Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


The Raid 2: Berandal

Dette er ikke bare årets beste film, den går også inn på topp 15-listen min. 10/10
  • 0
Siterer Archana:
Jeg tror den rett og slett er for sær for min smak, pluss at jeg misliker måten de plutselig har snudd om på seriens mål. Eller, hva seeren får med seg som er seriens mål og poeng. Det virker som de tenkte "shit, vi kan ikke dra dette plottet ut lenger, men vi har sagt vi skal lage 22 episoder i sesong 2... Vi må finne på noe å fylle resten av sesongen med!"


Du synes Twin Peaks er sær? Kan tenke meg resten av filmkatalogen til Lynch vil falle deg i smak!

Siterer LesMiserable:
The Raid 2: Berandal


Fytti helvete, den siste kampen på kjøkkenet..
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Broadchurch. ENDELIG fant jeg mer krim! Jeg digger serier som drar ut en drapsetterforskning i lange og innviklede spekulasjoner.
Jeg synes Broadchurch skiller seg ut fra andre serier på grunn av den enorme medmenneskeligheten karakterene klarer å skildre, og hvor utrolig sårbare vi er som mennesker.
Absolutt å anbefale om man er glad i krim og serier som f.eks The Killing, The Fall, Top of The Lake o.l.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Twin Peaks - international pilot

På blu-ray utgaven fulgte det med en annen versjon av pilotepisoden til serien. Her fortelles hele hovedplottet i første del av serien, i løpet av en eneste episode.
Det var nemlig meningen at serien i første omgang skulle vises som en film utenfor USA.
Så her raser man gjennom det som egentlig er godt over 10 episoder, på veldig kort tid, før man ender opp på en slutt som er ganske ulik den vi så i serien.

Hvis du ikke har sett Twin Peaks, så hold deg for guds skyld unna denne, og se den orginale piloten og påfølgende episoder. Ikke se den om du har dårlig tid en gang, og tror det er en god ide å se alt på en episode istede for 10+.
Om du har sett serien, så kan det kanskje være festlig å se hvordan serien kunne endt, hvis de holdt seg unna diverse ting, men det er såvisst ikke noe must. No really, du kan like gjerne la vær.

La meg oppsummere episoden og spoile slutten Spoiler:Den begynner som den orginale piloten, men så fort alle har fått vite at Laura er død og de har avhørt Bobby og James, så skifter de gir og raser gjennom ting som egentlig ikke skulle vises før mange episoder senere. Masser er klippet ut, blandt annet alt det overnaturlige, som gjør at Leland plutselig ikke har noe med saken å gjøre.
Slutten er derfor som følger.
Lauras mor ser syner av Bob. Harry og Hawk får laget en tegning, basert på hennes beskrivelse. Samtidig blir Cooper oppringt av Mike, som vil møte han på sykehuset, fordi han vet hvem morderen er. Cooper og Harry møter han der, hvor han veldig kort forteller om seg selv og Bob, bekrefter utseendet til Bob fra tegningen, og viser dem til kjelleren, hvor Bob holder til.
De finner Bob fysisk tilstede, i det han utfører et rituale med en ring av lys. Bob holder en liten tale, og merker at Mike er i nærheten. Han "synger" litt, og Mike dukker inn i rommet.
Før noen rekker å gjøre noe, skyter Mike, Bob. Han dør med en gang, og det virker som Mike er i ferd med å sette punktum selv.
Boom, der var Lauras morder avslørt og tatt av dage i løpet av en episode. For en slapp måte å gjøre det på.
I slutten får vi også en scene fra rommet med de røde gardinene, enda vi ikke har sett noe overnaturlig tidligere i episoden. Så hvorfor inkluderte de det, om serien skulle avsluttes her?


Hovedserien er en klar tier anyday, men denne versjonen av pilotepisoden er knapt en femmer verdig. Den ødelegger veldig mye av det som gjør serien til det den er, og de som bare fikk se denne i begynnelsen av 90 tallet og ikke rørte serien igjen på et senere tidspunkt, har virkelig gått glipp av noe.
  • 0
Gran Torino

Så den ut av rene tilfeldigheter forrige torsdag, og angrer ikke. Filmen falt virkelig i smak hos meg.

