Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


Ingen andre som ser film her eller?

The Amazing Spider-Man 2

Uinteressant og cheesy plot, altfor mye på én gang og ikke spesielt underholdende action. Lista ligger ganske lavt når de ikke engang klarer å etterligne Marvels filmer.

4/10

Das Leben der Anderen

Vet ikke helt hvorfor jeg har utsatt denne helt til nå, men den skuffet i hvert fall ikke. Svært godt spuespill fra de aller fleste, særlig avlytteren og forfatteren. Jeg vil ikke gå så langt som å kalle enkelte av rollefigurene for klisjé, men arketyper er de definitivt. Store deler av forsonelsesakten mot slutten av filmen er også ganske tradisjonell, men utførelsen er troverdig nok til at det aldri blir noe problem. Filmen har fått tyn fra enkelte for å fremstille Stasi-overvåkere i et for positivt lys, men jeg har vanskeligheter med å akseptere at samtlige var råtne tvers igjennom. Den gir i hvert fall et interessant innblikk i Stasis metoder for å overvåke befolkningen i DDR.

At filmen foregår på tysk gjør i dette tilfellet at den føles mer autentisk, og er på ingen måte negativt.

8.5/10

Lone Survivor

Jeg forventet ikke all verden, men den viste seg å være grei nok underholdning. Til å være hovedrolleinnehaveren er Mark Wahlberg overraskende anonym i mesteparten av filmen.

5/10

The Game

Trodde ikke at jeg hadde sett denne før, men det hadde jeg tydeligvis. Det var likevel lenge nok siden til at alle tvistene kom relativt overraskende. "Tvister" er nettopp det ordet som best beskriver The Game, på godt og vondt. Den er nok blant Finchers mindre kjente verk, men det er lett å se at regissøren av blant annet Gone Girl også står bak denne. Likhetene er ofte vanskelig å overse. Den krever betydelig suspension of disbelief, gjerne litt for mye, men som thriller med et ganske originalt plot fungerer den fint. Dette er også Michael Douglas på høyden av karrieren.

7/10

In Bruges

Har aldri hatt noe særlig behov for å se denne, selv om jeg har hørt en del positivt om den. Ga den likevel en sjanse, og angrer ikke i det hele tatt. Svært underholdende mørk komedie, med en av Colin Farrells beste roller. Manuset er velskrevet, skarpt og gjør usedvanlig god nytte av sitt begrensete antall skuespillere og omgivelser. Britene er eksperter på festlige gangsterfilmer.

7/10
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Ingen andre som ser film her eller?


Skal ikke svare for resten, men jeg gjør i alle fall ikke det. Ser på Angels and Demons i historie og filosofi tho, det er da noe.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Ingen andre som ser film her eller?


Jo, men jeg skriver ikke om dem her.

Siterer Ole-Christian:
Det var likevel lenge nok siden til at alle tvistene kom relativt overraskende. "Tvister" er nettopp det ordet som best beskriver The Game


"Tvist" er ikke det samme på norsk som "twist" engelsk. Eller mener du at det er snakk om overraskende konflikter eller uenigheter?
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Ingen andre som ser film her eller?


Siterer LesMiserable:
Jo, men jeg skriver ikke om dem her.


^This
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Ingen andre som ser film her eller?


The Man From U.N.C.L.E.

Har ingen forhold til serien fra 60-tallet og heller ingen forventninger til filmen, så den kom som en ganske stor overraskelse. Minnet meg tidvis om Kingsman uten at det er negativt. Likte alle de tre sentrale hovedrollene ganske godt.

8/10
  • 0
Straight Outta Compton

Ekstremt godt sonisk, over gjennomsnittet bra og respektfullt ovenfor Eazy-E og et par andre av gutta i N.W.A. For de som kan historien er det bra, og for de som ikke kan den er den lett nok til å more seg med.

7/10
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Bølgen

Typisk katastrofefilm. Klisjefylt så det holder, men den hadde ihvertfall en ganske grei oppbygging. Grei nok til norsk film å være. Selv om det også er småkleint å se nettopp slike filmer.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Grei nok til norsk film å være. Selv om det også er småkleint å se nettopp slike filmer.


