Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Denne uken tenkte jeg å skrive en litt anderledes blogg. Denne bloggen kommer verken til å handle om spill eller spilldesign, men heller være rettet mot individet, eller rettere sagt, mot introverter, en av de to hovedgruppene som vi mennesker er delt inn i. Denne bloggen kan kanskje virke meget arrogant, og noen vil kanskje føle seg litt fornærmet etterhvert som jeg går mer inn i detalj, men målet mitt her er bare å bringe litt mer oppmerksomhet på en, vel, personlighet/folkegruppe som er sterkt misforstått i dagens samfunn.

Dette er en blogg jeg har hatt lyst til å skrive lenge, og jeg har også sørget for å finne frem kilder slik at dere ikke tror at alt jeg skriver er tatt rett ut av min egen ræv. Med andre ord, en blogg jeg har brukt ekstra mye tid på og som jeg håper kan få satt ting i perspektiv. Hvorfor legger jeg ut en slik blogg på en spillside? Vel, fordi gamere faktisk er en gruppe som tar stor del i dette, så helt irrelevant er det ikke.


Kjenner du noen som trenger flere timer alene hver dag? En som elsker stille og lange samtaler om følelser, ideer, livet, og som kan gi en dynamisk og spennende presentasjon til en stor forsamling, men som virker meget sær i små grupper og helt elendig på small-talk? En person som du nærmest på dra ut av huset for å få med på fest, og etter det trenger hele dagen på å samle kreftene igjen? En som kan virke frastøtende og kanskje rykker litt på panna når de blir møtt av folk som bare prøver å være hyggelige?

Isåfall så er denne personen høyest sannsynlig en introvert. Og mest sannsynlig så forstår ikke du deg på ham, heller. Forhåpentligvis vil denne bloggen hjelpe litt på det. Jeg deler denne bloggen i to og vil bruke første del på å gi et overblikk over hva en introvert er. Jeg kommer til å sett ting opp punktlig slik at det ikke bare blir en vegg av tekst, og forklare hvert punkt med et par avsnitt.

En annen grunn til at jeg skriver denne bloggen er fordi jeg selv er en introvert (type INFP), og i dagens samfunn som fokuserer så mye på at folk skal følge sosiale normer og ha et ''sunt'' uteliv med en god sosial vennekrets for å ikke bli sett på som tapere, er det tragisk å se at denne gruppen med mennesker blir sett ned på.

Hva er en introvert?

På godt norsk betyr introvert 'innadvendt' og ekstrovert betyr 'utadvendt'. Uttrykkene introvert og ekstrovert oppstod i 1920-årene, da psykologen, Carl Jung, kartla menneskenes personligheter og kom frem til at selv om det finnes 16 forskjellige personligheter, så faller disse innenfor enten en av de to kategoriene; introvert eller ekstrovert. Hans forskning blir selv den dag idag brukt i personlighetstester sammen med det som kalles Myers-Briggs Type Indicator.

Når du tenker på en ekstrovert så tenker du da mest sannsynlig på en person med gode sosiale egenskaper, god selvtillit, har stor vennekrets, som liker å gå ut og som virkelig klarer å legge seg ut blant folk. Dette er faktisk en ganske så riktig beskrivelse av en ekstrovert. De er hverdagsmenneskene som du ser trives å være ute med folk, som drar på fest ofte, eller tilbringer mye tid med venner, eller som er å finne ute på byen.

Tenker du på en introvert, derimot, så går tankene mest sannsynlig over til en person som er sjenert, lider av angst, er deprimert og lider kanskje av noen mentale problemer. Dette er helt feil og stemmer som regel overhode ikke. Jo, en introvert kan være sjenert, men det er noe en ekstrovert og kan være. Faktisk så er en introvert også en helt frisk og sunn person, forskjellen er at en introvert trives bedre alene og for seg selv.

Hvorfor foretrekker introverter å være alene?

Hovedforskjellen mellom en introvert og en ekstrovert er hvor de får energi fra. En ekstrovert får mer energi når de er ute blant folk. De vil være ute med venner og ha det gøy, dra på fest, eller delta aktivt i sosiale aktiviteter. Lar du en ekstrovert være alene et par minutter vil han/hun mest sannsynlig finne frem mobilen sin og sende meldinger eller noe til venner. Om en ekstrovert føler seg isolert over lenger tid blir de deprimerte, utkjørt og føler seg tappet for energi og motivasjon.

