Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

På skolen vår bruker vi lærerverket Neon 10. Dette er egentlig et godt lærerverk, men så kom noen i klassen over en liten detalj i en liten alfabetordliste. Det var i kappittelet hvor man lærte om hvordan man forbreder en tekst. Det stod som et eksempel: Man finner et hovedtema, og vi har valgt kriminalitet. Deretter skriver man ned det man kommer på. Dette var teksten, den lista de kom opp med kommer jeg tilbake til senere. Vi valgte derfor og sende en e-post til forlaget.

Her er e-postene



Date: Sun, 16 Nov 2008 16:13:36 +0100

Hei!
Vi ville bare minne dere på mailen vi sendte dere forrige uke. Vi håper dere tar oss på alvor, og svarer oss så fort som mulig :)


11.11.08 

Vi er to 10-klassinger fra Varden Ungdomskole i Sandefjord som bruker deres lærebøker, Neon 10.
I det første kap. i Studieboka på s.16 (i margen) er det en alfabetliste til ordet : Kriminalitet
Alkoholmisbruk, anholdt,
bedrageri,b-gjengen,bot,
Camorra(mafia),
Drap,drapsforsøk,
etterforskning,
fanger,fengsel,falk,
gisseltaker,gapestokk,
halshugging,homofili,
injurier,
jurist, jakt,
knivstikking
På bokstaven H står ordet Homofili. Dette overrasket oss veldig! Homofili har jo ikke særlig mye med kriminalitet å gjøre, så vi lurte på: Kunne dere, som forlag, og dermed ansvarlige for det som står der, gi oss en saklig begrunnelse for hvorfor dette står der? I vår alder er det mange som er usikre på sin seksualitet , og dette kan virke veldig støtende og det får dem kanskje til å lure på om homofili er det samme som kriminalitet.


Hilsen KajaB og AleksanderN :)


Hei!
Takk for e-posten og tilbakemeldinga. Det er klart vi tek dykk på alvor! Det er flott at det finst observante elevar rundt om i skolen som tenkjer sjølv og faktisk tek seg bryet med å engasjere seg. All ære!
Men det er stort arbeidspress i forlaget nett no, så vi har ikkje hatt tid til å sjå på spørsmålet dykkar, diverre.
Produksjon av lærebøker er ein nokså komplisert prosess, og det skjer stort sett alltid at det snik seg inn korrekturfeil og andre litt uforklarlege ting, sjølv om vi har gått mange rundar og mange par augo har lese nøye. Heilt umiddelbart må eg sjølvsagt gi dykk heilt rett i det de skriv, dette forstår eg ingen ting av, men no sender eg spørsmålet over til ansvarleg redaktør, så skal de får eit skikkeleg svar.
 
Vennleg helsing
Elin Torset
marknadskonsulent skolebok
Det Norske Samlaget

 
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Med det grafiske designet burde de da iallefall ikke være homofober i "Det Norske Samlaget"
MW2 bitchies
  • 0
I second that.
Your best? Losers always whine about their best...winners go home and fuck the prom queen.
  • 0
Tuller du? Hehe, det var sært...
En Fuego!
  • 0
Det er nok ikke ment som hets av homofile, men snarere en uheldig feil i læreverket. Hvis de har en nettside knyttet til boka vil det nok snart dukke opp en notis om dette der.

Og ja, med det omslaget kan de umulig være homofober.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg bare lurer, hvordan kan en sånn feil ikke bli huket vekk i korrektur. Det ser for meg veldig rart ut. Og som vi sier i mailen, dette kan ha en meget negativ virkning på evt skaphomser i den norske skolen...
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Jeg som same er fornærmet over manglende relevant historie eller kulturell dekning i samfunnsfag og norsk for min del.

At man samtidig lister homofili som noe kriminellt er vel ikke overraskende i så måte.
Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM...
  • 0
Dette her var en skikklig grov feil!
Homofili har ikke vært forbudt i norge på over 30 år!
Litt som om noen skulle skrive at reseskillet fortsatt gjaldt i en amerikansk lærebok.
Håper dette ikke var intendert!
Livet er en seksuelt overført sykdom med 100 % dødelighet
  • 0
spør kva falk gjer i denne lista også. Denne rovfuglen har lite å gjere med kriminalitet

falke-hetsere
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Jeg synes virkelig dere burde klage på at dere fikk svar på nynorsk... Det står i målloven at dersom man mottar et brev på bokmål skal det svares på bokmål, og dersom man mottar et brev på nynorsk skal det svares på nynorsk.

Nei, spør du meg er dette en langt større feil enn den dere fant!
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
verbatim, gjelder ikke dette innen statsorienterte foretak?
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Haha, ja. En meget uheldig glipp der, gitt.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Kansje fordiu det var forbudt fram til 70 tallet?
1337 er ut, 1227 er inn! http://1227.com/
  • 0
Hm, er vel muligens sant det, men man bør jo helst lære opp elevene riktig da

Vet bare at loven er der jeg Syntes det burde nevnes Nynorsk <3
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
Godt mulig det Neivler. Men jeg syns uansett den lett kan oppfattes feil og at det er uheldig at den står der.
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Er du transvestitt så er det en sykdom i nabolandet vårt sverige. så enda mye som henger igjen..
Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM...
  • 0
Hei,
beklagar at de har måtta vente på svar! Eg skjønar kvifor de reagerer på alfabetlista i margen på side 16, og vi skulle nok ha vurdert innhaldet i ho og korleis de elevar ville lese det meir kritisk. Saka er at alfabetlista var meint som eit døme på ein metode ein kan nytte for å kome i gang med idemyldring rundt eit tema, og på ingen måte som vårt svar på kva ei alfabetliste om kriminalitet skal/bør innehalde. Lista blir problematisert i oppgåve 7, som står under: "...Kva for nokre ord på lista synest du har minst med kriminalitet å gjere? Kva kan vere forklaringa på at desse orda likevel har hamna på lista?"

I tillegg til homofili står t.d. "jakt", som ein kunne tenkje seg at under enkelte forhold (utanfor jaktsesongen, jakt på verna dyr o.l.) ville vere kriminelt, under andre forhold fullt lovleg. Når det gjeld homofili, som eg er einig i er eit uheldig døme, har nok forfattaren tenkt på at homofili mellom menn faktisk var straffbart i Noreg fram til 1972 og at homofile faktisk kunne bli dømt som kriminelle grunna den seksuelle legninga si fram til då. Homofili er framleis forbode i mange land i dag, noko som sjølvsagt er eit alvorleg brot på menneskerettane. Så det at ordet står i lista, er altså ikkje fordi vi meiner det er kriminelt, men fordi ein i ein tekst om kriminalitet også kunne diskutert t.d. forholda til homofile både i Noreg og andre land på bakgrunn av dette.

Men vi er takksame for tilbakemeldinga dykkar! Vi tar dette såpass alvorleg at vi vil fjerne ordet "homofili" frå denne lista i nye opplag av boka, slik at det ikkje skal vere rom for misforståingar.

Beste helsing
Nina Dolen, redaktør for Neon



Det var svaret til forlaget.
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Hvor lang tid tok det før svaret kom?

Bemerkelsesverdig at det ikke var tydeliggjort ytterlige fra begynnelsen av, i så fall ville jo ikke "misforståelsen" ha skjedd.
Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM...
  • 0
Tok vel en uke pr. svar..
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Oi! Intresang blogg. Sant det at homofili ikke skal ha noe med kriminalitet og gjøre..
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
hmmmmm OMG,ROFL,LOL!
the laughter of the day, GravKorset saying...
  • 0
Ja?
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!