime, så jeg anbefaler derfor filmserien Kara no Kyoukai, Akira (den har du sikkert sett), Cencoroll, Dead Leaves, Redline, Death Billiards, Metropolis (2001), alt av Satoshi Kon, Genius Party (strengt tatt syv forskjellige deler, men den er listet opp som film), Hotarubi no Mori e og alt av Makoto Shinkai.

Har sett A Bittersweet Life & Memories of Murder. Begge de to filmene er knall. Har sett Akira og, men strengt tatt veldig lite animefilmer utenom Ghibli-greiene. Har ærlig talt nesten ikke hørt om en eneste av de du nevner, så får skrive opp alle på watch-lista mi. Tror jeg har en liten ultravold-fase jeg bare må komme gjennom, så er jeg mer enn gira på å se masse filmer av alle former, egentlig. Føler kindof at jeg nesten har sett alt som er verdt å se av engelskspråklige filmer. Takker og bukker for forslag.

Siterer Sir Auron:
"Crouching Tiger, Hidden Dragon" og "Hero" er å anbefale. Overdreven vold gjort i god stil (a la Ichi the Killer) er virkelig underholdende.

Sett begge de to, begge er veldig kule. Litt sære, men veldig artsy og "kulturelle", I guess.

Siterer Sir Auron:
Hvilke filmer var det du ikke likte? De mer langsomme og ettertenksomme? Yasujiro Ozu, Kim Ki-Duk, Hirokazu Koreeda? For der mener jeg nemlig at asiatene utmerker seg. De er ikke bare gode på vold og kampkoreografi. De har sterke budskap om den menneskelige tilstand. Se "Vår, sommer, høst, vinter... og vår" for eksempel.

Er ikke at jeg bare vil se exploitation, det er nok mer at jeg bare har først sett filmer av regissører som "spesialiserer seg" på det som inngang til litt mer østlig filmkultur. Har også et lite semiprosjekt å se alt av Takashi Miike som er verdt å se, og jeg har faktisk sett flere filmer av han som ikke er voldelige i det hele tatt (vel, to); Phoenix Wright & The Bird People Of China. Ellers vil jeg påstå at "Lesson Of The Evil" er den mest forstyrrende filmen jeg har sett av han, men mer psykologisk enn i grafisk gore. Men volden er ikke det eneste som fascinerer meg med filmene hans; heller variasjonen. Flere av filmene hans er nesten pure David Lynch-territorium.

Filmer jeg ikke har likt så godt; The Chaser; syntes den var litt kindof generisk thriller. Tøff story og veldig bra skuespill av han hovedrollen (som er med i alle sørkoreanske filmer, tydeligvis), men jeg bare føler ikke jeg fikk noe ut av filmen som jeg ikke har sett flere ganger før. Vellaget, men ikke minnesverdig for meg.
The Host likte jeg heller ikke, men trenger kanskje å se den igjen. Ble nok bare litt for spesiell, rett og slett. Han hovedrollen er fortsatt skambra, da.
Likte heller ikke The Man From Nowhere så bra. Filmen er basically Leon på sørkoreansk, bare ikke fullt så bra. Definitivt ikke dårlig, bare, dno, ikke noe jeg hadde gadda sett igjen.
Den første Dead or Alive-filmen til Takashi Miike likte jeg heller ikke noe særlig. Liker hele undertonene med motkjempende krefter og alt, men filmen bruker for lang tid på å kjøre en slags straight cop & robber-story som ikke klarer engasjere på noen spesiell måte. Still, siste 50 sekundene av filmen gjør det NESTEN verdt å se den.

Har ikke sett noe fra de regissørene du nevner, så skriver de og ned på lista. Er mer enn interessert i å se subtile dramaer og alt det; er cinephile, ikke gore-fetishist. Tror det som har tiltrukket meg til de mer voldelige filmene so far er basically at de tilbyr noe jeg ikke har fått plenty av i hollywood allerede. Men det er det jo selvfølgelig mange filmer som tilbyr på forskjellige måter, og jeg har fått en liten fascinasjon med hele kulturen som gjør meg interessert i å se mer.

Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring (nei norsk!) blir nok neste filmen jeg ser btw.
  • 0
Vel, siden du er i en ultravold-fase(det var jeg også) så kan du jo få med deg Kim-Ki-Duks Pieta og Bedevilled. Ellers jeg bare anbefale den geniale japanske hevnthrilleren Confessions. Den tror jeg faller godt i smak. Du har jo sett en del av de typiske hevnthrillerne, så jeg antar at du også har fått med deg Madeo. Om ikke så anbefaler jeg den også.

