Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Nå har jeg endelig mulighet til å tilbringe litt tid med en PC i og med at jeg i dag er syk og må tilbringe dagen i leiren i stedet for å være ute i felt og mose FI.

Livet i millitæret har vel svart til noen forventninger og gitt mange overaskelser. Først og fremst tør jeg nesten ikke tenke på hvor mye verdifullt utstyr de gir oss, ferske og spygrønne rekrutter med utstyr til en verdi over 150.000 i skapet sitt. Egentlig litt bisarrt. For det andre er befalet vårt utrolig greit, forventningene mine var at de kjeftet omtrent hele tiden og krevde streng disiplin. Det er som oftest humor og skitsnakk som preger hverdagen, det er jeg glad for. Å kunne le og spøke med de som er i høyere rang er noe jeg verdsetter.

Spesielt fenrik Karlsen, han er en liten nordlending med så mye metaforer og ironi at jeg ikke klarer å unngå å le når jeg absolutt ikke burde le. For eksempel under en SLO (sluttet orden) trening, dvs oppstillingstrening med ulike momenter presterte han å uttale "Dere høres faen meg ut som skjelett som knuller på blikktak". Grunnen til dette var at når vi går i rett skal nedtrampingen skal høres som ett unisont smell, men omtrent alle var ute av takt.

Ellers er vi relativt mye ute i felt og øver på stridsteknikk. Vi har fått noen laservester og laserpeker frempå våpenet (dette er til den ville prisen av 100.000 kr). Når vi fyrer av et skudd (rødfis) sender laseren frempå våpenet en puls og dersom jeg treffer noen med denne er det en stemme i vesten til motstanderen som sier om han er såret eller død. Den angir til og med hvor på kroppen han er skutt og hvor alvorlig. Dette er skikkelig avansert paintball, og pokker så gøy det er. I dag har de andre krig ute i skogen, og jeg forbanner at jeg er syk, skikkelig leit.

At man tar masse push-ups og slikt i millitæret er en halvsann myte, i hverfall i den avdelingen jeg er i. Vi fokuserer heller mer på det som virkelig gjør oss til soldater, stridsteknikk og overlevelse i skogen.


Det var det for denne gang, nå må jeg spise lunsj, maten her er overraskende god faktisk, med noen få hederlige unntak (som i går da vi hadde masseprodusert røkt torsk, smakte høne) De har tatt fra meg min PC som jeg får igjen etter grunnperioden, så det blir nok en stund til neste blogg. Å gå på velferden for å finne en PC på kveldstid er et mareritt, nettet er overbelastet og det er lang kø.

metfan
"To all of those who like parmesan cheese. WHAT THE HELL IS WRONG WITH YOU!? CAN'T YOU SMELL IT!?" ~The Umbilical Brothers~
  • 0
  • eppi
  • eppi
hvor er du da? oppe i nord? vest, øst?
nice blogg og det er godt å vite at det ikke bare er slit i militæret
Sk8 is a job, I love it
  • 0
Tusen takk for reisebrevet ditt metfan. Artig å lese det du opplever i militæret og sitter her selv å mimrer litt

Det er veldig moro å krige med hverandre, men må si at dere hadde litt nyere våpen enn det jeg opplvede under militæret i 1991

Håper på få lest flere slike reisebrev og gleder meg allerede til neste
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
  • Missing Avatar
  • eila
Morsom blogg!

Fint å høre om noen som trives i militæret. Var nesten så jeg ville dratt selv! Men bare nesten.

Du får ha god bedring
"I was a professional twice over - an analyst and a therapist. The world's first analrapist." - Tobias Fünke
  • 0
Militæret høyres ganske greit ut .
Synd at du er sjuk, god bedring i alle fall;)
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Høres nå veldig greit ut;)

Du får ha god bedring da!
  • 0
Høres ganske gøy ut, egentlig
Særlig de laser-paintball greiene
Haha, du har nettop kastet bort en liten del av livet ditt på å lese en setning i blå skrift! Lev vell videre! Månedens blogg i GR nr 64!!
  • 0
Kjedelig med sykdom i militæret, har en bror som dimmet i sommer og som også var mye syk der.

Laser paintball er visstnok utrolig morsomt ifølge brodern, og det er bra du har det relativt bra der da. !

Hvor er det du er stasjonert da?
¨Get out of the way! I got a lan party to go to.
  • 0
Jeg er i Panserbataljonen, Kavalerieskadron 1 i Pansret Oppklaringstropp.

Setermoen leir ligger i Bardu kommune ca 2 timer med buss fra Tromsø.

Takk for tilbakemeldinger, jeg var bare syk den ene dagen heldigvis. Var en smule kjipt å måtte henge med de unnasluntrerene som absolutt er innstilt på å dimme. Dårlig stemning den dagen.
"To all of those who like parmesan cheese. WHAT THE HELL IS WRONG WITH YOU!? CAN'T YOU SMELL IT!?" ~The Umbilical Brothers~
  • 0
Wow. Jeg bare fikk en ny en https://peisovn.no/jotul/. Min mann og jeg, da leiligheten ble renovert, spesielt gitt for fremtidige kjøp av en peis, og derfor har venstre en nisje i veggen for det. Et lite penger ble spart opp og peisen var fremdeles kjøpt. Det var ikke så lett å finne det, vi kom over nettsiden til offisiell distributør av selskapet.Og de fant det de ønsket. Varm og koselig. Alle gjestene er fotografert ved siden av peisen og ønsker å kjøpe en)
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!