Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I dag leste jeg en veldig interessant artikkel på P3.no/filmpolitiet der Valve og Steam sjef Gabe Newell snakket om piratkopiering og hvorfor det ikke er et problem for Steam og Valve. Og hva han mente synes jeg rett og slett flere andre burde lese.

Ifølge Gabe piratkopierer ikke folk (enten det er spill, film eller musikk) pga. at enten prisen er for høy eller produktet er dårlig, men pga. tilgjengeligheten. Dette synes jeg stemmer veldig bra. Veldig mange piratkopierer et produkt nemlig pga. at produktet er dårlig tilgjengelig.

Han sa også at høy pris eller om at forbrukeren er skeptisk til produktet er også en grunn for at folk piratkopierer, men den største grunnen er tilgjengelighet. La meg sitere: "Om en pirat har et produkt umiddelbart tilgjengelig i hele verden, tjuefire timer i døgnet, mens en utgiverer sier at spillet de vil selge lovlig ... først kommer om tre måneder. Da er det klart at piratene har et bedre produkt. Mange DRM-løsninger reduserer verdien på spill ved enten å legge bånd på bruken eller ved å skape usikkerhet rundt det."

Det er helt rett, både om spillet kommer i et annet land når det er ut ei et annet land er det klart folk piratkopierer, fordi det er uakseptabelt. Det andre er sikkerhetssystemet DRm. Veldig mange PC gamer misliker DRM fordi det føles ut som at man ikke har kontroll lover produktet man selv har kjøpt, men selskapet har det. Mange piratkopierer også for å slippe unna DRM, hadde det ikke vært DRM, hadde de aller feste kjøpt produktet ifølge en rapport (HØRER DU UBISOFT!?).

Og dette sitatet burde leses: "Vårt mål er å lage tjenester som er bedre enn piratene, og dette har fungert så godt for oss at piratkopiering ikke er et problem for oss. Da vi skulle lansere Steam i Russland (et land kjent for ekstremt piratkopiering, journ.anm.) var det flere som sa vi burde gi opp. I dag er Russland på vei til å bli vårt største marked i Europa."

Etter Spotify og Wimp kom, har også piratkopiering av musikk minket kraftig. Man betaler veldig lite for å høre på veldig mye forskjellig musikk så mye man vil. Om det derimot kommer en sang som ikke finnes i Spotify (som jeg bruker), piratkopierer jeg den, altså er det mangel på tilgjengelighet som Gabe sier.

Når det kommer til filmer og TV-Serier forteller Gabe at ifølge en rapport piratkopierer de aller fleste filmer og TV-serier. Dette er fordi at TV-serien for eksempel kommer ut flere uker/måneder/år etter lansering i et annet land, og den eneste måten for noen er da å piratkopiere. EN annen sak er at når man kjøper en film, kjøper man filmen for å se filmen med en gang man setter inn disken, men etter man har lagt inn disken så må vi se all den jævla reklamen som de fleste ikke bryr seg om, piratkopierer man, slipper man reklame og kan gå rett til filmen slik at popkornet ikke er spist opp etter en halvtime med reklame. I tilelgg gjelder advarslene som kommer mange ganger opp når man kjøper en film at piratkopiering er ulovlig. Man har jo kjøpt filmen, vi trenger vel ikke å se eller å vite det?

Også må jeg ikke glemme all reklamen som plutselig dukker opp på midt i en TV-serie på TV. Etter 15 min mens man har sunket dypt inn i en episode av f. eks The Sopranos dukker reklamene opp en etter en. Forbanna TV!

Er piratkopering skadende? Nei mener jeg. Det er som Notch selv sa, når man piratkopierer kopierer man produktet, selskapet mister ingenting, man kopierer kun produktet og originalen er der fremdeles. I tillegg vil den som piratkopierer produktet mest sannsynlig ikke betalt noen ting eller et par kroner for produktet, så selskapet mister ingenting der heller.

Til slutt vil jeg anbefale dere en video der en person har gjort et eksperiment og funnet ut at piratkopiering kan brukes som gratis reklamering i tillegg.

Videoen: http://www.youtube.com/watch?v=0Qkyt1wXNlI
  • 0
Tja flott syn på piratkopiering, og ting er for dyrt.

Folk piratkopierer gamle spill som de ikke finner i butikkene lenger, og det samme gjelder filmer.

Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg har en god del album fra artister og band jeg liker, men jeg har over 5000 sanger fordi jeg gidder ikke å bruke pengene mine på spotify eller noe annet drit.

De pengene går til andre viktige ting, som klær, og mat. Og selvfølgelig spill.

