Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


  • Los
  • Los
Star Wars Rebels: Spark of Rebellion

Den første episoden av en etterlengtet serie for min del. Og jeg må si jeg er optimistisk! Den er ikke perfekt, og det var noen svake punkt. Men sett opp mot Clone Wars så liker jeg crewet her bedre, og jeg ser stort potensial i både folk og setting. Jeg er fortsatt litt på gjerdet når det gjelder Ezra (gutten), han er selvfølgelig siktet inn på yngre seere og det har jeg ingen problem med. Han var grei, men ikke storveis. Jeg er også litt nervøs for Sabine, men time will show. Ellers fungerte karakterene bra, likte Zeb godt og Kanan virket lovende.

Historien i den første episoden er bra, men er der mest for å få brikkene på plass. Den er solid og underholder.

Men! Vinneren er musikken og stilen. Det lukter gammel Star Wars lang vei, og de bruker lyder og kameravinklinger for å pirre Star Wars elskeren i meg og jeg syntes det er helt greit. Skipet ligner kanskje litt for mye på Falcon, men det er så kult å se Stormtroopere, Tie-Fightere og gode gamle lyssabelkamper som ikke ser ut som et sirkusshow. Kult!

Gleder meg til mer!
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
I Am

Interessant dokumentar. Kunne ønske alle mennesker begynte å tenke litt mer "vi er alle sammen om å eksistere", istedenfor å krige som ISIS driver med nå.
  • 0
Kick Ass 2

Husker ikke hva jeg ga den forrige gang jeg, men etter å ha søkt opp, så viser det seg at jeg gir den samme karakter nå og. Digger virkelig Kick Ass filmene!

8/10
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Predator:
How I Met Your Mother

Ble endelig ferdig med sesong 9, og kan endelig si meg ferdig med denne utrolig ujevne serien. De tidligste sesongene er vel verdt å se, men det blir bare gradvis dårligere og dårligere, og stopper ikke før de når rock bottom med sesong 7-9, som alle er svært lite morsomme. Sesong 9 har noen små høydepunkter, men disse høydepunktene spoleres av en helt utrolig dårlig og lite gjennomført slutt.

Alt i alt, jeg så alle 9 sesongene, så det må stå for noe, og jeg liker jo Barney, Marshall og Ted, men det er egentlig bare i de fire første sesongene eller så. Resten er bare små høydepunkter omringet av store lavpunkter. Takk gud for at den er ferdig.

5.5/10


Jeg kjenner meg igjen i punktene du ramser opp for at serien er dårlig. Til tross for dette har HIMYM en anelse Friends følelse over det hele. Det er ikke like tidløst som sistnevnte men det er ikke noe problem for meg å se HIMYM hele tiden på tv og så videre.

Nå har jeg sett noen få filmer mens jeg har vært uten internett i to måneder.

Guardians Of The Galaxy: Fy og mye jeg har ledd gjennom denne filmen. Denne likte jeg svært godt.

Don Jon: Veldig kjedelig film hvor ting virker å skje noe tilfeldig.

The Breakfast Club: Denne blir stor for meg. Sett den tre ganger på rimelig kort tid.

Rock of Ages: Herregud nei, bare nei. Rockemusikal hvor mange klassiske 80-talls rockelåter blir rævkjørt. Hvorfor ikke la dem ligge og heller finne på eget materiale? Det er ikke så voldsomt vanskelig som en kanskje skal tro.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Guardians Of The Galaxy: Fy og mye jeg har ledd gjennom denne filmen. Denne likte jeg svært godt.


Likte den veldig godt jeg og.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Siterer gnyg:
Don Jon: Veldig kjedelig film hvor ting virker å skje noe tilfeldig.


Den gjør jo direkte narr av alle klisjéene. Ikke at jeg ga den høyere enn 7/10.
  • 0
Gotham - S1 E1.

Likte den overraskende godt, fortsetter dette like bra så kan dette bli en bra serie.

8.7/10
The D' is silent.
  • 0
In the Mood for Love

Jeg burde virkelig begynne å se mer av Wong Kar-Wai. Likte Chungking Express hakket bedre, men dette er likeså en fantastisk film. Samarbeidet mellom cinematograf Christopher Doyle og Wong Kar-Wai må være et av de bedre siden Bergman og Nykvist. Som vanlig er musikken også velgjort og stemningsfull, bildene fantastiske og fylt av følelser. Noen deler virket veldig opphakket, spesielt i starten, som er hvorfor jeg scorer litt lavt, men uansett en fantastisk film.

