Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I Norge hersker det en fjollete, nasjonalromantisk, ide om at en haug med småbønder, med 10 til 20 kuer, noen høns, et par griser og noen mål med jord skal brødfø et helt land med en raskt økende befolkning.

For å holde liv i denne Asbjørnsen og Moe aktige forestillingen om Norsk identitet settes det opp skyhøye tollbarrierer samt at det pøses inn med offentlige tilskudd.
Dette er penger som kunne være brukt på en mye bedre måte hvis det var vårt behov for mat det egentlig dreide seg om.

I resten av Europa og andre land vi ellers veldig gjerne sammenligner oss med har de det jeg kaller matfabrikker. Der produseres det mat. I stor skala. Det er ikke nødvendig vis vakkert men det er nødvendig okke som.
Her produseres det storfekjøtt, melk osv i enorm skala for å mette befolkningens behov. Det finnes selvsagt små eller mellomstore gårder også og disse levere ofte det som betegnes som gourmet varer til spesial butikker eller lignende.

Snille lille Norge som skal være best i alt og som oppererer med sin kvalme arroganse og vi-vet-at-dere-prøver-men-vi-vet-best holdning til landene rundt oss i verden kunne kanskje øremerket bistandsmidler til fattigere men frodigere land og hjulpet dem til å få opp et stort og levedyktig landbruk med kontrakter og lovnader om å immpotere en viss prosent av matoverskuddet deres.
Dette ville på sikt gavnet begge nasjoner både kulturelt og økonomisk. Bare en tanke...

Det vil, uansett, på kortere eller lengre sikt bli nødvendig å legge om måten vi produserer mat på her i Norge. Det er uomtvistelig.
Hvis de matbøndene vi har i dag ikke tjener nok penger så må de slutte å drive som matbønder og heller prøve seg på noe annet. Ikke grine seg til mer offentlige midler. Det er til syvende og sist som å pisse i buksa for å holde seg varm.
Ved å gå over til annen virksomhet tvinges norske myndigheter til å tenke nytt å se realitetene som de er og ikke tviholde på at det vi gjorde for 100 år siden nok ennå det tryggeste.
The gavel corrupts
  • 0
"Kopiert fra den andre bloggen din om samme tema"

Liker ikke byfolk som tror at maten kommer fra butikken... Hvorfor fortjener de ikke noen oppmerksomhet. Det er jo helt klart at bønder er underbetalt. Hvor mange kr får de for hver liter med melk og hver kg med kjøtt? Det er omtrentlig ingenting. Hvor mye koster det i butikken?

Nå begynner folk å syte og sier at vi kan importere mat. Sannheten er at mye av maten fra utlandet er noe dritt. Mye er sprøytet fullt av dritt og man kan ikke engang spise et halvkokt egg.

Det vil også komme en haug med negative konsekvenser om vi ikke har jordbruk i Norge. Ekstrem gjengroing for eksempel. Det er også lurt å tenke framsiktig og det er bra at Norge kan forsyne seg selv.

Synes ikke folk som ikke støtter bønder har noen gode grunner til at vi ikke skal produsere mat i Norge. Og de er som oftest trangsynte byfolk.

"Dette er penger som kunne være brukt på en mye bedre måte hvis det var vårt behov for mat det egentlig dreide seg om."

Skattepengene vi betaler blir også brukt til mye unødvendig. Som for eksempel jævla operahus og kulturhus. Malerier som ser ut som dritt.
  • 0
Siterer svænni:
Skattepengene vi betaler blir også brukt til mye unødvendig. Som for eksempel jævla operahus og kulturhus. Malerier som ser ut som dritt.


Helt enig.
The gavel corrupts
  • 0
Se der ja, du klarer jo faktisk å skrive en skikkelig blogg!

Er forøvrig enig i at norsk jordbruk trenger en modifisering. Det må produseres mer mat og på en mer effektiv måte.

Men å basere seg på å kjøpe alt av mat fra utlandet er et helt håpløst forslag. Før eller siden vil vi være avhengige av det vi kan produsere selv.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Jeg ser det er store kunnskapsmangler hos dem som er mot subsidiering av norsk Landbruk.
Har noen av derte noensinne jobbet på gård slik at dere kan underbygge det med fakta?

1 liter melk i butikken koster
15 kr
Hvor mye tror du bonden får av dette?
Bonden får 4,43 øre pr liter
så er det bonden, staten eller butikkkjedene som tjener mest på melken?

Det er også slutt på tiden der du får subsidier dersom du bare har 10 dyr og ett lite småbruk.
Idag blir brukene bare større og større og flere går i lag i kolektiv fjøs på grunn av økte strengere krav.

