Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Dexter-tråden


Siterer Strategist:
Brukte du virkelig 3 måneder på å se alle sesongene?


Begynte på Dexter 9. Juni tidligere i år, så de to første episodene og tok meg noen dagers "pause" før jeg begynte å se sesongen aktivt. Kjøpte meg også alle sesongene én etter en. Er på slutten av Sesong 7 as we speak, som jeg ser med en kompis.

Siterer Strategist:
Det er knapt en overraskelse dersom man har sett sesong 7.


Ja, det var jo det - Jeg har ikke sett den ferdig enda.

Siterer Strategist:
Jeg kan egentli leve med om Dexter rir inn i solnedgangen sålenge Debra dør, men jeg håper jo også at de har en dramatisk twist med store konsekvenser for Dexter.


En ending man ikke kan forutse så lett, ville jo vært passende.
  • 0
Siterer SirThomas:
Begynte på Dexter 9. Juni tidligere i år, så de to første episodene og tok meg noen dagers "pause" før jeg begynte å se sesongen aktivt. Kjøpte meg også alle sesongene én etter en. Er på slutten av Sesong 7 as we speak, som jeg ser med en kompis.


Jeg så de syv første sesongene på 6 dager.

Siterer SirThomas:
Ja, det var jo det - Jeg har ikke sett den ferdig enda.


Du kan ikke klage over bittesmå indirekte avsløringer om en sesong som gikk for ett år siden, når tråden handler om showet. Det har forøvrig ikke vært noen særlig store overraskelser knyttet til karakteren Hanna så langt, hverken i denne eller forrige sesong, så det er ikke så farlig å diskutere det.

Siterer SirThomas:
En ending man ikke kan forutse så lett, ville jo vært passende.


Definitivt. Forøvrig håper jeg at Dexter gjør et betydningsfullt og dramatisk kill i en av de to-tre siste episodene. Selvom han er blitt stadig mer "menneskelig" utover i serien så burde de avslutte med et drapsrituale. Gjerne implisitt hans siste drap noensinne, og kanskje også noe han gjør meget motvillig. Det ville ikke vært meg imot, og kanskje tilogmed litt poetisk, dersom han blir nødt til å drepe Debra til slutt for å redde seg selv eller det livet han vil etablere.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg så de syv første sesongene på 6 dager.


Jeg hadde egentlig veldig lyst til å komme med en sarkastisk respons på det, men jeg holder meg til å innrømme at du sannsynligvis får gjort mye mer på et døgn enn jeg får gjort.

Siterer Strategist:
Du kan ikke klage over bittesmå indirekte avsløringer om en sesong som gikk for ett år siden, når tråden handler om showet.


Neida, men det har vært et spenningsmoment for meg å se hva som skjer med Hannah utover i sesongen, og nå kan jeg kan jeg utelukke at hun dør i løpet av S7 som jeg nesten er ferdig med.

Siterer Strategist:
Det har forøvrig ikke vært noen særlig store overraskelser knyttet til karakteren Hanna så langt, hverken i denne eller forrige sesong, så det er ikke så farlig å diskutere det.


Prøver uansett å holde meg unna diskusjon om Sesong 8 før jeg har tatt dere igjen, men jeg gikk naturligvis innom når tråden ble bumpet opp igjen.

Siterer Strategist:
Forøvrig håper jeg at Dexter gjør et betydningsfullt og dramatisk kill i en av de to-tre siste episodene. Selvom han er blitt stadig mer "menneskelig" utover i serien så burde de avslutte med et drapsrituale.


Interessant teori du har der...

Siterer Strategist:
Det ville ikke vært meg imot, og kanskje tilogmed litt poetisk, dersom han blir nødt til å drepe Debra til slutt for å redde seg selv eller det livet han vil etablere.