En introvert er den rake motsetning. Vi får energi av å være alene. Vi trives best når vi kan leve oss inn i våre egne tanker og drive på med vårt i fred og ro. Etter at vi har vært ute blant folk trenger vi tid til oss selv for å lade batteriene. Det er ikke et tegn på depresjon eller angst, og det krever definitivt ikke medisinsk behandling. For en introvert er det å være alene like viktig som søvn og mat. Vi koser oss med å gå ut med venner eller være med på en fest eller to en gang her og der, men det er ikke noe vi kan gjøre aktivt hver dag eller helg.

Hvor mange mennesker er introverter?

Om Google kan være en kilde her så sies det at 25 - 30% av verdens befolkning er introverter, med andre ord kun en brøkdel av verdensbefolkningen. Men slik vi liker å se det ''Vi er en minoritet av den vanlige befolkningen, men en majoritet av den begavede befolkningen!''.

Litt arrogant å kalle introverter for begavede. Hva slags nytte har samfunnet av mennesker som bare lukker seg inne?

OK, greit, introverter fortrekker å være alene og holde på med aktiviteter som lesing, skriving, tegning, spilling, tenke og filosofere, osv. men vi liker også å sosialisere oss. Bare i meget små doser. Når du spør hva slags nytte samfunnet har av introverter så må du nok se deg litt om. Faktisk så er ikke spørsmålet ''hvilken nytte samfunnet har av introverter?'', men heller ''hvilken nytte har IKKE samfunnet av introverter?''

De fleste tenker kanskje ikke over det, men det er faktisk introverter som har stått for de meste av menneskelig fremskritt innenfor forskning, kunst, vitenskap, ideologier, litteratur, osv.

Se bare over denne listen med noen eksempler på introverter i moderne tid og hva de har betydd for oss.

Moderne introverter:

Bill Gates

Steve Jobs

Steve Wozniak

Dennis Ritchie

Stephen Hawking

Albert Einstein

J. R. R. Tolkien

Stephen King

Gandhi

og tar vi turen enda litt mer tilbake finner vi:

Sir. Isaac Newton

Abraham Lincoln

Charles Darwin

listen kan fortsette, men jeg tror jeg har gitt nok eksempler her. Som du ser er dette personer som har hatt stor innflytelse i historien, og deres handlinger/verk har satt sine spor og gjort store endringer. Tror du virkelig fremskrittene ble gjort av mennesker som liker å gå ut og ha det gøy bestandig? Nei, det var en jobb som ble gjort av personer som satte seg ned i det stille og jobbet med sitt!

''Most inventors and engineers I've met are like me. They're shy and they live in their heads. The very best of them are artists. And artists work best alone.''

-Steve Wozniak


Hvilke fordeler har egentlig en introvert?

Introverter har faktisk mange egenskaper som er nyttige, særlig i akademiske sammenhenger. Her er noen av egenskapene som er å finne i de fleste introverter:

- God konsentrasjonsevne

- God evne til å komme frem til nye tanker og ideer

- Økt observasjonsevne

- Uavhengige

- Gode til å lytte

- Meget fleksible

- God selvrefleksjon

- Ansvarsfulle

- Meget Kreativ ''ut av boksen'' tenkeevne

- God evne til å analysere og finne sammenhenger

- Økt lære, lese og skriveevne

- Gode til å ivareta lange og seriøse forhold

Skal selvfølgelig liste opp noen negative sider, også. Vi er ikke perfekte og jeg prøver heller ikke å fremme introverter som bedre og fantastiske mennesker, men gi oppmerksomhet mot hva en introvert er, so here goes.

