Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I dagens samfunn finnes det mange grådige, men er det noen som jeg synes virkelig fortjener denne prisen så er det staten. I morgen legges det nye statsbudsjettet frem og allerede nå lover regjeringen at det kommer til å være et stramt budsjett med lite pengebruk. Det vil faktisk i verste fall si at det blir enda mindre penger brukt på velferd her til lands.

I samme slengen har blant annet NRK signalisert at de ønsker mer penger til å opprettholde sine sendinger og det vil NRK at vi som IKKE ser på kanalen må betale ytterligere 95 kroner mer i lisensen. Håpløst, og flåeri for å si det mildt.

Så jeg blir heller ikke forbauset om veiavgiften blir høyere samt andre avgifter som melker oss nordmenn for penger. Vi er et av verdens rikeste land, men likevel må vi betale mer av å bo her samt at regjeringen i tillegg spinker og sparer der det er mulig. Jeg skjønner godt mye av frustrasjonen til mange både når det kommer til lisensen og andre avgifter.

Selv om mange av dere ikke betaler lisensen til NRK, hva mener dere om kanalen og at vi som IKKE ser på NRK må betale enda mer? Ser du forresten på NRK?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Datamaskin + Internet is all you ever need.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Ser ikke så mye på NRK egentlig, blir bare litt på fredagskvelden.
At vi her i landet må betale enda mer skatter og avgifter er sykt.
Staten går i overskudd hver jævla år, og ville gjort det nå og.
De tror det er til landets beste, men det fører til at innbyggerene her får mindre penger enn de allerede har. Og vi har mange her i landet som allerede sliter med avgiftene.
Og at noen får fjernet strømmen fordi de ikke har råd til å betale den er sykt.
Strøm og vann burde være et krav og noe vi skulle fått gratis.
Noe bør vi jo få gratis også.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg ser bare på TV en time eller to i uka, og da er det NRK det går i. Syns det blir litt stivt med 2500 i året i lisensavgift, og kommer nok til å kvitte meg med alt mottakerutstyr/plombere når jeg flytter for meg selv til neste år. Har heldigvis fått en grei ordning med NRK, da de bare krever én lisens for kollektivet jeg bor i, selv om vi er fem stykk.
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Ser kun på NRK på morgenen når jeg spiser frokost(nyheter), eller på fredagskveldene(Nytt på Nytt, Skavland).
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Hva gjør det om vi må betale noen kroner ekstra? Vi tjener så godt uansett, tenk heller på de som ikke engang har råd til et skikkelig hus..
  • 0
Aldri hatt noe sans for NRK lisensen.

Stramningen i budsjettet er vel grunnet at det går så dårlig med økonomien rundt om i verden.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg boikotter det drittkanalen nettop pga lisensavgiften
  • 0
Så staten, som kun på de siste 60 årene eller så har skaffet ungene dine, uansett hvilken sosial eller økonomisk situasjon de måtte befinne seg i, gratis skole, tannlege og sykehus er bare en gjeng med grådige tullinger?

Begynner jammen å bli lei av sytebloggene dine, Bernt. Det kan søren meg ikke være så vanskelig å betale et par avgifter når du, som du sier, bor i et land av helt kvalmende velstand. Vi burde heller være glade for at vi bor i et land med såpass gode velferdsordnigner, et land hvor alle bidrar for det felles beste.

Du har derimot rett i at NRK-lisensen er teit sånn som den er nå, men jeg er uenig i at den burde fjernes. Den kan heller reguleres etter inntekt og formue. En reklamefil kanal er en verdifull gode; den er absolutt bedre enn TV2 med sine fire reklamepauser+nyheterogværet midt i en film.

@Sonic og link: Grunnen til at det går så dårlig med økonomien i verden er heller at kapitalismen er forutsett å ende slik, gang på gang.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Jeg som var NRK fanboy..
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
*kremt* apple er grådige....
mah boi
  • 0
Dreambox ftw !!
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Er vi ikke alle grådige da...?