Moderne fjøs og utstyr koster.
En traktor koster gjerne opp til en milion
utstyr kommer seg på ett par 100 000 avhengig av hva du skal ha.
Å bygge ett topp moderne fjøs som tilfredstiller alle kravene som kommer kan fort komme opp i 10 millioner.

Så å si at Norsk landbruk ikke har utviklet seg er å være litt naiv.
Jeg foreslår at dere tar dere en sommerjobb som fjøsavløser slik at dere får litt perpektiv på ting slik jeg gjorde da jeg var yngre.

Mye mindre betalt enn andre
sommerjobber og man må faktiskt svette, bruke muskler og bli møkkete på hendene.
  • 0
Siterer Xenofex:
Men å basere seg på å kjøpe alt av mat fra utlandet er et helt håpløst forslag. Før eller siden vil vi være avhengige av det vi kan produsere selv.


Jeg har aldri ment at vi bør importere all mat fra utlandet bare at det vil gavne både oss og andre nasjoner om vi importerte mer.

Å si at vi før eller siden vil være avhengig av maten vi produserer selv er jo svært hypotetisk, i beste fall. Kan vi kanskje er mer dekkende.

Det er bøndenes så til de grader infantile måte å "demonstrere" på som gjør at jeg sier hva jeg mener. Derav min like infantile førsteblogg om emne.
The gavel corrupts
  • 0
Skjønner at bloggen din er satt på spissen (håper jeg i allefall?), men kom igjen.. Hvorfor være bonde i dag? Du får dritdårlig betalt, og må jobbe ræva av deg hele dagen lang, faktisk hele året langt! De fortjener mer penger.
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Skattepengene vi betaler blir også brukt til mye unødvendig. Som for eksempel jævla operahus og kulturhus. Malerier som ser ut som dritt.


Steike for et trivelig land vi hadde hatt om ingenting hadde blitt brukt til kultur. Omgivelser uten en viss estetisk dimensjon høres rett og slett jævlig utrivelig ut.

Siterer Marlboro Red:
Det er bøndenes så til de grader infantile måte å "demonstrere" på som gjør at jeg sier hva jeg mener. Derav min like infantile førsteblogg om emne.


Hva er det som gjør demonstrasjonen infantil? Å brenne stortingsmeldingen er litt midtøstenaktig, ja, men ellers var aksjonen ganske ryddig syns nå jeg. Litt for ryddig egentlig. Var det egentlig noen som merket aksjonen på kroppen? Neppe i minneverdig grad. Sånn sett var den kanskje litt "infantil", selv om det ble feil ord for mitt poeng.

Siterer Lodium:
1 liter melk i butikken koster
15 kr
Hvor mye tror du bonden får av dette?
Bonden får 4,43 øre pr liter
så er det bonden, staten eller butikkkjedene som tjener mest på melken?


Det er grossistene og butikkjedene som sitter med makta og bonden blir sittende igjen med svarteper.

Forøvrig enig i alt Lodium skriver.

Siterer Marlboro Red:
Jeg har aldri ment at vi bør importere all mat fra utlandet bare at det vil gavne både oss og andre nasjoner om vi importerte mer.


Selvforsyningsgraden vår er på latterlige 30-40%. Vi imporerer nok.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Citerer Marlboro Red:

Skattepengene vi betaler blir også brukt til mye unødvendig. Som for eksempel jævla operahus og kulturhus. Malerier som ser ut som dritt.



Steike for et trivelig land vi hadde hatt om ingenting hadde blitt brukt til kultur. Omgivelser uten en viss estetisk dimensjon høres rett og slett jævlig utrivelig ut.


Jo, litt kan vi bruke til kultur. Men å bygge operahus til flere milliarder mens veiene rundt om i landet er helt elendige synes jeg er helt feil.
  • 0
Siterer svænni:
Jo, litt kan vi bruke til kultur. Men å bygge operahus til flere milliarder mens veiene rundt om i landet er helt elendige synes jeg er helt feil.


Jojo... Det kan jeg forsåvidt si meg enig i.

Men les dette er du snill
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Dette med å bruke penger på tull og tøys er jeg enig med svænni om.
Syns det er noe fundementalt galt en plass når man har råd til oprahus, frikanal etc
men ikke råd til nytt sykehus, veier, jerbane og andre viktige ting og hver gang ting som det blir tatt opp så sies det at vi må spare.

Det er greit nok å bygge oprahus men det bør komme etter andre viktige funksjoner og ting er betalt og bygget først og ikke før.

Norsk infrastruktur foreksempel trenger ett kraftig løft.

