Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette er noe jeg overraskende har spurt meg selv mer og mer i det siste.

Det begynner å bli en stund siden jeg spilte Warcraft III for første gang, men minnene har ikke gått tapt riktig enda. Jeg husker hvordan jeg satt oppe sene kvelder i helgene og prøvde meg tappert til ingen nytte på campaign-delen av spillet. Aldri før, eller etter, har jeg opplevd en så god historie i et spill.

Warcraft-serien inneholder kanskje de beste og mest detaljerte historier jeg kan huske fra noe spill jeg har spilt. Jeg kommer nok aldri til å glemme en så fantastisk spillopplevelse på en god stund.

Nå - mange år senere - har jeg spurt meg selv hvor jeg kan finne slike spill igjen. Selvfølgelig, det har jo dukket opp noen med rimelige mellomrom (Dragon Age, Mass Effect og The Witcher er noen jeg husker i farten).

Men både Mass Effect og Dragon Age kommer fra BioWare, og det er sjeldent at man ser nye utviklerne og selskap med slike spill. Er det virkelig bare veteranene som seirer på markedet i dag?
Hva skjer med de nye utviklerne? Har de ikke nok erfaring, eller er det rett og slett vanskelig å skrive en spillfortelling når man aldri har gjort det før?

Når ting begynner å bli så ille som Dead Islands historie, og slurvete Call of Duty-twists, grøsser jeg ved tanken. Jeg håper først og fremst at Techland lærer av feilene sine og at flere utviklerne skjerper seg når det kommer til selve fortellingen i spillet deres.

Selv synes jeg at et spill med dårlig design, mekanikk og grafikk kan imponere og løftes opp med en meget god historie som støtter det. Rett og slett synes jeg det hadde vært et smart trekk av flere å fokusere på fortellingene, i stedet for grafikk og jevnt gameplay.

Jeg savner gode historier, simpelthen.
  • 0
Er så enig i alt du sier her!! Har blitt lei av spill pågrunn av historien suger så jævli hardt hver gang.. Kan ikke huske sist et spill hadde en bra historie. Hva har skjedd med spillbransjen? Eller har jeg bare rett og slett blitt lei, stiller meg det spørsmålet ganske ofte for og si det sånn!
  • 0
Du har helt rett. Det er langt (i mine spillopplevelser) mellom de virkelig store historiene og plottwistene. Et tips er kingdom hearts serien der både persongalleriet og historien er bra. Skriv flere blogger, denne var bra
Jeg var her
  • 0
Det virker å være vanskelig å implentere gode historier med valgmuligheter inn i moderne spill.

Titter du på litt eldre tekstbaserte eller spill med dårlig grafikk er det en del ute dog.

Faen, hadde vært jævla kult å lage et eget tekstbasert spill. Mulighetene der er nærsagt uendelige.
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Sukk...journey;)
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
For et sammentreff. Leste akkurat anmeldelsen av det på Gamer.no; ser ut som noe å glede seg til
  • 0
Om du ikke har sjekket ut Deus Ex: Human Revolution, gjør det. Har riktignok ikke spillt gjennom det selv, men har begynt på det. Virker lovende.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Alan Wake og Heavy Rain burde du kanskje sjekke ut.
  • 0
Siterer Lykkedragen:
Sukk...journey;)


Men Journey presenterer ikke akkurat en omfattende og dyp historie. Verdiene i det spillet ligger et annet sted.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Er meget enig i det du skriver, forset og komme med slike fine blogger.
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
Er ikke direkte enig i det du sier. De fleste spill inneholder historier som er like tynne som de fleste action filmer, men vi har også mange spill med gode historier. Veldig mange "AAA" spill har en tendens til å ha en ganske klisjefylt historie, men om man går litt utenfor mainstream spillmedia finner man lett en rekke ulike spill med gode historier.

Man må også ta i betraktning at historien i et spill er mer enn bare det som blir fortalt og vist i mellomsekvenser. Det er også det man ser og gjør i selve gameplay biten.
  • 0
Utvid gjerne horisonten din. Prøv noen nye sjangre, og ikke vær redd for å gå noen år tilbake i spillkatalogen. Det er mye godt å hente i retroboksen.

Ellers er det bare for meg å anbefale spill som Deus Ex: Human Revolution og The Witcher 2, for å bare nevne to spill ifra fjoråret. Human Revolution er fint på den måten at det ikke gir deg alle svarene, og den som har lyst til det muligheten til å grave seg mer inn i problemstillingene.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Heavy Rains historie har flere plotthull enn det er hull i en 1500 kilos sveitserost, når vi først er inne på temaet.
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Alan Wake.
  • 0
red dead redemption
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Veldig bra blogg om et veldiskutert tema. Jeg er inne for en god historie og det finnes spill som faktisk har gode historier. Et spill jeg gleder meg stort til er nå Mass Effect 3.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Takk for tips og forslag - Mass Effect 3 er noe jeg har gledet meg til en stund selv, og når det kommer til The Witcher 2 ønsker jeg meg en litt bedre PC først...

Dette med mellomsekvenser og gameplay-delen er et veldig godt poeng. Allikevel virker det ikke som det er mange spill som tenker på dette - utenom RPGs (og selvfølgelig MMO-spill).
  • 0
Er glad i gode historier i spill jeg også og det er da ikke SÅ håpløst. Zelda-serien kan nevnes, sandkasse-spilla til Rockstar har som oftest gode historier, RRD og GTA-serien. Half-Life-serien kan by på en god historie, Metal Gear Solid-serien. Bioshock. Bare for å nevne noen.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!