Jævlig klein holdning..
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Siterer Glorfindel:
Bølgen

Typisk katastrofefilm. Klisjefylt så det holder, men den hadde ihvertfall en ganske grei oppbygging. Grei nok til norsk film å være. Selv om det også er småkleint å se nettopp slike filmer.


Så den på kino for en uke siden. Syntes den var ganske bra i starten. Men de drøyde siste halvdel no jævlig. Satt bare og venta på at de skulle klare det. Visste jo åpenbart at det skulle gå bra. Hva er interessant med et hotell under vann? Det er jo selve bølgen som er fascinerende. Synes den skulle fått litt mer tid, sett mer hvordan den skylte inn mot land osv messom.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Cherno:
Jævlig klein holdning..


Kan ikke noe for det. Jeg får bare den følelsen når jeg ser filmer på språket jeg snakker til daglig.

Siterer Taktikkeren:
Så den på kino for en uke siden. Syntes den var ganske bra i starten. Men de drøyde siste halvdel no jævlig. Satt bare og venta på at de skulle klare det. Visste jo åpenbart at det skulle gå bra. Hva er interessant med et hotell under vann? Det er jo selve bølgen som er fascinerende. Synes den skulle fått litt mer tid, sett mer hvordan den skylte inn mot land osv messom.


Agreed.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Synes Bølgen er noe av det beste som har blitt laget i Norge. Og jeg vil ikke si at det var siste halvdel som drøyet, dere tenker nok på den tredje akten, etter at Spoiler:bølgen treffer. Enig at filmen ble verre etter det, da ble det forutsigbart. Vel, mer forutsigbart enn den allerede var.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Synes Bølgen er noe av det beste som har blitt laget i Norge. Og jeg vil ikke si at det var siste halvdel som drøyet, dere tenker nok på den tredje akten, etter at Spoiler: Enig at filmen ble verre etter det, da ble det forutsigbart. Vel, mer forutsigbart enn den allerede var.


Haha, javel da, siste tredjedel. Men tror du skjønte utifra det jeg skrev at det var etter bølgen jeg mente.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Jo, men jeg skriver ikke om dem her.


Hvorfor ikke?

Siterer LesMiserable:
"Tvist" er ikke det samme på norsk som "twist" engelsk.


Du har selvfølgelig helt rett. Det var en språklig glipp.

Traffic

Budskapet føles en smule datert i dag. Gjør ikke i nærheten av like sterkt inntrykk som Requiem for a Dream, som kom ut omtrent samtidig og har holdt seg langt bedre. Et par av skuespillerne gjør en relativt god jobb, men skuespillet er generelt ikke på toppnivå. Regien er stort sett god. Jeg forstår hva Soderbergh gikk for med de forskjellige fargefilterne, men de ble etter hvert for påfallende og slitsomme.

6/10

X-Men: Days of Future Past

Ganske godt gjennomført tidsreise-film, som gjør det overraskende bra til tross for sin ekstensive rollebesetning. Til å være en Marvel-film var dramaet stort sett bra, men jeg ble aldri særlig imponert over actionsekvensene. Foretrekker First Class.

6.5/10

The Cove

Prisbelønt dokumentar om masseslaktingen av delfiner i en liten bukt i Japan. Interessant og viktig tema, men jeg er ikke helt sikker på filmskapernes fremgangsmåte. Først og fremst er den blant de mest ensidige fremstillingene jeg har sett i en seriøs dokumentar. Den anstrenger seg for å vise japanerne i et verst mulig lys. Deretter likte jeg ikke helt oppbygningen. Det virker som om de har vært vel så opptatt av å vise hvor dedikerte og vågale de selv er. Den er tidvis bygget opp som en slags spionthriller. Det tar fokus vekk fra sakens kjerne.

Jeg tror at den svært positive mottakelsen skyldes de åpenbare og for kraftige virkemidlene som tas i bruk for å vekke følelser hos seeren.

6/10
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Hvorfor ikke?


