Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Om det er communytiet på Gamereactor, Facebook, MSN, Netlog, Skybyen, blogg.no eller hva det måtte være, så ser nå flere og flere forskere sammenhengen mellom å bruke disse sosiale mediene som det å ruse seg. Er det slik at vi IKKE kan klare oss uten og må være tilgjengelig ovenfor våre venner på disse nettsidene? Jeg tror faktisk det og selv er jeg avhengig av å kunne se hva som har skjedd, hvem som har kommentert bloggen, hvem har sendt meg en privat melding eller kommentert i gjesteboken min. Jeg bare sjekke det ut og får jeg ikke muligheten, så kjenner jeg rastløsheten stige godt i kropp og sjel.

Faktisk får vi i følge disse forskerne en skikkelig rus av å bruke tiden på sosiale medier og dette beviser også viktigheten av å kunne være online 24/7. Selvsagt er denne rusen langt mer ufarlig enn hva tobakk, alkohol eller andre sterkere stoffer er, men er det likevel sunt? For jo mer tid vi bruker på disse mediene, jo mindre aktivieter utfører vi også, sier forskerne. Derfor er det viktig å finne en fin balansegang mellom det å bruke tiden aktivt på andre ting og så kunne koste på seg en time eller to med sosiale medier på kvelden før leggetid.

Hvordan er det med, er du avhengig av å bruke disse sosiale mediene eller skjønner du ikke hva disse forskerne snakker om når de sammenligner dette som rus for kroppen?

Håper inderlig at dette IKKE skjer som på bildet under...!
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg er nok en smule avhengig av GR,
men det er også det eneste.
Og jeg merker at jeg ikke bruker like mye tid her som før.

Men jeg sitter nå foran skjermen store deler av dagen og jobber med forskjellige ting, så da blir det til at jeg kikker innom her hvert ledige minutt.
  • 0
Du er og blir en Gamereactor-ambasadør Tommy - ingen tvil i det nei
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Har jeg en PC med tilgang til nettet er jeg alltid innom ulike forumer, men når jeg drar på hytten der det ikke er nett kan jeg klare meg helt fint så lenge det er noe å gjøre på, om jeg derimot skulle kjede meg tar det ikke lang tid før jeg benytter meg av det treige mobile bredbånd for å stikke innom her på siden.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Er vel så smått avhengi av Gamereactor samt andre sider. Men nå har jo jeg også vært avhengi av spill i en årrekke så det er ikke så nøye.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Jeg merker på meg selv at bruken av sosiale medier er viktigst når disse er tilgjengelige. Et par uker tilbake var vi uten noen særlig nettilgang i boligkomplekset vårt, og da merker man hvor lite man egentlig trenger sosiale medier. Så for å si det kort: Kjekt at det er der, men livsviktig? Neppe.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Er avhengig av både Facebook og MSN. Og GR da selvfølgelig! Jeg klarer meg ikke en dag uten. Tho', jeg gjør jo det, men føler jeg må være (som du nevner selv) tilgjengelig 24/7. Sosiale medier har - tragisk nok - blitt en del av livet mitt. Hmpf, dumme tidstyver.
When in doubt, make a fool of yourself. There is a microscopically thin line between being brilliantly creative and acting like the most gigantic idiot on earth. So what the hell, leap.
  • 0
Er litt avhengig av GR.
Sjekke om det har hendt noe nytt i spille verdenen eller på forumet.
Man om det ikke har eksistert spill ville jeg kanskje aldri bruke sosiale medier....
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Er avhengig av GR ja og som Creteck sier hadde det ikke eksister spill ville jeg KANSKJE aldri bruke sosiale medier...Det er ikke det enste jeg er avhenig av da...også Facebook
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
ER veldig avhengig av Gamereactor og Spill.no, men jeg er mer avhengig av Gamereactor enn Spill.no. Hvorfor, det vet jeg ikke. Facebook har jeg men er bare innom Facebook 5 min om dagen. Har en Blogg på bloggr.no, men er aldri nesten inne på den.
  • 0
Bare Gamereactor.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
GR ^^
Just kill him with your awesome
  • 0
Jeg vil si meg enig, men i den grad sosiale medier er tilgjengelig, slik Ingar skriver. Har jeg nett-tilgang tar jeg alltid "runden", hvor jeg åpner en fane for IGN, en for Gamereactor, en for Facebook og en for Vg/dagbladet. Dette gjør jeg uten å tenke særlig mye over det, men jeg må innom alle. At vi blir avhengige, eller i det minste vanedyr på nett stemmer nok på et blunk. Vi finner oss favorittsider hvor vi kan bruke tid på informasjon vi synes tilfører dagen noe. Det kan være en blogg, det kan være GR eller hva det måtte være.

Når jeg derimot ikke har tilgang til nett (som jo er sjeldent), merker jeg det gjerne en kort periode at jeg er uten, men så kommer roen og bekymringene forsvinner. Når man bryter med vaner er det nok en naturlig reaksjon.

Det er viktig å balansere vanlige aktiviteter med bruk av nett, og ikke minst spill. Det har vært tider hvor samboeren har sagt til meg "nå spiller du spill hver kveld og når du har sjangs etter skolen, kan du ikke roe ned litt?". Jeg kjenner samboeren min. Hun prøver ikke å styre meg på noen måte i hverdagen, hun er selv med å spiller når det er spill hun finner kjekke og forstår at jeg er over gjennomsnittet interessert i spill. Men når hun sier at nå begynner det å bli litt mye så stemmer det nok. Dette førte til at jeg ikke spilte ved hver anledning, men heller gjorde andre ting og det har definitivt skapt mer balanse i hverdagen. Det som hadde blitt en vane er nå kos igjen. Men det var en liten digresjon.

Jeg er helt enig i at vi ruser oss på sosiale medier - noen mer enn andre! Spesielt Facebook har blitt et fenomen som i større og større grad påvirker hverdagen. Vi tar bilder - og poster dem på Fb. Vi skriver hva vi gjør - på Fb. Vi klager på det som måtte være av personlig motstand eller dårlige erfaringer - på Fb. Vi følger med på livene til våre venner - på Fb. Facebook har blitt vårt nye ansikt utad til verden. Som sosialt medium har facebook også fått mye makt, med Fb-grupper og word of mouth-virksomhet etc.

At multi-sosiale medier tar opp mye tid hos oss forbrukere er det hvert fall ingen tvil om.
  • 0
Bruker Facebook en god del, men er ikke der for å snakke med folk. Da bruker jeg heller MSN/Skype/PSN/XBOXLIVE.
No guts, no glory.. Suck on my carrot, end of story..
  • 0
Sosiale medier er som datamaskinens sorte hull. Både før, under og etter en økt med skriving jobbing eller annet tull på PCen, blir det å trykke seg inn på Facebook, Gamereactor og Hotmail.

Litt merkelig i grunn, i og med at jeg hater å være tilgjengelig. Avskyr for eksempel mobiltelefonen min.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!