Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

  • Ine
  • Ine
Lenge har skole vært ett av ungdommens mange hverdagsproblemer. Å gå på skole, innebærer ikke kun å være til stede 31 skoletimer i uka; skolen forfølger en også i helgene, på ettermiddagene og på kvelden - med lekser, innleveringsoppgaver, prøver og framføringer. Hva skal til for at elever lærer det de skal, samtidig som at de får fritiden de fortjener?

At lekser har en positiv innvirkning i læringa, betviler jeg ikke. Det er viktig å vite hvordan man skal løse ulike oppgaver, men det er minst like viktig å faktisk klare å løse dem på en selvstendig og grundig måte. Å lære innenfor teoretiske fag, er akkurat som å lære å sykle, gå og å snakke. Det krever trening, arbeidsvilje og tid. Og gjør man alle hjemmeleksene sine på en grundig og selvstendig måte, vil man over tid lære det man skal. Jeg tviler ikke på at alle kan klare å gjøre leksene på egenhånd, og så godt man kan. Det er dog arbeidsviljen de fleste sliter med.

Man stopper aldri å lære. Gjennom hele livet, vil man hver dag oppleve nye hendelser, møte nye personer og lære nye ting. Ingen kan lære alt, og ingen kan unngå å lære noe. I større eller mindre grad, lærer alle noe hver eneste dag. Og de som går på skolen, vil oppleve dette sterkest. Det å gjøre lekser, vil for tålmodige, rolige mennesker, aldri bli et problem. Men for mindre tålmodige mennesker, som også kan være smarte og dyktige i alle fag, vil en få følelsen av at leksene aldri tar slutt. Å streve hver eneste dag i mange måneder, for så å starte om igjen etter neste ferie, kan for mange virke utmattende og meningsløst. Som følge av manglende fritid til å være med venner og gjøre det man vil, kan leksene og fraværet av frihet føre til ytterligere prokrastinering og til slutt synkende karakterer og - i verste tilfelle - frafall.

Det finnes ingen fasit på et godt skolesystem. Men at lekser har noe skyld i mange elevers negative holdninger til skole, kan ikke betviles. For å få et bedre skolesystem, må man tilpasse timeplanen elevene, også når de ikke er på skolen. Antall mengde hjemmelekser varierer fra skole til skole, men i mange tilfeller er mengden sterkt over det en vanlig skoleelev kan rekke, med tanke på fritidsaktiviteter, venner og hobbyer. Elever trenger avbrekk fra skolen for å klare å lære best mulig. En utslitt, skolelei elev klarer ikke å yte sitt beste når skole er alt en har tid til. Å sitte og øve til prøver langt på natt, hjelper heller ikke på arbeidsviljen.

En annen syndebukk, er SFO. Foreldre som jobber sent, og som ikke vil la barna være alene hjemme, har ikke annet valg enn å benytte seg av SFO. SFO er ikke lagt opp til at barn skal kunne gjøre lekser. Så klart er det mulig, men små barn har problemer med å tenke konsekvens av handling, eller eventuelt konsekvens av ikke å handle. At barna skal leke i timevis før de sent på kvelden, trøtte og slitne, kommer hjem til et hav av lekser, er følgen av et dårlig opplegg. Isteden for SFO, kunne skolen lagt opp et opplegg som går ut på at man gjør lekser, med jevne friminutt, i rundt 2 timer for å få gjort unna leksene. Dette kunne vært en god løsning også for de eldre elevene, både i grunnskolen og på videregående. Etter leksene er gjort, og lærerne har sett gjennom leksene, kunne elevene eventuelt fått leke til de blir hentet.

Konklusjonen er at skole er skole, og fritid er fritid. Lekser er viktig for å lære det man skal lære, men skoleleie elever lærer lite. Jeg er ikke for at lekser skal avskaffes, da det er viktig at de selv lærer hvordan de skal løse oppgavene. En løsning for å skille skole fra fritid, er å forlenge skoledagene med et par timer, der elevene får gjøre ferdig leksene og eventuelt pugge til prøver. Da får elevene mulighet til å legge all skole bak seg i det øyeblikket de forlater klasserommet, og deretter bruke ettermiddagen til det de selv har lyst til.

<bild>

Hva synes du? Bør lekser avskaffes, trives du som det er, eller bør det tas i bruk en helt annen løsning? Diskutér!
Riddle me this
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Det blir litt dumt at man må gjøre en hel mengde med lekser som læreren ikke har gått igjennom...
Eller at du plages med noe og foreldrene dine ikke kan hjelpe deg med det, hva slags positiv innvirkning har det? Skal man ha lekser mener jeg at man burde ha rett til leksehjelp!
  • 0
  • Ine
  • Ine
Enig. Det er ikke alle som får den hjelpen de fleste får av sine foreldre. Dermed er lekser også på noen måter urettferdig.
Riddle me this
  • 0
Synes heller vi kunne hatt lenger skoledag, eller en slags lekseordning etter skola, istedet for lekser. Jeg konsentrerer meg også bedre på skola, borte fra mobil, iPod og spill. Tror det hadde funka om vi var på skola en tre kvarter, time lenger, og ikke hatt noen lekser.