Det hadde jeg faktisk ikke tenkt over selv, men jeg tviler egentlig på at det skjer. Spesielt etter det som skjedde i første sesong, og forholdet de har hatt gjennom S7. Men jeg håper for all del at det som skjer, blir uforutsigbart for de fleste.

Så gjelder det egentlig bare for meg å holde seg langt unna alt som har med Dexter å gjøre om jeg fortsatt ligger litt bak når siste episode er ferdig - Da blir nok internett et minefelt av spoilere.
  • 0
Siterer SirThomas:
Citerer Strategist:
Jeg så de syv første sesongene på 6 dager.


Jeg hadde egentlig veldig lyst til å komme med en sarkastisk respons på det, men jeg holder meg til å innrømme at du sannsynligvis får gjort mye mer på et døgn enn jeg får gjort.


Det er viktig å huske at 24 timer for oss er 43 timer for Strategist.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer SirThomas:
Jeg hadde egentlig veldig lyst til å komme med en sarkastisk respons på det, men jeg holder meg til å innrømme at du sannsynligvis får gjort mye mer på et døgn enn jeg får gjort.

Jeg har flere skjermer/PCer, så jeg kan multitaske mens jeg ser på TV-serier.

Siterer SirThomas:
Det hadde jeg faktisk ikke tenkt over selv, men jeg tviler egentlig på at det skjer. Spesielt etter det som skjedde i første sesong, og forholdet de har hatt gjennom S7. Men jeg håper for all del at det som skjer, blir uforutsigbart for de fleste.


Vil ikke spoile noe, men det som skjer i sesong 7 og særlig i begynnelsen av sesong 8 gjør at det definitivt er et mulig utfall. Jeg har dessuten misslikt karakteren Debra siden begynnelsen, så jeg håper at hun dør. Det vil både fungere effektivt som et stort steg og et tap for Dexter, og derfor en passende slutt, samtidig som det ikke vil plage meg som seer noe særlig at hun dør.

--------

Forrige episode var forøvrig dårligere enn jeg hadde håpet. Det var en scene mellom Debra og Dexter der hun lo, og den illustrerte egentlig ganske godt hvor latterlig de til tider har gått frem for å følge noen av plotlinjene de har lagt frem denne sesongen. I akkurat det øyeblikket føltes Dexter mer som en komedie enn en spenningsserie.

For ikke å glemme denne scenen fra forrige episode.
Den føltes så tåpelig. Det er som om forfatterne er desperate etter at det skal være ekstremt usannsynlige tilfeldigheter som truer med å felle Dexter, og ikke det faktum at han er/var en skruppelløs seriemorder. Enda mer random er den ryktede Spoiler:orkanen «Laura» i siste episode.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jobber meg stadig gjennom Sesong 8, håper på å rekke sesongavslutningen neste søndag.
  • 0
Gårsdagens episode, nest siste i serien, var ganske skuffende. Jeg liker symbolikken de prøver å legge over finalen, utviklingen de gir karakterene, og at de har flere ting som reflekterer første sesong. Men gjennomføringen var til tider pinlig dårlig. Hadde det ikke vært for gode skuespillerprestasjoner hadde jeg ikke orket å se hele episoden. Det var flere scener det er utrolig at gikk gjennom forfattere, produsenter og regisører uten at noen hevet et øyebryn og tenkte at dette gir jo ikke mening overhodet. I denne episoden var tilogmed musikken i scenene så dårlig valgt at jeg reagerte på det.

Det som jeg trodde var et fake lekket sammendrag av siste episode for noen uker siden viser seg dessuten nå å stemme helt med preview-klippene for siste episode, og med det som skjedde i denne episoden. Litt synd å ha spoilet finalen for meg selv, men spoilere plager meg ikke så veldig til vanlig, så jeg kommer over det raskt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Bare noen få timer igjen til siste episode...
  • 0
Ser frem til finalen. Usikker på om det er mest fordi de til tider pinefult dårlige scenene endelig vil være over, eller fordi jeg vil finne ut hvordan det ender.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Usikker på om det er mest fordi de til tider pinefult dårlige scenene endelig vil være over, eller fordi jeg vil finne ut hvordan det ender.


