Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


Siterer Crazy Kraken:
Når jeg sier at historien er lik, så er ikke det bare basert på at Starkiller base likner litt vel mye på Death Star, men heller hele historien.


Jeg vet hva du basere det på Kraken. Jeg har sett filmen mange ganger. Jeg vektlegger det bare ikke i like stor grad som du og enkelte andre gjør.
Der E.1,2 og 3 KUN var forløpere eller prequels om du vil. så er E.7 vel så mye en reboot av Star Wars om en oppfølger. Å balansere det og samtidig lage en film både nye og gamle fans faktisk har tatt godt imot er slettes ikke verst synes jeg. Som gammel Star Wars fan er det klart at også jeg ser svakhetene i The Force... og jeg spår at episode VIII og IX vil bli mye bedre filmer.

Siterer Crazy Kraken:
Selv syns jeg ikke dette er et godt argument,


Og det er heller ikke mitt poeng. Beklager å måtte være den som forteller deg dette, men Star Wars har ALDRI tidligere vært preget av store skuespiller prestasjoner. Dette gjelder E.1,2,3,4,5og6. Det er HISTORIEN, det fantasifulle universet (inkl karakterene) , lydeffekter og kanskje mest av alt musikken til John Williams som har skapt magien. Helt fram til The Force. Her får vi GODT skuespill i tillegg. Det er derfor jeg påstår at et barn som introduseres til Galaksen, vi begge elsker så høyt som vi gjør, vil sette denne filmen høyere enn sine forgjengere.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Jeg vet hva du basere det på Kraken. Jeg har sett filmen mange ganger. Jeg vektlegger det bare ikke i like stor grad som du og enkelte andre gjør.


Hvordan vet du hvor mye jeg vektlegger det? Jeg påpekte bare tidligere, før vår diskusjon, at det vil være vanskelig å kalle Episode 7 den beste Star Wars filmen (selv om den er utrolig bra) når historien er en "kopi" av tidligere Star Wars historier. Jeg har ikke sagt at filmen er dårlig. Som sagt flere ganger så likte jeg filmen veldig godt.

Siterer Marlboro Red:
Der E.1,2 og 3 KUN var forløpere eller prequels om du vil. så er E.7 vel så mye en reboot av Star Wars om en oppfølger.


Her er jeg ikke sikker på hva du prøver å si. Episode 1 var også en form for reboot i et forsøk på å modernisere formelen for et nytt publikum men samtidig knytte filmene sammen med de gamle. De hadde i utgangspunktet like mye kreativ frihet som episode 7.

Siterer Marlboro Red:
Å balansere det og samtidig lage en film både nye og gamle fans faktisk har tatt godt imot er slettes ikke verst synes jeg.


Det er jeg enig i, og har ikke ment noe annet heller.

Siterer Marlboro Red:
jeg spår at episode VIII og IX vil bli mye bedre filmer.


Jeg tror det kan gå begge veier, men de vil ihvertfall ha mer kreativ frihet med de neste filmene. Episode 7 var preget av at den måtte etablere en link mellom det nye og det gamle, og sparke i gang en ny trilogi. Om filmen klarte dette avhenger litt av de neste filmene.

Siterer Marlboro Red:
Beklager å måtte være den som forteller deg dette, men Star Wars har ALDRI tidligere vært preget av store skuespiller prestasjoner. Dette gjelder E.1,2,3,4,5og6.


Igjen er jeg usikker på hva du prøver å si. Star Wars har ofte brukt nye og ukjente skuespillere i sine filmer, men karakterer er avhengige av at de er skrevet godt og at filmen er godt lagd. At karakterene var bedre gjennomført i 4, 5 og 6 er det vel liten tvil om.

Siterer Marlboro Red:
Det er HISTORIEN, det fantasifulle universet (inkl karakterene) , lydeffekter og kanskje mest av alt musikken til John Williams som har skapt magien.


Liker at du vektlegger HISTORIEN, som igjen er den svakeste delen i The Force Awakens. I et eventyr som star wars så er historien avhengig av spennende karakterer. Det var noe prequel filmene manglet, og dette var en av grunnene til at en ellers spenende historie ikke nådde helt opp. The Force Awakens har bra karakterer men mangler en egen spennende historie. Skal det liksom være poetisk at de nye karakterne opplever det samme som Luke, Han og Leia, eller er det bare lazy writing?

