Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Når jeg besøkte Gamescom tidligere i forrige uke spanderte jeg en god del tid med FIFA 12, som imponerte voldsomt med flere forbedringer og et nytt systemet for kontakt.

Jeg anmeldte både {FIFA 11} og {Pro Evolution Soccer 2011} i fjor, der jeg ga FIFA 11 8/10 og Pro Evolution Soccer 2011 9/10, i det som ble en jevn duell med to gode fotballspill. Uansett hvilket spill man til slutt valgte kunne det ikke bli feil. I fjor som i år synes jeg FIFA 11 var mest imponerende i tidlig kode, mens PES 2011 kom ut best når spillene skulle anmeldes - så ingen ting er avgjort enda i forhold til årets duell.

Likevel har jeg vanskelig for å tro at det blir sluppet noe bedre fotballspill enn FIFA 12 i år, ettersom spillet virkelig er forbedret og flyter godt. Det som skjer nede på gressmatta virker mer autentisk enn noensinne i serien, kontrollen er uhyggelig presis, animasjonene er silkemyke og kampene oser av herlig atmosfære. Fundamentet er på plass.

Den viktigste nyheten er et forbedret fysikksystem for kontakt mellom spillerne, noe som åpner for en langt mer dynamisk opplevelse og en ny dimensjon i både forsvar og angrepsspillet - og det fungerer. I angrep kan man nå i større grad bruke kroppen til å skjerme ballen, hoppe over taklinger, drible og balansere seg gjennom tette dueller med en høyere troverdighet enn tidligere. Dette er forsåvidt ikke direkte nytt, men graden av autentisitet, kontroll og dynamikk i situasjonene overgår tidligere spill i serien med klar margin.

Når man spiller i forsvar gjelder det samme. Kontakten mellom spillerne gjør at man må være hakket mer presis i taklingsfasen for å komme unna med ballen i behold. Det skal ikke mye til for å løpe motstanderen (eller lagspillere) over ende og det er vanskeligere å sette sklitaklinger. Men den presise kontrollen fører kun til at det blir enda mer tilfredsstillende å mestre forsvarsspillet, som krever mer presisjon enn tidligere.

Både forsvar og angrepsspill har altså fått seg en solid overhaling, og selv om det for det meste fungerer helt strålende, fører det også med seg nye utfordringer. Med et så ambisiøst kontaktsystem stilles det høyere krav til dommeren som må ta fornuftige avgjørelser. Ved flere anledninger har man regelrett blitt løpt rett ned uten at det har blitt blåst, mens i det neste øyeblikket holder det med en liten berøring for at straffe skal blåses. Det har blitt overdrevent mange straffer både for og imot, så det er ganske opplagt at spillet trenger å balanseres før lanseringen.

Det er utrolig mye jeg kan si om dybde, grafikk og gameplay etter flere intense matcher på gressmatten, men det sparer jeg til anmeldelsen. Jeg ønsker ikke å beskrive alle de små herlige detaljene i FIFA 12 med denne bloggen, jeg ønsker heller å presisere at den tidlige koden av FIFA 12 har vært svært imponerende.

Brikkene ligger an til å falle på plass for et fotballspill av de sjeldne, der det meste som skjer på banen både føles bra og ser utrolig troverdig ut.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Gleder meg utrolig mye til det kommer, kjenner jeg trenger noe nytt nå.
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
Ser utrolig bra ut
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
It's the same fuckin' game!
Just kill him with your awesome
  • 0
Jeg gleder meg.
Play chess and win. The intermediate
  • 0
Årets fifa ser veldig imponerende ut, og jeg vil gjerne ha både fifa og pes hvis jeg har råd til det. Jeg er egentlig mer glad i PES, men kjenner noen som spiller mye fifa online som jeg har lyst til å spille med.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
FIFA 12 blir nok årets nest største høydepunkt, etter Skyrim. FIFA serien er klart den serien jeg har brukt mest tid med, gjennom livet. Har vel brukt rundt 75-100 timer på hvert spill fra og med 08.
Alle kan gjøre feil, sa den pedofile til dvergen.
  • 0
Idiotisk kommentar, Soraki.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Kristian: Javel, og hvordan kom du fram til det? Jeg er fullstendig klar over at hver versjon av FIFA har med en rekke oppdateringer og lignende, men i bunn og grunn er det bare 22 fyrer som sparker rundt på en lærkule. Hvor mange ganger kan det gjøres uten at folk blir lei?

Personlig kan jeg ikke fordra slike sportsspill som slippes på en årlig basis; utviklerne har ingen integritet og jeg blir fryktelig provosert hver gang jeg ser hvor mye bl.a. FIFA spillene selger, spesielt i forhold til andre mer nyskapende prosjekter, som ikke går til de samme kua for melk gang på gang.

Jeg skal spise min hatt om jeg ser en virkelig stor forbedring fra ett FIFA til det påfølgende. Blant annet om kvinnelige spillere innføres, kan man snakke om utvikling. Da får "forbedret fysikksystem for kontakt mellom spillere" dra sin kos, for dette er puslete, manipulativt og rett og slett utnytting av kunder (som riktig nok lar seg utnytte), og et hån mot folk som lager virkelige spill.

