Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


Siterer Los:
Og la oss håpe den er bedre!


Hehe.. Nei.

Tror denne syklusen av Alien filmer må være det mest katastrofale gjenopplivningen av en franchise jeg har sett. Begynner å bli bekymret for Blade Runner.
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
  • Los
  • Los
Nå har jeg som sagt ikke sett Covenant enda, men Prometheus missforstår hva som gjør Alien serien bra. Prometheus var det siste Alien trengte. Sånn sett hadde jeg sett mer frem til Neill Blomkamps Alien film som tydelig vis ikke blir laget like vel...

Jeg tenker på Star Wars prequelene når jeg ser Prometheus. En hel masse spørsmål og svar som ingen egentlig er tjent med å få besvart i nye filmer som ikke passer sammen med orginalene..

Men jeg håper i det lengste at jeg liker Covenant.. håper jeg..

As for Blade Runner har jeg tro på Denis Villeneuve enn så lemge. Men om det blir bra finner vi ikke ut før den kommer
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Hvem trenger å vite hvor tingene kom fra? Det er ikke det Alien handler om, det handler om det motsatte..


Jeg er faktisk totalt uenig i dette utsagnet, da det er menneskelig natur å være nysgjerrig. Hvorfor ellers sender vi roboter ut i universet per dags dato f.eks? Se bare på Alien 1, hvor Ash faktisk er satt på Nostromo for til enhver pris sørge for at de skulle få med seg alien'en hjem. Det er jo bare et pirk i retning av "I wanna know..."

Jeg personlig synes Prometheus er tam og litt langdryg, og skjønner godt at folk synes at den kanskje ikke passer helt inn, men med 3 tidligere filmer, så er det vel på tide at de ekspanderer historien istedenfor å vase rundt i det samme hele tiden.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
  • Los
  • Los
Selvfølgelig er man nysgerrig men Alien bygger på en frykt av å møte noe man ikke forstår, som er ukjent. Når du forklarer alt forsvinner noe av den spenningen fra orginalen.

Når de undersøker Facehuggeren i Alien er det med undring og nysgjerrighet, ja. Men de vet ikke hva det er og det bygger opp spenningen og undringen. Om de hadde sagt: "Dette er en Xenomorph, dens opprinnelse er .... (har ikke sett Covenant enda så vet ikke om de forklarer det). Den ble til slik og så, av disse grunnene og fungerer slik." Så sitter man ikke igjen med undeing og nysgjerrighet som seer, man mister spenningen. Derfor funker slike ting dårlig.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Det er ikke mening at ALT skal forklares, men NOE må forklares. Noe vi som seere lurer på. Den første Alien filmen hadde mange spørsmål som ble besvart, feks hva har drept alienen i skipet de finner? Hva er eggene de finner? Hvordan kan man/kan man ikke drepe en xenomorph? Osv osv. De store spørsmålene blir ikke besvart, men de små spørsmålene som er viktig for filmens interne historie blir faktisk besvart.

I Prometheus er det ekstremt lite vi seere lurer på som blir besvart på en god/tilfredsstillende måte. Som sagt, de to store spørsmålene er hvem har skapt mennesker (som blir besvart i første scenen i filmen, lenge før karakterene finner ut av det) og hva har skjedd på planeten de besøker (noe som aldri blir ordentlig forklart).
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer Crazy Kraken:
I Prometheus er det ekstremt lite vi seere lurer på som blir besvart på en god/tilfredsstillende måte. Som sagt, de to store spørsmålene er hvem har skapt mennesker (som blir besvart i første scenen i filmen, lenge før karakterene finner ut av det) og hva har skjedd på planeten de besøker (noe som aldri blir ordentlig forklart).


This. De kan godt få lov til å forklare backstoryen; men ikke på den mest bisarre, uinteressante og forvirrende måten. Kombinert med studentfilm symbolikk gjør ikke saken bedre.
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
  • Los
  • Los
Alien: Covenant

Wow.. jeg trodde ikke de skulle klare det, men det gjorde de! Den ER verre en Prometheus! Skuffende og dårlig som bare filmer man skulle ønske var fantastiske er..

Her snakker vi Star Wars Prequel nivå av rævkjøring av eget univers! Det er bare tull.. En latterlig forklaring sydd sammen av store ideer dårlig gjennomført. Nope, nope, nope! Ikke for meg.

Takke meg til Alien og Aliens!
Vis vinden løye går e rett på tryne
Siterer Los:
Takke meg til Alien og Aliens!


Jeg liker når du er streng, Los.
  • 0
Siterer Los:
Den ER verre en Prometheus!