Siterer Marlboro Red:
Det er derfor jeg påstår at et barn som introduseres til Galaksen, vi begge elsker så høyt som vi gjør, vil sette denne filmen høyere enn sine forgjengere.


Her føler jeg at du gjenntar deg selv uten å svare på min kommentar til dette sist. Mener du prequel filmene er like gode som den originale trilogien? Det er ikke noe galt i å like dem, men det virker som de fleste syns de er veldig mangelfulle på mange områder. De lever rett og slett ikke opp til de andre filmenes kvalitet. Så hvis et barn i 1999 så sin første Star Wars film på kino, The Phantom Menace, så ville han/hun ikke hatt noe å sammenlikne filmen med og den vil være fyllt opp med humor og action. Barnet jubler og digger filmen. Å så? Er det en god film? Er barn gode kritikere? Selvfølgelig kan ikke et barn si at TFA har en uoriginal historie hvis han/hun aldri har sett A New Hope. Men hva når barnet ser A New Hope? Vil ikke det svekke oppfattningen av TFA?

Jeg syns ikke vi kan bedømme filmer rettet mot et bredere publikum enn bare barn, basert på barnas oppfattning.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hvordan vet du hvor mye jeg vektlegger det?


Beklager. Jeg vet ikke hvor mye du vektlegger det.

Siterer Crazy Kraken:
de vil ihvertfall ha mer kreativ frihet med de neste filmene. Episode 7 var preget av at den måtte etablere en link mellom det nye og det gamle, og sparke i gang en ny trilogi. Om filmen klarte dette avhenger litt av de neste filmene


Helt enig. Jeg tror de neste filmene blir bedre fordet TFA klarte å sparke det hele i gang. Nå kan både filmskapere og publikum senke skuldrene litt.

Siterer Crazy Kraken:
Igjen er jeg usikker på hva du prøver å si. Star Wars har ofte brukt nye og ukjente skuespillere i sine filmer, men karakterer er avhengige av at de er skrevet godt og at filmen er godt lagd. At karakterene var bedre gjennomført i 4, 5 og 6 er det vel liten tvil om.


Jeg påstår i hvert fall, med fare for å banne i kirken, at skuespillerprestasjonene til Mark Hammil, Carrie Fisher og i noe grad Harrison Ford (Ford er spesielt dårlig i RotJ) ikke alltid står til godkjent i E.4,5,og 6. Og at mye av skuespillet i E.1,2 og 3 er slett er i hvert fall de fleste enige om. Men i TFA ser vi elt andre prestasjoner av John Boyega, Adam Driver og Daisy Ridley.

Siterer Crazy Kraken:
Liker at du vektlegger HISTORIEN, som igjen er den svakeste delen i The Force Awakens.


Her snakker jeg om Star Wars sagaen generelt.

Siterer Crazy Kraken:
Her føler jeg at du gjenntar deg selv uten å svare på min kommentar til dette sist. Mener du prequel filmene er like gode som den originale trilogien?


Nei. Men E.3 er i hvert fall like god som E.6 etter min mening. Og jeg liker alle sammen, men i varigjerende grad.

Siterer Crazy Kraken:
Jeg syns ikke vi kan bedømme filmer rettet mot et bredere publikum enn bare barn, basert på barnas oppfattning.


Poenget mitt er at alle jeg vet om som er blodfan av Star Wars ble fanget av magien som barn og at det er denne helhetlige magien som fortsatt holder generasjoner i trollbundet fasinasjon. Uavhengig av hvilke del av historien hver enkelt av oss vil framheve.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Jeg påstår i hvert fall, med fare for å banne i kirken, at skuespillerprestasjonene til Mark Hammil, Carrie Fisher og i noe grad Harrison Ford (Ford er spesielt dårlig i RotJ) ikke alltid står til godkjent i E.4,5,og 6. Og at mye av skuespillet i E.1,2 og 3 er slett er i hvert fall de fleste enige om.


