Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Mitt første 18+ spill fikk jeg i en alder av 9-10 og det var driver kjøpte det for å kjøre bil og at coveret så tøft ut

Har en kompis som går i 5. og blir 11 i mai, han spiller cod: black ops og er faktisk god. Han blir så vidt jeg vet ikke påvirket og han får lov av foreldrene sine.

Mamma og pappa har litt imot 18 grensespill, jeg får ikke lov til å kjøpe meg spill med det, men å spille dem får jeg

opp til foreldrene å gi tilatelse til å spille spill med høyere aldergrense enn barnet. Ville også ha brukt spill som en belønning eller straff.
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
har en lillebror på 11 år som spillte 18-års spill før foreldrene mine står opp og til venner. De vet at han gjør men de kan ikke gjøre noe med det. Nå spiller han bare FIFA.
  • 0
Det er også viktigere at aldersgrenser for internettbruk i spill overholdes. Nye, populære spill er bortimot uspillbare online takket være kjipe smågutter. Det er også mye dårlig oppførsel ute og går blant onlinespillere som barn bør skjermes for.
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Jeg kjøpte mitt første spill med 16-årsgrense året jeg fylte tretten. Det var svært sak på den tiden, ettersom jeg før kun hadde spilt spill med 12-årsgrense, og ellers bare sett på spill med 16 (og noen ganger atten) over skuldre på eldre søskenbarn.

Da jeg var 14 begynte jeg derimot å kjøpe flere spill med høyere aldersgrense (og det var da jeg fikk mitt første møte med "the walk of shame" som den blir kalt, huff det navnet passer så bra). Og etterhvert brydde jeg meg ikke om aldersgrensene lenger. Og det skyldes rett og slett at jeg er så egoistisk at jeg hevder jeg ikke blir påvirket i det hele tatt, jeg er litt teit sånn.

Nå som jeg snart fyller 16 vet jeg faktisk ikke hva mamma og pappa synes om slikt lengre. Før var de litt (veldig synes nå jeg) opphengt i at aldersgrensene burde gjelde.

Synes ikke unger ned i tiårsalderen burde spill Call of Duty og lignende. Vet godt hvordan de kan føles å ha "de kjipeste foreldrene i verden når alle andre får lov" o.l., men det kan umulig være så vanskelig å vente litt. Som gunmenator nevnte her oppe så burde man vente til ungdomskolen, til sånn 14-15års-alderen, da tror jeg de fleste ikke burde ha noen problemer med litt blod i spill.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Blir faktisk veldig vanskelig å si hva som er rett, ettersom alle er forskjellige når det kommer til hvordan man takler det man ser. Når jeg selger spill der jeg jobber, selger vi ikke spill til de som er under aldersgrensen. Eneste unntaket her er at en 8-åring for kjøpe et spill der det er 12 års aldersgrense, men en 14-åring får ikke kjøpe et spill med 16 års aldersgrense osv.

Skulle derimot en forelder være med, slik at en 14-åring får kjøpe f.eks CoD Black Ops, så selger vi det så klart, men da gir vi også med en brosjyre som vi har fått fra PEGI, der det står litt info om hva foreldrene kan gjøre for å ha kontroll over spillingen.

Mener ikke det er feil at en 14-åring skal få spille Black Ops, men synes fortsatt ALLE foreldre burde hatt en slik liten brosjyre. Da viser foreldrene at de er interesserte i å være påpasselige, og det kan være viktig.

Kort sagt: Samme hvem som spille hva, men foreldrene bør ha kontroll på det. Kanskje helst også spille med ungene for å se med egne øyne.
  • 0
Jeg som snart fyller 16 år har ennå ikke lov av mamma og pappa å spille 18 årsgrensespill, men jeg er smart, og klarer likevell å smugle dem med meg inn i huset. Når de kommer så pauser jeg spillet og trykker alt + tab for å bytte til facebook etc .

Jeg syntes ikke at det er greit at 10 åringer spiller 18årsgrensespill. Egentlig ikke 13 åringer heller, men det er vell i denne alderen man burde få lov å begynne å prøve seg litt. Kanskje låne et spill av en kompis for å se hvordan det går? Deretter så kan foreldrene bli enige, men når man nærmer seg 15 så syntes jeg nesten at man burde få lov. Mine foreldre er litt i strengeste laget når det gjelder spill.

