Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For noen helger siden hadde jeg hamstret inn noen øl og Cheese doodles for å slappe av på fredagskvelden. Jeg fyrte opp Sidplayer, et program som spiller originale musikkfiler (.sid) som stammer fra Commodore spill. Jeg ELSKER denne typen musikk. Det er få Commodore-spill jeg har spilt, så det er ikke minnene som fortryller meg. Det er heller de kule rytmene, melodiene og tanken på at musikk ble laget i kun fire lyd kanaler, av en eller annen fyr på gutterommet sitt for 20 år siden.

Jeg har lastet ned en hel haug med musikk fra alle tenkelig spill. Med beina plantet på krakken, høyt volum i høyttaleren og øl i hånden jobbet meg nedover listen. La meg få alt på det rene, det er utrolig mange dritt sanger som er rett og slett fæle, men det er også gjemt en god del juveler innimellom.

Plutselig fikk jeg en rar følelse at jeg hadde hørt den ene sangen før. Hadde jeg virkelig spilt dette spillet? Hadde jeg hørt sangen før? Da slo det meg, det var den vittige sangen «Badekaret til Pelle», uten syngingen. Det første jeg tenkte var at sangen på listen må være fra vårt tiår. Nope, det var den ikke. På sanglisten sto det, svart på hvit, Advanced Tactical Fighter, ukjent artis, gitt ut i 1988 av Digital Intergration. Jeg var skuffet. Personen(e) bak «Badekaret til Pelle» har bare sunget oppå en gammel Commodore sang. Jeg hadde alltid trodd at sangen var laget av en sprø, norsk, poet med en bisarr sans for chip/.sid musikk. En syking med andre ord. Den gang ei, eller teksten i seg selv er syk, men det var et artig funn. Hva er oddsen? Det er over 1500 sanger i den listen.

Da satt jeg der utover kvelden og digget musikk som er tapt i en tid vi bare kan mimre tilbake på. Der dataspill var noe helt annet enn det er i dag. Jeg må si jeg er mektig imponert over hva folk fikk til i den tiden. De virkelig dyktige musikerne fikk det til å høres ut som det er mer en fire lyd kanaler. Mine favoritt old-timers er David Whittaker, Bodil, Matthew Steves, Kris Hatelid og...jah, lista er lang så jeg stopper her.

Uansett så legger jeg noen linker her til dere som lurer på hva i helvetet jeg snakker om. ( Det var nesten umulig å finne videoer av de spillene og sangene jeg hører på. Dessuten er det sengetid for meg så da blir bare disse videoen :( ).

Badekaret til Pelle:
http://www.youtube.com/watch?v=LkIvf-di6t4

Musikk fra c64
http://www.youtube.com/watch?v=AT0GfjmgPvg

Musikkener hentet fra spillet Max Headroom
http://www.youtube.com/watch?v=5hvJmrWlq0s
"...easy with the uzi, John Juzi"
  • 0
Fikk den samme følelsen da jeg fikk vite Crazy Frog hadde stjelt musikken til Beverly Hills Cop...
Neida xD
Men dette var uventet... Skulle ikke forundre meg om han har gjort det på de andre sangene sine også, særlig på grunn av han noen ganger ikke helt følger takten i sangene sine...
Feilfritt sjekketriks: "Excuse me, my dick is broken. Can I bury it in your ass?"
  • 0
Sangen "Stilongs" av samme artist, inneholder musikken fra NES spillet "McKids".
:D <3<3<3
  • 0
"Fattern" eier, han har lagd masse andre urteite(morsomme) sanger
Bruker visst gamle spillsanger ja, er en stor fan
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
Fikk den samme følelsen da jeg fikk vite Crazy Frog hadde stjelt musikken til Beverly Hills Cop...

Haha! Dagens innertier

Ja, tekstene er morsome, men blir litt feil for meg når han ikke har laget musikken selv. Men en latter fikk jeg i det minste.
"...easy with the uzi, John Juzi"
  • 0
Neivler:

Tror Crazy Frog har en sang med samme melodien som Beverly Hills Cop.

Jeg har .sid filen av ATF sangen, men fant den ikke på Youtube...ikke alle som har en .sid spiller ;)

Men takk uansett
"...easy with the uzi, John Juzi"
  • 0
Jeg trudde det var ganske lett å skjønne det når du hører Badekaret til Pelle :/
Jaja.
  • 0
Fattern er en SYK (da mener jeg mentalt SYYYYK) mann i trettiårene som bor på "sin hemmelige base" en plass i finnmark. Han har skrever sanger om bæsj i snart 15 år... Bli mer taper da..
Big Lawls. Very big ones...
  • 0
Nok en god blogg John Juzi og Commodore-musikken bare ruler - digger den selv
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
En god blogg. Det var litt rart og bruke den sangen til det spillet
  • 0
Ingtz: Takk, enig der.

Bernt Erik: Å få skrøyt av blogg-kongen selv er alltid en ære!

Long live Commodore!
"...easy with the uzi, John Juzi"
  • 0
Siterer litestorm:
Fattern er en SYK (da mener jeg mentalt SYYYYK) mann i trettiårene som bor på "sin hemmelige base" en plass i finnmark. Han har skrever sanger om bæsj i snart 15 år... Bli mer taper da..


Det er bullshit. Han bor på Notodden i Telemark. Han er i midten av 20-årene, så hvis han begynte for 15 år siden var han forholdsvis ung.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!