Vil nok anta at du vil finne ut hvordan det ender, når du først faktisk har fulgt med gjennom 8 sesonger.

Har du forresten lyst å komme med noen eksempler på noen av disse scenene? Virker ikke som om det er så mange andre som kommer til å gjøre det, men noen av de du siktet til tidligere har jeg utvilsomt vært enig i.
  • 0
Siterer SirThomas:
Har du forresten lyst å komme med noen eksempler på noen av disse scenene? Virker ikke som om det er så mange andre som kommer til å gjøre det, men noen av de du siktet til tidligere har jeg utvilsomt vært enig i.


Hver gang Dexter og Hannah snakker om at de skal dra til Argentina: Altså. Det er gode skuespillerprestasjoner, men dialogen de har fått skrevet er så klein at det knapt er mulig. For ikke å snakke om at de tre gangene de har hatt den samtalen (2 ganger i stua hos Deb og én gang på kjøkkenet) så har de sagt basically akkurat det samme hver gang.

Satt litt på spissen:
Første gang:
"Hva om vi dro til Argentina?"
"Hmm. Ja. La oss dra til Argentina."
"Virkelig, Dexter?"
"Åh Dexter! Det skal bli så flott. La meg gå og lage deg en sandwich."

Andre gang:
"Skal vi virkelig dra til Argentina?"
"Ja. Vi skal virkelig dra til Argentina. Jeg må bare drepe Spoiler:Saxon først."
"Ok. Vær forsiktig da. Nå går jeg og lager salat til middag."

Tredje gang:
"Jeg kan ikke tro at vi virkelig skal dra til Argentina snart!"
"Ja. Vi skal dra til Argentina i morgen. Jeg må bare drepe Spoiler:Saxon først."
"Ok. Men vær forsiktig da. Jeg skal lage middag til du kommer tilbake."

Scenen der Harrison faller er også en lidelse. Det føles helt random at han plutselig er så ivrig etter å gå på den tredemølla, og faller nesten umiddelbart. Og ikke random på en god måte. Det føles som om forfatterne var desperate etter et setback for Hannahs karakter. Og Harrison blør jo overdrevent mye. Det kommer mer blod ut av ham enn en unge på den størrelsen har plass til. Og i neste episode har han ikke arr engang.

Og alle gangene Hannah går ut i åletrange plagg. Uten å dekke til det blonde håret eller gjøre noe for å skjule det karakteristiske ansiktet sitt.

Når Dexter forteller Deb at han skal forlate Miami, og Deb ler hysterisk.

Når Dexter og Batista tar hverandre i hendene og gir hverandre en bjørneklem foran sjokkerte vitner mindre enn tre meter fra en død syklist som har fått hodet knust i en påkjørsel.

Når Dexter etterlater Deb alene med Saxon.

Når US Marshallen frigjør Miamis mest ettersøkte mann uten å nøle.

Når Deb bruker fem minutter på å løfte pistolen hun allerede har hevet fem centimeter, på samme tid som Saxon tar en pistol opp av lomma på Marshallen, sikter, skyter, og treffer. Og Deb ringer plutselig etter backup istedenfor å ringe Dexter som forlot åstedet for et halvt minutt siden.

For å nevne bare noen.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Hver gang Dexter og Hannah snakker om at de skal dra til Argentina


Det hadde jeg faktisk ikke latt merke til, men jeg syntes at de snakket om det ganske mye ja. Spesielt at han var så åpen med Dr. Vogel om det, Spoiler: som jeg først trodde samarbeidet med Saxon, irriterte meg grenseløst.

Siterer Strategist:
Scenen der Harrison faller er også en lidelse.