- Vil ha en meget begrenset sosial sirkel

- Kan virke frastøtende og kalde

- Har liten interesse i å møte andre mennesker

- Er vanskelig å bli ordentlig kjent med

- Har ingen interesse for small-talk

- Føler det som ukomfortabelt å være blant folk

en annen viktig ting å se på er at hjernen til en introvert faktisk er ''skrudd sammen'' på en anderledes måte. En introverts hjerne har økt blodtilførsel til (nå blir det litt engelsk igjen siden jeg ikke har peiling på hva de forskjellige hjernedelene heter på norsk) frontal lobes, anterior thalamus, og andre deler av hjernen som er med på å styre og kontrollere hukommelsen, planleggingevne, og problemløsing. Dette endrer også måten en introvert tar til seg informasjon og hvordan de lærer. En introverts hjerne er på plass fra fødselen av!

Med dette tror jeg at jeg har gitt en grei oversikt over hva en introvert er, og hva vi foretrekker. Selvfølgelig er ikke alle introverter helt like. Det finnes 8 forskjellige personligheter som faller inn under kategorien Introvert (de siste 8 personlighetene er ekstroverter) og de er alle forskjellige, og hvert individ er forskjellig selv om de har samme personlighetstype. De vil dog mest sannsynlig ha samme måte å tenke på og ha mye til felles.
Jeg snakker nå ut ifra egen erfaring, hva jeg har observert blant mine venner (mange av dem er også introverter), og det jeg har lest meg til og funnet ut av i etterkant. Noen introverter klarer å lære seg til å bli mer sosiale, men de vi likevel foretrekke stillheten. Dette er bare ment som en generell oversikt.

Uansett, jeg kommer til å gå mer inn på introverter i del 2. Der kommer jeg til å snakke mer om hvordan en kan forholde seg til en introvert og litt mer på hvordan vi fungerer i samfunnet og dens normer.

Jeg håper dette var interessant å lese for noen, særlig for de av dere som er utadvendte og som ikke kjenner oss introverter så godt, får en litt bedre forståelse for oss. Vi er ikke sjenerte, deprimerte individer uten venner. Vi er helt friske mennesker som er lykkelige med den tilværelsen vi har. Vi lever og ser bare livet på en helt forskjellig måte enn alle ''andre''.

-DoanDavid

KILDER:

Youtube film som gir en grei oppsummering

http://www.youtube.com/watch?v=JtPcsFkrbSU

Linker:

Personlighetstest - http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Carl Jung - http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Jung

Myers-Briggs Type Indicator - http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Briggs_Type_Indicator

Introverted personality traits - http://l-pawlik-kienlen.suite101.com/the-introvert-a13661

The Introvert Advantage - http://www.amazon.co.uk/Introvert-Advantage-Thrive-Extrovert-W
orld/dp/0761123695/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1318982588&sr=8-1


Quiet: The power of introverts in a world that can't stop talking - http://www.amazon.co.uk/Introvert-Advantage-Thrive-Extrovert-W
orld/dp/0761123695/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1318982588&sr=8-1
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Personlig er jeg INTP/INTJ (tror jeg er mest INTP, men får ganske høyt på J-en også ofte.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Bra artikkel. Er også INFP btw
Take off every zig, for great justice
  • 0
En meget interessant blogg igjen og jeg kjenner flere som havner innunder denne gruppen. Selv er jeg kanskje stikk motsatt.

Bra blogg igjen DoanDavid
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Er nok selv introvert, men får besøk av en venn minst 1 gang i uken, dog vennekretsen min er ikke på mer enn ca 4 personer, der det kun er 1 jeg ser ofte.

Det må sies at jeg ikke har alle evnene som du listet opp, jeg har dårlig konsentrasjon, og er ikke noe særlig kreativ eller ansvarsfull.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Kjenner meg igjen i en del punkter her. Både gode og dårlige Greit å vite at man ikke er unormal bare fordi man ikke liker å feste og se venner hver dag
Jeg var her
  • 0
Fint at du driver denne folkeopplysningen. Sliter selv med at jeg er introvert i den forstand at folk ofte misforstår meg. Jeg greier også å bare finne venner som er ekstroverte (kanskje fordi andre introverte ikke er ute samtidig som meg), og de fleste av dem blir irriterte når jeg for tredje helg på rad ikke har spesielt lyst til å forlate huset.

Forøvrig heter frontal lobes pannelapper (tror jeg) på norsk. Og morderne betyr drapsmenn, ikke moderne (ut i fra de andre bloggene dine ser det ut som om du ikke er klar over forskjellen).
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Bra blogg btw
Jeg var her
  • 0
Introvert selv, må jeg nok inrømme, men mangler på konsentrasjonsevnen i de fleste sammenhenger, er bare når jeg er virkelig inne i noe at jeg konsenterer meg skikkelig.

