Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Etter alt "hatet" jeg fikk for mitt fine blogginnlegg om den fisefine ungen Skrillex, tenkte jeg det er greit å forklare litt. Noen mente at jeg ikke likte dubstep i det hele tatt, selv om jeg sa klart at det finnes mange gode eksempler på at dubstep kan være jævlig bra.

Akkurat nå graver denne sjangeren sin egen grav. Eller for å rette litt på meg, den har blitt til noe helt annet. Dubstep var noe som var emosjonelt fra start til slutt. Nå er det bare om å ha den drøyeste bassen.

La meg sitere James Blake som får forklart problemet veldig bra:
- I think the dubstep that has come over to the US, and certain producers-- who I can't even be bothered naming-- have definitely hit upon a sort of frat-boy market where there's this macho-ism being reflected in the sounds and the way the music makes you feel. And to me, that is a million miles away from where dubstep started. It's a million miles away from the ethos of it. It's been influenced so much by electro and rave, into who can make the dirtiest, filthiest bass sound, almost like a pissing competition, and that's not really necessary. And I just think that largely that is not going to appeal to women. I find that whole side of things to be pretty frustrating, because that is a direct misrepresentation of the sound as far as I'm concerned.

I mine ører så bedriver James Blake med dubstep, ikke Skrillex. Jeg skal ikke krangle for mye om sjangere, siden det er ekstremt tettvokst jungel, men det har virkelig skjedd mye i denne døgnfluen av en sjanger.

La meg heller vise mine eksempler på god dubstep:
SBTRKT - Pharaohs (feat. Roses Gabor)
Magnectic Man - I Need Air
Skream - Where You Should Be
James Blake - The Wilhelm Scream

<bild>
James Blake - En konge av dubstep.
Chill hard, man!
  • 0
  • Zook
  • Zook
Har ikke mye peiling på dubstep, men foretrekker definitivt James Blake over Skrillex. Har hørt debutalbumet og de fleste EP'ene hans, og det er mye bra å finne. Liker spesielt godt Unluck, Limit to Your Love og Measurements. Ser fram til å høre den nye EP'en hans, Enough Thunder!
You're sleeping over, right?
  • 0
Jeg syntes selv at Skillex er forferdelig overvurdert, selv om han har noen få greie låter. Men som sagt før så foretrekker jeg personlig noe i duren som Mt Eden lager.

http://www.youtube.com/watch?v=2kRWsE9QZN8
http://www.youtube.com/watch?v=Nymjfq2kXnI
http://www.youtube.com/watch?v=qKzH6pRfzoU
http://www.youtube.com/watch?v=uZnpikoHNWw

Men de låtene der var faktisk ganske gode.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Liker både mainstream og sofistikert indie-dubstep. Du burde ta en lytt på Retrotation, Rustie og Submotion Orchestra. Med det nevnt, så selv om Skrillex ser ut som en 15 år gammel gutt fra emo-scenen, så lagde han dubstep på en slik måte som ingen hadde gjort tidligere og blandet det mye med house. Og han ble populær pågrunn av det, men det blir litt ensformig i lengden. Hørte på han før han ble poppis, og misliker han ikke nå som han har blitt kjent.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg opplevde Skrillex på landstreffet for russen på Lillehammer. Det var kjedelig. Musikken i seg selv er grei. Men han mixer for mye live slik at det er vanskelig å følge enkelte sanger. Spesielt superhitten "Scary monsters and nice sprites.." var helt umulig å digge til pga stadig mixing ut og inn av sangen..
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Benga - Smack Your Bitch Up
  • 0
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
Hmmm, interessant. Endrer ikke det faktum at dubstep er på listen min over musikk jeg ikke hører på.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Hvis du først skal ta med Pitchforkcore dubstep, er Burial obligatorisk.

James Blake blir for skjørt og ømt, på grensen til tilgjort.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
@Skreifiskaren: Ikke noe stor fan av Burial, selv om det er helt grei dubstep.

