Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ok, her er en kjapp refleksjon rundt det nye landet i Fable III. Om du ikke har oppdaget det, kan det hende du vil slutte å lese bloggen etter dette avsnittet, da bloggen røper enkelte ting.


Har spilt Fable III sin nye DLC, Traitors Keep noen timer nå. Og etter å ha tatt fram dette spillet igjen, slo det meg; hva i alle dager skal Aurora forestille? At Albion skal være en fantasiversjon av Storbritannia, er det ingen tvil om. Albion er jo det tidligs kjente navnet på Storbritannia. I Fable III følger vi altså fantasi-Storbritannia, aka Albion, inn i den industrielle revolusjon.

Aurora er altså et sted jeg oppfatter som en fantasiversjon, av en av Storbritannias tidligere kolonier. For Storbritannia koloniserte, som kjent, mange land rundt 1800-tallet. De mest kjente landene, som kan være aktuelle å sammenligne med Aurora er; India og Australia, og store deler av Øst- og Sør-Afrika. Albion ligner visuelt på det Storbritannia vi kjenner gjennom for eksempel Oliver Twist eller Sherlock Holmes, men jeg ser ikke at Aurora ligner åpenbart på verken Afrika, India, eller Australia.

Australia er det på tide å luke ut, for miljøet her er langt mer variert enn Aurora. India og Afrika er heller ikke ren ørken, slik som Aurora, og Afrika hadde definitivt ikke begynt med salgsboder og hus med to etasjer før koloniseringen startet.

For meg virker det som om Aurora ikke skal forestille noen bestemt koloni, men snarere forestille koloni generelt. At miljøet kun er sand og stein, kan vel forklares ved at det er et grep, for å gjøre så Aurora føles ekstra fremmed, når du oppdager det for første gang.

Om noen har andre teorier på dette, ser jeg gjerne at diskusjonen forsetter i kommentarfeltet.
Everywhere, but in the present
  • 0
Jeg ville sagt at Aurora skal ligne litt på Egypt
Per aspera ad astra
  • 0
Det er et fantasy-spill, deal with it. Men om du ikke får sjelefred før du finner ut av dette, så vil jeg si meg enig med herremannen over her.
"Det skal ikke være nøtter i skoleboller, bare sånn gult."
  • 0
Syns Aurora var det mest kjedelige området i spillet så jeg tror ikke jeg har brukt like mye tid på å fundere på dette som deg.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Aurora ser ut som ødemarka fullt med sand

(Åh jeg som trodde jeg skulle pushe han der gamle dooden hele veien gjennom den tunge Sahara ørkenen... (Nope ikke på tale!) Ja jeg vet at han kommer til å si til deg at han gir opp og at du skal redde deg selv...

Aurora gidde meg en slags Prinsen av Egypt følese da jeg først så den (Moses Filmen) alle husene var stein hus med tre dører/planker
  • 0
@Moiseiwitsch Volodarskii:
Nuvell, de fleste fantasyfortellinger er proppfulle av refferanser og algorier til virkligheten.

@CrazyKraken: Nettopp derfor dette forundrer meg. Hvorfor i alle dager må de ha med dette sandødet, om det ikke er fordi kolonisering står sentralt i 1800-tallets Storbritannia?
Everywhere, but in the present
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!