Serr? Skal du på TV2 God Morgen Norge? Lag en nyhet her på GR en uke i forveien i så fall! Det skal jeg ha med meg!
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Her er problemet; Noen barn, til og med under 10 år, får lov av foreldrene til å hoppe rett på 18+ spill. Det jeg tror, er at hvis du skal spille 18+ spill når du er f.eks. 14 år, så må du være tilpasset til det. Med det mener jeg såklart at du må tåle det du spiller, og ikke la det gjøre deg brutal. Men det jeg helst vil frem til er at hvis man er 8 år, så burde man ikke få spille noe høyere enn 12+, når man er rundt 12 år burde man ikke få spille over 16+ osv. Slik tilpasser man seg kanskje mer spillene man spiller, og unngår å bli skremt vettet av, eller bli påvirket i så stor grad at man blir mer voldelig!

Men uansett, fin blogg Bernt, men ikke noe nytt debat-tema akkurat! Men jeg må spørre, hva skjedde med grammatikken din i avsnittet der du nevnte en bok? Jeg skjønte ingen ting i den setningen der du nevnte en bok! Hvis du skal på TV2s God Morgen Norge, da må du varsle oss, og helst ta det opp!
  • 0
Jeg er 13 år og får spille 18 årsgrense spill, men jeg får lov fordi mamma og pappa vet at jeg ikke blir påvirket av sånt
Jeg syns at barn under 10 osv ikke burde få lov til å spill online, fordi det er mye dårlig språkbruk der som de ikke har godt av.
Oppdraget "No Russian" på MW2 er derimot heller ikke noe for barn og er noe spillprodusenter burde la være å lage.
"Stealth Killing - Kill with skill"
  • 0
Hvis det var opp til mora mi, så hadde jeg fortsatt ikke fått lov til å spille spill med 18-årsgrense... Og jeg er 32... Heldigvis er det ikke opp til henne.

Når det kommer til de under 18 derimot så tror jeg det blir en sak mellom de enkelte foreldrene og barna deres. Noen barn er mer modne enn andre, men det går allikevel en grense. 10-åringer har nok ikke alltid den store forståelsen for hva som skjer (sier jeg som satt klistra til dataskjermen og spilte Doom og Return to Castle Wolfenstein en gang på starten av 90-tallet da de kom ut). Det er et spørsmål om konsekvenstenkning kanskje, og i så fall er det mange over 18 som heller ikke bør spille slike spill.

Det er ikke godt å si noe på generelt grunnlag, men jeg mener definitivt at foreldre bør sette seg inn i hva de kjøper til ungene sine, og hva de får lov til å spille. Selv vil jeg nok være strengere når det kommer til spill, enn når det kommer til filmer - men det er ikke sikkert.

Uansett mener jeg at fjortiser med pipestemme bør bannes fra all type online-spilling - hvertfall de franske og de britiske - for de får jeg lyst til å banke på ordentlig når de setter i gang som verst: "F*******ck, f******ck, I f*******ck you mother, f********uck you. Piiiiip piiiip I sound like a girl, but I am a guy, and I think Im cool when I yell at my mum!!!"
@chubbyviking
  • 0
Du har så rett.....
Det er skammelig............
"Stealth Killing - Kill with skill"
  • 0
Jeg kommer til å la ungene spille spill med 18-års aldersgrense når de er rundt 14-15. Jeg har spilt Doom, GTA og mange andre 18-årsspill når jeg var rundt 8-9 år gammel. Grunnen til det er dog at broren min alltid spilte mange slike spill, og av og til fikk jeg prøve, noe som såklart var stas. Når jeg spilte GTA med søskenbarn (som er rundt min alder) gikk det mest i å bruke koder til å fly med biler o.l for det var jo utrolig morro.

Personlig synes jeg at film kan være verre enn spill. Jeg husker at jeg så "The Rock" da jeg var mindre. Jeg fikk ikke sovet skikkelig på flere dager etter at jeg så den, da faren min fortalte meg at blodet ikke var ekte, at det meste var filmeffekter etc. Har etter det aldri fått spesielt negative effekter fra film.

Spill har jeg dog aldri fått mareritt av. Det er antagelig fordi jeg antagelig klarte å forstå at folkene på skjermen ikke var ekte, at det bare var et spill. Har også lært meg utrolig mye engelsk, noe jeg antagelig ikke ville gjort om jeg har spilt så mange spill med høyere aldersgrense og mye dialog. Men jeg skal ikke si noe sikkert.
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Kinoene har jo en slik ordning at selv om filmen har femten kan unger fra tolv år og oppover se den ifølge med voksne. Det funker egentlig greit, så kanskje det hadde vært en tanke for spill?
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Noen spill burde hatt en slags "voice-test" slik at drittunger med pipestemmer ikke får lov til å spille. Eller chatte.


Det hadde vært genialt
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
@kvidobleg
Er det ikke slik når man kjøper spill? Dessuten har 360 og PS3 parental control.