8/10

Pulp Fiction

Greit, jeg her syndet ganske sterkt med å ikke ha sett denne før nå. Og for dette må jeg virkelig be om syndsforlatelse, for dette er nok per dags dato den definitivt beste filmen jeg har sett. Jeg klarer ikke å dra frem et enkelt moment i fra filmen fordi jeg finner alt så og si like brilliant. Pulp Fiction er virkelig et stort stykke filmmagi signert Tarantino!

10/10
  • 0
Siterer ElGamer:
Pulp Fiction


Siterer Ole-Christian:
Godkjent karakter. Endelig fikk du sett den, altså?


Godt å se at det at jeg pushet deg i gang med den gjennom avtalen vår, ikke hadde noen påvirkning på karakteren og at det ble en 10'er for deg også. Ga enda en 10'er til 12 Angry Men her om dagen, men valgte å trekke den ned til 9,5. Har dog ingen tvil om at min neste 10'er kommer om en 2 ukers tid:

Siterer LesMiserable:
The Raid 2: Berandal
  • 0
Sin City: A Dame To Kill For

Akkurat det jeg håpet den skulle være. Mer av det vi så i den første.
Elsker den visuelle stilen i disse filmene.
Historiene er litt svakere enn i forgjengeren, og virker litt rotete sammensatt til tiden, men filmen er såvisst verdt et kinobesøk.

Krangler med Guardians of the Galaxy om førsteplassen for årets film for meg. Nesten utelukkende på grunn av stilen, effektene og musikken.

9/10
  • 0
Siterer TK Art:
9/10


Hørtes ut som om den var verdt ventetiden - skjønner at jeg må se den første ferdig snart..
  • 0
Wolf of wall street

Andre gang jeg så den i år, fortsatt like fantastisk.

10/10
The D' is silent.
  • 0
Siterer SirThomas:
Hørtes ut som om den var verdt ventetiden


Absolutt.
Håper dog ikke det tar 9 år til, om det kommer enda en film. De har jo nok av story å ta av, og manuset er jo omtrent som i bøkene, så det burde virkelig ikke ta så lang tid mellom hver av dem.
  • 0
Boyhood

Tror jeg hadde litt for høye forventninger til denne. En bra film som viser livet slik det er, men jeg føler ikke at den når helt til toppen. Filmen har et unikt konsept i at den er filmet med de samme skuespillerne over 12 år. I tillegg gjør empatien man får for hovedkarakteren at jeg ikke kommer til å glemme filmen så lett likevel. Jeg deler mange av de samme følelsene som Mason har; samfunnets hemning av kreativitet og livets meningsløshet. Blir ikke noe bedre av at jeg er en loner i tillegg. Første film jeg har sett alene på kino.

8.5/10
  • 0
How to Train Your Dragon 2

Årets største skuffelse. En vandrende klisjé av en film, fylt med null spenning og altfor mye exposition. Animasjonen og lyden var førsteklasses. 5/10
  • 0
The Avengers

Overvurderte den kanskje litt da jeg først så den.

6+/10
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Boyhood

En film jeg egentlig ikke ville satt en karakter på, fordi den er så fantastisk. Mange flotte dialoger, spesielt med faren. En morsom og sår film som viser et realistisk liv. Anbefales på det varmeste.

9/10
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
12 Angry Men

Det har tatt meg en evighet å se denne fra jeg først sa at jeg skulle gjøre det, men heldigvis har verken remote eller ElGamer fått gjort det enda. Det er som sagt en sorthvitt-film. Fra 1957. Den eneste jeg har sett i sitt slag, og den er rett og slett imponerende. Én mann skal overbevise 11 andre om at en sak ikke er så åpenbar som den ser ut, og hvis du tror at du har diskutert med en sta type i løpet av livet ditt, så er det ingenting mot det du får se her. Filmen består utelukkende av dialog og foregår i det samme lille rommet hele tiden. Kanskje en av de vanskeligste filmene jeg har vurdert - min ultimate karakter rett etter at jeg så den i bloggen til OC var 10/10, men når jeg tenkte mer over den innså jeg at jeg hadde forhastet meg litt. Det er fortsatt en av de mest interessante filmene jeg har sett, som viser hva man kunne få til innen mediet, selv for 57 år siden.