Skuespillet er ikke perfekt i noen av filmene nei. Hamill var kanskje litt svak i episode 4, og Harrison Ford hadde meldt seg litt ut av hele star wars etter episode 5. Men det er merkbart at noen karakterer er skrevet langt bedre enn andre. En god skuespiller kan gjøre mye for å "redde" en ellers kjedelig eller dårlig karakter, men resultatet blir sjeldent bra når både begge deler svikter, slik som med Anakin i episode 2. TFA har (overraskende) høyt nivå på skuespill og skrevne karakterer. Jeg syns kanskje captain phasma og General Hux var litt dårlig skrevet, men de viktigste rollene var veldig bra.

Siterer Marlboro Red:
Nei. Men E.3 er i hvert fall like god som E.6 etter min mening. Og jeg liker alle sammen, men i varigjerende grad.


Ja, den kan jeg kanskje se. Episode 3 forstod liksom hva den ville fortelle og det syns veldig godt. Dramaet mellom Obi og Anakin er faktisk veldig bra helt på slutten. Selv syns jeg episode 6 er bedre, men det kan være at det er fordi den "lener" seg på bedre filmer enn episode 3.

Siterer Marlboro Red:
Poenget mitt er at alle jeg vet om som er blodfan av Star Wars ble fanget av magien som barn og at det er denne helhetlige magien som fortsatt holder generasjoner i trollbundet fasinasjon.


Å, sånn ja. Ja, det er klart, og selvfølgelig skal vi være glade for at TFA gjør det samme igjen! Som sagt så syns jeg filmen var veldig, veldig bra. Det kan også hende jeg høres for kritisk ut her på forumet. At historier likner trenger heller ikke være et problem, det har bare litt med hvordan man vektlegger ting. Chris Stuckmann har lagd en veldig bra analyse av filmen hvor likheten mellom filmene dukker opp. Etter å ha sett analysen så kan jeg se at man kanskje ikke skal dra argumentet om at filmene likner på hverandre for langt...

https://www.youtube.com/watch?v=YbaliPyihCY
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Det kuleste med Star Wars og det å være Star Wars fan, er å diskutere analysere og snakke Star Wars med likesinnede.
The gavel corrupts
  • 0
Star Wars I - III og Creed.
Likte Creed veldig godt, og star wars så jeg "bare" fordi jeg måtte introdusere kjæresten min for serien, har sett de utallig ganger tidligere.

Creed - 8.5/10
The D' is silent.
  • 0
The Hateful Eight

Selv en småskuffende Tarantino-film er en bra Tarantino-film.

Star Wars: The Force Awakens

Like bra som originaltrilogien.
  • 0
DREDD. 4/10

Litt under middels
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
DREDD. 4/10

Litt under middels


Det er tydelig at vi har ulik smak når det kommer til Action filmer, haha!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Marlboro Red:
DREDD. 4/10

Litt under middels


WTF? Først Mad Max, så dette?

Fy faen, for en fæl filmsmak.
Kan du fortelle din favoritt actionfilm all-time?
The D' is silent.
Siterer Finalfantasyfrelst:
Kan du fortelle din favoritt actionfilm all-time?


Tenk om det er Bad Boys.
Siterer Finalfantasyfrelst:
WTF? Først Mad Max, så dette?

Fy faen, for en fæl filmsmak.
Kan du fortelle din favoritt actionfilm all-time?


Jeg har ingen favoritt of ALL times.
Jeg koste meg med DREDD, men den var ikke så veldig god..

Hvis jeg skal trekke fram en spesiell action film of all times så kanskje det er Die Hard. Den første Jason Bourne ? The Raid 2 var bra av ting jeg har sett relativt nylig..

Jeg har jo skrevet "haugevis" av film blogger tidligere, så du kan jo ta en titt på de..

Jeg har sett mye film og ser mye film og hva jeg liker og ikke liker er det heldigvis kun jeg som bestemmer

Lagt til 2016-01-14 23:40:
SICARIO. Kanon bra utført men litt tam avslutning.
Benicio del Toro Emily Blunt og Josh Brolin i fantastiske roller. 7/10
The gavel corrupts
  • 0
Reservoir Dogs

Fet dialog, ganske kul og intens stemning.