Men flott blogg, bra å se noen prøve å forklare vår natur for andre.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Flott å se at det er en del som finner denne bloggen interessant. Nei, jeg mangler selv konsentrasjonsevne når det kommer til en del ting, faktisk vil jeg nesten påstå at jeg har ADD i enkelte tilfeller. Konsentrasjonseven vår er mer rettet mot de tingene som interesserer oss.

Siterer hansibanzi:
Og morderne betyr drapsmenn, ikke moderne (ut i fra de andre bloggene dine ser det ut som om du ikke er klar over forskjellen)


Her, min venn, har vi et strålende eksempel på hva som skjer når man lar auto-correct få for mye kontroll over hva man skriver. Skal fikse på det. Takk for at du sa ifra.

Edit:

Damn, man kan ikke endre tidligere blogger? Vel, får huske det til neste gang.

Edit 2:

@armadillon


Du er ENTP? Interessant, det er faktisk en av ekstrovert personlighetene som har noen fellestrekk med introverter.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Hvor kan man sjekke for hva type man er?
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Var da voldsomt å dele folk inn i to såpass absolutte kategorier, og tillegge dem en hel del egenskaper utifra det. Psykologi kan være veldig teit.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Siterer Kakashi sensei:
Hvor kan man sjekke for hva type man er?
Har linket til en personlighetstest i slutten av bloggen.

Siterer Skreifiskaren:
Var da voldsomt å dele folk inn i to såpass absolutte kategorier, og tillegge dem en hel del egenskaper utifra det. Psykologi kan være veldig teit.


Nå skal selvfølgelig ikke dette taes helt bokstavelig. Alle individer er forskjellige. Det at to personer har samme personlighet betyr ikke at de tenker helt likt eller mener det samme. Det betyr bare at du mest sannsynlig vil finne mange av de samme særtrekkene ved dem og at de begge behandler informasjonen de får på tilnærmet lik måte.

Det kan virke teit å kategorisere, men slik er det faktisk. Enten liker du å være veldig sosial, eller så liker du å være for deg selv. Det finnes noen som klarer å balansere begge, men selv de lener seg mer mot en av dem. Sier jo også seg selv at en person som foretrekker å være inne og drive med aktiviteter som lesing, skriving, eller andre kreative og kunnskapstilegnende aktiviteter vil utvikle seg på en helt annen måte og være bedre rustet på slikt.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Tok testen nettopp og fikk INTJ. Ikke helt sikker på hva det betyr, men en introvert er jeg i alle fall.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
INTJ betyr Introverted iNtuitive Thinking Judging (Introverted Intuition with Extraverted Thinking).

Din personlighetstype blir kalt for "The Scientist".

Styrkene til den personligheten er:

- Not threatened by conflict or criticism

- Usually self-confident

- Take their relationships and commitments seriously

- Generally extremely intelligent and capable

- Able to leave a relationship which should be ended, although they may dwell on it in their minds for awhile afterwards

- Interested in "optimizing" their relationships

- Good listeners

og svakhetene er:

- Not naturally in tune with others feelings; may be insensitive at times

- May tend to respond to conflict with logic and reason, rather than the desired emotional support

- Not naturally good at expressing feelings and affections

- Tendency to believe that they're always right

- Tendency to be unwilling or unable to accept blame

- Their constant quest to improve everything may be taxing on relationships

- Tend to hold back part of themselves

Du kan lese den fulle oversikten her http://www.personalitypage.com/INTJ.html

Listen over styrker og svakheter er her, samt forklaring på hvordan de takler div. sosiale situasjoner: http://www.personalitypage.com/html/INTJ_rel.html

Se om du er enig i noe av det som står der!
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Etter nøye tenking og en gjennomgang av personlighets-testen, har jeg kommet fram til en konklusjon. Jeg er en meg.

Ville ikke sagt jeg er konkret noen av disse gruppene, og det var alt for mange "I dunno" spørsmål på personlighets-testen.