Etter at jeg begynte å skrive noen omtaler på Filmfront, har jeg vel egentlig glemt denne tråden.
  • 0
Unfriended - 7/10
Likte at hele filmen var filmet igjennom flere pc skjermer, og en skype samtale.

Rango - 8.5/10
At jeg ikke har sett denne før nå, hva skal man si? L.O.L film ass!

Mission: Impossible 5 - Rogue Nation - 8/10
Dette er en av de få filmseriene som blir bedre/holder kvaliteten jo flere filmer det blir.
5'ern var knall den, men 4'ern er fortsatt favoritten.

Hotel Transylvania - 7.5/10
Ganske morsom, og jeg likte veldig godt hele konseptet i filmen.
The D' is silent.
  • 0
The Avengers Age of Ultron

Det var vel egentlig bare på tide at jeg endelig fikk sett den, James Spaders gjør Ultron på en fantastisk måte, og Marvel leverer nok en gang, trodde aldri jeg skulle shippe Bruce Banner og Black Widow, men herregud for en kjemi mellom Ruffalo og Johansson.
  • 0
Now you see me - 9/10, min type film!

Kan second act komme allerede??
The D' is silent.
  • 0
Så Birdman, tøft konsept. Mye kule scener. Eller hele filmen er jo "en" scene.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Being John Malkovich og Adaptation

dat Kaufman/Jonze combination
  • 0
Doctor Who Series 9 Episode 1.

Yay, Doctor Who er tilbake. Det legges allerede opp til en intens sesong, og det lover bra, Michelle Gomez er noe av det beste som har hendt serien, og vi kan godt få se henne oftere
  • 0
Thor

Har sine øyeblikk, men ikke noe mer enn en middelmådig film det går an å se. Utrolig mange klisjeer og lett å forutsi.

6/10

Thor: The Dark World

Denne var mye bedre. Mange vendinger som var uforventet og ellers en mye bedre komponert film, rett og slett. Mye i kraft av å være en toer, så man slipper de dårlige introduksjonsscenene.

8/10
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har tydeligvis hatt en periode med cheesy Michael Douglas-thrillere.

Basic Instinct

Hva kan man si om Basic Instinct?

5/10

Fatal Attraction

Danner en slags trilogi (sammen med Basic Instinct og Disclosure) om farlige kvinner i Michael Douglas' filmografi. Alle er gjennomsnittlige thrillere med relativt lite av interesse. Fungerer som lett underholdning om man er i humør for cheesy mysterie-/spenningsfilm.

5/10

A Perfect Murder

En remake av Hitchocks Dial M for Murder. Jeg tror at den har fått litt ufortjent kritikk nettopp på grunn av at den er en remake av en klassiker. Ikke på noen måte på høyde med originalen, men likevel en underholdende nok affære. Litt over middels, med åpenbare mangler.

6/10

The Ghost and the Darkness

Basert på en "ekte" historie om et par menneskeetende hannløver som drepte flere titalls bygningsarbeidere på Ugandabanen i 1898. Den starter ganske bra, men snubler og faller så fort Michael Douglas' (overraskelse...) rollefigur introduseres omtrent halvveis ut i filmen. Den henter seg aldri inn igjen. Kinomatografien og lydmiksingen viser tegn til briljanse, og Val Kilmer gjør en grei nok jobb, men den er i det store og det hele bare enda en typisk eventyrfilm.

5/10

Har sett en del filmer som ikke har Douglas på rollelisten også:

Into the Wild

Selv om jeg har utsatt å se denne, så hadde jeg ganske store forventninger. Den mer eller mindre innfridde. Et fengslende eventyr som fremmer en rekke interessante idéer. Skuespillet, kinematografien og musikken sitter alle som et skudd. Utvilsomt den mest solide jobben Sean Penn har gjort fra regissørstolen.

