Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilke filmer er over/undervurderte?


Siterer Mexis:
Vel, LotR-filmene/bøkene/alt er bare migeri fra ende til annen. Dårlige karakterer, svak casting, svært lite kreativ historie, aldri spennende. Hvordan kan du overse dette?


Dump Truck kom meg litt i forkjøpet, men en rask titt på både brukernavn og avatar bør vel si mer enn nok om hvordan jeg eventuelt kan "overse" det. Jeg skal ikke skryte på meg å være noe filmekspert her, men jeg tror ikke Atter en Konge hadde vunnet 11 Oscar om den er så dårlig som du skal ha det til.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Mexis:
Dårlige karakterer, svak casting, svært lite kreativ historie, aldri spennende. Hvordan kan du overse dette?


Du gikk nettopp fra å være en bruker jeg setter høyt til å være en av de jeg hater mest. Gratulerer.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Predator, synes du fremdeles Spirited Away er overvurdert?
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer Predator:
Du gikk nettopp fra å være en bruker jeg setter høyt til å være en av de jeg hater mest. Gratulerer.


Jeg bare tullet, altså. Men det er faktisk helt vanvidd, det du skrev der.

Siterer albaga:
Predator, synes du fremdeles Spirited Away er overvurdert?


Det synes jeg. Ingenting med den står som minneverdig for min del. Nydelig animert og en godt fortalt historie, men jeg synes den er milevis unna den storslagne Howl's Moving Castle, som er ren, pur filmmagi og den beste animerte filmen jeg har sett. Jeg synes det rett og slett er merkelig at Spirited Away er filmen ALLE snakker om fra Ghibli, da det ikke er annet enn en underholdende og solid - men lite minneverdig - film.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
Jeg bare tullet, altså.


#PredatorAngrerPåDetHanSkrev
  • 0
Siterer SirThomas:
#PredatorAngrerPåDetHanSkrev


Ja, for en gangs skyld følte jeg det var unødvendig å gå løs på en bruker jeg ikke kjenner så godt. Jeg angret.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
Jeg bare tullet, altså. Men det er faktisk helt vanvidd, det du skrev der.

Det var helt vanvidd, men noen ganger må man bare kaste ut en brannfakkel. Jeg hater ikke filmene så intenst som jeg ga uttrykk for. Liker de bare ikke så godt som majoriteten.

Siterer Predator:
Ja, for en gangs skyld følte jeg det var unødvendig å gå løs på en bruker jeg ikke kjenner så godt. Jeg angret.

Koselig at du gir meg en sjanse til.
  • 0
Siterer Mexis:
Koselig at du gir meg en sjanse til.


Koselig at du kom innom og kommenterte Mexis, tenkte at du skulle få den første kommentaren før jeg svarte Predator på utsagnet om at han angret seg.

Siterer Predator:
Ja, for en gangs skyld følte jeg det var unødvendig å gå løs på en bruker jeg ikke kjenner så godt. Jeg angret.


Du hørtes ut som Jeppzki.
  • 0
Siterer Mexis:
Jeg hater ikke filmene så intenst som jeg ga uttrykk for.


Snakk om å smøre på, da.

Siterer SirThomas:
Du hørtes ut som Jeppzki.


Jaha.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
  • RDB
  • RDB
Denne tråden har sporet litt av, ser jeg.

Føler Red State av Kevin Smith får en del hat/delte meninger. Syntes personlig det er en av hans aller beste filmer; en fantastisk dekonstruksjon av pretty much alle sjangerkonvensjoner tenkelig. Dette, kombinert med fantastisk dialog, evig uforutsigbarhet, top-notch svart humor og en veldig "ren" stil (ingen musikk i filmen & ingen introcredits), gjør at jeg faktisk vil påstå å si det er hans nest beste film. Clerks er selvsagt nr 1.
  • 0
  • RDB
  • RDB
http://www.imdb.com/title/tt0386064/

Super klisjé melodrama som gjør 100% av alle ting du forventer fra en krigsfilm. Klarte gjette meg frem til så og si hver eneste ting som kom til å skje etter noen få minutter, og måten det hele utføres på er like klisjé. Filmen fortjener skryt for gode actionscener gjort på lite penger (uten å føles mindre ut), men fortjener definitivt IKKE 8,2 på imdb. Det er sikkert fordi den er utenlandsk at det er så mye fanfære, men objektivt sett ikke en eksepsjonell krigsfilm på noen som helst måte.

Og ja dobbelpost wa-evva
  • 0
Overvurdert:

The Shining - Jeg verdsetter mange av scenene og estetikken, samt prestasjonen til Nicholson, men Shelley Duvalls prestasjon og karakter gjør det til tider uutholdelig å se på. Musikken prøver å bygge opp atmosfæren, men greier det sjelden. Dick Hallorann er en unødvendig og irrelevant karakter.

Confessions - De første 30 minuttene er veldig gripende, og etter det faller det hele i grus og blir et ungdomsdrama med liksomproblemer, før det så avsluttes med en plot twist som er utgått på dato.