Det er den ja.
  • 0
Så nettopp sesong 2 av BSG. Var meget spendt på åssen sesong 2 skulle ta historien og tingene fra sesong 1 videre, men sesong 2 er faktisk bedre. En del solid episoder selv om den disktuabelt svakeste episoden i de to første sesongene så langt er i den sesongene. En del gode karakterer. Mye gode twister. God action. En del god episoder og sesong finalen i sesong 2 er faktisk strengt tatt bedre en sesong 1. Vanskelig å ta en favorit episode , men episode 10 sammen med alle dobbel episdene er meget bra, det er forsåvidt så å si alle episodene ved unntak kanskje av den ene. Uansett bunnsolid sesong, er et hakk bedre en sesong 1.
Tror ikke jeg har sett gjennom en sesong så fort på lenge spesielt en 20+ episoder sesong.
  • 0
Har nettopp sett ferdig Riverdale. Den ble anbefalt som "god krim" av enten VG eller Dagbladet, og siden jeg er krimelsker, så måtte jeg jo prøve.
Basert på en tegneserie fra 40-tallet, så tenkte jeg "hvor galt kan det gå?". Tja. Om man elsker Gossip Girl og sånt ræl så er den sikkert top notch...
Makan til ræva oppbygd story, dårlige skuespillere og EKSTREM fjortiseri skal man lete lenge etter. Krydra med en dose mysterie. Måtte se serien ferdig (har tatt noen uker, antar siste episode også ble sluppet rimelig nettopp), men jeg skal ikke se sesong 2 om det kommer en. Så kun serien nå for å få oppklart mysteriet. Makan til bortkasta tid, og jeg LIKER å kaste bort tid...
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge. Gikk heldigvis inn med veldig lave forventninger, for dette ble litt vel mye forsøk på å glede fansen. Absolutt alt Jack sier er et forsøk på humor, noe som ikke fungerer i lengden. Filmen prøver rett og slett å kopiere det forgjengerene gjorde godt til enhver tid, men mislykkes siden det blir altfor mye fokus på det. Uansett er det alltid hyggelig å se Depp som Sparrow og en resten av den gamle gjengen, samtidig som noe av den grunnleggende historien faktisk er fascinerende. Og de bruker mye av musikken fra Verbinski sine filmer! Lævv
#gjensynsglede

Stardust (2007)

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen.
Stardust er et gullkorn.
Matthew Vaughn er flink med "skråblikk" på sjangere samtidig som det fortelles god Neil Gaiman, historie.
Denne filmen kom ut i 2007 og reddet fantasy sjangeren fra å kveles av sitt eget pompøse ego. (les LotR)

Jeg elsker Stardust !

Jeg er personlig også i overkant happy for at den ikke ble oppfulgt med en toer. (og en treer)
Ikke alt MÅ være triologier og delte "universer".
The gavel corrupts
  • 0
Battlestar Galactica Razor. Filmene som ble lagd etter sesong 4, men eneklig tar plass mellom de siste episodene av sesong 2 episoden 17 og 19. God solid film. Har sine øyeblikk den å. Kult blant annet å se William Adama som ung blant annet i en del av flashbacks samt åssen Peagasus overlevde det første angrepet. Nå er det vel sesong 3 for tur .
  • 0
Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales(2017)
Hva kan man si a? Det er et klassisk eksempel av Blockbuster gone too long. Den er bedre enn nummer fire, men klarer ikke å skape magien til de tidligere filmene. De to norske gutta gjør en god regi jobb, problemet ligger hovedsaklig i et utrolig dårlig og lett predictable manus. Geoffrey Rush er nok en gang høydepunktet som Hector Barbossa

Twin Peaks. The Return E1-4(2017)
Endelig en revival som faktisk ikke suger. Dette er David Lynch på sitt beste. Et herlig gjennsyn med Twin Peaks. Mange av original casten er tilbake og Lynch og FRost jobber fortsatt utrolig godt sammen. Dette skal bli gøy å følge med på.


Bølgen (2015)
Jeg driver å skriver eksamensoppgave i en ideologikritisk analyse av tematikken i Bølgen kontra amerikanske katastrofefilmer, Bølgen er overraskende bra. Roar Uthaug viser seg som en av Norges få gode regissører og det visuelle effektene denne filmen benytter seg av er helt unikt i norsk filmstandard
Silence of the lambs/ nattsvermeren. Kanskje den beste thriller filmen jeg har sett . Meget bra film. Ikke for forutsigbar . Slutten var meget intens. Gode skuespiller og handling. Solid film
Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales


Pirates franchisen er et sammensurium av maritime myter, "swashbuckling" eventyrfortelling og idiotiske påfunn. Jeg liker ideen om filmene bedre enn selve produktene og nr 5 i rekken er ikke noe unntak.

