Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilket album hørte du sist?


  • Zook
  • Zook
Denne tråden fungerer på samme måte som Hvilken film så du sist, bare med album. Det oppfordres til å kort skrive din mening om albumet, og gjerne sette karakter/terningkast, i stedet for å bare skrive hva det heter. Noen album jeg har hørt i løpet av helgen:

Jay-Z - The Blueprint
Det mest kritikerroste albumet, dog ikke min favoritt. Heart of the City fra albumet er min favorittlåt av Jay-Z, og det er absolutt flere godbiter å finne her, men samtidig er det enkelte låter jeg ikke liker. Renegade med gjesteopptreden av Eminem er bare masete, og All I Need og Jigga That Nigga har jeg lite til overs for. Nå høres jeg sikkert i overkant negativ ut, men dette er et av de bedre hip-hop skivene jeg har hørt. Gjennomført og variert rap der Jay-Z nok engang befester sin status som verdens beste rapper. 8/10

Iron Maiden - Fear of the Dark
Et av de svakeste Maiden-albumene, som ærlig talt har flere middelmådige sanger enn gode. Mye blir rett og slett for cheesy og generisk til at det når opp til de beste skivene deres. Enkelte sanger er dog hørbare, som Be Quick or Be Dead, Fear of the Dark, og Fear Is the Key. 5/10

The Rolling Stones - Exile On Main St.
Etter å ha sett dokumentaren "Stones in Exile", som forteller historien rundt innspillingen av dette legendarisk albumet, fikk jeg lyst å høre det igjen. Et gjennomført album på alle punkter, med variasjon i stil, stram produksjon og herlig stemning. 9/10
You're sleeping over, right?
  • 0
The Cure - Disintegration

Samtidig som The Cure er et av mine favorittband, er Disintegration et av mine favorittalbum garantert, om ikke det beste. Alt er så fuckings perfekt nesten. Den triste, vakre og depressive atmosfæren og stemningen, og de utrolig følelsesladde tekstene av Robert Smith gir virkelig innvirkning på deg. Albumet gir meg rett og slett gåsehud, og har blant annet hjulpet Tim Burton gjennom depresjon. Og meg gjennom kjærlighetssorg, lol. 10/10
Love will tear us apart.
  • 0
Iron Maiden - Brave New World

En av mine favorittplater fra mitt favorittband. Starter med et pang med The Wicker Man, som er en god og kraftfull låt. Deretter er det bare perler på en snor, før det hele avsluttes med den episke The Thin Line Between Love And Hate. Inneholder mange sterke sanger, med gode tekster og god melodi, inkludert en av mine favorittlåter Blood Brothers.

9/10

God tråd, Zook!
Let the voice of love take you higher
  • 0
Sufjan Stevens - Illinoise
Selve posterboyen til Pitchfork, dette her. Har hørt det før (noe halvhjertet), og syns det var helt grei indie, heldigvis ikke like pinglete som f.eks Bright Eyes, men likevel i samme gate. Andre gjennomlytting var bedre, som vanlig. Første sangen, "Concerning the UFO Sighting Near Highland, Illinois" og "John Wayne Gacy Jr." (med Nick Cave-aktig tekst) er vel de som sitter best igjen. Som helhet er det behagelige saker, og det blir fort 2 eller 3 gjennomlyttinger til, selv om albumet er ganske langt. 7/10

Galaxie 500 - On Fire
Har ikke så mye å si utenom at det er veldig bra, fet vokal (som ikke passer for alle), om enn litt repetivt. Et begrep som sjelden blir brukt her på forumet, "sound", kan brukes positivt om disse greiene. Komboen som kommer tidlig i albumet, med "Strange", "When Will You Come Home" og "Decomposing Trees" er uten noen som helst form for tvil høydepunktene. 8/10
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Dette er slapt, folkens!

Earth - Hex, Or Printing in the Infernal Method
Hadde dette som soundtrack i bilen i dag. Hex skal visstnok være det mest tilgjengelige Earth-albumet, noe så sjeldent som dronemusikk med melodier. Det er egentlig like greit, det trenger ikke bli så mye mer hardcore enn dette (er ikke akkurat noen storfan av saker som Sunn O)))).

Hvordan skal jeg beskrive det? Tja, apokalyptisk Morricone, kanskje. Grumsete, westernaktige gitarlyder som durer avgårde i hvilepulstempo. Flere av sangtitlene er hentet fra Cormac McCarthys bok "Blood Meridian", og albumet har samme dystre og horisontbeskuende feel som boken. Bandet nevner også Neil Youngs soundtrack til filmen "Dead Man" som inspirasjonskilde - jeg foretrekker Earth foran Young i så fall, for akkurat det ble i overkant masete og forutsigbart.