Ellers kan jeg anbefale følgende:

Chingoo
A Dirty Carnival
2046
The Warrior
No Mercy
Masquerade
Save the Green Planet
Die Bad
The Yellow Sea
Cold Fish
Devils on the Doorstep
Castaway on the Moon
Triad Election
Yi Yi
Silenced
Welcome to Dongmakgol
Bad Guy
Symbol
Metro Manila
Vengeance is Mine
Survive Style 5+
To Live
Breathless
Crying Fist

De jeg kommer på i farten.

Noe som ikke er asiatisk:

Big Bad Wolves (Mørk israelsk komithriller)
Borgman (Nederlandsk thriller ala Funny Games)
Sleep Tight (Spansk thriller)
Antibodies (Tysk thriller)
Man Bites Dog (Fransk mockumentary)
The Aura (Argentisk thriller)
Santa Sangre (Italiensk horror/drama)
Underground (Serbisk thriller)
Once Upon a Time in Anatolia (Tyrkisk krimdrama)
Delicatessen (Fransk svart komedie)
Kontroll (Ungarsk svart komedie)
A Prophet (Fransk fengselsdrama)
Noviembre (Spansk drama)
Vozvrashchenie (Russisk thrillerdrama)
The Best Offer (Gresk krimdrama)

Herp Derp
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
  • RDB
  • RDB
Mange gode forslag der, takk Har sett noe av filmene du lister opp og kjenner til et par andre, men strengt tatt alt for få av de. Har vært semi-skeptisk til noen av de, spesifikt The Yellow Sea & Masquerade. Likte ikke han som laga The Yellow Sea sin andre film (The Man From Nowhere) og syntes Masquerade virker litt vel som en typisk crowdpleaser dramating, men skal gi de en sjangs likevel. Har uansett filmer å se for ukevis nå.

Har forresten IKKE sett Madeo, men kjenner godt til den, så den skal ses snart. Skal definitivt sjekke ut "Confessions" (kanskje allerede i dag) og alle de andre filmene du ramser opp.

Må tilstå at jeg egentlig ikke likte Big Bad Wolves så veldig godt; vellaget på utrolig mange punkter, syntes det for fort ble for tydelig hva som kom til å skje. Pluss, han ene kisen kunne fint komt seg løs gjennom hele filmen; sånt jeg egentlig burde klare å overse, men, nja. Still, forsåvidt en kul, svart komedie.

Så nettopp "Taxidermia", ungarsk film. Vet ikke om noen her har sett den, men den er veldig relevant i forhold til dette med svarte, vulgære komedier. Ikke spesielt voldelig, men definitivt en provoserende og ekkel film som i tillegg faktisk virker som om den har noe genuint å si.
  • 0
Siterer RDB:
Så nettopp "Taxidermia", ungarsk film. Vet ikke om noen her har sett den, men den er veldig relevant i forhold til dette med svarte, vulgære komedier. Ikke spesielt voldelig, men definitivt en provoserende og ekkel film som i tillegg faktisk virker som om den har noe genuint å si.


Ja, det er en forferdelig, vakker film. Vold er det vel ikke mye til, men det som diskutabelt verre er: close-ups av gørr og innvoller. Likte minst alt griseriet med spisekonkurransene. Men filmen har virkelig noe på hjertet. Slutten sitter fremdeles med meg.
du må høre ordentlig etter
  • 0
Hunger Games: Catching Fire oh yeah


9/10
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Patetisk regissør-valg for Justice League-filmen. Han voldtok Superman, han vil voldta Batman og Wonder Woman i 2016, og nå vil han voldta alle de andre i gjengen også. DC har virkelig fucket opp dette universet på et tidlig stadium.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
Patetisk regissør-valg for Justice League-filmen. Han voldtok Superman, han vil voldta Batman og Wonder Woman i 2016, og nå vil han voldta alle de andre i gjengen også. DC har virkelig fucket opp dette universet på et tidlig stadium.

Nå ja, nå ja

Jeg synes han gjorde en god jobb med Watchmen. Man of Steel var en helt grei film, mens Sucker Punch var som et suckerpunch på ballene mine. Det kan med andre ord være alt fra himmel til helvete. Kanskje ikke himmelen, men definitivt helvete.
  • 0
Syntes da Man Of Steel var veldig bra jeg Det var faktisk den filmen som gjorde meg til en Superman fan
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!