Den har likevel enkelte problemer med fremstillingen av den ekte historien den baserer seg på. I likhet med filmens protagonist er den altfor idealistisk og naiv. Kanskje det er litt av poenget? Det føles uansett en smule uoppriktig når samtlige av rollefigurene protagonisten møter underveis er tvers igjennom gode mennesker, og påvirkes utelukkende positivt av sine møter med "helten". Det litt cheesy feel-good-aspektet i filmen fremheves særlig i en montage mot slutten. Rollefigurene som former reisen er likevel særdeles minneverdige og godt spilt. Hal Holbrook fortjener å fremheves, som til tross for sin relativt lille rolle blir filmens følelsesmessige tyngdepunkt. Emile Hirsch gjør en god jobb i hovedrollen, men det skal nevnes at rollefiguren hans på mange måter er filmens minst sympatiske.

Jeg tror at dette vil være en ganske polariserende film. De fleste kan nok sympatisere med grunntanken i varierende grad, men for noen vil den bli for idealistisk og virkelighetsfjern. At det er litt vanskelig å like protagonisten vil nok også være et problem for en del. Det er likevel vanskelig å overse dens åpenbare kvaliteter.

8/10

Sleuth

En betydelig svakere remake av originalen fra 1972. Denne gangen skifter Michael Caine roller, men klarer aldri å nå opp til høydene han nådde i sitt første forsøk. De stilmessige og plotrelaterte forandringene faller stort sett flatt. Den fullstendig mangler humoren og de lettere elementene som gjorde 1972-filmen til en slags klassiker.

5/10

It Follows

Jeg har nå lært at alle skrekkfilmer som mottar en viss lovprisning fra kritikere eller publikum bør tas med en massiv klype salt før jeg har sett den selv. Den var ikke på noen måte innovativ, skummel, spenningsfylt eller velgjort. Går ut i fra at det er de samme folkene som synes The Conjuring eller Sinister er skumle som har skrytt av denne.

5/10

Earthlings

Jeg vil si at jeg har sett en god del groteske videoklipp, både fra virkelighetens og fantasiens verden, men lite har kommet inn under huden i like stor grad som denne. Det er lett å kritisere den for å tilsynelatende fokusere på de verst tenkelige eksemplene i ethvert tilfelle, men det er også åpenbart at den tjener en viktig hensikt i samfunnsdebatten. Joaquin Phoenix (som leverer fortellerstemmen) har et poeng når han innledningsvis sier at folk ikke fortjener å skjermes fra industriens realiteter.

Til å være en dokumentar går den likevel vel langt i sin ensidige fremstilling, og mot slutten blir den flere hakk for idealistisk og belærende. Mange vil oppleve den som ren progaganda. Det betyr ikke at den ikke bør sees.

7/10

The Hunt for Red October

Fornøyelig actionfilm med Sean Connery og Alec Baldwin. Velfortjent status som en klassiker blant ubåtfilmer. Det er ingen tvil om at regissør John McTiernan (kjent for blant andre Die Hard, Predator og Die Hard 3) virkelig kan action.

6.5/10
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
De to siste seriene jeg så var True Detective S2 og Narcos. Begge kan anbefales! True Detective sesong 2, etter min mening, når ikke samme kvalitet som første sesong, men samtidig var den heller ikke dårlig. Noe svakere historie og skuespill hos enkelte karakterer..
Med Narcos beviser nok en gang Netflix at de kan TV-serier!
Siterer Finalfantasyfrelst:
Now you see me - 9/10, min type film!

Kan second act komme allerede??


Denne filmen er genial! Blir spennende med en toer neste år

Ellers så jeg Gone Girl her om dagen. Storylinen er helt crazy, og den er svært godt gjennomtenkt. Den fører deg virkelig inn i psykopatenes verden, og er på denne måten svært nervepirrende. Likevel er plottet litt åpenbart, noe som trekker filmen ned. Gir den 7/10
  • 0
Turbo Kid så jeg sist, og den tar ikke seg selv så høytidelig.
Likte den svært god, minte meg om fallout, borderlands, far cry: blood dragon, mad max ++

Klarer ikke sette noe karakter, men anbefaler den sterkt for de som liker å slappe av med en B-film iblant, sjekk ut trailern da vel!
The D' is silent.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!