11 pokéballer og 6 måneders abonnement på Fantomet/10
End of line, be excellent to each other.
  • 0
  • Zook
  • Zook
The Rolling Stones - Beggars Banquet
Det første albumet i deres "klassiske" periode, som strakk seg over fire album (Let It Bleed, Sticky Fingers og Exile On Main St. er de andre). Mer bluesaktig enn de oppfølgende albumene, og ikke min favoritt av dem. Fremdeles et veldig godt album, og Sympathy for the Devil er en perfekt åpningslåt og en av bandets beste låter. Skikkelig feel-good låt med masse forskjellige instrumenter og et gjennomgående, gjenkjennelig tempo som setter seg på hjernen. Jigsaw Puzzle er en god nummer to, med sin lave vokal og mer fremtredende bassgitar. 7-8/10
You're sleeping over, right?
  • 0
Siterer Skreifiskaren:
Dette er slapt, folkens!


Veldig sjelden jeg hører på hele album av gangen. Utenom når jeg kjører bil.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer The Heretic:
Veldig sjelden jeg hører på hele album av gangen. Utenom når jeg kjører bil.


Boooo!
You're sleeping over, right?
  • 0
Deep Purple Fireball

Undervurdert plate av Deep Purple. Inneholder mange godbiter, og holder gjevnt høyt nivå

9/10
We could have arranged to have you carried
  • 0
Neutral Milk Hotel - In an Aeroplane over the Sea

Har hørt på mye slik (indie-rockfolk etc) musikk i det siste. Er vel dette albumet, i tillegg til Arcade Fire's "The Suburbs" som har utmerket seg spesielt innen sjangeren for min del. Har i tillegg hørt mye av The Antlers, selv om det er hakket softere musikk. Uansett, mye bra av dette bandet. Anbefaler spesielt "Holland 1945", "Ghost" og "In the aeroplane over the sea" på plata. Bra sammenheng mellom låtene. Ellers er det mye brukbart på "On Avery Island", som kom ut i '99.

Karakteren ligger vel på 8-9/10. Omtrent. Har planer om å spille igjennom denne plata flere ganger fremover, i likhet med cirka alt annet av bandet.
  • 0
Siterer Nero The Elder:
Neutral Milk Hotel - In an Aeroplane over the Sea
Hørte det i går/dag jeg også. Hipster 101, men bra likevel. Bedre enn The Suburbs, som jeg synes ble ganske kjedelig, uten at jeg orker å forklare hvorfor. Arcade Fire føyer seg fint inn i rekken av band jeg egentlig burde like, men som jeg kun synes er "OK". (Pavement og Mono er de to andre.)

Fever Ray - Fever Ray

Njeh, klaffet ikke helt her heller. Prøver seg vel på noe atmosfære-greier, uten at det går noensteder. Sangene er ganske like. Pluss for vokalen. 5.3
End of line, be excellent to each other.
  • 0
  • Zook
  • Zook
The Smiths - The Queen Is Dead
Fantastisk vokal av Morrissey, stram produksjon, fengende, kult...rett og slett helt knall. Kommer til å høre denne mange ganger. Takker for anbefalingen, Skrei! 8/10

Tom Waits - Rain Dogs
Overraskende sært. Jeg har i hvert fall ikke hørt noe lignende. Fett var det i hvert fall. Veldig stemningsfullt og melankolsk. Klarer ikke helt å sette ord på det, men Tom Waits er definitivt noe for seg selv. Beste låter: Jockey Full of Bourbon, Singapore, Rain Dogs. 8/10

Radiohead - Hail to the Thief
Sanger som There There og A Wolf at the Door står som noen av Radioheads beste for min del, men samtidig har jeg aldri klart å like alle sporene på skiven. Sit Down, Stand Up, Myxomatosis og Backdrifts føles noe uferdige ut, og de synker aldri helt inn. Dette er et av de albumene som vokser mer og mer på meg hver gang jeg hører det, og ved neste gjennomlytting setter jeg sikkert pris på andre sanger. 7/10, tror jeg
You're sleeping over, right?
  • 0
Antar en EP er ok
Leno Lovecraft - EP#1
Fantastisk, en sterk utfordrer til Daft Punk.
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Bra med The Smiths og Waits.

Radiohead - The Bends

Må hype meg selv opp til lørdag, så jeg satser på noe som kan ligne på en Radiohead-injeksjon rett i hjernen. Eller, i alle fall høre gjennom hele diskografien (skipper nok trolig Pablo Honey, har hørt det er så dårlig). The Bends er bra, SELVFØLGELIG ikke helt "der oppe" med OK Computer og Kid A, men bra nok. Sangene er jo mye streitere enn i de to neste albumene, men det finnes tid og rom for dét, også. 6.9
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Jeg er så lite hipster, at jeg egentlig er sykt hipster.

People Eating People - People Eating People

Mye bra låter generelt. Liker spesielt den kvinnelige vokalen, som er "høydepunktet" og egentlig det som skiller seg ut, sånn egentlig. Ellers enn del forskjellige sjangrer gjennom dette solo-prosjektet av Frere. Alt fra smoky jazz til kristen punk."I Hate all my friends" er blant annet å anbefale. Sterk sjuer.

