Samisk terrorisme og borgerkrig i Norge! 
Antall innlegg: 23![]() ![]() ![]() ![]() | Var ikke klar over det før i morges, men det nærmer seg jubileum! - en milepæl av hendelse i nyere norsk historie. Det er 30-års jubileum for Stilla-aksjonene. Stilla, eller nullpunktet om dere vil, var åsted for sivil ulydighet gjennom blokkade av anleggsvei i disse dager for 30 år siden. Bakgrunnen for demonstrasjonene, som forøvrig varte over et par år, var en internasjonal krise Norge var havnet i. I Finnmark og Nord-Troms hersket strømmangel, noe som førte til at Norge måtte importere strøm fra Sovjetunionen, dette utnyttet sovjeterne til fulle, slik at nest inntil hver gang det bygget opp til uklarheter mellom øst og vest var sovjet tidlig ute og kuttet strøm. Løsningen regjeringen prøvde på var å få bygget et vannkraftverk for å trygge egen strømforsyning, planmessig var det Alta-Kautokeinovassdraget som skulle bygges ut. Det ville resultert i at samebygda Máze ble lagt under vann, og at reindriftsnæringa, laksefisket og det sarte øko-systemet i området ville bli skadelidende. Naturvernere og samiske aktivister (mange av dem venstre-ekstremister) flokket sammen og kjempet med mange ulike midler for å forhindre utbyggingen. Blandt annet ble det sultestreiket utenfor stortinget i stor stil, en gruppe kvinner okkuperte statsministerens kontor, tidsskrifter ble utgitt og anleggsveien ble blokkert. Naturvernerne var opptatt av det økologiske aspektet, samene var i harnisk ettersom deres rettigheter ikke var utredd. Aktivistene klarte aldri å stanse utbyggingen helt, men omfanget av utbyggingen ble mye mindre. Noe som egentlig ikke løste kraftmangelen helt, og det hele utviklet seg til en politisk krise og i dag bruker man altakraftverk som målestokk i vannkraftsverkssammenheng. Dette ble også grobunnen for samiske rettighetsutredninger, arbeidet som førte til sameloven av '87 og opprettelsen av sametinget. Det ble hentet inn politistyrker fra hele landet og som mest var det 6000 stykker i dalføret og i beredskap, for å være tilgjengelig å løse situasjonen. I morges ble det kjent at daværende forsvarsminister Thorvald Stoltenberg med nød og neppe fikk stoppet forsvaret i å inngripe med styrker til denne jobben én time før en geværtropp fra garnisonen i Bardufoss skulle inngripe. Hendelsene den høsten er noe av det mest oppsiktsvekkende/dramatiske som er skjedd i Norge etter krigen, og definitivt noe av det "viktigste" som har skjedd i samisk sammenheng, hvis man ser bort fra sprengningen av Polmak-lensmannens bil i 1950. - Noe som er en helt annen historie.. Dette jubileet blir av meg høvelig markert foran TV-skjermen. Først og fremst gjennom et par saker jeg vet blir sendt i oddasat-sendingen i kveld, mandag. Deretter izu og brennpunkt-dokumentar tirsdag aften. Og til sist en oppfølgingssak i oddasat, onsdag med gjest (ryktene sier at det er en av brusprengerne, som ble internasjonalt etterlyst mistenkt for terrorisme i ettertid!). Teasern til brennpunkt-programmet vekket min interesse, problemstillingen ytret var i retning "Hvor nære var vi en borgerkrig i Norge?". Med andre ord: Det legges for min del opp til samiske TV-aftener fremover! Håper dere også viser interesse! ![]() Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
| Strategist Community Manager | En interessant historie du forteller. Jeg visste ikke at det var jubileum idag. Dog er ikke dette blant de ting i historien som interesserer meg spesielt. ••• Abusus non tollit usum! ••• Moderatorsjef @ Gamereactor® | |
| ||
|
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Se Brennpunkt-dokumentaren i morgen Strategist,har troen på at de klarer å formidle dette mye bedre enn meg! Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