Dead Men Tell No Tales, eller Salazar's Revenge som den heter på godt norsk er slettes ikke den dårligste og slettes ikke den beste av dem heller.
Jeg synes det er rart at manuset ble godkjent. Av flere grunner enn jeg har planer om å liste opp her. Men det er i hvert fall flere plot her som burde vært utnyttet bedre. For ikke å si utnyttet i det hele tatt. Og andre som burde lagt igjen i papirkurven. I det hele tatt en rotete og noe overspilt affære.

Men det er ikke uten grunn jeg, igjen og igjen kjøper kinobillett til den ene Pirates filmen etter den andre.

I stormen av gråstein er det også gull og finne. Så også her.
Fargepaletten i deler av filmen er vakker.
Kostymene er fantastisk og flere enkeltscener stikker seg ut. Spesielt i siste halvdel.

Sist men slett ikke minst er det scoren som setter sitt preg på disse filmene. inkl Dead Men Tell No Tales (selv om vi nesten blir slått over hodet med den i åpningen)
Jeg vil faktisk gå så langt som å si at musikken er en overordnet faktor for at folk gidder å slå følge med Sparrow &co på eventyr igjen og igjen for den er uovertruffen, leken og magisk.
The gavel corrupts
Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales

Vet ikke hva som ser best ut jeg, Dead Men Tell No Tales eller Salazar's Revenge.

Se til Marlboro sin kommentar for en mer oppriktig og ærlig vurdering. Har ikke så mye å tilføye, men jeg syntes IKKE at Salazar hadde så mye på Davy Jones fra tidligere i serien. Han virket mest opptatt av å gå rundt og si navnet til sin nemesis, og allerede i starten får vi et inntrykk av at han ikke er så farlig som han og resten av filmen liker å fremstille ham som. Mange følte vel at det var noe som manglet da Orlando Bloom og Keira Knightley ikke var med i nummer fire, men man kan vel si at man får en noe godkjent erstatning denne gangen.
Jeg burde se den, men ble så skuffet av den forrige. Men Orlando er jo med i den nye han..?

Til informasjon liksoooom, så så jeg Dead Man's Chest på kino da jeg var i London, så fikk sett den før den hadde hatt premiere i Norge, hoho! #stolt. Tho det var vanskelig å få med seg alt de sa uten noen form for tekst. Også hadde madame tussauds en egen pirates of the caribbean utstilling, så fikk tatt bilde med Johnny, Keira og Orlando (som voksdukker) liksom. Hehe.
  • 0
Siterer Quinzel:
Til informasjon liksoooom, så så jeg Dead Man's Chest på kino da jeg var i London, så fikk sett den før den hadde hatt premiere i Norge, hoho! #stolt. Tho det var vanskelig å få med seg alt de sa uten noen form for tekst. Også hadde madame tussauds en egen pirates of the caribbean utstilling, så fikk tatt bilde med Johnny, Keira og Orlando (som voksdukker) liksom. Hehe.




? ?
The gavel corrupts
Noe du lurer på? :p

Var litt trøtt i går ser jeg.
  • 0
Siterer Quinzel:
Men Orlando er jo med i den nye han..?


Veldig liten rolle, så hvis du forventer å se mye til han så blir du nok skuffet.
Så nettopp 2001 A space odyssey. Veldig spesiell film. Skjønner hvor mange folk liker den. Ok musikk, litt av det har jeg hørt før. Tar opp noen fine temaer. Ganske grei film. vanskelig å gi noe rating. Men, for anbefales for de som er litt spesielt interesserte.
Siterer SirThomas:
Veldig liten rolle, så hvis du forventer å se mye til han så blir du nok skuffet.


  • 0
The Keepers.
Har du sett "Making a Murderer"? Hvis ja - se denne dokumentarserien. Hvis nei - se den, pluss denne dokumentarserien.

Netflix leverer igjen. Leste kort om denne historien i VG eller Dagbladet for noen uker siden, og jammen fantes det ikke en dokumentarserie om det også. Vi følger et par damer i 60-årene som prøver å løse mysteriet med den drepte nonnen Cathy Cesnik; et mord fra 1969 som forskrekket hele Baltimore. Underveis mens de forteller om utredningen de holder på med, så dukker det opp deler tilhørende historien som er, rett og slett, hjerteskjærende. Dokumentarserien er tidvis litt langdryg, men er helhetlig veldig spennende, og man får et litt grinete syn på politi/stat og kirke.
ANBEFALES.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!