Men selv om jeg ikke er så nøye på hva jeg er, synes jeg dette var et interessant lesestoff! Lærte visst noe nytt i dag og jeg ^^
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Fikk også INTJ, det samme som min bror fikk.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
fikk INTJ!

Veldig bra blogg, har selv til tider stusset over dette. Har oppdaget at jeg blir sliten og trøtt når jeg må snakke med folk om ubetydelig/uintresange ting, mens andre kan holde på i timesvis.

Bare for å dra det inn i samtalen må jeg også peke på at en god del av disse bemerkelsesverdige individene som Bil Gates, Einstein og Darwin var/er venstrehendte.
"Microsoft is not the answer. Microsoft is the question. NO is the answer."
  • 0
Siterer sonic og link:
Etter nøye tenking og en gjennomgang av personlighets-testen, har jeg kommet fram til en konklusjon. Jeg er en meg.


Det er kanskje det beste. Som sagt, diss beskrivelsene skal ikke taes bokstavelig, men er ment for å finne likhetstrekkene mellom individer og personligheter. Alle tenker forskjellig, selv to med samme personlighet, men måten de tar til seg og behandler informasjon, og hvordan de håndterer forskjellige situasjoner kan ha mange likhetstrekk som gjør at de går inn under en kategori.

Grunnen til at vi valgte å finne ut av de forskjellige personlighetene er for å kunne bedre kartlegge hvordan hjernen fungerer, og se på hvordan forskjellige mentale lidelser varierer fra person til person.

Siterer sonic og link:
Fikk også INTJ, det samme som min bror fikk.


Heh, er mange berømte INTJ der ute. Stephen Hawking, Arnold Schwarzenegger (faktisk), og Sir. Isaac Newton for å nevne noen.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
ISTJ... hva nå enn det vil si.

Det er ved slike tester en ser hvor folkesky en er. Hvertfall merker jeg det.
Følte meg nesten negativ til det meste når jeg svarte på denne.

Har riktignok begynt å tvinge meg ut i sosiale settinger, men jeg får enda ikke noe glede av å være med andre folk.
Så min sosiale fobi har nok ikke sluppet taket helt enda.

Men jeg foretrekker jo å være alene uavhengig av nerver eller hva det måtte være, så det er ikke lett å snu seg rundt sånn plutselig.
Men hvorfor skal jeg behøve det?
Ifølge andre (ikke her på siden) så er det ikke sunt for meg å leve som jeg gjør nå.
Sure, jeg kunne hatt godt av litt luft, men hvorfor må jeg på død å liv bli til en falsk sosial person som ikke kunne brydd meg mindre om hva folk har gjort den siste uken eller hva slags møbler de har kjøpt til den nye leiligheten.

De fleste i min lille vennegjeng har nå funnet seg en å dele livet med, fått unge(r) og skaffet seg hus.
Jeg har ikke vært inne på tanken om noen av de greiene en gang.
Jeg føler jeg ikke har noe som helst til felles med de jeg kjenner utenfor nettet.
Så derfor holder jeg meg for meg selv og snakker med de jeg deler interesser med, dere her på GR.

Hadde jeg kjent flere i nærområdet som var mer som meg, så kanskje jeg hadde vært mer sosial.
Men jeg kjenner ikke en sjel som liker å spille og ingen på min alder som liker kunstrelaterte greier. Så da blir det til at jeg styrer med mitt og lar det bli med det.

Det er heller ikke så lett å bare gå ut å finne nye venner.
Jeg aner ikke hva som er normalt å gjøre for en på min alder, eller noen annen alder for den saks skyld.

Jeg skulle ønske jeg var en mer sosial person, om bare en som kan komme igjennom en bursdagfeiring uten å bli drit lei alt som heter folk. En som ikke blir nervøs av å snakke med folk jeg kjenner...

Jeg trener på dette ukentlig, men når en har vært en eremitt (litt satt på spissen) i 23 år, så er det ikke bare å ta helomvending.
  • 0
Siterer DoanDavid:
Det kan virke teit å kategorisere, men slik er det faktisk. Enten liker du å være veldig sosial, eller så liker du å være for deg selv. Det finnes noen som klarer å balansere begge, men selv de lener seg mer mot en av dem. Sier jo også seg selv at en person som foretrekker å være inne og drive med aktiviteter som lesing, skriving, eller andre kreative og kunnskapstilegnende aktiviteter vil utvikle seg på en helt annen måte og være bedre rustet på slikt.
Only a sith deal in absolutes, som det sies i forrige tiårs aller beste film.

