Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

  • 192
  • 192
NB: Flere spoilere i teksten vedrørende Deus Ex: Human Revolution og Kingdom Hearts (1)!

Jeg hadde egentlig ikke planlagt å skrive en blogg i dag, men da jeg plutselig satt i godstolen og mimret over de gode og sterke spilløyeblikkene jeg har fått, fant jeg plutselig inpirasjonen og motivasjonen til å skrive. Jeg tenkte og jeg mimret, før jeg begynte å «bla» blant de gode gamle spillene som virkelig har gitt meg minneverdige opplevelser, før jeg til slutt endte på youtube. I søkefeltet skrev jeg «Kingdom Hearts 1 endig», og klikket meg inn på den tredje øverste videoen som var der.

Jeg mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har spilt dette spillet og sett akkurat disse scenene for mange år tilbake, men hver gang blir jeg like rørt, like preget. Hver eneste gang jeg ser dette får jeg konstant gåsehud over hele kroppen, og øynene mine blir spesielt fuktige. Jeg antar dette er noe man må ha spilt spillet for å skjønne, og ikke minst elske serien så godt som jeg gjør, er jo tross alt min yndligserie gjennom tidene, uansett underholdingsmedie. Go Sora, Go Kairi, go Riku (!), og resten av gjengen, som etterhvert har blitt ganske stor.

Da jeg hadde fått summet meg nok til å trykke tilbaketegnet oppe i venstre hjørne, fikk jeg lyst til å se noe jeg for første gang så for et par dager siden, fredag for å være konkret, og klikket meg inn her (spoiler alert!): http://www.youtube.com/watch?v=DibJL1F6S5k. I dette spillet, Deus Ex: Human Revolution, er det hele fire veldig forskjellige slutter, og selv om de ikke preger meg på samme måte som i den nevnte Kingdom Hearts slutten, føler jeg allikevel noe helt spesielt hver gang jeg ser en av dem, hvor alle fire er nøyaktig like sterke og minneverdige. Det er sterke ord, sterke bilder, men kanskje det aller viktigste er hvor aktuelt dette temaet er, nemlig bioteknologi, muligheten for oss til å leke guder; skape en egenstyrt evolusjon. Nye selskaper som fokuserer på akkurat dette blomstrer som aldri før, også her i Norge. Det er ikke lenge siden dette i det hele tatt ble et yrke, og allerede utdanner fler og fler seg til dette. Adam Jensen, personen som sier disse ordene, er i spillet født i 1993, altså er han ett år eldre enn meg. Bare på disse to dagene jeg har visst om disse sluttene, har jeg besøkt youtube om og om igjen for å se dem, hver gang like preget.

Kunne skrevet flere sider om dette, men tenker dere har andre oppgaver i dag også. Uansett vil jeg bare si at vi dessverre ser vi alt for lite av dette i spill. Tydligvis er dette noe folk flest ikke er interessert i, i alle fall ikke i forhold til terrorister som er rett ved å sprenge verden med en atombombe, eller en ridder som i siste liten redder drømmedamen. Synd i grunn, for det er ikke disse sluttene som setter seg fast i min hjernebark. Nei, det er Square Enixs og andre fantastiske utviklere sine sterke secener, hvor de to nevnt over kun er to eksempler av mange.
Get ready for a better you
  • 0
Kjenner meg igjen, spill som spiller på og klarer å vekke følelser er de jeg ofte sitter igjen med best inntrykk av. I den sammenheng er selvfølgelig slutten av ytterste viktighet, men det er ofte hele pakka som skaper disse følelsene.

TV-serien Lost og Kingdom Hearts er de som har gjort dette mer enn noe annet for meg, og spesielt når jeg har sett på Lost har jeg tatt meg i å miste helt kontroll over mine følelser.

Jeg tok opp noe lignende i denne bloggen, som ble skrevet rett etter at jeg runnet Birth By Sleep; du vil nok skjønne hvorfor du som har spilt det.
Just kill him with your awesome
  • 0
Det var like før jeg kasta kontrollen i veggen i dag da favoritt figuren min i Mass Effect ble drept med vilje, friendly fire WTF!!
Og det er en av grunnene til at jeg elsker videospill, det er så mange gode og onde følesler som kommer ut av det
VELDIG bra blogg 192!!
BTW er Deus Ex virkelig SÅ bra? Har ikke prøvd det, men hva er din mening?
Å tenke seg om før man snakker er som å tørke seg i ræva før man driter
  • 0
Ingen får til like rørende og tankevekkende slutter som Kingdom hearts. De er veldig bra spill. Helt fantastisk
Jeg var her
  • 0
  • 192
  • 192
Soraki: Skal lese bloggen din!

MrKickass: Pass på spolingen nå da, men kan tenke meg det satte en støkk, hvis det ble utført på en god måte. Og angående Deus Ex vil jeg komme med en anmeldelse snart. Kort vil jeg allikevel si at spillet er meget bra, med noen klare flauser.

armadillon: Helt enig!
Get ready for a better you
  • 0
Helt enig! Kingdom Hearts er er av tidenes beste spill og et fantastisk historie.

God blogg.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Spill som vekker slike tanker, er de som oftest ender opp på min liste over favoritt spill.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
To gode spillavslutninger du nevner her Aktualiteten til tematikken i Deus Ex: Human Revolution var noe av det som gjorde spillet så minneverdig for min del.

God blogg.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Morsomt, siden jeg igår ble ferdig med første gjennomspilling av Deus Ex:HR.

Har begynt på min andre.
  • 0
Veldig sjeldent vekker spill slike følelser for meg, men når det sjer vet jeg at opplevelsen er god. Det er slike øyeblikk en husker i ettertid og som er verdt å ta vare på, som for eks. slutten i SotC, Twilight Princess og Metal Gear 4 var for meg. God blogg forresten!
"Lag's a bitch, then you die"
  • 0
Bra blogg. Har kun et fåtall av spill som virkelig har vekket følelser hos meg, men det spillet som uten tvil skiller seg mest ut er «Fahrenheit: Indigo Prophecy». Virker muligens litt som et normalisert "ordinary guy something extraordinary happens to"-type spill, men det er noe av det aller beste jeg har vært borti innen spillmediet.

Er faktisk ganske unikt på flere nivåer - til og med den dag i dag- og det er akkurat dette jeg setter så stor pris på med dette spillet. Både historieformidlingen (gripende parallelhistorie) og de filmatiske sekvensene er ekstraordinære per dags dato, og er noe jeg gjerne ville sett mer til i fremtidige spill.
  • 0
bf3 var tankevekkende siden det viser hva som skjer hvis terrorister er slemme og stjeler atombomber

Lagt til 2011-10-31 00:28:
vi burde sprenge hele midtøsten og russland da slipper vi terroroster
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
  • 192
  • 192
Takk for kommentarer folkens! Virker som det er mange som har samme syn som meg på spill med slike tematikker og problestillinger.

blyantkvesser: Syns du skal videreføre idéen til Jens!
Get ready for a better you
  • 0
Jeg liker og spill, bare de ikke blir for realistiske, som Battlefield 3. Ble gal
- Kraigo. Ut
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Tror jeg nettopp fullførte GOTY'11. Et mektig spill med en rå historie. Jeg satt med tårer i øynene på slutten. Sterke bilder var det så absolutt. Frysninger enda jeg. Hehe

Lagt til 2012-01-29 15:18:
Vil se flere spill med slik historie.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!