Koster det for mye å være en gamer? 
Antall innlegg: 31![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Oftest hører jeg svaret ja og stort sett er det klaging på at spillprisene er så høye. Akkurat den kan jeg forstå - for fra 399 og oppover til bortimot 700 kroner for et nytt spill, er det mye penger og for en vanlig student/elev er dette veldig mye penger. Kan man i grunnen forsvare prisene på spillene eller er de overpriset fra første sekund de slippes på gata? Selv har jeg tenkt denne tanken mange ganger. Selvsagt koster det å produsere et spill og hvis man i tillegg legger sammen det spillet koster, samt reklameverdien så skjønner hvorfor spillprisene er såpass høye som de er. Mange spilldistributører skylder også på piratkopiering som en grunn til at prisene er høye - for de må jo dekke opp "tapene" som piratkopieringen medfører. På en måte er også dette rett, men på en annen måte helt feil. For om prisene hadde vært lavere, ville det ha vært større sjanse for at spillet hadde solgt mye mer og det hadde blitt mindre piratkopiering. Som en salgsmann har jeg alltid hatt mottoet "Det er bedre å selge mye av en vare billig, enn å selge lite av en vare dyrt. Å selge varen billig, gjør at mange vil verdsette produktet mye mer og det er større sjanse for at kunden blir fornøyd. I tillegg får selgeren mer reklame med at varen er billig og igjen vil føre til enda flere kunder og mer blest. Hvis man velger det andre alternativet og selge varen dyrt, ender man opp med at kunden er mindre fornøyd med å ha betalt vel mye, i tillegg til at spillet må være bra for å veie opp kjøpet. Selgeren får heller ikke utbytte av at kunden skryter av prisen som igjen fører til at selgeren kanskje mister flere salg. Hvilke budsjetter som finnes varierer mye fra gamer til gamer og hvilken samfunnssituasjon man befinner seg i. Alle vet at elever/studenter ikke har all verden å leve av og da er det viktig å velge kjøpene sine med omhu. Man kan ikke få i pose og sekk. I tillegg har mange gamere flere konsoller og da for å opprettholde spillingen blir det altså flere "munner" ehh - flere drev og mette. De fleste gamere sitter som oftest med to eller flere spillmaskiner og i den forbindelse om man skal kjøpe inn spill, så blir det en kostbar affære. Så mitt spørsmål er; Kan vi for det selv at det er dyrt å være en gamer eller kunne man ha gjort noe med prisen til både spill og konsoller? Selv er jeg usikker - begge deler kanskje. For prisene på spill til konsollene Xbox 360, PS3, Wii, PSP og DS er jo høye og da blir det fort dyrt om man skal kjøpe flere spill i måneden. Heldigvis er det tider på året hvor det ikke lanseres så mye spill og da går det an å spare til tider hvor de store spillene kommer som perler på en snor. Det er ikke enkelt å være en trofast gamer og det er også en dyr affære, hvis man tenker på hvilke verdier det blir av en spillsamling. Hva mener du - koster det for mye å være en gamer eller er det andre ting som er dyrere? Hvor mye penger bruker du på spill i måneden (gjennomsnittlig) og hvor mange konsoller kjøper du spill til? Hva ville du seriøst ha betalt for et nytt fullverdig spill og da tenker jeg på makspris? Hardt å være Mario i disse krisetider... ![]() Bernt Erik Sandnes/Gamereactor Norge - Intel i7 3770K, Gigabyte X58+ G1.Guerrilla, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 12GB Kingston Hyper X, Kingston HyperX 240GB SSD, NEC multiSync LCD 24WMGX3, Philips amBX, CM HAF X kabinett | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | foreldrene mine kjøper spill for meg, så penger har aldri vært et problem, men nå får jeg heller ikke lønn av å jobbe hjemme da "Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed. | |
| ||
|
