Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I en nyhet i dag kunne Morten fortelle at amerikanerne Joe Baca og Frank Wolf ønsker å få advarsler på spilleskene. Advarsler skal advare forbrukere om at spilling kan føre til skade på sinn og sjel, og at det kan oppfostre voldelige tendenser.

Jeg river meg i håret (det går bra, jeg har mye å ta av) over dumskapen. Jeg trenger vel ikke sitte her å forklare at det ikke finnes noen slags form for bevis for at videospill er et medie som oppfordrer til voldelig oppførsel, isåfall ikke noe mer enn andre medier.

Det som gjør meg så irritert med denne saken, er at her er det snakk om to eldre gubber som begge er eldre enn dinosaurene selv. To eldgamle antikviteter av noen politikere, som har fått det for seg at de kan bruke dette til å øke deres popularitet hos konservative amerikanere (og dem er det nok av).

Nei, greit, jeg vet ikke om det er det disse gutta har tenkt, men det er ikke så veldig vanskelig å se for seg heller. Men der er nettopp dette som irriterer meg grenseløst. For å være helt ærlig hadde det ikke plaget meg om det sto på esken til Battlefield 3 at hvis jeg spiller det, kan det hende jeg får lyst til å hoppe ut av et fly i fart, skyte en tanks på bakken med rakettkaster for så og hoppe inn i flyet mitt igjen. Nei, hvis det hadde stått det på coveret hadde jeg heller hengt det opp på veggen.

Problemet er at de gråhårete tullingene tar seg den frihet av å bruke spillmediet for å styrke sine egne personlige stillinger. Jeg mener, istedet for å faktisk gjøre noe positivt, for så å håpe at velgerne innser dette. Men neida.

Selv om en liten melding på eksen ikke hadde plaget meg personlig, kan slikt likevel ha en negativ effekt, ikke bare på enkeltspill, men bransjen i seg selv. Folk som ikke spiller vil selvfølgelig legge merke til disse meldingene, om det er i butikken eller på gutterommet. Spill har et dårlig rykte fra før. Det har blitt bedre med årene, men ting som dette kan dytte mediet i feil rettning.

Plutselig blir spill satt på samme linje som røyking. Det er en ting at røyking ikke er kult. Det er ikke det, og selv om jeg røyker selv er jeg fullstendig klar over det faktum. Men røyk er ikke bra for deg. Røyk skader lungene, og kan i verste fall føre til kols eller kreft. Dette har blitt bevist, gang på gang, og det finnes tonnevis med dokumentasjon på det, i motsetning til spill, der absolutt ingen har klart å koble aktiviteten med voldelig adferd. Det har aldri skjedd, og det kommer nok ikke til å skje heller.

Så hvorfor skal da disse spillene ha en liten hvit boks på esken som forteller eventuelle kjøpere at hvis de bruker pengene sine på spillet, vil de mest sannsynligvis ende opp traskende gatelangs med maskingevær og granater? Som sagt tror jeg mye av det er grunnet at disse to oldingene mener de kan styrke sine politiske karrierer ved å appellere til den konservative delen av det amerikanske folk, men det er ren spekulasjon fra min side. Uansett er det latterlig at de prøver seg. Dette blir aldri noe av, og man trenger ikke være Petter Smart for å forstå det. Dette er nemlig ikke første gang Joe Baca prøvde seg på dette i 2009 med tvilsomme resultater...

Hva mener du? Del gjerne dine egne tanker og eventuelle teorier i kommentarfeltet.
  • 0
Genialt bilde.

Synes det er et idiotisk forslag de kommer med, spesielt med tanke på manglende dokumentasjon angående sammenhengen mellom spill og atferd.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
"Det som gjør meg så irritert med denne saken, er at her er det snakk om to eldre gubber som begge er eldre enn dinosaurene selv. "

Lo godt av den.
  • 0
Fantastisk skrevet. Må si meg enig, jeg er enig i at det kunne ha vært en beskivelse på spillet alla hjemmesiden til PEGI på hvorfor spillet har fått den merkingen den har. Men det er tullete at de skal sette slike lapper på spillene som de ønsker her.

Ha heller fokus på at folk må vite hva merkingen på esken betyr fremfor noe annet.
Hvorfor leser du dette?
  • 0
Siterer Robin Høyland:
Jeg trenger vel ikke sitte her å forklare at det ikke finnes noen slags form for bevis for at videospill er et medie som oppfordrer til voldelig oppførsel


Det betyr ikke automatisk at det ikke påvirker. Jeg synes vi skal være forsiktige med å påstå ting vi ikke vet sikkert. Du påstår ikke det er uskadelig, men jeg synes du insinuerer det.

