Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

...å bli intervjuet?

I dag tidlig fikk jeg en melding på min mobil hvor avisen Vårt Land gjerne vil intervjue personer som spiller World of Warcraft.

Her er spørsmålet jeg fikk:
Kjenner du til noen i WoW-miljøet i Oslo-området som reagerer på påstandene om at spilll avler vold?

Derfor spør jeg nå dere om noen føler de gjerne vil være med å bidra med sine synspunkter. Det hadde vært moro om noen av dere brukere her på Gamereactor hadde blitt med, så hadde Gamereactor virkelig fått frem sine synspunkter.

Så er du interessert i å komme med noen synspunkter og hvor Vårt Land intervjuer dere om temaet? Skriv deg på her og jeg videreformidler infoen til personen i Vårt Land. Det haster litt, for artikkelen kommer på trykk allerede nå på fredag, så fristen for de som ønsker å bli intervjuet er senest i morgen tidlig!
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Spiller ikke WoW lengre, men selv reagerer jeg sterkt på at kirkene ikke holdt stengt etter denne hendelsen. Breivik var kristen og derfor mener jeg at alle kirkene i landet burde holde stengt da vi ikke vet om det var dette som utløste Breiviks rampage.
  • 0
@Zyrocz

Det er det dummeste jeg har hørt. Troll.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Overrasket over at du tok det seriøst.
  • 0
Har aldri prøvd WoW.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Prøcd WoW en rekke ganger, så kan godt være med i dette intervjuet.
  • 0
Samme som The Cookiemonster..
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Har begynt å spille Starter Edition som Dwarf Warrior, men er jo selvsagt en total n00b. Jeg tenkte med en gang når dette temaet kom opp at; om du er en Gnome Mage (sier ikke at Breivik var det) og grinder opp med å drepe vortesvin, så er det vel noe annet som har flicka oppe i hue på deg om du begår massedrap.
The wisdom of Homer J. "If something's hard to do, then it's not worth doing."
  • 0
Etter å ha spilt WoW aktivt i nesten tre måneder nå, så må jeg si at jeg får meg ikke helt til å skjønne hvorfor folk er så utrolig hissige på akkurat WoW. Det er såpass virkelightsfjernt spill at de aller fleste burde klare å skille dette fra virkeligheten.

Jeg har lenge vært sterkt i mot påstanden om at spill avler vold, da enhver person som er gammel nok til å spille spillet, og som ikke lider av noen form for psykisk lidelse, burde være i stand til å skjønne at det er et spil, og det skal ikke sammenlignes med virkeligheten.

Hvorfor er det slik at med en gang noen begår et mord eller i tilfellet til Anders Breivik, en terroraksjon, så begynner folk å peke mot at han spilte spill? Hva om han også leste krimromaner som beskriver hvordan morderen kutter opp sine offre, eller hva om han ser actionfilmer hvor en galning kan løpe rundt og skyte ned en hel armè alene mens blod og gørr, fra ekte mennesker spruter?

Det er greit nok at Breivik i sitt tilfelle faktisk sa at MW2 var en fin måte å trene seg opp på til en slik aksjon, og at spill får litt ekstra skyld i denne omgangen, men det er slik hver eneste gang noen begår et drap eller en annen voldelig handling. Som jeg sa tidligere: Ingen person som er ved sine fulle fem i hodet begår en slik handling i utgangspunktet, og det å legge såpass mye vekt på at det er spill som har mye av skylda er tull.

Det at det kan fungere som en utløser, sammen med mye annet, er jeg enig i. Men aldri at det er spillene som i utganspunktet avler vold. Nei.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
@AcH Clawed

Amen to that

Dessverre bor jeg i Bergen og spiller ikke WoW, kunne tatt turen bort for et intervju angående dette uten i WoW sammenhengen, kanskje CoD.
  • 0
Jeg er helt enig i at det er tåpelig å påstå at WoW, et enkelt barnevennlig rollespill skal avle vold.

Men la oss nå si at man med vitenskap finner ut at det faktisk var WoW (alene) som gjorde at det rablet for Breivik, så vil man med litt enkel matte se at han er en av 12000000 spillere som dette har hendt med. Altså er det 1/12000000 sjanse for at man blir gal av WoW. Dette er så ekstremt lite at hvis man sammenlikner med godkjenningen av legeprodukter og feilmarginer de har der på allergiske reaksjoner på pasienter, så setter det det hele i litt perspektiv.

Når man da legger til hundretalls av andre faktorer som har spilt inn for å forme personen Breivik fra fødsel og til nå, og så legger til at det faktisk ikke er noen beviser for at WoW (alene som en faktor) gjør at det rabler for folk, så vil man fort se at det blir feil (veldig feil) å anklage og forby WoW. Ikke bare er det feil, men rett og slett litt for dumt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jrg har WoW, menchar sluttet og så begynt igjen flere ganger. I mitt synsounkt er WoW et av de kjedeligste spillene jeg har prøvd. Grunnen for at jeg har sluttet, begynt og så sluttet igjen å spille (har sluttet nå) har ingenting med avhengighet å gjøre. Grunnen var fordi at spillet var altfor repatitivt, monotont og kjedelig. Altfor mye gjør ditt, gjør datt, gå fra A til B, drep x antall av det osv. Det ble altfor fort kjedelig. Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk spiller WoW så mye.

Når det kommer til vold ser jeg ingen grunn for at WoW gir folk inspirasjon til å bidra til mord. Breivik brukte bare WoW som skalkeskjul for p unngå å være sosial mens han planla terror angrepene sine. WoW er en av de siste spillene jeg kan tenke meg gjør folk mer hissig og viljig til å drepe og bruke vold mot andre mennesker og kanskje dyr for den saks skyld.

Jeg har selc spilt 18 års spill og er 16 år nå, og jeg har ikke fått noe form for lyst til å myrde noen. For min del minker voldelige spill aggresjon når jeg er sint. Jeg hadde ingenting imot No Russian oppdraget i MW2, selc om det var ekkelt.
  • 0
De burde finne ut hvilken mat Breivik spiste også, i tillegg hvilken klær han brukte, og hvilken filmer han likte. Alt dette må ut av butikkene!

Dumme folk...
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Er det noen som bor i Oslo og omegn som gjerne vil være med og bli intervjuet Så send meg en PM før klokken 11:00 i morgen
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Sukk... Jeg er ikke overrasket over at slike handlinger som visse idioter gjør med våpen avler fram Jack Thompson genet i folk.
:D <3<3<3
  • 0
Har spilt Wow noen ganger. Men gidder ikke det lenger.
i7 2700k | 32g Ram 1600 mhz | Corsair H100 | Cooler Master Silent Pro 1200w | 3x EVGA Geforce Gtx 680 2gb | Corsair Obsidian 800D | 2x 3TB Seagate Barracuda | 2x Intel SSD 320 Series 120gb
  • 0
Har spillt WoW rundt 6 år
Kunne ha vært med på det hvis det ikke var for at jeg er i Bulgaria med kjæresten ):
A sense of humor is a major defense against minor troubles. -Mignon McLaughlin
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!