Dessuten vil jeg minne om at statsbudsjettet ikke er svart og hvitt.. Det er ikke lett å styre slikt på en måte så alle blir glade.
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Siterer kvidogbleg:
Du har derimot rett i at NRK-lisensen er teit sånn som den er nå, men jeg er uenig i at den burde fjernes. Den kan heller reguleres etter inntekt og formue. En reklamefil kanal er en verdifull gode; den er absolutt bedre enn TV2 med sine fire reklamepauser+nyheterogværet midt i en film.


Ja jeg liker NRK, og det folk alltid misforstår med NRK er at det er mer enn 3 TV kanaler.

Nrk skal sikre bredden og mangfoldet i media, det skal være en medieinstitusjon som ikke trenger å bry seg om markedskreftene i like stor grad som kommersielle aktører. NRK har ansvaret for å gi et tilbud til "alle" brukergrupper, også de som faller utenfor den kommersielle mediesfæren.

Det går såklart an å tenke slik at hvis et produkt ikke greier å selge seg selv så har det heller ikke livets rett. Men personlig synes jeg ihvertfall det hadde vært utrolig kjedelig hvis alle TV kanaler kun drev med spekulative underholdning-, nyhet- og aktualitetsprogrammer, bare fordi det er slikt som tiltrekker seg de store massene med seere, og dermed også de store inntektene.

Jeg er likevel også enig i at lisensen bør skaleres basert på inntekt. En student eller lavtlønnet person bør ikke bli påtvunget et like høyt gebyr som en millionær. En gode som NRK kan som andre goder aldri være helt skattefri uten å falle kraftig i kvalitet, men lisensen bør ikke være så stor at den i verste fall kan skape ubalanse i økonomien til en person med lite å rutte med.
This is great banter, it really is.
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Jeg ser ikke på TV, ikke i det hele tatt. Men om jeg skulle ha gjort det hadde jeg gladelig betalt NRK-lisens for å sett nyheter, et par gode serie (f.eks Boardwalk Empire) og sluppet all reklamen.

Avgifter er der som regel for en grunn, unntaket finner du hos selskapet som rimer på Snapple
  • 0
WTF NRK..
  • 0
Det er trange tider Bernt Erik, så mye sparing må dessverre til.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Kvidogbleg: Mente bare at siden det går så dårlig med økonomien i verden, så strammes budsjette, ikke at stramning av budsjettet var ansvarlig for dårlig økonomi, om det var det du trodde jeg mente.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
NRK altså...
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
jaja bare ta en titt på oss. Vi har det så utrolig mye verre enn andre land, og likevel må vi betale... Er det mulig?
  • 0
Er du dum eller Emilian1212?! Norge er nr. 1 på levestandard, ikke prøv å være så smart nå!!
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Get out of my life NRK.

Jeg syns det er feil at en skal betale tv lisens fra en kjøper seg tv.
Burde heller vært slik at en begynte å betale lisens når en kjøpte en eller annen form for mottaker.

Jeg har ikke sett på tv her hjemme på 2-3 år, det er ikke engang lagt opp for tv her nede.
Og jeg har null ønske om å ha muligheten.
Likevel betaler jeg de 2400kr i året.

Det er ikke en forferdelig sum, men den føles jæklig unødvendig og jeg har plenty med andre, viktigere ting de pengene kunne gått til.

Har sendt brev flere ganger og spurt om det er mulighet for å droppe den, så lenge jeg ikke har tilgang på faktiske kanaler. (litt bedre formulert selvfølgelig)
Men den gang ei.
Lisens må jeg betale
  • 0
bra jeg enda bor hjemme
  • 0
Filimonki: Beklager, jeg må lære meg at sarkasme ikke funker på nettet. Mener jo såklart det totalt motsatte, og syntes ikke vi har mye rett til å klage
  • 0
Må betale NRK Lisensen forde jeg har en Tv som jeg bruker til spillmaskinene mine...
Jeg har ikke engang Tv kanaler,det er helt vilt!!!
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!