Mad Max: Fury Road

Visuelt fyrverkeri, syk action.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Orange is The New black
Sesong 1.
8/10
Fin serie, underholdende og interessant!
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Pianisten

Sterk film som viser en mannlig jøde gjennom krigen. Det finnes mange slike krigsfilmer, men har aldri sett en slik film som ikke viser konsentrasjonsleirene mer. Bra grep. Veldig rørende.

8/10

Zelig

Har ikke vært borti en slik type mockumentar før. Handler om en fyr som går i ett med sine omgivelser. Når han er med svarte, blir han mørk selv. Veldig morsomt av Woody Allen.

7/10
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
The Way Way Back En litt overforklarende "coming of age" greie. Fine karakterer.

6/10
The gavel corrupts
  • 0
The Revenant

En fantastisk kino opplevelse. En vakker film, lurte ofte på hvordan de klarte å filme den. Er ikke en film for alle, men selv så elsket jeg den.

9/10
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer Marlboro Red:
The Way Way Back


Hvordan i all verden landet du på det filmvalget? Så den vel i løpet av 2014 selv og likte den, men jeg ga den vel 7/10 som jeg mente var den høyest mulige karakter jeg kunne gi.

The Revenant

Kan vel i bunn og grunn si meg enig med albaga, filmen er fantastisk filmet med en glimrende intensivitet. Av og til ble det dog litt dødtid, men det er å forvente av slike filmer, en del av poenget er vel også å nyte naturbildene. Spoiler:Bjørnescenen var nok høydepunktet.

9/10
  • 0
Siterer SirThomas:
Hvordan i all verden landet du på det filmvalget?


Det er sånne filmer jeg ofte liker å se. Håper på et nytt "Dazed and Confused øyeblikk" ,men de er sjelden.
Men jeg får med meg mange fine og artige historier på veien.

Gjensyn med Iron Sky fra 2012. Fy faen for en godbit av en film.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Gjensyn med Iron Sky fra 2012. Fy faen for en godbit av en film.


Så, du likte ikke Mad Max, gav DREDD 4/10 men syns makkverket av en film, Iron Sky, er bra? Jeg tror jeg aldri kommer til å forstå din filmsmak
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Så, du likte ikke Mad Max, gav DREDD 4/10 men syns makkverket av en film, Iron Sky, er bra? Jeg tror jeg aldri kommer til å forstå din
filmsmak


Iron Sky er en tøysete tullefilm tjukk av selvironi men med estetisk snert og samtidig en satire med flere fine lag samfunnskritikk.
I tillegg taes det i enkelte sener i bruk en smart og effektiv fortellerteknikk som både Max og Dredd kan se langt etter.
The gavel corrupts
  • 0
Da gleder du deg vel til Iron Sky 2, Red?
Har selv støttet den under kickstarter.
The D' is silent.
Siterer Finalfantasyfrelst:
Da gleder du deg vel til Iron Sky 2, Red?
Har selv støttet den under kickstarter.


Respekt for det. Jeg kan ikke si det samme dessverre.
Jeg gleder meg til The Coming Race, men jeg forventer ikke at den skal ha den samme appellen. Tror den vil lide av å ikke holde den hårfine balansen den første hadde. Men for all del. Jeg håper jeg tar feil
The gavel corrupts
The Revenant

Ble sett nå på fredag, og det har virkelig vært verdt ventinga på å få sett den. Rett og slett en herlig filmopplevelse!

9/10
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Iron Sky er en tøysete tullefilm tjukk av selvironi men med estetisk snert og samtidig en satire med flere fine lag samfunnskritikk.
I tillegg taes det i enkelte sener i bruk en smart og effektiv fortellerteknikk som både Max og Dredd kan se langt etter.


Rart, for jeg husker filmen som cringeworthy cheesy og utrolig kjedelig. Virker som filmen ble lagd for å virke "indie" og "artsy" uten at det overhodet fungerer. Sjeleløst.

Siterer ElGamer:
The Revenant

Ble sett nå på fredag, og det har virkelig vært verdt ventinga på å få sett den. Rett og slett en herlig filmopplevelse!

9/10


Helt enig! Dritbra film!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!