Siterer Skreifiskaren:
Pavement og Mono er de to andre


Har hørt enn del av Mono, og anbefaler "Ashes in the Snow" på det sterkeste. Er vel egentlig bare den som jeg synes skiller seg ut av bandet og som faktisk kan måle seg med "Mogwai", "Rós" og andre mer profilerte band innenfor sjangeren.
  • 0
Siterer Junior Sopranos:
Deep Purple Fireball

Undervurdert plate av Deep Purple. Inneholder mange godbiter, og holder gjevnt høyt nivå

9/10


Bra album! Ikke like hardt som In Rock eller Machine Head, men bra på sin egen måte.
Heihei
  • 0
Escape av Journey.

Flott album av et av mine nye favorittband. Sanger som Don't Stop Believin', Stone in Love og Escape hører til bandets beste, men jeg misliker de rolige sangene som Still They Ride, Mother, Father og Open Arms. Journey er best med litt fart i sangene sine. Og Steve Perry er en av tidenes beste vokalister.

8/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Radiohead - The King of Limbs

Det nye albumet, som ble sluppet en dag for tidlig. Det blir egentlig urettferdig å "dømme" albumet allerede, siden jeg alltid liker Radiohead sine album bedre ved andre og tredje gjennomlytting, men jeg kan jo si mitt inntrykk nå. Det er bra, men det føles lite. Da tenker jeg ikke bare på lengden (37 min), men lyden er mer minimalistisk enn noensinne, og sangene føles ikke særlig fyldige. Noen var fine og avslappende, men savner noen virkelig gode rockelåter. Som sagt: dette er bare etter én høring, så vi får se om det vokser på meg.
You're sleeping over, right?
  • 0
Kaizers Orchestra - Violeta Violeta Vol I
Jeg vil gå så langt som å si at dette er det beste Kaizers har prestert siden Ompa til du Dør. De har blitt mye strammere, og flinkere (musikalsk). Tekstene forteller en fantastisk historie som jeg gleder meg til å høre resten av. Etter et litt mer pop-preget album (Maskineri) så beviser de at de fremdeles har det unike aspektet ved seg. Strålende.

Iron Maiden - The Number of the Beast
Etter å ha hørt på Kaizers i lengre tid så trengte jeg å koble av med litt metall. Valget falt da naturlig nok på dette albumet. Jeg vil gå så langt som å si at det er et av de viktigste albumene innen sjangeren. Bruces' stemme er uten like. Får fremdeles frysninger av Hallowed Be Thy Name, og riffet i The Number of the Beast er nermest uslåelig.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
LMFAO - Party Rock
Veni, vidi, avicii
  • 0
Siterer Kronoz:
Bruces' stemme er uten like.


Vanskelig å toppe slik som han sang på Number of the Beast ja!

The Rolling Stones - Beggars Banquet

Thumbs up!
Heihei
  • 0
Negura Bunget - OM

Unik atmosfærisk black metal fra Romania. Skiller seg helt klart ut ifra mer "normale" metal band som vi ser daglig her i Norden og Europa ellers. Har ikke hørt noe lignende på lenge. Liker spesielt åpningssangen og hvordan stemningen og atmosfæren er eksklusiv og annerledes fra det meste annet jeg har hørt innen sjangrene. Aner ikke hvordan dette bandet står internasjonalt sett, men sounden og musikken generelt er på øverste klasse. Er vel egentlig det eneste jeg har hørt av bandet, og med et såpass solid førsteinntrykk bør det ikke være store problemer med å sjekke ut mer av diskografien.

Høydepunktene i albumet for min del er blant annet "Ceasuri rele - 3:07 (Dark Hours)", "Primul OM" - 4:22 (The First Human)" og "Cel din urmã vis - 10:04 (The Last Dream)". Noen av sangene kan være halvveis repeterende og langdryge til tider, men alt i alt en skambra opplevelse. Pluss for verdens kuleste albumcover. Terningkastseks.
  • 0
The Avalanches - Since I Left You

"Artistisk ripoffs", hvis det går an å si noe sånt. Et album som mer eller mindre er basert på andre lyder, fra musikk, filmer, såpeserier, instruksjonsvideoer, hva som helst. Aner ikke hvor stor del av lydene i dette albumet som The Avalanches har bidratt med selv, og jeg bryr meg egentlig ikke heller. Det er SELVFØLGELIG måten det er satt sammen på som betyr noe her, og resultatet av alle disse klipp-og-lim-sjongleriene er faktisk jævlig tøft.

http://www.youtube.com/watch?v=qLrnkK2YEcE
fyfaen, se på dette her.

(La forresten nettopp merke til at de brukte deler av Lawrence of Arabia-themet i sangen over, nesten helt i begynnelsen. (Y)(Y))

9.9
End of line, be excellent to each other.
  • 0
BigBang Epic Scrap Metal

Konge album!
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Judas Priest - Painkiller

Helt klart det beste Judas Priest albumet!
Let the voice of love take you higher
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!