Siterer RDB:
Og ja dobbelpost wa-evva


Tror vi har en todagersregel. Er hvertfall det jeg har gått utifra.
  • 0
Undervurdert

Det er kanskje bare meg, men jeg føler at begge The Raid-filmene til Gareth Evans er svært undervurderte, eller skal jeg si...

Siterer The Heretic:
Det bør nevnes at undervurdert ikke er det samme som lite kjent. Undervurdert i denne sammenhengen betyr at en film ikke er ansett som så bra som du selv synes den er. En film som er lite kjent kan bli ansett som dritbra av de som har sett den.


...lite kjent?

Må selv tilstå at det ikke er så alt for lenge siden jeg fikk øynene opp for dem selv:

Siterer Thorn:
Spark meg i nøttesekken og kall meg Ingrid. Dette er tiårets aller beste actionfilm! Gareth Evans, Hollywood kommer til å kaste penger etter deg.


Siterer RDB:
Hooray, ja seff elska jeg den herregud. Der hvor den første filmen egentlig ikke er en spesielt bra FILM, men mest en konstant flow med dritkul action, så er toern faktisk veldig god selv når folk ikke drepes. Vet ikke helt hva mer jeg skal si... det er Raid 2.


Disse to tilbakemeldingene på Berandal fikk meg til å sjekke ut den første filmen, og jeg kan mildt sagt si at jeg elsker dere [Thorn og RDB] for det. Men bare det i seg selv, at jeg først hørte om filmene gjennom to stykker herfra, får meg til å tro at dette ikke er filmer som de fleste har hørt om.

Ironisk nok når jeg skriver dette dog, så snakket jeg med et par folk jeg kjenner med utenlandsk opprinnelse for en stund siden, 2-3 stykker - og alle hadde sett begge filmene.

Fair enough, filmene er fra Indonesia og forklaringen i seg selv ligger nok allerede der, men likevel føltes de verdt å nevne. Personlig er det to av de beste actionfilmene jeg noensinne har sett, og jeg skulle ønske at de fikk mer anerkjennelse her i landet, enda toeren virket å få god mottagelse av GR og de fleste andre anmeldere - så var det tydeligvis ikke nok til noen stor suksess.

The Raid: Redemption ble såvidt jeg vet aldri vist på kino i Norge, mens The Raid 2: Berandal ble tatt av kinoen min etter 6 dager på lerretet, og det var for jævlig. Heldigvis var jeg så heldig å få til en privat visning av den, men det var bare såvidt etter at jeg hadde samlet i underkant av 15 folk som betalte for billetter.

Responsen fra en av de som fikset det for meg var heller ikke på sitt beste i ettertid:

En eventuell treer er det vel sannsynlig at ikke kommer i kinodistribusjon i Norge i det hele tatt etter besøket på toeren.

Men det som kanskje bekymrer meg mest, er at det ikke bare er her i Norge den flopper:

After a wide release on 11 April 2014, due to low returns the majority of theaters closed the film one week later. This was similar to what happened during the theatrical run of the first film.

På tross av dette virker Gareth Evans veldig optimistisk til at The Raid 3 skal bli noe av om et par år, og det syntes jeg virkelig er både fantastisk og betryggende.

Overvurdert

James Cameron's Avatar - Eh, trenger jeg egentlig å si noe mer?
  • 0
Undervurdert: RED STATE
Pga at...
Siterer RDB:
Føler Red State av Kevin Smith får en del hat/delte meninger. Syntes personlig det er en av hans aller beste filmer; en fantastisk dekonstruksjon av pretty much alle sjangerkonvensjoner tenkelig..

I tillegg har den provosert svært mange religiøse fjols i USA og det trekker opp, rent personlig.

Overvurdert: Her er listen lang.. Jeg ser ikke skogen for bare trær... Det må bli
TLOTR. Return of the King.
Det var aldri noe grunn til å genierklære Peter Jackson og avsluttningen på denne triologien er kjedelig kjedelig kjedelig og mange av effektene er i underkant.
Paradoksalt nok var det dette makkverket som sopet inn alle Oscar statuettene The Fellowship, skulle hatt.
The gavel corrupts
  • 0
Frozen (Frost på norsk) er en film jeg synes er utrolig overvurdert. Filmen var grei nok i seg selv, men handlingen har jeg sett før. Fortalt om og om igjen i alle prinsessefilmene til Disney. Animasjonen er veldig vakker, og at den er satt i Norge er utrolig kul. allikevel føler jeg den får alt for mye kjærlighet. Filmen er jo ikke noe spes., men den er grei.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Husker jeg så Around the Bend, som jeg likte veldig godt. En rørende film med Christopher Walken i hovedrollen. Likevel har den ikke fått bra kritikk.
  • 0
De fleste filmer jeg ser og liker kan anses som "undervurderte" med tanke på at det er veldig få som ser dem. Men føler The Master av PTA var en av hans minst verdsatte mesterverk som virkelig er en innertier for min del. Overvurdert er alt av dumme superheltfilmer og andre hjernedøde blockbusterserier, men vil si mye av Jean-Luc Godard er ikke i nærheten av klassiker-statusen de har fått. Skamfullt å sette han opp mot f.eks Bergman eller Fellini
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!