Ja, den scenen føltes bare dum. Spesielt med blodet som du sier, det føltes ikke logisk i det hele tatt.

Siterer Strategist:
Og alle gangene Hannah går ut i åletrange plagg.


Det har jeg heller ikke hengt meg oppi, men du sier jo så absolutt noe.

Siterer Strategist:
Når Dexter forteller Deb at han skal forlate Miami, og Deb ler hysterisk.


Den scenen føltes ganske "mainstream" på en måte - Som om det er ekstremt utenkelig for henne at han skal dra, og at hun derfor bare ler av det. Men jeg skjønner hva du mener.

Siterer Strategist:
Når Dexter etterlater Deb alene med Saxon.


Kanskje det som irriterte meg mest - Han var jo virkelig klar på at han ikke skulle gjøre den samme feilen Spoiler:etter Trinity, og i tillegg var Spoiler:Saxon en karakter jeg virkelig trodde han var bestemt på å drepe.

Siterer Strategist:
Når US Marshallen frigjør Miamis mest ettersøkte mann uten å nøle.


Skulle tro han hadde bodd under en stein og ikke sett på nyhetene...

Siterer Strategist:
Og Deb ringer plutselig etter backup istedenfor å ringe Dexter som forlot åstedet for et halvt minutt siden.


Det virker som om hun er mer opptatt av å "ikke være til bry" for Dexter når han skal reise, selv når det står om livet hennes. Er virkelig spent på å se hva som skjer videre der.

Vet ikke om dere skal se episoden i natt, men jeg må nok vente til imorgen. Ville vært helt forferdelig om jeg ble utsatt for den store spoileren før den tid.
  • 0
Siterer SirThomas:
Det har jeg heller ikke hengt meg oppi, men du sier jo så absolutt noe.


Det er utrolig at du ikke har merket deg det. Selvom man lett kan blindes av Yvonne Strahovski, så er det umulig å ikke merke seg at Hannah går rundt i en by der hun er ettersøkt i alle kanaler i åletrange plagg og oppsiktsvekkende farger. Hun burde ha farget og klippet håret og hatt et sjal over hodet og baggy klær dersom forfatterne var seriøse. At hun ikke engang forkler seg når hun tar med Harrison til legen er til å grøsse av. Forfatterne vil intenst at hun skal bli oppdaget, og ingenting skal være for subtilt for selv de dummeste amerikanske TV-seere. Marshallen går forøvrig idiotisk frem når han konfronterer Deb.

Siterer SirThomas:
Kanskje det som irriterte meg mest - Han var jo virkelig klar på at han ikke skulle gjøre den samme feilen


Akkurat det har jeg ikke noe problem med i det hele tatt. At han innser at han ikke trenger å drepe, og ikke vil drepe, er en av idéene ved denne sesongen jeg er tilhenger av. Problemet er hvordan han går frem når han har innsett dette. Han bruker lang tid på å ha en temmelig dårlig skrevet samtale med Deb utenfor bygget. De kunne løst dette så mye bedre.

Siterer SirThomas:
Vet ikke om dere skal se episoden i natt, men jeg må nok vente til imorgen. Ville vært helt forferdelig om jeg ble utsatt for den store spoileren før den tid.


Jeg er hjemmom og er derfor på normal døgnrytme for tiden. Skal dessuten ut og fly imorgen. Så jeg ser ikke finaleepisoden før i morgen eller i overimorgen.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Har Dexter blitt noe bedre eller? Har ikke sett de 2 siste sesongene siden serien har tapt seg virkelig mye.
  • 0
Jeg har endelig sett finalen.

Den var ikke brilliant, men den var langt fra dårlig. Den rettet på noe av det som har vært feil hele denne sesongen og den hadde en OK avslutning. Jeg syntes Dexters valg på slutten var tåpelig dog. Det var kontraintuitivt og irrasjonelt, tross at han liksom skal være rasjonell fremfor noe. Han er åpenbart blitt mer irrasjonell fordi han har blitt forelder og forsøker å stifte ny familie, men de kan ikke kaste hele rasjonaliteten hans på sjøen likevel. Det var dessuten enkelte scener som dro litt ut. Finalen fikk meg aldri til å sitre av spenning.