Spillte San Andreas da jeg var 9. Drepte ikke så mye, men likte å tulle og slå på biler for å gjemme meg bak medspilleren. XD

Vil si at det varierer fra person til person. 18+ spill har ikke så stor innvirkning på meg, men vet om folk som aldri burde fått lov.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Innholdet i spill varierer veldig fra spill til spill, selvom aldersgrensen er lik.
F. eks GTA serien er nok for de over 14-15 år eller 18 da -_-
men f. eks MW2 sin online del funker fett for barn ned til 10 år.

12+ spill = 8 år og oppover.
16+ =12 år og oppover.
18+ =Fra 14 og oppover. 15 på noen.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Det er helt på trynet, for å si det rett ut, at 10 åringer spiller 18+ spill. Noen av de er faktiskt veldig voldelige, som "No Russian" som Erik her nevnte. Det oppdraget er jo et sterkt syn for oss eldere også. Men det er vanskelig å holde styr på dette, for det er ganske enkelt å lure foreldere som ikke kjønner helt den tekniske delen av livet. Men foreldene skal ikke bare se på hvor mye vold det er i spillet, også avhengighet.
Husker da Blizzard slapp ut WoW vanilla, gjorde ikke noe annet i flere år etter den kvelden enn å spille det spillet, og det gikk utover skolen. Og det er også et problem som foreldene skal tenke på, og etter min mening burde de har et timer som de har å gå etter
A sense of humor is a major defense against minor troubles. -Mignon McLaughlin
  • 0
Jeg fikk lov å spille 18 og 16 års spill før jeg ble 13 år. Jeg blir aldri påvirket av spill!

Forresten hvilke dag er det du kommer på tv??

Smæ: Han skal holder på å lage en bok som handler om spill
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Var inne i en Playcom forretning forleden og stod å så på spill og plutselig kommer det inn en gutt på ikke mer enn 7 år med moren og de spør i disken: "Har dere Modern Warfare 2 her" damen i disken går rett bort til spillene og finner spillet gjemt bak noen andre de går bort i disken og betaler og hun sier ikke så mye som en advarsel om at spillet er for "voksne"

Jeg ble advart i en annen spillbutikk da jeg var tolv og kjøpte FFXII med 16+ grense og personen i disken sa til min mor at det var voldelig og at jeg var for ung til å spille det

Så de kan like godt slette aldersgrensene som sier 18/18+ for ingen bryr seg lenger
Darkness becomes light, Light falls into darkness. Dreams are connected to each other-- When you fall into a dream, You are connected through dreams to "The world enclosed in sleep".And if you open the "Keyhole of sleep" in that world,
  • 0
Er 13 får ikke låv å spille 18 men ens 7 sitter og spillet gta IV han vet ikke storyen og alt han gjør er å stjele biler drepe sivile
  • 0
Ikke noe nytt:F
  • 0
jeg spilte liksom james bond (ps2)når jeg gikk i rundt 2/3klasse. det var 16+ 18+ aldersgrense, men det var kunn med venner og storebroren. jeg spilte i grunn bare crash/spyro på den tiden når jeg var alene.
Noen som spiller Animal crosssing new leaf her?
  • 0
Jeg vet i hvert fall at jeg vil være nøye på hva mine barn får lov å spille når den tid kommer. Først skal de introduseres for Spyro og Sparx, deretter Ratchet and Clank, Sackboy og... Sackboy, Starkiller og Juno, Wander og Agro, Nathan og Elena, Batman og Joker, Cloud og Tifa... Mine beste spillminner skal prakkes på barnet mitt!

Neida, men jeg skal i hvertfall gjøre dem tilgjengelig. Godt tilgjengelig.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg har spilt noen matches på MW2 og jeg har hørt sånne små snørrunger som trickshoter.

Selv om jeg er 14 er det flere som har trodd at jeg var 17 og oppover. så det gjør ikke no
i7 2700k | 32g Ram 1600 mhz | Corsair H100 | Cooler Master Silent Pro 1200w | 3x EVGA Geforce Gtx 680 2gb | Corsair Obsidian 800D | 2x 3TB Seagate Barracuda | 2x Intel SSD 320 Series 120gb
  • 0
Naboen min på 10 år er avhengig av Black Ops.
Han har heldigvis for alle andre her i verden ikke mic.
Phuuuu..... world saved.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg har spilt 18 og er 12 men jeg blir ikke påvirket jeg får også lett dårlig sammvitighet så jeg kunne aldri klart og drepe noen eller slå noen ned eller noe sånt
"Doh!"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!