Piratkopiering blir det alltid i verden, og jeg må virkelig si at jeg stoler mer på Cracks enn DRM.
Cracker åpner spillet helt og da slipper vi tull for at ubisoft f.eks skal ha kontroll over produktet våres. Jeg stoler også lite på Steam egentlig fordi det tar et knips så har du mistet spillene dine sammen med kontoen din.

Selvfølgelig får vi muligheter for Patcher og Online igjennom Steam.
*MacGyver Theme*
  • 0
Enig angående tilgjengelighet, er ikke lett å få takk i japanske sanger, animer og ganske så ukjente spill/spill som ikke kommer til Europa. Skjønner derfor hvorfor noen gjør det, men kommer selv ikke til å gjøre det.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Å rettferdiggjøre piratkopiering med den begrunnelsen at det ikke er det samme som stjeling blir for dumt. Greit nok at et piratkopirt spill ikke tilsvarer et tapt kjøp, men det er allikevel ekstremt skadelig for både spill-, musikk- og filmindustrien. Du sier at piratkopiering ikke er skadelig, men dette er rett og slett feil. Når folk piratkopierer får de et produkt uten at utviklerne eller utgiverne får noe som helst for det. I mange tilfeller mister de et kjøp og taper dermed penger, siden folk ikke gidder å betale for ting de bare kan laste ned.

Som Gabe sier er nok tilgjengelighet noe av problemet, folk piratkopierer jo iPhone-spill til under en krone. Og antipiracy-greiene ødelegger bare for de som ikke gjør det, og virker dermed mot sin hensikt.

Selvsagt velger mange det som er gratis og lettest tilgjengelig, men det er tydelig at de ikke aner konskvensene av det. Det er både skadelig for de som har laget produktet og rett og slett uærlig, skulle virkelig at flere kunne skjønne det.
Reporter- " What do you feel when you shoot a terrorist?" Marine- "Recoil"
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Dere som forsvarer bruk av nedlasting ødelegger markedet. De taper penger og gidder dermed ikke å satse på PC f.eks. Hvorfor lage noe hvis man ikke får betalt?

Fantomena: Du svarte meg ikke forrige gang så jeg spør igjen. Ville du jobbet en god og lang 11 timersvakt på f.eks Rema 1000 når du vet på forhånd at du ikke vil få betalt?

BlueDaf: Godt poeng. Handling = Konsekvens. Dette gjelder alle ting. Personlig laster jeg sjeldent ned, av og til så laster jeg ned en eller annen anime. Men disse kan være vanskelige å få tak i her i landet. Dog, jeg er 100% klar over konsekvensene. Og kommer jeg over Cowboy Bebop på dvd så plukker jeg den med meg.

Lagt til 2011-11-29 20:12:
Også vil jeg legge til. Hvis du irriterer deg over reklame på tv, kjøp sesongen. Hvis du ikke har råd. Skaff deg en jobb. Hvis du ikke gidder er du veldig egoististisk mot alle andre som liker den samme filmen/serien/osv.

PS: Dette er ikke myntet mot fantomena, men heller alle som leser dette.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Jeg vil ikke akkurat ha sagt at piratkopiering er skadende, men det er ikke noe vits i å gjøre det.

God blogg.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Husker at jeg brukte to timer på å laste ned et spill jeg hadde kjøpt før jeg ikke fikk det til å funke, helt enig i bloggen.

De som jeg skjenner som piratkopierer (why u looking at me???) gjør det rett og slett fordi det er raskere, enklere og billigere enn å kjøpe spillet i butikken.
Yes
  • 0
@Gnyg: Om de pengene jeg egentlig tjente på de 11 timene gikk til en god sak, ja.

Angående PC markedet så lager ikke Ubisoft spill til PC fordi de ikke får betalt go folk piratkopierer spillene deres. Hvorfor? Fordi folk vil unngå det elendige DRM systemet. Har hørt a tmange piratkopierer enkelte spill KUN for å unngå DRM, så det med DRM er ingen god løsning på pirat problem.

@Gnyg: Mange ganger har USA eller andre land fått sesonger i f.eks. Lost flere uker før Norge, det er uakseptabelt og der snakker man også om tilgjengelighet, slik at folk helelr laster ned Lost slik at de får de tpå samme tid som f.eks. USA enn å vente i flere uker til. Altså tilgjengelighet. Dessuten liker jeg bedre å se TV seriene mine når de går på TV enn å kjøpe sesonger av dem.