8/10
Living so the last night feels like a past life
  • 0
The warriors

8/10
The D' is silent.
  • 0
I dag så jeg Cape Fear . Fy søren for en film. Tror nok ikke jeg vil glemme den med det første. Kan bare si at filmen har en av de sykeste psychoene jeg noen gang hard ett i en film før.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Valhalla Rising
De som ser på filmer kun som et middel å fortelle en god historie gjennom dialog og manus vet ikke hvordan man skal se filmer. Valhalla Rising er en film uten en særlig dyp historie, faktisk holdes historien til minimumskravene for storytelling, som er å ha en protagonist som på en eller annen måte møter motstand. Dette er Refn fullstendig klar over, han trengte bare holde historien til et minimum slik at han kan uttrykke det visuelle på en bedre måte.

Det er i det visuelle så å si alt ved denne filmen ligger, og det krever et godt øye for film for å kunne lese det. Utsnittene i filmen nydelige. De lange tagningene viser hvordan situasjonene føles evigvarende og som en test i menneskelig utholdenhet. Karakterene, og spesielt One-Eye er strippet ned til et minimum av eksistens, der alt som driver han er hat. Ikke en emosjonell form for hat, men en nihilistisk form. Hat er for ham det samme som å puste. Det er også gjennom det visuelle at filmen kommenterer hvordan religion gjør folk blinde. One-Eye er, på et metaforisk plan, den eneste som kan se i de blindes land. Han overlever verdenen gjennom hatet sitt, mens alle de troende rundt ham dør. Dermed tar Refn også filmmediet på alvor, og forteller også hvor viktig det visuelle i filmer er. Film er for den som kan se.

En god film som sier mye mer gjennom det visuelle enn i det tekstlige. Klarer du ikke se det, er kanskje ikke film noe for deg, du burde kanskje plukke opp en bok i steden. Man kan, tross alt, ikke være blind når man skal se en film.
7/10
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Batman: The Dark Knight idag for sjette gang. Hva kan jeg si? Den er fantastisk. Blandt favorittfilmene mine.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
A Clockwork Orange
Helt ærlig litt skuffa. Stanley Kubrick er en av de største auteurene der ute, og har laget mange av filmene som jeg har som favoritter. Grunnen til at filmen ikke fengslet meg er at filmen ikke ble sett til riktig tid. Det er en film der tematikken er vold og sex, og det store poenget er at uten muligheten for å utøve vold, så innskrenker man muligheten til å ta et moralsk valg, og dermed at vår frie vilje blir borte. Filmen uttrykker dette gjennom sin såkalte ultravold, som blir akkompagnert med et lydspor bestående av klassisk musikk. Det gjør at volden synes komisk, og er en finurlig måte "uskadeliggjøre" volden på. Men poenget mitt er at volden i filmen ikke er spesielt ultravoldelig, spesielt etter at jeg har sett filmer som Irréversible, Ichi the Killer, Idi i smotri, The Raid 2, og egentlig en hel del andre filmer. Da blir uttryksformen litt flat, og virkemiddelet med den klassiske musikken mister da sin mening. På den positive siden forsto jeg hvor Conker's Bad Fur Day fikk introen til spillet sitt fra. Morsom referanse.
7/10
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Men poenget mitt er at volden i filmen ikke er spesielt ultravoldelig


Bortsett fra det er det vel mye annet som gjør at filmen strekker seg høyere enn 7/10? Jeg synes filmen er genial, selv om den er ganske sjokkerende (tenk hvordan den ble mottatt på 70-tallet). Jeg lurer på hva Kubrick tenkte rundt volden. Han valgte å endre slutten i forhold til boken

Gone Girl

Regissør David Finchers nyeste film inneholder mye av kynisismen som man finner i en del av hans tidligere filmer (Fight Club, Seven). For min del er dette interessant og friskt i mange tilfeller, mens noen scener blir litt for mye for min smak. Trodde filmen skulle være i en slags Gone Baby Gone-stil, men neida Spennende drama, og jeg liker hvordan Fincher håner massemedia.

8/10
  • 0
Gone Girl

Rosamund Pike stjal showet, utrolig god prestasjon. Musikken, filmingen, skuespillet generelt....typisk Lynch-klasse. Stilistisk gjennomført og utrolig spennende.

8/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Superdaniel:
Jeg synes filmen er genial, selv om den er ganske sjokkerende (tenk hvordan den ble mottatt på 70-tallet).


Egentlig ikke særlig sjokkerende sett i forhold til sin tid heller. Den var nok voldelig i kontrast til andre kinofilmer i sin tid, men jeg tør påstå at den har blitt stemplet som ultravoldelig og hyperseksuell mye pågrunn av konteksten som en kommersiell filmsuksess, og ikke i kontekst av eksploateringsilmer og andre ekstremfilmer i sin tid. Tar man en titt på filmer som Salò, or 120 Days of Sodom, Pink Flamingos, The Last House on the Left, Blood Feast og Sweet Movie så ser man at andre kunst/kultfilmer drar perversiteter og vold mye lengre enn hva A Clockwork Orange gjør.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Vel, A Clockwork Orange var kontroversiell nok til å bli bannlyst fra Storbritannia og en haug andre land kort tid etter at den først kom på kino. I England var det en eksplosjon av vold og kriminalitet som oppsto i kjøvannet av filmen, og A Clockwork Orange fikk stor skyld i dette. Kubrick fikk drapstrusler mot seg selv og familien, og taklet ikke at filmen var medskyldig i den økte kriminaliteten, så han fikk utgiveren til å fjerne filmen.