9,5/10

Oslo, 31. august

Om det er den beste norske filmen jeg har sett er jeg nok usikker på, men den er uten tvil EN av de beste. Kjente meg igjen i mange av holdningene til hovedpersonen, og den fungerer utmerket godt som et portrett av Oslo i vår tid. Musikken satt også godt, og Anders Danielsen Lie gjør en veldig god hovedrolle.

8,5/10

Reprise

Etter Oslo, 31. august, gikk jeg inn for å se Joachim Trier's første film. Den har friske karakterer, og jeg skal innrømme at jeg lo et par ganger - fortellerstemmen er kanskje det beste med filmen. Dessverre faller noen av karakterne litt igjennom etterhvert, og jeg følte ikke at filmen hadde en fast retning i hvor den ville før mot slutten.

7/10

Kill Bill: Vol. 1 & 2

Definitivt en opptur fra Jackie Brown. Så begge delene rett etter hverandre, så det ble en fornøyelig filmopplevelse på 4 timer. De som klager på volden her, kan åpenbart bare ha sett Vol. 1 - jeg likte historien godt, og The Bride er skikkelig badass.

8.5/10

Death Proof

Siterer SirThomas:
Den tredje i rekken er definitivt Tarantino's svakeste


Er vel bare å gratulere Death Proof med å tatt over som den desidert svakeste i rekken, og jeg tviler på at Tarantino's to neste kan være noe verre.

6/10
  • 0
  • Los
  • Los
Pulp Fiction

Det har vært en del Tarantino snakk, og det fikk meg til å innse at det er for lenge siden jeg har sett Pulp Fiction. Og jøye meg om det ikke er en nær perfekt film! Tarantino er ganske enkelt en mester, helt klart en av mine favoritt filmskapere.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Impractical Jokers (sesong 1, 2, alt av 3 til nå)

Blant det morsomste jeg noensinne har sett.

9/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Antichrist

Til tross for ubehagelig vold er denne en perle fra Lars von Trier. Fantastisk vakre scener, spesielt den første og siste scenen med "Lascia ch'io pianga" av Handel spillende i bakgrunnen. Er skeptisk til Nymphomaniac, men kanskje jeg prøver å se den.

9.5/10

Waking Life

Regissert av Richard Linklater, mannen bak Boyhood. En vakker animasjonsfilm som stiller mange spørsmål om livet, drømmer og deres tilknytning til virkeligheten. En intellektuell film som jeg anbefaler alle å se.

10/10
  • 0
Politiskolen 4: Borgere på vakt

Veldig morsom.

7/10
Rainbow Mushroom
  • 0
Gravity

Eh, fin film sånn sett. Men jeg følte aldri at det var noe utrolig unikt ved den. Og klarer ikke å se hva folk ser i denne filmen. Imonerende visuelt, og ganske intenst til tider, men egentlig lite annet. Føltes mer som de ville vise Sandra Bullock i undertøy i forskjellige vinkler.

7/10
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Akira

Min andre japanske animasjonsfilm - setter Perfect Blue et hakk høyere, men den kjører fremdeles sin helt egen stil med noen utradisjonelle vendinger.

8/10

The Perks of Being a Wallflower

En veldig varm og følelsesladet film med sterke karakterer som er god å reflektere over.

9/10

The Silence of the Lambs

Min første introduksjon til Hannibal Lecter, men jeg skulle ønske han hadde fått mer screentime... Clarice Starling og Buffalo Bill fanget ikke interessen min spesielt mye.

8/10

Donnie Darko

Sykere enn John Dies at the End? Nei. Noe skuffet? Ja.