@albaga: Noen ganger er det vits (for min del og mange av mine venner sin del) å piratkopiere film eller spill om man vil unngå all driten som følger med (reklame, DRM, venting på at produktet skal bli tilgjengelig i Norge).

Så det er egentlig selskapet sin feil at folk piratkopierer.
  • 0
Valve*
Fem-stjerners medlem
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Fantomena: Skaff deg en jobb og kjøp det du vil ha. Har du ikke tid til å vente så forsvarer det ikke nedlasting. Det er nok av underholdning å ta av i alle sjangre til at du burde kunne underholde deg med nok innen serien kommer til Norge.

Men i stedet for DRM. Hva slags muligheter finnes innenfor spillbransjen? La meg få høre.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
forsvare ulovlig nedlasting... da er man faen meg skrudd i hodet da
  • 0
Mange som piratkopierer et spill gjør det av den enkle grunn at de ikke hadde komt til å kjøpt spillet til å begynne med. De piratkopierer fordi de synest ikke det er verdt å betale 300 kroner for det og velger derfor å vente til det er på tilbud på steam eller noe slikt og kjøpe det da.

gnyg, use your head

emilan1212, skjerp deg
  • 0
I wouldn't steal a car, but I would download one if I could. Jah!
We lost a moron, fucking celebrate!
  • 0
Det er noen veldig gode poeng som kommer fram her, og jeg må si meg enig med det du poengterer .

Det som kan alikevell kan diskuteres er at "produsenten ikke taper penger på piratkopiering". Det er sant, men som en del andre har kommentert, så er det heller ingen vits å produsere varen hvis ingen har tenkt å kjøpe originalen.

Jeg må også inrømme at når jeg var yngre og ekspreminiterte med piratkopiering, så hendte det seg at det var for vanskelig å cracke enkelte spill, og da endte jeg faktisk opp med å kjøpe dem.

Men på sett og vis, så er det faktisk kun et godt argument for å betale for spillet, og det er for å støtte produsenten. Det kan vell også nevnes at det alltid er lurt å være på den sikre siden av loven, men hvor mange pirater blir fersket..?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Spill blit kjøpt og film blir aldri kjøpt, går på Kino thats it. Men f.eks hvis du skal bruke et programm lite så har jeg ingenting imot nedlastning hvis det er for testing. Spill som er gamle og har ingen profitt lenger går fint.
  • 0
Piratkopiering er nok et problem, men langt ifra et så stort problem som enkelte prøve å få det til å virke som. Argumentene er nevnt allerede. Bare fordi noen piratkopierer så betyr ikke det at du har mistet et salg, fordi personen som laster ned hadde nok ikke kjøpt spillet uansett. En undersøkelse gjort av MS for en tid tilbake så ville bare 1/10 kjøpt MS Office hvis det ikke var mulig å få det via piratkopier, og 6/10 ville funnet andre alternativer. Tror det var disse tallene.

Argumentet "Når folk piratkopierer får de et produkt uten at utviklerne eller utgiverne får noe som helst for det." blir feil i denne sammenheng nettopp fordi det ikke er et tapt salg. Og om det er det at utviklerne og utgiverne som ikke får penger som er problemet så er bruktsalg et minst like stort problem. Gamestop kan selge det sammen spillet ti ganger brukt og beholde alle pengene.

Nei, om vi skal trekke paralleller mellom piratkopiering og tapt salg så må vi heller gå etter "lekkasjene" som skjer FØR et spill har blitt lansert. Om et spill er tilgjengelig for nedlasting uker før release, da vil jeg si at du taper mye mer enn om det blir tilgjengelig for nedlasting uker ETTER release.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Det er en legitim observasjon at en stor andel som laster ned aldri ville kjøpt produktet i utgangspunktet. Om alle hadde lastet ned piratkopiert materiale og aldri kjøpt produktene, er det helt åpenbart at det ville tilintetgjort den kommersielle industrien. I en slik vinkling er piratkopiering helt klart skadende. Så spørsmålet er om vi er innenfor den skadelige sonen, eller om vi kommer til å ende opp innenfor den i fremtiden.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Underholdningsbransjen tjener mer penger enn noensinne. Det er helt åpenbart ikke tilfelle at piratkopieringen er så skadelig som en rekke selskaper gjerne vil lede oss til å tro.

Siterer emilan1212:
forsvare ulovlig nedlasting... da er man faen meg skrudd i hodet da


For en imponerende ureflektert uttalelse. Du er klar over at over 50 % av aktive PC-brukere i Norge innrømmer at de bedriver piratvirksomhet i noen grad? De reelle tallene er nok betydelig høyere enn det også. Morsomt at man per definisjon er sær om man ikke laster ned piratkopiert materiale i Norge.