Infrastruktur er den underliggende strukturen som trengs for å få samfunnet til å fungere mer eller mindre effektivt. Dette innbefatter blant annet veier og gater, flyplasser, havner (og farleder med fyrtårn, sjømerker osv.), jernbaner, kraftforsyning,telekommunikasjonsmidler (inkl. bredbånd), bygg, vann- og avløpsnett (kloakkanlegg) og avfallshåndtering.

Infrastrukturen må overvåkes, styres og vedlikeholdes. Det siste blir mer og mer aktuelt etter som infrastrukturen blir eldre, og i land som Norge er mange bekymret for et voksende vedlikeholdsetterslep. I 2010 ble dette beregnet til over 800 milliarder kr for offentlige bygg og anlegg
  • 0
Siterer Lodium:
Dette med å bruke penger på tull og tøys er jeg enig med svænni om.
Siterer Joelspeanuts:
Citerer svænni:
Jo, litt kan vi bruke til kultur. Men å bygge operahus til flere milliarder mens veiene rundt om i landet er helt elendige synes jeg er helt feil.


Jojo... Det kan jeg forsåvidt si meg enig i.


Så alle er enig at vi ikke skal bruke penger på tull å tøys. Det er bare litt uenighet om hva som er tull og tøys. Et stort og prangene operahus er et like fjollete forsøk nasjonal masturbering som det er å holde liv i en dødfødt landbruks modell.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Citerer Lodium: Dette med å bruke penger på tull og tøys er jeg enig med svænni om.Citerer Joelspeanuts:Citerer svænni:
Jo, litt kan vi bruke til kultur. Men å bygge operahus til flere milliarder mens veiene rundt om i landet er helt elendige synes jeg er helt feil.


Jojo... Det kan jeg forsåvidt si meg enig i.

Så alle er enig at vi ikke skal bruke penger på tull å tøys. Det er bare litt uenighet om hva som er tull og tøys. Et stort og prangene operahus er et like fjollete forsøk nasjonal masturbering som det er å holde liv i en dødfødt landbruks modell.


Nei, Finanskrisen i europa har bevist at man ikke bør kvitte seg med eget landbruk.
Hva om økonomien kolapser, hvordan har du da tenkt til å få tak i mat?
Til opplysning hvis penger ikke blir noe verdt så går det heller ikke an å kjøpe noe for det.
Da gjelder tradisjonell byttehandel der varer og tjenester byttes istedet for penger og slik byttehandel fungerer ikke optimalt over landegrensene.
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Citerer svænni:
Jo, litt kan vi bruke til kultur. Men å bygge operahus til flere milliarder mens veiene rundt om i landet er helt elendige synes jeg er helt feil.


Jojo... Det kan jeg forsåvidt si meg enig i.

Men les dette er du snill


Er litt enig at det er noe med følelsen av å kjøre på litt dårlig vei ute på landet. Men noen av asfaltveiene der jeg bor, ødelegger rett og slett bilene. Det går veldig hardt på forstillingen og demperne for å si det sånn. Det går nesten i en ond sirkel. Staten eller kommunene da, vil ikke reparere veiene. Folk som kjører på de elendige veiene må ofte fikse bilen sin. Mye av regningen for å fikse bilen går til staten. Så kjører du på den elendige veien igjen og kanskje etter et halvt år så må inn på verksted igjen. Staten tjener syyykt på bil.
  • 0
For å bevare følelsen av å kjøre på gamle veier
så går det an å oprette kulturveier.
Dessuten finns det faktiskt ett par såkalte turveier i Norge, men disse blir nesten ikke brukt
annet enn av lokalbefolkningen og en og annen trailer.
De fleste Nordmenn drar til syden på ferie
svært få ferierer i eget land dersom du ikke regner med økonomiske og praktiske årsaker.
  • 0
Det finner jeg pussig siden jeg har stort sett feriert alle somrene mine i Norge og har også bodd fra Kirkenes i Nord til Son i sør
Fellestrekket for alle somrene jeg tilbrakte i diverse deler av Norges land var at det var mest tyskere, italienere, japanere , og ett par andre nasjonaliteter man traff på og heller lite Nordmenn.
Så hvis nordmennene var der så må de ha gjemt seg godt.
Til sammenligning da jeg var i spania
(vært der 2 ganger i løpet av mitt liv)
så traff jeg hordevis av Nordmenn.

Nå sier jeg at det ikke fins unntak.
Jeg vet det bruker å henge drøssevis av Normenn i Oslo og i andre Norske storbyer i somrene, men jeg kan ikke akkurat kalle disse ferierende
legg også merke til at jeg sa at noen holder seg hjemme på grunn av økonomiske og praktiske årsaker.

