Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Okei da sjø, jeg skal ærlig innrømme å si at jeg liker snøen så denne overskriften er kanskje litt missvisende når kommer til min mening. Når det gjelder andre, så er det en del som mener at snøen faktisk kan dra dit peppern gror og vil helst ha sommer hele året.

Jeg for min del liker snøen godt og synes den er fint å se på, mye moro man kan gjøre i snøen og at det gjør at vi får en forskjell mellom årstidene. Snø er i mine øyne like viktig som sommer, høst, og vår. Spesielt rundt juletider kan det komme masse snø slik at man får en koselig og god julestemning.

I det siste har du sikkert lurt på hvorfor høsten er så mild. Årsaken er blant annet positiv NAO (vestavindsbelte) samt at jettstrømmene nå har en sør og sørvestlig retning noe som sørger for at vi hele tiden får påfyll av milde vinder. Høytrykk i øst og lavtrykk i vest gjør også at et sørlig vindfelt settes opp og prer seg over vårt land. Det fører altså til lite med snø. Om senhøsten og vinteren med nordvestlige vinder blir det snø foruten østafjells. De ligger i le. Nord, nordøstlig og østlig er også vinder som kan føre med seg snø og kalde temperaturer om senhøsten og vinteren.

For de som vil ha snø, så er det bare å håpe at jettstrømmene skifter retning slik at vinder fra nordvest, nord, nordøst og øst får komme til, da først vil snøen få godt fotfeste. Før det skjer, må vi nok belage oss på lite med snø og heller mer regn.

Som mange av dere vet, har jeg ført værstatistikker siden 1987 og det har medført at jeg har sett en del forandringer i været samt de forskjellige variasjonene. Ved ca. hvert 11. år har sola kraftige utbrudd og nå i 2011 og 2012 er solen på det kraftigste når det kommer til utbrudd. Dette påvirker klimaet på jorden og fører til forandringer. Så har vi El Nino og La Nino som også er værfenomener som påvirker klimaet på moder jord. Med kombinasjon av disse elementer kommer denne vinteren dessverre til å bli en god del mildere enn normalt og gi både regn/snø om hverandre. Spesielt i kyststrøkene blir det i år veldig lite snø.

Hvordan er det med deg? Ville du helst hatt snø for å kunne stå på snowboard, slalomski m.m. eller synes du det er greit slik det er nå med bar bakke og milde temperaturer?

Slik ser langtidsvarslet ut for Snåsa på Storm.no og som du kan se er det lite med minusgrader og snø
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg liker kulda, men har ikke så mye til overs for snø.
Det er greit i små mengder, men ikke når en må måke to ganger om dagen, som de siste par åra.
  • 0
snø i moderate mengder er helt ok, mye bedre enn slik det er her i longyearbyen hvor vi bare har speilblank is...
  • 0
Utloig bra blogg Bernt, må være første gang jeg syns været er et spennende og morsomt tema.
  • 0
Bra blogg!
  • 0
Jeg går aktivt på langrenn så dette lover ikke godt
i'm the servant of the secret fire
  • 0
Snø er koselig. Kulda er kjip. Høst er noe dritt og er langt ifra like viktig som de andre årstidene. Bare trist, vått, surt og jævelig.
We lost a moron, fucking celebrate!
  • 0
Meget varmt her i Bergen, faktisk like varmt som det var enkelte deler av sommerferien. Noe jeg trives godt med.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Snø SKAL komme første desember. Sånn som på alle julekalenderene
Må si at november så langt er varmere enn oktober
Å tenke seg om før man snakker er som å tørke seg i ræva før man driter
  • 0
Jeg bor lengre Nord en deg Bernt og vi har enda ikke hatt antydninger til snø!

Det bare regner noe j******, i dag er det faktisk første dagen uten regn på flere uker..
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Snøen kan dra seg dit peppern gror og forbli der!
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0
Synes det er greit sånn som det er, men hadde ikke skadet med noe snø heller.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Har ikke noe i mot snø sådan, men kulden kan godt dra dit pepperen gror. Er et varme menneske og trives da under slike forhold. Kulden er bare enda et problem jeg kan klare meg uten.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!