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Veldig god blogg, Bernt Erik Jeg synes at det er dyrt ja. Men jeg slutter ikke fordet, spill er det jeg brenner for Hvis det er et spill jeg har venta på lenge så kan jeg gi opptil 600 kroner jeg. Men jeg kjøper ikke et spill til 600 kr hvis jeg akkurat så det i spill hylla og aldri har hørt om. Mye penger bruker jeg kun på tittler jeg har venta en stund på. Jeg kjøper spill til DS, Wii, og snart PS3, men det går greit med meg. Og jeg som ikke får noe ukelønn eller har jobb engang Relax...I'm a doctor. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Det med å måtte dekke opp med piratkopering er bare bull, de taper egentlig absolutt ingenting. Pluss at selv om de aller største spillene blir kopiert i massevis, tjener de jo plutselig alikevel 10-1000 mil. på en måned. For meg er det eneste dyre meg gaming å kjøpe utstyr (mus, headset blah blah), men ikke når det kommer til spill, for jeg har bare kjøpt 2 spill de tre siste åra O.O | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Har aldri strevd med penger for akkurat som med SoL så kjøper foreldrene mine spillene jeg vill ha, men jeg får ikke ukelønn http://www.spillfeber.no/ | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Ja spill er alt for dyrt. Det at et spill koster 600 kroner er helt sykt. Jeg hadde likt å se at prisene hadde synket, men det kommer nok ikke til å skje. Jeg har ikke noe problem med å få råd til spill på grunn av konfirmasjonen min so var i fjor pluss at jeg får jo barnebidrag så jeg er heldig der. Jeg skjønner ikke hva de tenker når de setter en pris på 600 kr. Jeg syns at 400 er mer enn nok, men likevel kjøper jeg spill til dyre priser. Bernt dette var en kongeblogg denne var virkelig god. what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | I går kjøpte jeg tre knallgode, nye spill for 450kr: Oblivion, Smooth Moves og De Blob. Kjøp på Gamestop, det er dritbillig Reporter- " What do you feel when you shoot a terrorist?" Marine- "Recoil" | |
| ||
Evven11![]() ![]() ![]() ![]() | Tuller du, kakashì? Får dere spill? Jeg må kjøpe alt selv. God blogg, Bernt Erik! Love is our resistance! | |
| ||
| Strategist Community Manager | Argumentasjonen som går på å dekke opp for piratkopiering er i stor grad et tveegget sverd. Hvorfor skal de som er lovlydige betale for de som ikke er det. Det burde være et problem mellom selger, pirat og politiet. Når det gjelder de høye prisene har jo det også mye å gjøre med avgifter foruten at mellomledd tar en stor del av kaka, noe jeg tydelig merker når jeg pruter og finner ut at de forskjellige spillbutikkene kan gi meg opptil en tredjedels avslag i prisen på enkelte spill. Dette er noe de garantert ikke taper noe på. Flere butikker har en nedre grense oppført i datasystemene sine, for hvor mye de må ta for hvert enkelt produkt for at de skal tjene noe på det produktet. Dette for å åpne for at selgeren kan lokke kunden med individuelle rabatter. Selvsagt gjelder dette først og fremst andre produkter enn spill, men spill er ikke utelukket. Når man har tatt en titt over skulderen på selger og sett hvilke tall som står på skjermen er det selvfølgelig lett å bruke dette til å prute ned prisen til det laveste mulig. Ellers er det ikke bare spill som er svært dyrt for tiden. Også gamingutstyr når stadig nye pristopper, noe som også fordyrer det å være en gamer. Ta Logitech G19 og Razer Mamba for eksempel, godt over tusen kroner. Når man trenger både en skikkelig mus, et skikkelig tastatur, en god musematte, headsett, høytalersystem og PC- eller TV-skjerm blir det fort store summer om man skal ha det ypperste utstyret. Også trenger man også en kraftig PC - som stadig må oppdateres - og/eller en dyr konsoll. Nok en veldig god blogg Bernt Erik. ••• Abusus non tollit usum! ••• Moderatorsjef @ Gamereactor® | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Engasjerende tema for alle og enhver dette her Selv har jeg kjent, helt siden m & p sluttet å være gavmilde, på lommeboka hvor dyrt det er å ha spill som hobby. Jeg har veldig begrenset med hva jeg har råd til å anskaffe meg, derfor blir jeg veldig forsiktig med å velge spill. Har så langt ikke kjøpt et eneste spill i år, fordi det ikke har vært noe jeg har turt å sette penger på. Jeg skal bestille Star Ocean til 360 i juni, og videre utover der får vi se hvordan ting ligger an. Må jo flytte og sikkert kjøpe diverse ting da til høsten, så tør liksom ikke gjøre så mye annet enn å spare. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Som regel koster jo nye spill til PS3/Xbox360 mellom 500-600 kr, og man kan si at det er dyrt. Men hvis man tenker seg om, får man som regel mye for pengene. Mange spill har multiplayer i tillegg til singleplayer, spillet er kanskje såpass bra at man spiller igjennom det flere ganger, thropy/achievements-jakt eller kanskje spillet har en god, lang historiedel. Men for de aller fleste er 500-600 kr for spill i meste laget. Alt kommer ned til prioriteringer, rett og slett. Slik som f.eks i februar-mars måned kjøpte jeg Resident Evil 5, Killzone 2 og Street Fighter IV, mens i april har jeg ikke kjøpt ett eneste spill. Jobber så jeg betaler alt av spill selv. Man må spare seg opp litt for å kunne få det til å gå rundt. Men 1stk spill i måneden unner jeg meg som regel. Så etter en liten oppholdsmåned i april, skal jeg nå gå til innkjøp av inFAMOUS som slippes eksklusivt til Playstation 3 29.Mai! Gleder meg! | |
| ||
![]() ![]() ![]() | Ja, det er veldig dyrt for spill Har PS3 og 14 spill, men jeg tørr ikke å regne ut hvor mye penger jeg har brukt. Men det er verdt det Shitting dick nipples | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | kommer an på spillet, hvor mye jeg er villig til å gi for det! Kjøpte Gears of War 2 til 700 kroner. riktignok var det collectors edition, men det var verdt det! kjøpte Mirrors Edge for drøyt 200 kroner i England, kunne godt betalt mer for det! men generelt vil jeg sjelden gi mer enn 500 kroner for et spill! ETTER AT JEG BEGYNTE MED VITAPRO SNAKKER JEG BARE MED UTESTEMME! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Bruker aldri mer enn 249 kr på spill jeg, tenker aldri på å kjøpe spill ved release venter heller et par måneder, så kjøper jeg dem. "Fuck you all" - Machine Head | |
| ||
Andreas-fox![]() ![]() ![]() ![]() | Glad jeg har PC! Kjøper som regel nye spill for 349,- på Platekompaniet Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Neh. Gaming er ikke dyrt i forhold til andre hobbyer. All you touch and all you see / is all your life will ever be | |
| ||
![]() ![]() ![]() | Det går jo ann å lese litt om spill og sjekke holbarheten. Hvis det har en lang holdbarhet så kan man spille det lenge før man får lyst på et nytt spill. Enig med -sebastian- RC koster ca 1000kr.- bare til vår oppusingen! The future is here. It's just not widely distributed yet. | |
| ||
Som det blir sagt, gaming er ikke dyrere enn andre hobbyer... Selv kjøper jeg alle spillene mine selv, men jeg har ett problem -_- fordi jeg kjøper spill kun for å teste de... =P jeg tuller ikke, de siste spillene jeg har kjøpt nå er Little King's Story, SFIV, Valkyria Chronicles, Disgaea 3 og Uncharted.. jo! ikke glem Phantasy Star Portable som jeg plukket opp idag de først nevnte spillene ble "testet" i kanskje 3 dager fra dagen jeg kjøpte de... å siden har jeg ikke plukket de opp.... dette er nå over 2-4 uker siden totalt har jeg litt over 50 spill, fordelt på PS3, Wii, X360, PSP og DS Problemet mitt er at jeg bare skal *stikke innom* spillbutikken i oslo før/etter jobben... å da.. ja, da hender det at jeg bare plukker med meg noe edit: mitt andre problem er at jeg faktisk har råd til det å... xD | ||
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Gaming er for dyrt. 500,- for et nytt spill, er på mange måter ran. Joda, deler man på antall timer man får ut av spillet, er ikke kostnaden for spillet så gal. Bare synd at man må betale spillet som en utgift. Som en student som ikke lever på for mye kalde kontanter i måneden, har resultatet blitt at jeg har snudd ryggen til den lokale spillsjappa, som har vært der for meg i mange år, og heller gått over til utenlandske sider der jeg får helt nye spill for 180,-. Så når jeg kan kjøpe flere spill for 180,-, kjøper jeg spill for mere i måneden enn om jeg hadde gitt 500,- for et spill. Nydelig blogg as usual Bernt =) Ja, det er meg. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | eneste spillet jeg i nyere tid har kjøpt til fullpris var MGS4 special eddition. betalte 800 kr for det Hva er det egentlig som definerer deg? | |