8.5/10

Collateral

Inni det helvete for en film! Perfekt i nattens timer, rett og slett. Jamie Foxx i sin desidert beste rolle, og Tom Cruise gjør sin del av jobben som en fantastisk badass i baksetet.

9/10
  • 0
Django Unchained - Fortsatt like elsk denne også 10/10

Sin City 2: A Dame to Kill for - Ble ikke skuffet 8.5/10

American Hustle - En film jeg likte svært godt med mange gode skuespillere 8/10

Next up: Pionér og Inglourious basterds (<3)
The D' is silent.
  • 0
Despicable Me 2 - 6/10

The Wolf of Wall Street - 8/10

Captain America: The Winter Soldier - 7/10

Fast & Furious 6 - 7/10

Iron Man 3 - 7/10

Doctor Who S8E4 - 8/10
  • 0
John Dies at the End

Etter å ha inngått en avtale med SirThomas, utsatt gjennomførelsen (med dårlig samvittighet vel å merke), glemme den, for så å fornye den, har jeg endelig sett JDATE. Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde mine tvil på forhånd, selv om flere ganger har overrasket meg selv ved å like "denne type filmer". Uansett, samboeren og jeg bunkret oss ned foran skjermen denne helgen.

... Og jeg er overrasket nok en gang. Ja, du hørte meg riktig, jeg likte filmen. Til tross for at den var ganske fjern (de første 30 minuttene var av typen "hva f.... aen.." , ble vi dratt inn i universet, og filmen greide å holde oss spente helt gjennom. Jeg liker eksempelvis hvordan tittelen fungerer som et spenningsmoment, . Og jeg kan i aller høyeste grad se for meg at det kommer en oppfølger.

Stemningsmessig minte den meg om Odd Thomas, selv om de er relativt ulike på mange områder. Men likevel fikk jeg flashbacks til OT ved flere anledninger. Alt i alt glad for at jeg så den - merkelig og kort, men jeg likte figurene, universet og den rare humoren. Ja, ST, jeg anbefaler deg å se Odd Thomas mens du er igang!

Siterer SirThomas:
Donnie Darko

Sykere enn John Dies at the End? Nei. Noe skuffet? Ja.

8.5/10


Hva synes du om Spoiler:scenen fra skolen med Tears for Fears "Head over Heels" i bakgrunnen? Nær perfeksjon, eller hva? Jeg digget i alle fall den scenen!
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Siterer Jack the Lack of Crack:
Etter å ha inngått en avtale med SirThomas, utsatt gjennomførelsen (med dårlig samvittighet vel å merke), glemme den, for så å fornye den, har jeg endelig sett JDATE.


Godt å høre at du likte den! Det er vel en sånn typisk film som fort faller i elsk-hat kategorien. Vet ikke om du har for vane å gi karakterer, men har du en på denne?

Siterer Jack the Lack of Crack:
Og jeg kan i aller høyeste grad se for meg at det kommer en oppfølger.


Oppfølgeren er allerede kommet, i form av boken This Book Is Full of Spiders: Seriously, Dude, Don't Touch It som jeg har kjøpt - men enda ikke lest...

Siterer Jack the Lack of Crack:
Ja, ST, jeg anbefaler deg å se Odd Thomas mens du er igang!


For å overraske deg enda litt til, så kan jeg avsløre at jeg allerede har sett den, for noen måneder siden. Likte den godt, men den overgår naturligvis ikke The Sixth Sense.

Jeg har Odd Thomas på 7.5/10, Donnie Darko på 8.5/10 og John Dies at the End på 10/10 ganske enkelt fordi den filmen er meg, jeg digger alt i den, og det pleide å være min alltime-favorittfilm frem til jeg så Pulp Fiction.

Siterer Jack the Lack of Crack:
Hva synes du om


Husket ikke helt hvilken du mente, så jeg måtte se scenen på nytt for å friske minnet - og den er indeed, skikkelig awesome - spesielt måten den starter på.

Apropos Donnie Darko, du har vel ikke sett oppfølgeren fra 2009 som sies å være mildt sagt forferdelig? S. Darko
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!