Siterer Jeppzki:
Har Dexter blitt noe bedre eller? Har ikke sett de 2 siste sesongene siden serien har tapt seg virkelig mye.
Sesong 7 er en ikke ubetydelig opptur fra sesong 6, men sesong 8 er stort sett verst av alle. Først og fremst pga scriptene, for skuespillerne er gode og den overordnede handlingen er egentlig mye bedre enn folk skal ha det til.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer RDB:
Denne tråden har ingenting å gjøre med han lille jævelen som sitter hver dag i et laboratorium på soverommet sitt og lager drapsmaskiner imens han konstant blir plaget av søsteren sin.


Sikker på det, RDB?

Siterer Strategist:
Den var ikke brilliant, men den var langt fra dårlig.


Jeg syntes den var direkte deprimerende. Ikke det verste som kunne skje, men likevel. Hele konseptet med at Spoiler:behovet hans for å være med Hannah ble betydelig større enn behovet hans for å drepe føltes å være glemt her. Men den største feilen var å Spoiler:vise Dexter på slutten, uten tvil.

Vil si at han fyren her oppsummerte det på en grei måte. Merk spesielt 5:45.
  • 0
Jeg er enig i at de i litt for stor grad motsa seg selv i finalen. De har brukt en hel sesong (for ikke å si to) på å selge hele greia rundt hans forhold til Hannah - til mange fans skuffelse mens jeg faktisk var med på notene - også ignorerer de det hele de siste fem minuttene av finalen.

Siterer SirThomas:
Vil si at han fyren her oppsummerte det på en grei måte. Merk spesielt 5:45.


Linken funker ikke.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg er enig i at de i litt for stor grad motsa seg selv i finalen.


Godt vi er enig. Spoiler:Dexter sier jo også til Harrison: I want you to remember that every single day until I see you again, og det kombinert med at de viser han med skjegg på slutten etterlater seg veldig mange spørsmål, syntes du ikke?

Siterer Strategist:
Linken funker ikke.


Du var rask å svare - Rettet på den.
  • 0
Det var egentlig mange scener tidlig i finalen som gav inntrykk av at han ikke forventet å komme med dem. Også når replikkene gav uttrykk for det motsatte. Det var litt spesielt.

Det er mulig det stemmer at de har hatt en idé om hvordan det skulle ende "hele" tiden. Men isåfall burde de ha vært modige nok til å revurdere det før de startet på sesong 8 (eller før sesong 7 gjerne). Jeg har ikke så mye imot å bli skuffet over hvor forfatterne gjør av en hovedkarakter. At de "erter" meg litt ved å plassere karakteren i en bakevje, drepe alle vennene hans, fjerne hukommelsen, eller lignende opplever jeg som litterære virkemidler ment å skape en gitt følelse som jeg skal sitte igjen med etter å ha sett finalen. Det ville vært kjipt om alle finaler fikk deg til å sitte igjen med en følelse av satisfaction. Av TV-seriene jeg har sett ferdig har egentlig et flertall endt med at de raserer verdenen rundt hovedkarakteren, så det er ikke lenger originalt, men jeg kan stadig leve med det.

Probleme med Dexter var at pga de tingene du påpekte, og som ble påpekt i videoen du linket, så gav ikke "twisten" noen mening. Den viser ikke Dexter fra noen ny side. Ei heller Harrison eller Hannah (hun har vist den samme siden de siste episodene etter hun kom tilbake). Den gir ikke noen ny innsikt i bakgrunnshistorien eller sinnslivet til Dexter. Tvert imot motsier den det vi vet om Dexters sinnsliv, også etter forandringene han har gjennomgått de siste episodene.