| Strategist Community Manager | Citerer Luovtak: Se Brennpunkt-dokumentaren i morgen Strategist,har troen på at de klarer å formidle dette mye bedre enn meg!Vel. Du gjorde meg mer interessert i denne historien enn jeg var fra før, så kanskje jeg leser litt mer om det. Men jeg tror ikke jeg får tid til å se dokumentaren. ••• Abusus non tollit usum! ••• Moderatorsjef @ Gamereactor® | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Citerer Strategist: Vel. Du gjorde meg mer interessert i denne historien enn jeg var fra før, så kanskje jeg leser litt mer om det. Men jeg tror ikke jeg får tid til å se dokumentaren. Ok! Jeg er helt oppspilt nå og kan ikke vente til tirsdag kl. 21.30. I mine øyne skulle denne hendelsen ha preget samfunnsfagspensum i større grad enn i dag. Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Jeg var ikke gamle karen da jeg så dette på nyhetene og hvilken ståhei det ble. Tusen hjertelig takk Luovtak og jeg skal se dokumentaren for å få et bedre innblikk i hva som egentlig skjedde der i nord Bernt Erik Sandnes/Gamereactor Norge - Intel i7 3770K, Gigabyte X58+ G1.Guerrilla, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 12GB Kingston Hyper X, Kingston HyperX 240GB SSD, NEC multiSync LCD 24WMGX3, Philips amBX, CM HAF X kabinett | |
| ||
| Strategist Community Manager | Citerer Luovtak: Citerer Strategist: Det kan jeg være enig med deg i. Vi lærte altfor lite om samenes historie i grunnskolen. Min tendens til likegyldighet er rettet mot norsk historie generelt, ikke samisk historie spesielt. Tvert imot er norske myndigheters behandling av samene oppigjennom tiden noe som burde få stort fokus. Fordi det er en motsats til etterkrigspropagandaen om Norges moralske overlegenhet. ••• Abusus non tollit usum! ••• Moderatorsjef @ Gamereactor® | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Må si meg enig med deg Strategist, det er viktig å være kritisk. Mener holdningene i Norge jmå bekjempes, eksempelvis er vi gode til å glorifisere oss selv, vår anglofile tilbøyelighet overalt i samfunnet tar stor plass og innriktningen kun mot vestlig "vitenskap" i skoleverket indoktrinerer våre unge. Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Når "Monstermast" motstanderne i Hardanger leser om hvordan Bardufoss skulle sette inn geværkompani mot demonstrantene i Sautso, så tenker jeg de skjelver i buksene. demonstrasjoner er ikke hva det en gang var her hjemme. Grekere, Franskmenn og Engelskmenn har ikke glemt hvordan det er å demonstrere. Det tror jeg pinade at vi Nordmenn har glemt.......... I don't start trouble.. I finish it! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Er uenig med deg der drMP. Monstermaster engasjerer ikke, heller ikke vindkraftutbygging. Bare vent til det settes i gang noen reelle byggeplaner på sommerbeitet til samene på fosenhalvøya, DA våkner udyret igjen. Greia er at dekadansen i "verdens beste land og bo i" samt nyhetsdekning som objektivt og uengasjert skildrer massemord over alt på jorden, gjør at det er vanskelig for folk å bli engasjert over slikt. I Finnmark er dekadansen til å ta og føle på. Staten gjorde riktig i å opprette sametinget og deretter gjennom 27 års samerettsutvalgutredninger danne FeFo, nå rettes ikke aggresjonen lokalbefolkning vs stat, situasjonen er heller den at man forbanner FeFo og/eller Sametinget. Konflikten er flyttet, og staten inkasserer. Alta hadde faktisk stor betydning, NVE og statskraft gjorde hestehandel med NSR om kobbelv blandt annet. Begrensning av Altautbyggingen førte dermed til at Kobbelv ikke ble demonstrert mot i større utstrekning. Men så var også Kobbelv mer Terra Nullius (ingenmannsland) enn Finnmarksvidda, tro det eller ei. Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Hmm, før du rasler for mye med at udyret våkner når samenes beite blir "truet", så må du nesten se litt nærmere på vindmølleparken som er planlagt på Vannøya. Hvor mye reinsdyr går ikke på fjellet der? Nå har jeg kjente der ute, så jeg har litt innsikt i saken. MEN, det er ikke rare demontrasjonene som foregår. Det løftes nesten ikke en finger, det er bare kjeften som går! Synd og måtte si det. Nå gjenstår det jo å se hvor langt de er villige til å gå når det braker løs. Faktum er vel at vi har det altfor godt, og vi har ingen grunner til å demonstrere lengre. Og de tingene som blir tatt opp, som feks "monstermastene", er bare filleting. Det engasjerer ikke fordi vi vet innerst inne at det er ingen vits å legge mer sjel i den saken. Det er også en sak jeg har tett på kroppen, siden jeg bor her nede og snakker med mange lokale "helter". Norge har fått brød og sirkus så det holder! I don't start trouble.. I finish it! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Nå er vel ikke vindmølleparker til å sammenligne heller, da det ikke er snakk om like store inngrep som å legge et dalføre under vann. Hvorfor legges ikke vindmølleparker ute i havet utenfor skipsleia? Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Ja akkurat det samme sier jeg. Hvorfor kan de ikke gjøre som flere steder i Europa der vindmølle parkene legges til havs? Det skal vel bli et fint turistmål når de stakkars få turistbåtene damper forbi Vannøya og Karlsøya. Sørgelig opplegg egentlig! Skal ned å se på TV hos svigers halv 9 hvertfall. I don't start trouble.. I finish it! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | åja, hva skal du se da? Hvis jeg husker rett er brennpunkt i kveld 21.30 Izu går derimot 20.20 Er med som publikummer i den episoden som sendes i dag. - Skal btw filme behind the scenes-film på opptak for IZU-programmet som går om 3 uker, nå i kveld! Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Hadde for planer om å se Brennpunkt ja. Skal se om det blir tid til Izu også! Hehehe, behind the scenes opptak? Er du ute i felten da eller? Bare i studio? Halv 10 såklart, fatt det**** I don't start trouble.. I finish it! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Da var TV kvelden over. Må si at Izu er sterkt sexifisert, synd.. Men det selger! Og at Niilas Somby faktisk gikk ut på TV nå og la ut om Donald Duck faktene sine ved Fossan brua i Tverrelvdalen, det overasket meg faktisk. Historien er jo kjent, men han hjelper ikke på det utsagnet om at samene er overvurdert. Tenke seg å si noe slikt som "rundt om klokka 4", jeg holdt på le meg ihjel! Men programmet var bra og opplysende for de som ikke var kjent med denne saken. Det er vel bare playstation-generasjonen som ikke har fått dette stykket Norsk historie med seg. I don't start trouble.. I finish it! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Jo, drMP. Izu er sexifisert, det finnes nok ikke talent til annet enn det når det gjelder ungdomsprogram, men slik er det nok ikke bare innen for SR. Og det selger, skulle man tro i alle fall, for min del blir det pinlig. - Det kommer bedre Izu-gjester enn han som var der i går, nå fremover. Bl.a. skal det handle om incest og bankran om et par ukers tid, hvis jeg husker riktig. Er noe skuffet over brennpunkt og tviler sterkt på i fall jeg skulle ha glorifisert programmet så sterkt på forhånd. Bloggen her får vel stå som et eksempel på hva jeg kan få meg til å skrive med brusende forventinger. Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Nei det er nok ikke bare innefor SR det er slik, men jeg hadde ventet det aller minst fra SR. Men sami nieida er virkelig flotte pier. (hyyysssj) Skal se om jeg får fulgt mer med på Izu hvertfall, det vil nok bli lettere når vi en gang får TV kanalene i orden selv. Har ikke hatt skikkelig TV forhold på over 10 år. Hva tenker du er mest skuffende med Brennpunkt programmet? Jeg likte at de hadde gravd fram alle de gamle TV opptakene, og at de hadde fått med altabrua før det var så mye bebyggelse der, ikke at det hadde noe med saken å gjøre. Men det omhandlet undertrykkelse av samer, så den delen likte jeg godt. I don't start trouble.. I finish it! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Jeg trodde det skulle komme noe avslørende som jeg ikke hadde fått med meg før, ble derfor skuffet. Enig med deg i at den som ikke hadde innsikt nok fikk utbytte til fulle. Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.7368898 Det er jo tydelig at man ikke trenger å demonstrere lengre. Penger er kjekt, slik at når beitet er ødelagt så kan de fore dyrene hjemme med 100 lapper. I don't start trouble.. I finish it! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Vel, penger kalver ikke.. Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM... | |
| ||