Jeg har tatt den testen tre ganger på fire eller fem år, og fått forskjellig resultat hver gang. Først INTJ, så E-etellerannet, og nå ISTJ, samme som Tommy. (Det MÅ jo være den kjedeligste av alle typene - karakteristiske trekk er seriøshet og lojalitet? jeg er ingen av delene, automatisk feilbarlig test).
End of line, be excellent to each other.
  • 0
@Tommy Kvaernerud

Du bringer opp mange interessant punkter som jeg har tenkt å nevne i neste del av denne bloggen. Særlig med det å føle seg tvunget til å være sosial og høre at det ikke er sunt å leve slik du gjør.

Siterer Skreifiskaren:
Jeg har tatt den testen tre ganger på fire eller fem år, og fått forskjellig resultat hver gang. Først INTJ, så E-etellerannet, og nå ISTJ, samme som Tommy. (Det MÅ jo være den kjedeligste av alle typene - karakteristiske trekk er seriøshet og lojalitet? jeg er ingen av delene, automatisk feilbarlig test).


Som sagt så skal ikke dette taes bokstavelig, men bare ment til å liste opp fellestrekkene ved de forskjellige personlighetene. Problemet med personlighetstester er at de er meget subjektive. De er basert på at vedkommende som blir testet snakker sant, og også at de ikke skifter mening, osv. Testen jeg linket til var jo en meget forenklet test, det beste er jo å gå til en psykolog og gjennomgå hele rutinen om du vil være sikker.

Du er også bare 18, og fra du var 13 - 18 så har nok personligheten din også forandret seg etterhvert som hjernen din har utviklet seg over denne perioden. Da jeg var 15 hadde jeg ISFJ, tror jeg, men det er ikke tilfellet nå lenger. INFP er min type, og selv om jeg ikke er enig i alle punktene er de fleste med på å beskrive min tankegang og hvordan jeg håndterer situasjoner.

Man kan ikke klare å bevise objektivt eller konkret hvilken personlighet noen har, alt vi kan gjøre er å se hvilke fellestrekk de har og legge de inn i den gruppen. Det eneste som har blitt bevist er at det finnes ekstroverter og introverter. Dette har de da gjort ved å scanne og følge med på hjerneaktiviteten og funnet ut at de som er introverter har økt blodtilførsel til visse deler av hjernen.

En annen biologisk måte å se hvordan en person er en introvert kan man gjøre ved å studere nervene.

Dr. Debra Johnson skrev en rapport i American Journal Of Psychiatry der hun forklarte at introverter har lenger og mer komplisert struktuerte veier for nervesignaler å reise i hjernen. Disse nervene fokuserer på langtidshukommelsen fremfor korttidshukommelsen, noe som forklarer hvorfor introverter ofte tenker før de snakker og hvorfor de har en bedre langtidshukommelse og kan huske ting bedre, men ofte kan glemme noe som ble sagt for et par minutter siden.

Introverter har også økt blodaktivitet i den delen av hjernen som styrer med følelser og tanker, mens en ekstrovert har mer aktivitet i den delen av hjernen som styrer sansene (med unntak av lukt).

Introvertenes dominerende nevrotransmitter er Acetylkolin, som sørger for en roligere og mer avslappet holdning, mens hos ekstroverter er den dominerende nevrotransmitteren Dopamin, som f.eks. gir en følelse av seier/glede/oppnåelse etter en utført aktivitet. Derfor er introverter mer følsomme mot stimuli og Dopamin - Det er også grunnen til at ekstroverter ofte søker eller ønsker stimuli og opperksomhet, spenning, verden utenfor, osv. Det er en av grunnene til at en introvert får energi av å være alene (redusert stimuli) og at vi føler oss tappet når vi går ut.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Us and them.
  • 0
Siterer Nero The Elder:
Us and them.


Indeed.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Meget fin blogg. Ser ut som jeg har samme personlighet som Napoleon, ENTJ.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!