Punktum. Ha en ellers fin dag.
Just kill him with your awesome
  • 0
  • Zook
  • Zook
Soraki: Jeg tror du rett og slett ikke liker sportsspill. Altså, hvis du har så mye imot spill som slippes på årlig basis med få nyheter, hvorfor har du kjøpt hvert eneste CoD-spill siden 2007? Hvor mye nytt er det egentlig for hvert spill? En ny lineær og forutsigbar historie på maks 9 timer? Nye våpen, baner og et par nye online-funksjoner? Nytt design? CoD-spillene utvikler seg også ekstremt lite og er veldig ensformige, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du går løs på FIFA i stedet for.
You're sleeping over, right?
  • 0
Soraki: Du ser ikke forandringene om du ikke spiller spillene selv. De som er hardcore fans av fifa og andre sportsspill vil kunne identifisere forandringer og forbedringer spillene har fått. Du som ikke er fan og som ikke spiller disse spillene burde holde seg unna å kommentere slike ignorante og idiotiske kommentarer som du gjør her.

Er du ikke fan, greit - vi har alle forskjellig smak. Men slutt å bitch om noe du ikke har peiling på.

Punktum.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Jeg er ikke spesielt FIFA-fan, men selv jeg merker store forskjeller mellom FIFA 08 og FIFA 11.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Soraki,

Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal svare deg på en saklig måte, ettersom innlegget ditt er så kunnskapsløst.

Det å omtale en av de mest populære spillseriene gjennom tidene, som «ikke et virkelig spill», bare fordi du aldri har likt det er i overkant arrogant.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Det har vel ingenting å gjøre med hvorvidt jeg liker spillet eller ikke. Jeg kan faktisk ha det gøy med en runde FIFA med venner, og jeg hater ikke selve spillet. Det er bare måten utviklerne/EA "utfører" serien på.

Som Predator sier har det skjedd betydelige forandringer fra 08 til 11 og det kan jeg oppleve selv; det jeg har problemer med er hvordan de slipper en ny forbedret utgave hvert bidige år. Hadde de holdt seg til for eksempel å utgi et nytt spill annethvert år hadde forandringene generelt sett vært større, bedre og mer omfattende.

Blant annet innførelsen av Be A Pro modusen er et eksempel på en skikkelig nyvinning; men den er en av få virkelige store oppdateringer FIFA har fått opp gjennom de siste årene. Konseptet er det samme og opplevelsen er nøyaktig like givende i 2011 som den var i 2010, og dette er i mine øyne ikke godt nok for å utgi et helt nytt spill.
Just kill him with your awesome
  • 0
Siterer Soraki:
Konseptet er det samme og opplevelsen er nøyaktig like givende i 2011 som den var i 2010, og dette er i mine øyne ikke godt nok for å utgi et helt nytt spill.


1. Mye innovasjon kommer fra utviklingen av disse sportspillene. Til eksempel er raggdoll-systemet i Battlefield 3 hentet fra det nye player impact-systemet i FIFA 12.

2. Det er vanlig å bruke mer tid på et sportspill i løpet av året, enn et tradisjonelt singleplayer-spill. Et sportspill spiller man ofte hele året, istedenfor kun en gjennomgang, og etter et år med spilling er man sulten på en større oppgradering.

3. Klarer du ikke å se de årlige forbedringene, har nok dette mer med din egen interesse for spillene å gjøre enn selve spillene. For jeg ser nemlig velkomne endringer som gjør at jeg bruker mye tid på sportspillene - år etter år.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Jeg skal innrømme at jeg ikke liker FIFA. Det er rett og slett ikke min type spill. Men etter å ha lest en lengre sak i EDGE om hvordan EA har forandret både måten de jobber på og filosofien bak slike spill så har jeg fått større respekt for de.

Blant annet så henter de inn det beste fra flere studioer (som Kristian sier) og syr det sammen i spillet. De utvikler også motorer og lignende som blir brukt i andre spill. Dessuten så er det spill som FIFA som drar inn penger til andre konsepter. Uten giganter som FIFA hadde ikke EA vært i stand til å produsere spill i en så stor grad som det de gjør nå.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Vil også nevne at i Fotball har man flere sesonger, og dette er en av hovedgrunnene til at de gir ut et spill hvert år, fordi fotballen og lagene blir forskjellige hvert år.
Jeg må personlig si at jeg liker FIFA serien, og har hatt alle siden 09, og vil med glede fortsette.
men det har seg gjerne sånn, at de som ikke liker fotball ikke liker FIFA, noe som er greit, men å si at det er det samme spillet blir bare for dumt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Hadde jeg drevet et selskap som hadde gidd ut spill som FIFA så hadde jeg gitt ut et spill annenhvert år, og lansert oppgraderinger osv i form av nedlastbare pakker til en litt billigere penge. Med nok utvidelser så blir prisen plutselig dyrere enn et vanlig spill.

Har ingenting med debatten å gjøre selvsagt, men en morsom foretningsmodell
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
@Kronoz

Jeg ville gjordt noe av det samme, annenhvert år og oppdateringer. Ville gitt player updates gratis, sånn at vis spillere bytter klubber etc. så ville det blitt oppdatert gratis. Større oppdateringer ville jeg tatt litt for men ikke så mye at folk ikke gidder (*host*activision*harrrkk*)
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!