Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

  • 192
  • 192
Veldig interessant lesestoff! Fortsett å lag slike,er du snill!
Get ready for a better you
  • 0
Fantastisk blogg! Er hele bloggen et bilde? Elsket måten du bygde den opp på.
Good job!
  • 0
Takker. Ja, bloggen er et bilde. Ble ganske så kjip om jeg ikke skulle ha med bilder.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Virker som du trives, virker mye mer artig enn å gå på vidergående.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Kult, gleder meg til å følge utviklingen.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Jeg bare lurer på en ting, da jeg selv vurderer å gå spilldesign når jeg er ferdig med videregående: Må du ha noen spesiell erfaring med programmene og noen programmeringsspråk fra før av når man skal inn der, eller det bare en stor fordel? Og hvilke utdanningsprogram er det du har hatt tidligere?
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
@AcH Clawed

Nei, du trenger ingen erfaring. Undervisningen starter fra bunnen av og tar utgangspunkt i at du ikke kan noe. Men det er selvfølgelig en kjempefordel om du vet hvordan du bruker 3DS Max, UDK, og Photoshop, osv. Java kan også være en fordel, men UDK kan brukes uten å skrive så mye som en setning med kode.

Jeg gikk studiespesialisering; språk, samfunnsfag og økonomi. så lenge du har god engelsk og norsk karakter (4 - 5) så er du safe.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Morsomt lesestoff, ble veldig Nysgjerrig.

Split-Screen Goldeneye 007 høres utrolig lovende ut. Hvis det skjer så må du blogge om det.


Ser fram til neste blogg!
jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
  • 0
Spørsmål:
Er dette jeg vil gjøre.
Lurer på, hvilken skole, og pris?
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Kjente jeg fikk gåsehud når jeg leste dette. Høres definitivt ut som et studium for meg! Må bare få kommet meg igjennom siste året på VGS først.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
@DoanDavid
"Jeg gikk studiespesialisering; språk, samfunnsfag og økonomi. så lenge du har god engelsk og norsk karakter (4 - 5) så er du safe."

Kan man komme inn med realfag pluss engelsk?
  • 0
Siterer djani:
Spørsmål:
Er dette jeg vil gjøre.
Lurer på, hvilken skole, og pris?

Tja, kommer ann på hva du vil studere. 3D Spilldesign eller 3D spillprogrammering? Noroff tilbyr 3D spilldesign, mens NITH tilbyr 3D spillprogrammering. Prisen hos noroff er 96 000kr året, mens NITH tar 85 000kr året.

Siterer LesMiserable:
Kan man komme inn med realfag pluss engelsk?

Ja, man trenger kun studiekompetanse, altså fullført videregående, for å komme inn på Noroff.

Siterer kokiri:
Split-Screen Goldeneye 007 høres utrolig lovende ut. Hvis det skjer så må du blogge om det.

Ja, kommer nok til å skrive om det når den tid kommer.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Spennende greier, ser frem til fremtidige deler.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Ser spennende ut. God blogg!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Veldig spennende! Virker utrolig morsomt, men tror jeg holder meg til å spille spillene
Alle kan gjøre feil, sa den pedofile til dvergen.
  • 0
Ah, da har de endret prisene. Vel, 32 000 x 2 = 64 000.

Noroff tar iallefall 48 000 for semesteret. Noroff gir deg 3. året i utlandet, da.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Hmm... Jeg trodde et semester var et helt år.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Hvordan i gokk klarer du å presse ut 100 000 kr årlig? O.O"

Vil studere spilldesign, det er ønsket - Men er jo så faens absurd dyrt over alt. Og jeg driter ikke penger akkurat.
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Det heter lån og stipend fra lånekassen. Tror ikke det er noen der ute som kan presse ut 100 000kr i året til skole.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Jeg går 3D grafikk hos NITH, og ja det koster 32 000 i semesteret, noe som går sånn akkurat med lån på 150k fra lånekassen. Hvordan du overlever på det lånet med den semesteravgiften der er jeg litt nysgjerrig på?
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Er bare, et helvete å betale tilbake in the end, er det ikke?