En sånn generell melding til alle sammen: Ikke vær så bombastisk. Mange her på forumet er veldig bombastiske i denne debatten.

Siterer Robin Høyland:
Selv om en liten melding på eksen ikke hadde plaget meg personlig, kan slikt likevel ha en negativ effekt, ikke bare på enkeltspill, men bransjen i seg selv.


Hva er viktigst? Å holde spillbransjen i live, eller beskytte samfunnet fra at barn blir påvirket av spill.

Hva er viktigst? Å holde sigarettindustrien i hevd, eller beskytte samfunnet mot skadene den påfører befolkningen?

Ok, beklager. Det var ikke meningen å sidestille tobakk og spill. Poenget mitt er bare at vi vet ikke om spill påvirker. Jeg tror de kan påvirke i større eller mindre grad, spesielt om spillene havner i gale hender (for unge/umodne hender). Derfor er jeg for litt mer synlig merking i en periode på kanskje ett ett eller to år, bare for å øke bevisstheten rundt spillmerking hos foreldre. Salgstall og spillbedriftenes ve og vel bør ikke prioriteres høyest, nødvendigvis.

Siterer Robin Høyland:
Så hvorfor skal da disse spillene ha en liten hvit boks på esken som forteller eventuelle kjøpere at hvis de bruker pengene sine på spillet


En 7-åring bør etter min mening ikke få tilgang til et 18-årsgrense-spill. Derfor mener jeg en slik boks absolutt kunne være aktuell som en del av en kampanje for å få både butikkbetjening og foreldre mer bevisste på aldersgrenser. Men boksen bør kunne fjernes. La boksen være et løst ark som legges ved under plasten på coveret, eller en slags sleeve som ligger utenpå coveret. f.eks.



Jeg er ikke spillmotstander, på ingen som helst måte, jeg prøver bare å ha en litt mer nyansert og åpen tilnærming til spørsmålet om hvorvidt spill har påvirkningskraft i negativ forstand eller ei. Alt for mange påstår blindt at spill er harmløse, uansett hva det inneholder. Jeg prøver bare å få tankene deres i gang, få dere til å vurdere mulighetene for at saken ikke er svart eller hvit, men er nyansert..

Ellers ler jeg godt av teorien din på hvorfor de to amerikanerne går ut og sier hva de sier. Tror det kan ligge mye sannhet der altså. Konservative amerikanere... Fy faen, er det noe jeg har lite til overs for er det konservative, bitre, kristne amerikanske gubber og kjerringer
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Fantastisk kommentar Joel, det er sånne vi vil ha. ;)

Siterer Joelspeanuts:
Det betyr ikke automatisk at det ikke påvirker. Jeg synes vi skal være forsiktige med å påstå ting vi ikke vet sikkert. Du påstår ikke det er uskadelig, men jeg synes du insinuerer det.
Tro det eller ei, jeg er helt enig. Jeg tror nok at spill kan påvirke ens sinn, og spesielt hos folk med problemer fra før. Det at spill kan påvirke psyken tar jeg som en selvfølge. Jeg mener, det er en grunn til at man føler noe når man spiller for eksempel Journey.

Uansett, det var ikke meningen å legge så mye fokus på den siden av saken egentlig. Det jeg prøvde å få frem er at disse to karene mener spill er farlig (mer eller mindre), uten at det finnes håndfast bevis for nettopp det. Som du sier betyr ikke det at nye studier ikke kan komme fram til det i fremtiden.

Siterer Joelspeanuts:
Hva er viktigst? Å holde spillbransjen i live, eller beskytte samfunnet fra at barn blir påvirket av spill.

Hva er viktigst? Å holde sigarettindustrien i hevd, eller beskytte samfunnet mot skadene den påfører befolkningen?
Forskjellen er at røyk er farlig. Spill kan i teorien være skadelig for et lettpåvirkelig sinn, men jeg synes ikke man skal beskytte noen for noe som kanskje er farlig. Det blir litt tullete for min del, for det kan like gjerne være totalt ufarlig. Jeg mener, man slutter ikke å kjøre bil bare fordi man kan kræsje.