@The Heretic: Liker at du kaller det indie-dubstep når det var slik dubstep var i starten. Bekrefter bare hvor mye sjangeren har forandret seg.
Chill hard, man!
  • 0
Liker ikke dubstep...

Heavy Metal all the way!
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Siterer Martin Andresen:
@The Heretic: Liker at du kaller det indie-dubstep når det var slik dubstep var i starten. Bekrefter bare hvor mye sjangeren har forandret seg.


James Blake og SBTRKT er navn som har dukket opp nylig, typisk blir de beskrevet som post-dubstep fordi de henter inspirasjon fra slik dubstep var tidligere. Så det er ikke galt at de i lyden kan ligne på tidligere dubstep, men det var ikke de som starta opp sjangeren i England på 90-tallet. Og sånne post-sjangere er typisk for indie og generelt typisk Pitchfork som Skreifiskaren nevner. Skream blir typisk trukket fram som en av pioneerene i dubstep da, som beholdt den gamle oppbygningen. Magnetic Man veit jeg ikke helt hvor jeg skal plassere, det blir vel en slags mellomting mellom det nye og det gamle.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg vet så klart at både James Balke og SBTRKT er nye, men det som er viktig er at har beholdt det som dubstep stod for før, og som var hele mitt poeng. Kunne jo sikkert valgt masse gammel dubstep-musikk. Morsomt at dere begge nevner Pitchfork når jeg ikke har funnet noen av artistene der. Tror det må være helt tilfeldig.
Chill hard, man!
  • 0
Bare gøy å bruke det som et eksempel på typisk musikk som hadde dukket opp der. EPen til James Blake kom forøvrig på åttende plass på Pitchforks kåring over topp 50 album for 2010. Albumet til SBTRKT fikk også gode kritikker der.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Etter at jeg hørte Skrillex for første gang har jeg egentlig aldri gitt dubstep en real sjanse. Hører bare snakk om deadmau5 og Skrillex, ettersom her jeg bor hører alle bare på det som er mainstream, og utforsker ikke utenom. Heller ikke det jeg har hørt av Deadmau5 har imponert meg veldig. Ettersom det ikke falt i smak har jeg heller ikke selv lett så mye etter andre dubstep-artister. Mulig jeg sjekker ut litt mer, etter linkene du la ut.
Alle kan gjøre feil, sa den pedofile til dvergen.
  • 0
jeg synes skrillex er drit tøft jeg! skjønner ikke at alle skal hate hann sånn
  • 0
Dubstep slik det skal låte: med lyden av!!
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Elektronisk musikk syns jeg er en vanskelig sjanger innen musikk. Selv liker jeg alle sjangere innen musikk, men elektronisk musikk syns jeg byr på utfordringer når det kommer til å finne de artistene jeg virkelig liker og den "nisjen" innen elektronisk musikk jeg liker.

Jeg sier ikke at Skrillex er noe dritt, men det eksisterer ekstremt mye dårlig elektronisk musikk. Når det kommer til rock, hardrock og metal så syns jeg det er lettere å finne de virkelig gode bandene og artistene som jeg kan nyte.

En artist jeg virkelig liker (vet ikke om du har hørt noe på han Martin) er godeste Jean Michel Jarre. Han forbinder jeg med veldig bra elektronisk musikk, men har ikke funnet så veldig mye annet i samme type stil som det han driver med. Røyksopp har selvfølgelig noe kult, men det blir ikke helt det samme.

Etter å ha hørt på James Blake låta du la ut her så må jeg si jeg virkelig er overrasket. Det er jo ikke det jeg forbinder med dubstep!

Dubstep forbinder jeg vel med Skrillex, Deadmau5, Rusko (om det er dubstep) og Justice (om det er dubstep), men hører ikke noe særlig på dem...

Men det er kult at du kommer med slike anbefalinger, da får man opp øynene litt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Liker selv Mt Eden. Har sansen for litt chill dubstep ;)
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!