Skjønte jo naturligvis at det er snakk om lån og stipend.
Og om man står semesteret, blir 40% av lånet gjort om til stipend, tror jeg at jeg leste.
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Håper virkelig du fortsetter å skrive om dette temaet da det er meget relevant og interessant for meg personlig, og antagelig for en rekke andre på siden også. Jeg har virkelig tenkt på å velge denne studie-retninger til året og har derfor en rekke spørsmål til deg:

Dette er noe man begynner på etter videregående, sant?
Hvor lenge varer studiumet?
Hva sitter man igjen med etterpå; har man kompetanse til å komme seg ut i utlandet, for å jobbe for for eksempel Bethesda, Treyarch, el.? Eller må man klare seg selv her i Norge?
Hva regner du med at du sitter igjen med i gjeld etterpå?
Er det noen fordel å ha lært seg å animere i Flash?
Hva går disse "tre årene i utlandet" ut på?
Finnes disse studiene i andre deler av Norge, f.eks Oslo?

Dette er bare noen av spørsmålene jeg har, og jeg setter virkelig pris på svar.
Just kill him with your awesome
  • 0
Siterer bendik920:
Hvordan du overlever på det lånet med den semesteravgiften der er jeg litt nysgjerrig på?


Tja, fikk 46 tusen inn på konto nå nylig. 43 tusen gikk til Noroff (de resterende 5 tusen skal betales månedlig i løpet av semesteret). 3 tusen holdt for mine utgifter denne måneden ettersom Nav har gitt meg penger i sommer.

Men fremover vil jeg få 6 810kr måneden og det holder faktisk for mine utgifter

Leie: 1850kr
Noroff: 1250kr
Busskort: 599kr
Strøm: 400kr
Internett: 120kr
Livsopphold:2000 - 2500kr

Så har som regel en femtilapp eller noe til overs hver måned, ha ha!
Jeg kan vel også plusse på en ekstra 500kr når jeg hjelper til hjemme hos mamma, osv.

Siterer djani:
Er bare, et helvete å betale tilbake in the end, er det ikke?

Skjønte jo naturligvis at det er snakk om lån og stipend.
Og om man står semesteret, blir 40% av lånet gjort om til stipend, tror jeg at jeg leste.


Nei, studielån er noe alle som tar høyere utdanning skaffer seg - ved mindre de er i slekt med Kong Midas - og det er ikke et problem å betale tilbake. Studielån er rentefritt inntil du har skaffet deg jobb, altså det øker ikke med renter før du er i fast arbeid med fast fulltidsstilling. Renten er på rundt 3% om jeg ikke husker feil.

La oss si du studere 3 år, får 150 000kr i lån per år.

150 000 x 3 = 450 000kr. Du består og får 40% omgjort til stipend

450 000 * 0,40 = 180 000kr.

Du får da 180 000kr omgjort til stipend som tilsvarer litt over summen for et helt år.

Vet det kan virke som mye penger, men jeg har venner som har studert en stund og de er nå oppe i en studielångjeld på 500 - 700 tusen kroner. Selv kommer jeg nok til å havne med en lignende sum ettersom jeg planlegger å ta utdannelsen hele veien til Ph.D.

"Hei, jeg er Tim. Hyggelig!"

"Hallo, ja. Doktor David her"

"Doktor? Hva slags doktor?"

"Spilldesigner!"

"..."

"Oh yeah!"


Siterer Soraki:
Håper virkelig du fortsetter å skrive om dette temaet da det er meget relevant og interessant for meg personlig, og antagelig for en rekke andre på siden også. Jeg har virkelig tenkt på å velge denne studie-retninger til året og har derfor en rekke spørsmål til deg:


Flott at du liker bloggen og at du er interessert i dette. Jeg skal svare på spørsmålene dine i en egen FAQ blogg om Noroff(og spilldesignstudiene generelt) som jeg skal få opp i løpet av dagen. Virker som det er en del spørsmål som går om igjen her.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!