Siterer Joelspeanuts:
En 7-åring bør etter min mening ikke få tilgang til et 18-årsgrense-spill. Derfor mener jeg en slik boks absolutt kunne være aktuell som en del av en kampanje for å få både butikkbetjening og foreldre mer bevisste på aldersgrenser. Men boksen bør kunne fjernes. La boksen være et løst ark som legges ved under plasten på coveret, eller en slags sleeve som ligger utenpå coveret. f.eks.
Enig, Grand Theft Auto er ikke noe for en sjuåring. Men jeg er ikke sikker på om det er den beste løsningen for å øke bevisstheten hos foreldre. For tiden går det ganske dårlig med Game, en av de større spillbutikkkjedene vi har, samtidig som kjøp av spill over nett blir mer og mer populært. Hva skjer den dagen de fleste foreldre går på Steam for å handle julegavene? Det er klart de kunne hatt en slik boks på checkouten, men jeg tror muligens slikt ofte kan bli oversett som reklame.

Ikke at jeg har noen bedre forslag, men dette er et veldig spennende tema jeg gjerne tar opp i en senere blogg. Før jeg sier noe om saken vil jeg dog sette meg litt mer inn i den.

Siterer Joelspeanuts:
Ellers ler jeg godt av teorien din på hvorfor de to amerikanerne går ut og sier hva de sier. Tror det kan ligge mye sannhet der altså. Konservative amerikanere... Fy faen, er det noe jeg har lite til overs for er det konservative, bitre, kristne amerikanske gubber og kjerringer
Hehe, denne bloggen var ment å være litt humoristisk ja. Ikke spesielt vanskelig med tanke på hvor hysterisk apestrekene (ba-dum-tish) til Joebacca er.
  • 0
Slike saker er alltid meningsløse, men nå for tiden er det ikke spesielt mye USA kan si og gjøre som erger meg lengre. Blir bare litt paff. Dette er nasjonen som gikk ut og erklærte pizza som en grønnsak pga. tomatsausen.

For å gjøre det hele verre: Tomat er ikke en grønnsak, det er en frukt...
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Siterer Robin Høyland:
Fantastisk kommentar Joel, det er sånne vi vil ha. ;)


Jo, takk for det

Siterer Robin Høyland:
Enig, Grand Theft Auto er ikke noe for en sjuåring. Men jeg er ikke sikker på om det er den beste løsningen for å øke bevisstheten hos foreldre. [...] Ikke at jeg har noen bedre forslag, men dette er et veldig spennende tema


Så lenge spill fortsatt står i butikken tror jeg en forstørret PEGI-merking kunne vært et virkemiddel i en bevisstgjøringskampanje. Eventuelt bare lag en reklamesnutt med informasjon om PEGI. Vedlegg som legges sammen med bookleten inne i alle Cover, med påskriften "Til foreldre" og påfølgene informasjon om aldersmerking. Nei, jeg vet ikke, det var bare et par umiddelbare forslag from the top of my head. Så jeg er enig. Det er et veldig interessant tema, og jeg tror det trengs. Jeg frykter det finnes mange likegyldige og enda flere uvitende foreldre. Begge typene må nås.

En annen ting som kunne vært gjort er å gjøre foreldrekontrollen på konsollene (i hvert fall på PS3en) litt mer intuitiv... Eller stryk "litt mer", jeg mener intuitiv, for dagens system er helt, totalt uforståelig, rart, besynderlig, bisart. Du stiller ikke inn brukerens alder, men et tall mellom 0 0g 255. w00t? Når ikke en gang jeg, en relativt erfaren gamer, skjønner meg på det, hvordan i all verden kan man forvente at foreldre skal sette seg inn i systemet?

Men nok om det. Ta det opp i en fremtidig blogg

Siterer David Selnes:
Dette er nasjonen som gikk ut og erklærte pizza som en grønnsak pga. tomatsausen.


Gjorde de det? Er det ikke bare en sånn amerikamyte? De anerkjenner virkelig Pizza som en grønnsak?

...

x 1000
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Gjorde de det? Er det ikke bare en sånn amerikamyte? De anerkjenner virkelig Pizza som en grønnsak?

...

x 1000


Jepp, det gjorde de. http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2011/nov/18
/pizza-vegetable-congress-says-so


og

http://www.nytimes.com/2011/11/16/us/politics/congress-blocks-n
ew-rules-on-school-lunches.html?_r=2
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Phø..bryr meg ikke. Sånn som utviklinga går innenfor spill kommer det ikke til å være noen esker å skrive advarslene på. Alt kommer til å bli nedlastning, sann mine ord. Spillbutikker legges ned mens spillsalget øker. Så for all del, la dinosaurene bråke så mye de vil. Viser bare at de ikke følger med på utviklinga.
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
Hvis Joe Baca har rett, så tok Stanley Kubrick feil... Tenker på teorien fra A Clockwork Orange hvor eksponering for vold og grusomheter skal skremme folk til å avstå fra onde handlinger. Synd det, Stanley...
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!