| ||
![]() ![]() ![]() | Det var derfor jeg slutta med WoW... Jeg gidder ikke å betale penger i måneden for å gå inn i en annen verden når vår egen er så mye herligere! [url=http://eu.playstation.com/psn/profile/Annern_the_best/] [img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Annern_the_best.png[/img] [/url] | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Jeg kjøpet de fleste spill på steam, når de er på SALG! Lagt til 2009-05-05 20:38: Eller på netteT! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Forresten, jeg trekker tilbake det jeg sa tidligere. Jeg er blitt nesten 16 store fattigere, bestilt ny data! - Antec 1200 - Corsair HX1000w - Asus P6T Deluxe v2 - Core i7 920 @ 2,66 Ghz - Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB - Asus GTX 285 (kjøper et til om det er nødvendig) - Samsung 750 GB Spinpoint F1 - DVD Brenner, Samsung - Noctua NH-U12P SE1366 - Windows Vista Home Premium English 64-bit Dyrt nok for meg det All you touch and all you see / is all your life will ever be | |
| ||
nintendodude![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Gaming er en hobby, og det sier seg selv at hobbyer koster. Så egentlig er det ikke så mye dyrere å spille enn for eksempel å lese bøker. Kommer også litt ann på hvor mange spill du kjøper. Jeg kjøper 8-10 spill i året kun til Wii. Jeg kjøper ofte spill til makspris. God blogg! Rett meg om jeg ikke tar feil... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | En veldig god blogg, Bernt! Men jeg er litt uenig med deg, for i vår butikk har vi nemlig forsket på dette. La oss ta Koss Porta Pro, det mest vanlige headsettet i verden. De fleste butikker selger dette til 299-399. Vi selger det til 599, og selger likevel flest i hele kristiansand, til tross for at nabobutikken tar 349 for det. Skulle vi solgt det til 399 måtte vi for hvert headsett til 599 solgt to og et halvt til 399, da regnet ut fra frakt, moms og arbeid med å registrere dem i systemet og få dem ut i butikken. Men problemet er at folk flest ikke er prisbevisste. Det er det samme med spill, bare at innkjøpspriser er mye høyere enn med hodetelefoner, ergo må vi selge mange flere spill billig for å forsvare å ikke selge det dyrt. La oss ta GTA IV til eksempel. Da det ble sluppet lå det med en innpris på 450 kroner, etter frakt og moms. Da er det ikke mye å vri på for å få ned prisen. Skulle vi solgt det til 499, og tjent 50 kroner? Da måtte vi solgt 5 spill til 399 for å forsvare å ikke selge det til 599. Elkjøp er en kjede som går en annen vei, og hamstrer inn spill til sitt hovedlager, og selger dem ut med store tap til sine butikker. Derfor kan elkjøp skilte med priser som egne butikker bare kan drømme om, for det er ikke spill de tjener penger på (det er hvite- og brunevarer). Og det du sier om at spillet må være bra: Svært mange som kjøper spill, og bruker penger på det, nekter ofte å innse at det de kjøper er et bomkjøp. De prøver å finne et snev av noe som kan rettferdiggjøre kjøpet, og overbeviser hjernen om at "detta var bra, gitt!". Og fortsetter som alltid. Som det er for meg er det også for distributørene i hele norge, og når spillsalget på landsbasis går opp er det vanskelig å forsvare en prissenking. Hvorfor tjene mindre penger når folk allerede betaler i bøtter og spann for å få et spill? Når det er sagt, jeg er selvsagt for lavere priser til butikkene, for da kan vi sette dem billigere ut. Men selv da er jeg redd for at de fleste butikkene vil fortsette med de samme prisene som før, og da tjene mer. Spilldiskusjon, ikke bullcrap. | |
| ||