God blogg
Fem-stjerners medlem
  • 0
  • Ine
  • Ine
Takk, og er enig i det du sier, der. ^^
Riddle me this
  • 0
Som du sier er jo lekser viktig, men når leksene drukner deg brutalt i hverdagen, og ikke minst helgen, er det ikke så mye positivt å komme med.

Jeg stemmer for lengre skoledager, slik at man kan slippe å uroe seg om disse oppgavene som må bli gjort. Det føles som om jeg får mindre og mindre fritid på grunn av det økende antallet med lekser vi får, og dette ødelegger holdningen min til å gjøre dem. Jeg gjør dem, though.
Love will tear us apart.
  • 0
Lekser ser jeg på som både noe positivt og negativt. Enkelte lekser som er morsommere enn andre. Jeg digger historielekser, siden det er noe jeg interessere meg for. Men jeg hater RLE lekser...
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
En annen ting er at, iallfall på min skole, er at en uke har vi ingen ting og neste uke kan det være innlevering av en eller særoppgave, et par prøver, noen framføringer, et tonn med matteoppgaver og noen tentamer. Alt dette på en uke! Nei, jeg overdriver ikke. Dette har faktisk skjedd... flere ganger!!
  • 0
SV^^

Lengre skoledager og ingen lekser. Da blir jeg glad
Steffen Per Dybdahl Høe.
  • 0
Nei. Fordi norsk ungdom er dum nok som den er.

Har forresten ikke lekser her på skolen min.
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
God blogg, Ine!
Er enig i det mange andre sier her, lengre skoledager og ingen lekse. Vanligvis gjør jeg leksene mine, men nå i det siste har det blitt så mye lekser, pluss innleveringer, prøver og tentamener at jeg rett og slett ikke gidder å gjøre alle leksene mine, slik at jeg har tid til ihvertfall LITT fritid.
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
  • Ine
  • Ine
Zuil: Dette har noe med at vi må gå gjennom et visst stoff før lærerne kan teste oss i det. Og når det tar nogenlunde like lang tid før alle fagene har én ting de vil teste oss i, hoper alt seg opp iløpet av en uke, mens i uka før, skjedde det ingenting.

Blyantkvesser: Tusen takk ^^ For meg er det priotering som gjelder. Innleveringer og pugging til prøver framfor lekser. Vil påstå at jeg ikke har motivasjon nok til å gjøre alle leksene mine uansett. I matten, f.eks., gjør jeg ikke alle stykkene på en side. Jeg gjør så mange at jeg føler at jeg er sikker på tema, for så å gå videre.
Riddle me this
  • 0
1 time lengre skole
Hell i spill, uhell i kjærlighet. Hell i Kjærlighet, Uhell i spill. Uendelig Sirkel
  • 0
Jeg synes ikke lekser burde avskaffes, fordi jeg vanligvis ikke sitter i timesvis med dem. Vanligivis er jeg ferdig etter maks en halvtime-time, og jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke gidder/orker gjøre dem. De er jo ikke vanskelige!

Et annen positiv side med lekser (jeg høres jo ganske kjedelig ut nå da, men det er sannheten) er at man er forberedt til timen dagen etterpå. Tenk om du skulle komme hver dag til mattetimen for så å måtte få hjelp til den minste ting, fordi man ikke har gjort matte på et døgn. Lekser hjelper deg jo faktisk med å ikke glemme ut skolen.

Det jeg derimot ikke synes noe om, det er lengre skoledager. Jeg orker søren meg ikke sitte en time eller to ekstra på skolen istedenfor noen enkle lekser. Dessuten må jo lærerne få mer betalt, noe jeg tviler staten ville være så glad for.

