Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


Vozvrashchenie

Et nydelig humant stykke filmverk fra Russland. To unge brødre får seg en uventet overraskelse når faren deres plutselig returnerer hjem etter å ha vært borte i over 12 år. De vet ikke hvor han har vært, hvorfor han plutselig har kommet tilbake, eller om han i det hele tatt er faren deres. Hans nærvær trigger et kluster av følelser hos guttene som har vokst opp uten en farsfigur, og en utflukt til en forlatt øy forandrer livene deres på godt og vondt. Jeg ble helt trollbundet av mystikken, de nydelige bildene og hvor minimalistisk alt var. Den siste scenen rev godt i hjerterota, film på sitt beste. En mektig film som på en menneskelig måte viser hvor dypt savnet etter en far kan være.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Oslo, 31. august

Tror jeg nettopp så den beste norske filmen jeg har sett.


Det er jeg faktisk enig i. Jeg har hørt at «forgjengeren» Reprise også er bra, kanskje bedre, men den har jeg ikke sett.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer LesMiserable:
Oslo, 31. august


Tenkte jeg skulle vente til 31. august med å se den.
  • 0
Siterer SirThomas:
Siterer LesMiserable slo, 31. august

Tenkte jeg skulle vente til 31. august med å se den.


Den er nydelig. Ingen grunn til å vente så lenge ;)
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
En prest og en plage
Dokumentaren om Børre Knudsen. Flott film om en fantastisk god mann.
  • 0
Siterer Predator:
Twin Peaks


Enig i det du sier, unik og surrealistisk serie. Jeg synes derimot noen av episodene midtveis i sesong 2 er de aller beste. Lynch har også regissert Twin Peaks: Fire Walk with Me, som er både en prolog og epilog til serien. Har ikke fått sett den enda.
  • 0
Twin Peaks: Fire Walk with Me

Jeg likte den. Enda mer surrealistisk enn serien, og har en del veldig atmosfæriske, anspente, skumle scener som er mesterlig utførte - ventingen er nesten ikke til å holde ut. Definitivt mørkere, voldeligere og mer grafisk enn TV-serien. Den komiske delen som var en stor faktor for seriens briljans, den koselige small-town viben du konstant fikk, er totalt fraværende. Dette er kun "lynchian" stemning, med nok av demoniske ansikt, plutselige tilfeller av skrekk, surrealistiske øyeblikk som er vanskelig å hente mening ut ifra. At filmen er slik gjør at den ikke gir den gode Twin Peaks-stemningen, og dermed føles den ikke helt som en naturlig del av serien, da den mørke, psykoliske atmosfæren er konstant, og i tillegg reist et par hakk opp. Likevel var det interessant å faktisk få et innblikk inn i Laura Palmers liv og hvordan hun håndterte alle tingene vi allerede visste hun gikk gjennom. Det er ikke nødvendig for oss å se det, da mystikken er en såpass stor faktor for hvorfor serien er såpass god som den er. Stilistisk regi signert Lynch, som gjør det veldig tydelig at det er han som har laget filmen, og anspent stemning, men filmen lykkes ikke i noe annet enn å gi et innblikk i Laura's liv. De surrealistiske, overnaturlige elementene inkludert var ikke like interessante som i serien, og selv om det avklarer visse ting, så forvirrer det i andre punkter, som om Lynch alltid vil at vi skal være usikre på hva akkurat hans intensjoner med Twin Peaks var.

6.5/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Guardians of the Galaxy

God underholdning med nok action og humor. Føltes spennende hele veien. Bare ett sted det skurret noe. Ellers vellaget.

8/10

Siterer SirThomas:
Tenkte jeg skulle vente til 31. august med å se den.


Det meste av filmen foregår 30. august, da!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Thin Ice

Denne filmen fikk meg på tynn is - verdt å se.

8/10

The Expendables 3

Begynner med den siste i rekka, jadda! PG-13 ratingen merkes sterkt, men mitt første møte med disse gutta er godkjent.

7/10

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Skriver en status på face om at jeg skal se denne klokka 00:50 og får beskjed fra alle kanter om at det er sovefilm nummer 1, flott! Kanskje en av de treigeste filmene jeg har sett, men det betyr ikke at den er dårlig. Det føltes aldri som om det skjer så veldig mye, og oppbygningen mot det som skal skje vet du allerede. Med det sagt, så vokste filmen litt på meg i ettertid når jeg tenkte over den, og det er absolutt en godt fortalt historie.

7/10

Perfect Blue

Offisielt min "første" japanske animasjonsfilm takket være LesMiserable. Japansk animasjon klarer å fange en stemning som få andre er i nærheten av på samme måte. Helt sinnssyk og verdt å få med seg.

9/10

Reservoir Dogs

Mitt første møte med Tarantino, startet endelig kronologisk. Fantastisk nydelig fra start til slutt, rett inn på topp 3.

Siterer gnyg:
Underholdende film. Vet ikke helt hva jeg konkret skal si om den. Klarer ikke å skjønne hvorfor den er så høyt oppe på imdb.com


Siterer Ole-Christian:
Den er jo fantastisk!


Siterer gnyg:
Jeg ser det ikke.


I do.

9/10

Pulp Fiction

Den satt! Perfeksjon. Der alt er feil i John Dies at The End, er alt rett i Pulp Fiction.

10/10
Siterer SirThomas:
Der alt er feil i John Dies at The End, er alt rett i Pulp Fiction.


Kan du utbrodere dette litt?