Spoiler:Dexter begrunner at han forlater Hannah og Harrison med at han fører ulykke med seg. En form for karma eller skjebne. Men er det én ting vi vet om Dexter, og som ikke forandrer seg uansett hvor mye mer menneskelig han er blitt, så er det at han ikke tror på skjebnen eller annen overtro. Til syvende og sist velger han å ikke gjøre noe som helst, i håp om at alt skal fikse seg selv for de han vil beskytte. Istedenfor å forsøke å gjøre noe med det selv.

Det er en klisjé at "if you love something, set it free". Forfatterne skal liksom la Dexter gjøre det ultimate menneskelige sacrifice for å vise at han er blitt menneskelig, men alt de viser er at han er blitt stokk dum, og ignorerer alt han vet og tror.

Det er bare i noen få bøker/filmer/serier der det å ofre seg ved å holde seg unna funker brukbart. Det er alltid ulogisk, men noen ganger funker det fordi det er etablert at karakterene er ekstreme følelsesmennesker som handler irrasjonelt med gode hensikter. De er også gjerne religiøse og/eller overtroiske, og offeret blir et slags religiøst tema. Men det funker ikke i Dexter, fordi Dexter er absolutt ikke noe følelsesmenneske, og han er fremfor noe rasjonell. Iallefall var han det.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Heftige diskusjoner dere har hatt her.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Anyway, jeg ble ferdig med serien ganske nylig. I likhet med Game Of Thrones trodde jeg ikke jeg ville like denne serien av en eller annen grunn, men der tok jeg feil. Det er en av de beste tv seriene jeg har sett. I alle fall de fire første sesongene er fantastiske og intense. Også må man selvfølgelig gi ros til Micheal C. Hall som bare er en utrolig god skuespiller. Også Jennifer Carpenter.

Angående slutten: Spoiler:Først var jeg litt skuffet over slutten og hvordan siste sesong utspilte seg, men så viste SirThomas meg en video der regissøren(tror jeg det var) forklarte mer av slutten. Da synes jeg i alle fall den var OK. Men nå ødelegger ikke hva jeg syntes om slutten hele inntrykket mitt på serien.

Alt i alt en utrolig god serie som er verdt å se.
"Tonight's the night. And it's going to happen, again and again. It has to happen. Nice night. Miami is a great town. I love the Cuban food. Pork sandwiches. My favorite. But I'm hungry for something different now."

Forresten så¨er dette soundtracket så utrolig bra. Hørte på den etter at jeg var ferdig med serien.
https://www.youtube.com/watch?v=gSsOnShqhw4
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Dexter er den beste serien jeg har sett, og rangeres over både prison break og blue mountain state. De fire første sesongene var bare helt sinnsyke! Grunnet reggisør-skifte dabbet mye ned etter sesong 4, men uansett en fantastisk serie

Slutten var trist, og jeg mener at det blir for dumt at dexter skulle forlate harrison, astor og cody på den måten. Måtte fantasere meg frem til at dex til slutt dro tilbake til familien. I motsetning til mange andre likte jeg debras karakter, og skulle ønske det endte annerledes for henne også.

Føler et tomrom nå som serien er over. Vet ikke hva jeg skal gjøre, og vurderer og starte på nytt. Skulle ønske at det kom en fortsettelse en gang i fremtiden, en film eller en spinoff kunne også ha vært aktuell. Hva med en harrison som følger farens fotspor og som gjenforenes med dexter? Hadde vært kult om dexter en gang hadde blitt avslørt også

Fantastiske skuespillere har reddet serien fra reggisørenes feilgrep. Michael hall og jennifer carpenter spesiellt. Synd ikke flere har sett serien. Håper det kommer en ny utgave av dexter senere, men kan ikke forestille meg noe annet uten michael hall i hovedrollen
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!