Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

  • Zook
  • Zook
Thrasherne fra Kolbotn er tilbake med sitt andre studioalbum. Med Rise, Vulcan Spectre sparker de igang metalåret på ytterst brutalt og ondskapsfullt vis.

Trioen i Nekromantheon spiller thrash metal som minner sterkt om tidlig Slayer og Exodus. Christian Holm gjør en solid jobb bak trommesettet, og byr på både vanvittig hastighet og variasjon. Bak mikrofonene finner vi Sindre Solem - som også spiller bass - og Arild M. Torp, som også er bandets gitarist. Vokalen på albumet er skrikende og tydelig inspirert av Tom Araya fra Slayer. Gitar er selvsagt et utrolig viktig instrument i alle former for metalmusikk, også her. Torp leverer både sylskarpe, hvinende gitarsoloer og fete riff som får nakkemusklene til å gå amok.

Produksjonen på albumet kunne knapt vært bedre. Lyden har en slags ekkofremkallende effekt som gjør at det høres ut som både skrikene og gitarsoloene kommer rett fra Hades sitt rike. Det høres rett og slett ondt ut, og det er selvsagt et pluss i metalmusikk.

Allerede fra første minutt er det tydelig at Nekromantheon er et band som ikke kaster bort tid: Det finnes ikke spor av lange gitarintroer eller mellomspill på albumet, og med en spilletid som såvidt passerer halvtimen er det opplagt at sangene her er korte og rett på sak. Mange føler kanskje at det blir litt i korteste laget, men jeg føler det er akkurat slik det skal være: Kjapt, brutalt, med ingen langdryge introer eller unødvendig repetisjon.

En av tingene jeg liker best med albumet er tekstene. Det er vel ingen hemmelighet at lyrikken i metalmusikk sjelden er hverken det viktigste eller mest gjennomtenkte elementet, men Nekromantheon byr på onde tekstlinjer med temaer jeg liker. De fleste av sangene tar nemlig for seg gresk mytologi. Hades, Helios, Ikaros og Poseidon er noen av gudene fra Olympus som blir nevnt her. Tittelsporet tar for seg historien om Vulcan Spectre, en smed som blir bannlyst fra Olympus og sverger sin hevn. Med tekstlinjer som "Slay the virgins" og "Our legions prepare for attack!" er det tydelig at det er en del klisjéer å finne, men det fungerer allikevel godt.

De unge herrene fra Kolbotn beviser med Rise, Vucal Spectre at de kan lage bunnsolid metal med presisjon, aggressivitet, tempo og innlevelse. Nekromantheon har kanskje allerede laget årets norske metalalbum, og det blir spennende å følge utviklingen til bandet videre.

Hvis du liker god, gammaldags thrash metal kan Rise, Vulcan Spectre varmt anbefales.

Beste låter: Cast Down to the Void, Coven of the Minotaur, Rise, Vulcan Spectre, Embrace the Oracle.

8/10
You're sleeping over, right?
  • 0
Jeg søkte opp bandet på youtube og ble faktisk ganske så imponert Herlig musikk

Takk for tipset og for en flott blogg Zook
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Har hørt litt på albumet selv, og liker det ganske godt. Virker som en mer polert Slayer-variant, og produksjonen er som du sier herlig.

God anmeldelse!
  • 0
Ble nettopp ferdig med gjennomhøringen, og fyfaen, for et album! Dette skal garantert høres igjennom flere ganger!
Let the voice of love take you higher
  • 0
flottiflott, hyggelig og ikke være eneste metal-anmelder på huset;D bra anmeldelse
  • 0
Mekket albumet tidligere i dag, og som en ekte thrashfan må jeg si at dette var godt gjennomført album. Har ikke hørt så mye på det enda, så jeg kan ikke si så veldig mye om det.

God anmeldelse, godt å se at det er andre som setter pris på god thrashmetal!

Håper Nekromantheon kommer på Inferno i år, da blir det heftig moshing og headbanging på John Dee tipper jeg!
I do not need a cause for my rage, I just despise the nature of the human race!
  • 0
  • Zook
  • Zook
Takker for kommentarer folkens, kult å se at flere liker det
You're sleeping over, right?
  • 0
Om du er fan av Thrash, så sjekk ut Hatriot.
Nytt band som akkurat har gitt ut en demo, vokalisten er Zetro (Ex-Exodus)... Råkul demo!
I do not need a cause for my rage, I just despise the nature of the human race!
  • 0
  • Zook
  • Zook
Sjekket dem nettopp ut, likte det ikke særlig godt for å være ærlig. Vokalen falt overhodet ikke i smak, og jeg syntes det hele ble veldig... amerikansk.
You're sleeping over, right?
  • 0
Band som dette er bevis på at thrashen så absolutt ikke er død OG at norsk musikk ikke suger

Bra anmeldelse! Med en gang jeg så ordet thrash måtte jeg søke opp bandet, og det skuffet definitivt ikke. Om jeg noen gang kommer over dem når jeg er på handel skal jeg se til å kjøpe albumet!

Et annet thrash-band du bør sjekke ut er Tantara, om du ikke allerede har gjort. De lanserer et album i mars, som jeg tror kommer til å bli veldig bra.
Her er singelen Trapped in Bodies.
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Tantara hadde jeg ikke hørt før, men den sangen var slettes ikke verst. Likte spesielt godt introen, men den holdt tempoet oppe hele tiden! Veldig mye bra metal fra Norge.
You're sleeping over, right?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!