God og interresant blogg btw. Har ikke tall på hvor mange ganger vi har diskutert dette i klassen, kjekt å se noen andre synspunkter også
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Lekser burde gjøres, hvordan skal jeg si det, "smartere". Med det mener jeg at i nesten alle fag gjør man noen oppgaver fra det du netopp har lest. Og man kan lett droppe lesinga og gjøre oppgavene. Matte består nesten bare av å pugge regler. Alt blir kjedelig og man mister utfordringen. Om man velger de vanskligste oppgavene ender det opp med at man bruker lengere tid, ikke at de er vanskligere. Lekser er kjedelige, ikke unnødvendige. De fleste lærebøker er bare laget for at du skal svare på spørsmål, man trenger som oftest ikke tenke i det hele tatt, det er feilen med systemet. Nå går jeg bare i 10. da, så kan hende det blir litt annerledes til over sommern.
  • 0
Kvidogbleg: Hvordan i huleste kan man glemme skolen? Man er jo der 5 dager i uken, og den tar nesten all fritiden din!
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Ine Lofthus: Skjønner jo det da, men må jo være mulig å samsnakke litt så ett fag kan ta en ekstra uke med repitisjon foreksempel.

Så en annen bruker sa at norsk ungdom er for dum, må si meg enig på det. Men lærerne er ikke noe bedre, man trenger noe imellom 3 og 4 i snitt for å bli lærer, dette er for dårlig...
  • 0
Brukte å være enig i at lekser var unødvendig. Men etter at jeg ble ferdig på videregående har jeg skiftet mening.

jeg mener lekser er nødvendig. Ikke bare fordi tiden i klasseromet er for kort til at man på en tilfretstillende måte får gått igjenom alt det man skall, men det er også viktig å repitere det man har lert i løpet av skoledagen slik at informasjonen sitter bedre. Uten at skoletimer burde sløses bort på dette formålet.
This is a private conversation between me and the world
  • 0
Jeg syntes leksene burde avskaffes, personlig gjør jeg faktisk ikke leksene mine. Når jeg er ferdig med skolen som er ille nok vil jeg være ferdig jeg orker ikke alle de ekstra oppgavene vi skal gjøre hjemme. Jeg har ca 4 i snitt og tror ikke jeg hadde fått så mye høyere om jeg gjorde lekser for jeg øver jo stort sett til prøvene da jeg trenger å vite det.
Mankind must put an end to war or war will put an end to mankind.
  • 0
Ja, lekser burde avskaffes. Det er ille nok å måtte høre om totalt uinteresante ting som man aldri kommer til å få bruk for i arbeidslivet, om man ikke må skrive flere sider om temaet i tilegg.

Nei, jeg tar heller å skriver noen spillanmeldelser for norsken, spiller online for engelsk og leser aviser for samfunnsfag.
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
Lekser burde definitivt avskaffes, det er fordi når du først sitter på skolen mens du hører på læreren snakke om det deretter dra hjem. Lese X antall sider også gjøre masse med oppgaver?

Noe er feil.
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
Akkurat nå vil jeg si nei til å avskaffe lekser, rett og slett fordi jeg ikke har lekser, jeg har innleveringer og prøver, men lekser har jeg ikke. Lærerne mener det er opp til eleven å lære seg stoffet og mener da det er opp til elevene å forberede seg til tentamen, eksamen og diverse prøver. En ordning jeg lever fint med.
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Siterer blyantkvesser:
Hvordan i huleste kan man glemme skolen? Man er jo der 5 dager i uken, og den tar nesten all fritiden din!


Hva i all verden for slags skole går du på?
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Bare et ord.....ja
og btw Majesty, Ine går på førskole ikke barne, ungdom eller videregående skole
Per aspera ad astra
  • 0
Jeg følte det samme som de fleste av dere, altså at lekser var en dårlig løsning, igjennom ungdomskolen og videregående.
Det var kjedelig og ikke noe særlig store konsekvenser av å drite i det. Eneste gangen jeg brydde meg noe særlig med leksene var i åttende klasse (og tidligere) og når det var en innlevering som hadde noe betydning for karakter.
Ungdomskolen var kjedelig og videregående (elektronikk) var dritlett, så lekser gå jeg stort sett faen i, det var rett og slett ikke noe vits.

Nå angrer jeg stort på den holdningen. Nå går jeg forkurs til ingeniørutdanning og jeg sliter noe sinnssykt. På dette løpet MÅ mann rett og slett jobbe mye hjemme på eget initiativ, jeg har gjort dette nå og da, men absolutt ikke nok.
Jeg sitter altså på tretten år med utdanning hvor rutinene med å jobbe hjemme ikke har eksistert. Dette skapte selvfølgelig store problemer og jeg fikk såvidt "E" i prøveeksamen i matte og fysikk.

Jeg synes altså ikke at leksene burde fjernes, men forandres (ikke spør meg hvordan ) slik at man får gode rutiner når det gjelder å jobbe hjemme. Bare en time om dagen er greit nok liksom.

Nå skjønner jeg jo at ikke alle skal ta videre utdanning, men jeg tror likevel det bare er en positiv ting å ihvertfall gjøre NOE skolearbeid hjemme, om enn ikke så altfor mye.
"9x-7i>3(3x-7u)" finn i
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!