Finnes en rekke interessante undersøkelser i forhold til piratvirksomhet. Eksempelvis denne: http://www.hardware.no/artikler/pirater_betaler_for_flere_filmer/6
9939


Det er med andre ord helt åpenbart at den filosofien Gabe Newell har er den eneste måten man eventuelt kan få bukt med piratvirksomhet på. Den må ganske enkelt utkonkurreres. Det er absolutt ikke manglende vilje til å bruke penger på underholdningsmedier som er årsaken til at piratvirksomheten har blomstret opp.

Vil forresten minne om at det ikke under noen omstendigheter skal innrømmes piratvirksomhet på forumet.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Sorry for skeivefeiler folkens, skal rette dem opp etterhvert.

Takk for gode innlegg folkens, og fint at du (Ole-Christian og Zyrocz og andre) kommer med argumente rsom viser til at en del av bloggen min stemmer.
  • 0
Siterer Ole-Christian Johansen:
Vil forresten minne om at det ikke under noen omstendigheter skal innrømmes piratvirksomhet på forumet.
Jeg finner en forumregel som sier at "piracy, chipping og all annen form for brudd på regler om opphavsrett er forbudt diskutert, oppfordret til eller linket til i forumet", men der står det ingenting om at det ikke er lov til å innrømme at man selv har gjort det.

Jeg tror (helt uten forskning o.l. å støtte meg på) at de fleste som piratkopierer fordi de ikke har lyst til å bruke penger på spillene er uten fast jobb og om ikke muligheten for ulovlig nedlasting hadde vært der ville de ikke spilt spillet. De kan derfor ikke sees på som tapte salg. De kan derimot sees på som gratis reklame. Svært få kjøper spill de ikke har hørt om og om noen i ens sosiale sirkel snakker varmt om et spill (uavhengig av anskaffelsesmetode) vil man kanskje sjekke det ut selv.

Heller ikke de som kjøper spillet og laster ned piratutgave for å kunne nyte spillet til det fulle er tapte salg, og disse er det fler av enn bransjen vil innrømme.

Trekker man fra disse to gruppene sitter man ikke igjen med veldig mange faktiske tapte salg likevel. Kan ikke utgiverne prøve å forstå det?
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Totally right!
i7 2700k | 32g Ram 1600 mhz | Corsair H100 | Cooler Master Silent Pro 1200w | 3x EVGA Geforce Gtx 680 2gb | Corsair Obsidian 800D | 2x 3TB Seagate Barracuda | 2x Intel SSD 320 Series 120gb
  • 0
Vel, det gir mening at folk piratkopierer pga. dårlig tilgjengelighet. Når det er ting som ikke kommer ut før om et år, f.eks, skjønner jeg at det frister. Og på en måte er dette greit, synes jeg. Om det ikke er tilgjengelig der du bor enda, burde det vært mulig å laste det ned... hvertfall til det blir tilgjengelig, da er det nok bedre å kjøpe det ordentlige versjonen.

Når det gjelder musikk, hører jeg lite på musikk, og den jeg hører på er nok for det meste ting som ikke finnes på spotify(inb4 "lol hipster"). Så det gidder jeg ikke å bruke penger på.

Må si det er ganske ironisk at de der "anti-piratkopierings"reklamene bare vises på filmer du har kjøpt lovlig, ja. x3

Når det gjelder "gamle" spill/filmer/ect. som er ute av produksjon og ikke på markedet lenger, er det en annen sak. De finnes ikke som "nye" lenger, og da produsentene ikke vil tjene på disse lenger uansett, har det ikke så mye å si om du kjøper brukt eller kopierer(selv om jeg når det gjelder spill ville foretrukket å kjøpe brukt, bare siden jeg foretrekker å eie selve spillet)
Take off every zig, for great justice
  • 0
det er vel dere om syntes det er helt greit å trykke penger også? Faen til feila logikk dere bruker
  • 0
Siterer emilan1212:
det er vel dere om syntes det er helt greit å trykke penger også? Faen til feila logikk dere bruker


Om du kan komme med argumenter og beviser for at piratkopiering virkelig er så skadelig som du sier så gjør gjerne det. Å bare si at jeg tror eller mener er ikke nok når man skal føre en sak. Man må kunne komme med fakta og argumentere med bevis.

Å trykke penger er noe banker gjør hele tiden, så ser ikke hvilken sammenheng det har med noe. Om du mener å trykke falske penger (noe du garantert gjorde) så er det også en helt annen sak en piratkopiering.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!