Reservoir Dogs

Blir liksom aldri lei. Definitivt del av min topp 20. Fantastisk moro fra start til slutt, med flere gullkorn blant dialogen. Åpningen på caféen er blant Tarantino's mest gjennomførte scener.

9.5/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
Åpningen på caféen er blant Tarantino's mest gjennomførte scener.


Den var elsk, ja.

Siterer Predator:
Kan du utbrodere dette litt?


Generelt, så vil jeg si minst mulig om JDatE, for når man åpner kjeften om handlingsforløpet, så risikerer man å spoile hele greia, og det er basically det jeg gjør nå. John Dies at The End er en Spoiler:suppe av ulogiske scenarioer med soyasaus, og hvis den appellerer til deg, så er den smartere enn deg og overlegen alt du tror, på en sånn måte at du bare kan drite i å forstå den, omtrent som de bloggene mine du kalte artistiske mesterverk.

I Pulp Fiction, så føltes det også som om Spoiler:scenarioene kommer på rad og rekke, men de er høyst realistiske og så fantastisk godt gjennomført. Alt er flettet sammen på en perfekt måte, og til slutt ser du nok sammenhengen i det meste - det gjør du nok ikke i JDatE.
  • 0
Siterer SirThomas:
Reservoir Dogs

Mitt første møte med Tarantino, startet endelig kronologisk. Fantastisk nydelig fra start til slutt, rett inn på topp 3.


Ahh, another one bites the dust.
Tror jeg er en av få på dette forumet som ikke forguder denne filmen.
Forferdelig oppskrytt i mine øyne.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Så Guardians of the Galaxy igjen! Like awesome andre gang, og den tar lett en av topspottene på Marvel listen min! Andre favoritter fra Marvel er da altså: Captain America 1 og 2, samt The Avengers! Cap. 2 og Guardians er nok de aller beste, etter min mening.
  • 0
Alien - Den åttende passasjer: 9/10
Aliens: 8/10'
Alien 3: 8.5/10
Alien: Resurrection: 7/10
Prometheus: 8.5/10

Var på tide å se denne serien igjen, so I did. Mangler bare AvP og Predator 1 + remake nå!
( Predator 2 gjelder ikke når den er VELDIG dårlig, så nei den ser jeg ikke. )
The D' is silent.
  • 0
Shutter Island: 8.5/10 - Genial!
The D' is silent.
  • 0
The History of Future Folk

Haha, denne var morsom. Anbefaler å se den hvis du leter etter en god latter. Bra musikk også.

9/10
  • 0
Siterer Finalfantasyfrelst:
Aliens: 8/10'
Alien 3: 8.5/10


"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Dazed and Confused

Alright, alright, alright, alright, alright, alright, alright, alright, alright, alright...
  • 0
Jeg holder på å avslutte Twin Peaks, en serie jeg ikke fatter hvorfor folk liker...
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
Jeg holder på å avslutte Twin Peaks, en serie jeg ikke fatter hvorfor folk liker...


Så nylig hele serien selv, og må si jeg fatter det fullstendig godt. Hva er det du ikke liker med den?
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
Så nylig hele serien selv, og må si jeg fatter det fullstendig godt. Hva er det du ikke liker med den?


Jeg tror den rett og slett er for sær for min smak, pluss at jeg misliker måten de plutselig har snudd om på seriens mål. Eller, hva seeren får med seg som er seriens mål og poeng. Det virker som de tenkte "shit, vi kan ikke dra dette plottet ut lenger, men vi har sagt vi skal lage 22 episoder i sesong 2... Vi må finne på noe å fylle resten av sesongen med!"

MEN det jeg liker best er skuespillerprestasjonene og klare forandringer i enkelte karakterer.
Leo og Audrey f.eks
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer SirThomas:
Pulp Fiction

Den satt! Perfeksjon. Der alt er feil i John Dies at The End, er alt rett i Pulp Fiction.

10/10


Godkjent karakter. Endelig fikk du sett den, altså? Visste at Tarantino kom til å falle i smak hos deg.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
Hobo with a shotgun: 4/10
God underholdning, liked it.
The D' is silent.
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Godkjent karakter.


Aldri vært mer fornøyd med å dele ut en 10'er.

Siterer Ole-Christian:
Endelig fikk du sett den, altså?


Jepp, 23 dager etter comebacket ditt.

Siterer Ole-Christian:
Visste at Tarantino kom til å falle i smak hos deg.


Har en mistanke om hva du sikter til, men du pirrer nysgjerrigheten min - hvordan visste du det?

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

Ettersom dette er Predator sin favorittfilm over alt, sendte jeg han en lengre begrunnelse for karakteren enn jeg orker å skrive her nå - I starten var jeg redd det musikalske temaet skulle bli et irritasjonsmoment, men jeg klarte å finne meg til rette med det. Filmen har en gripende historie, med en atmosfære som er til å ta og føle på, stappet med vendinger underveis som ikke er fullt så forutsigbare, og man er aldri sikker på hva den har siktet seg inn på å være.

9/10

Jackie Brown

Den tredje i rekken er definitivt Tarantino's svakeste etter Pulp Fiction og Reservoir Dogs.

Siterer LesMiserable:
JB er som pizzarestene i kjøleskapet fra kvelden i forveien. Det er ikke det beste, men det er fortsatt pizza.


7/10

L.A. Confidential

Hands down, hva skal man si om denne? Den er definitivt noe for seg selv, mesterlig utført og med tydelig, deilig smak av L.A. - Fantastisk, rett og slett.

Siterer Ole-Christian:
Alle som liker film bør se denne.


9/10
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!