Jeg tar poenget ditt i at volden og voldtekten i filmen ikke er særlig pervers i forhold til mye annet som har blitt produsert siden, men det er heller ikke poenget. Kubrick uttrykker volden på en særegen måte, og leker sådan med moralen vår. Når man egentlig skal føle hat og avsky for alle ugjerningene Delarge og gjengen utsetter uskyldige mennesker for, ender man ofte med å smile og le. Emosjonene vi får står i sterk kontrast til det vi ser.

Hva det gjelder musikken så stemmer det at den "uskadeliggjør" volden. Klassisk musikk blir sett på som vakkert, mens vold er på den helt andre siden av skalaen. To komponenter som egentlig ikke hører sammen blir blandet på en makaber måte, og tåkelegger ytterligere hva vi burde føle når vi ser vold. Det ironiske her er at med den niende symfonien, Alexs favoritt, prøvde Beethoven å uttrykke høyden av menneskelig godhet, ikke høyden av menneskets ondskap som Alex står for. My 2 cents.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Non-Stop

God film.

8/10
Rainbow Mushroom
  • 0
Drive

Ikke helt hva jeg så for meg når jeg kjøpte den, men når det er sagt, så er det jeg fikk bedre enn hva jeg forestilte meg. Likte filmen virkelig godt!

9/10

The Maze Runner

Gleder meg til neste del, og vurderer virkelig om jeg må lese bøkene.

8/10
  • 0
Lucy

Overraskende bra faktisk. Koste meg igjennom hele filmen.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Siterer Predator:
typisk Lynch-klasse


Lynch, faktisk haha

Talk To Her:

Almodovar er en sjuk type, og denne filmen er et testament på hans briljanse. Et mesterverk.

10/10

The Skin I Live In:

En av de mest twista kjærlighetshistoriene noensinne laget. Perfekt for første dates.

9/10

Coherence:

Et av årets største overraskelser. Hjernen bak det hele er uten tvil en briljant en, men det er så utrolig synd at de siste 30 sekundene var så lazy skrevet i forhold til det store puslespillet denne filmen var. Uansett er den en av årets desidert beste.

9/10

Natt Til 17.:

Ja.. Nei.

4/10

Gone Girl:

Fincher i kjent stil. Som uten tvil er et massivt pluss.

9/10

Panic Room:

Full av grusomme tracking shots og et svakt plot kombinert med en tullete slutt.

4/10

Starred Up:

Kanskje årets beste hittil.

9/10

Blue Ruin:

En lite original men fremdeles utrolig god hevnthriller.

8/10

Gotham: Episode 1:

Alle blodfans av Batman der ute vil le av hvor utrolig lite presist dette er. Gordon som en kaldblodig Calvin Klein-modell? Fuck no!

3/10

The Fault In Our Stars:

Jeg forstår appellen og hvorfor så mange liker den, men for meg blir den akkurat som boka: Altfor lang, til tider litt for manipulativ og noen ganger down-right forferdelig skrevet. En god film uansett.

6/10
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
The Last Temptation of Christ

Vet ikke hvor mange forbrytelser denne filmen er skyldig i hvis man ser på Bibelen, men den gir likevel et humant bilde av Jesus. En vakker film med bra skuespill av Willem Dafoe som Jesus, og jeg likte den mye bedre enn The Passion of the Christ. Det er viktig å kunne skille fantasi fra virkelighet når man ser denne filmen, altså hva denne filmen påstår og hva Bibelen beskriver. Klarer man det, får man en dyp og rørende skildring av hvordan Jesus må ha hatt det. Filmen sier selv at den ikke er basert på evangeliene, men på en bok av Nikos Kazantzakis.

10/10
  • 0
Siterer Cherno:
Lynch, faktisk haha


Hahahha. Woops.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Har ikke sett dem ferdig, men Love Lab og Haruhi Suzumiya er ganske gode hittil.
  • 0
22 Jump Street

Filmen forklarer selv at den er en helt unødvendig oppfølger. Meta-selvrealisasjon akkurat der, selv om det ikke er ment slik.

3/10

Let Me In

Originalversjonen er bedre på absolutt alle måter, til og med navnet.</b>

4/10
Living so the last night feels like a past life
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!