Men generelt sett bygget på egen erfaring
er det lite nordmenn som ferierer i eget land.
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Et stort og prangene operahus er et like fjollete forsøk nasjonal masturbering som det er å holde liv i en dødfødt landbruks modell.


Jeg tror problemet heller ligger i distribusjonen, ikke i selve landbruket. Jeg tror landbruksnæringen er moderne nok, teknisk sett, men at mye av pengene bøndene fortjener forsvinner hos grossister og butikker. Det er distribusjonsleddene som tjener de store pengene på landbruk, ikke bøndene, dessverre.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
En mulig løsning på det er
att bøndene hadde blitt sine egne grossister
og fått opp sine egne butikker.
Omtrent slik som den lokale landhandelen
fungerte i gamle dager.
Da hadde bøndene beholdt en større del av pengene.

Det fins også ett par gårdsalg
som virker omtrent etter samme modell men jeg har intrykk av at det ikke er mange og at de få som finnes ikke blir brukt noe særlig.
  • 0
Dette innlegget er full av overdrivelser slik at det kan oppfattes som et kåseri. Derfor kan jeg ikke ta det svært seriøst.

Dette mener jeg bør være viktig for alle:
1. Norge skal i stor grad være selvforsynt.
2. Bøndene har fått mindre og mindre av kaka for det de produserer, noe som må reverseres.

Trenden er at tidligere lønnsomme gårder legges ned eller slås sammen for å overleve. Da er det noe galt. Å skape et bilde av at vi gjør alt for å opprettholde små gårder oppe på høyfjellet, er totalt feil.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
^this
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Ettersom jeg jobber innenfor landbruk...
Import er ikke ett alternativ, i de fleste land øker befolkningsmengden, så de vil snart ha nok med seg selv og sine. Det eneste troverdige alternativert er og produsere mere, noe som ikke er så rett frem som de fleste tror.
Norge er ikke som midtvesten eller australia, vi har ikke flere tusen mål store åkrer, vi har en diger stabel små åkerlapper hver gård som ofte ligger ett stykke unna. Dette begrenser lønnsomheten kraftig da traktorer og annet utstyr ikke går på luft og kjærlighet, de går på diesel og de vil ha en del av det. Der jeg jobber kan en regne ca 15 liter i timen på traktoren som kjører ut møkk + 10 liter i timen på den som står på pumpa. Dett blir 25 liter pr time til ca 7,50 pr liter, dette blir 187,5 pr time. Forutsatt at du har mannskapet på gården og ikke må leie. Det tar ca 100 timer og få ut møkka, så den totale kostnaden er 18750. Bare på denne ene jobben. Oppå det kommer pløying, horving, slodding, slioslått, balletransport og litt til. Så det koster gryn.

Forsikring av traktorer og utstyr, forsikring av de som jobber der +++++ er heller ikke med enda, så den endelige summen er ganske høy, alt dette skal forsvares av en melkepris som knapt går oppover for produsentene og av en heller lav kjøttpris. Store gårder er avhengige av at de som eier de har jobb utenom for at de skal overleve, dette er helt på trynet da en gård krever noe sinnsvakt med jobbing.
En gjennomsnittelig bonde sitter igjen med knapt 100 000 i året i lønn for 8 - 12 timers arbeidsdager, så om dette fortsetter er vi snart uten folk som gidder
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer Kengro:
En gjennomsnittelig bonde sitter igjen med knapt 100 000 i året i lønn for 8 - 12 timers arbeidsdager, så om dette fortsetter er vi snart uten folk som gidder


Og da er myndighetene tvunget til å legge om og effektivisere den norske landbruks modellen.

Det viktigste er ikke at vi har en haug med norske bønder.. Det viktigste er at vi har nok norsk mat.
The gavel corrupts
  • 0
Som sakt tidligere i det innlegget, det er ikke store muligheter for effektivisering. Den norske naturen setter selv grenser for størrelsen på enhetene
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer Kengro:
Som sakt tidligere i det innlegget, det er ikke store muligheter for effektivisering. Den norske naturen setter selv grenser for størrelsen på enhetene


Det er helt riktig at naturen i Norge setter, til dels store, grenser i så hende. Så noe økt import kan heller ikke skade. Hverken oss eller de land vi velger å importere fra.

Men når det er sagt så tror jeg ikke vi skal sammenligne oss med Australia eller USA. Med våre 5 millioner mennesker å mette er det nok ennå rom for effektivisering selv her i vårt furete, værbitte og grisgrendte land.
The gavel corrupts
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!