Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Spørsmålet er ikke om det er rom for effektivisering, spørsmålet er om det har noe for seg. Etter ett visst punkt begynner effektiseringen og koste store summer, noe det absolutt ikke er rom for. For å drive ett stort melkefjøs i norge er du avhengig av div småting. En av de er lastebil, det er ett stykke mellom åkrene og en traktor i norge er ikke rask nok til og være effektiv, du får JCB som går 80+ men de er ubrukelige på åkeren så en lastebil er det beste alternativet. Men lappen for vogntog koster 100000+, bilen koster enda mere og en får forsikring, diesel +++

Lastebilen kan gjøre mye, men den kan ikke erstatte traktoren. Så en for uansett utgiftene den drar med seg.
Slik fortsetter det, jo raskere en får gjort ting jo mere koster det, noe som spiser av bunnlinja. Så hvor er grensa?
Skal en effektivisere for en og hver pris? Hvem tar regninga? Det blir ikke bøndene da de enkelt og greit ikke har mulighet til det...

Det som må gjøres her er og sette noen grenser for distrubisjonsleddet, nå er det de som gjør absolutt minst og tjener absolutt mest på mat og matrelaterte varer. Få en større andel av kaka til de som lager råvarene så vil landbruket effektivisere seg selv, men uten midler kan de ikke gjøre noe
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer Kengro:
Det som må gjøres her er og sette noen grenser for distrubisjonsleddet, nå er det de som gjør absolutt minst og tjener absolutt mest på mat og matrelaterte varer.


Jeg er med på at det er her problemet, eller løsningen, ligger.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
God blogg, gode innlegg og et viktig tema synes jeg

Selv er jeg glad for norsk landbruk (selv om jeg ikke er noen bonde). Det er viktig for et land å kunne forsyne seg selv med mat, for skulle som sagt uløkka være ute og vi ble avhengige av det, ville det ha vært dumt om vi ikke hadde nok mat og vi ikke hadde hatt mulighet for import heller. Nei, vi må klare å brødfø oss selv og det klarer vi om landbruket er godt nok.

Da kreves det også at man ser litt på hvordan fordelingen av det bøndene produserer i forhold til hvem som sitter igjen med pengene. For her er fordelingen veldig skjev og de siste ledene som sitter igjen med mest. Derfor mener jeg at staten bør gå inn og sette grenser og sørge for at bonden får det han fortjener i lønn for strevet, for det å være bonde er ikke noe 8-16 jobb og krever utrolig mye.

Har selv stått mang en gang i siloen, melket kyr, være med på vårånn m.m. og vet hvor hard jobb det er. Hele jordbrukssystemet må sees på og sørge for at det blir attraktivt å lage norsk, god mat
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Citerer fartero liter litt med rettskrivningen du, voksne mann.

Mulig det. Men ligger milevis over gjennomsnittet her på GR


Hehe, det skal ikke mye til det
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Masse godt jordbruksland her i norge går til spille fordi eit uendelig antall smågårder vert nytta som feriebustad pga bortfall av bu- og driveplikt. I tillegg er både stat og kommune veldig flinke til å ta jordbruksland og gjere det om til bustadareal. Og di som rekna ut at det var noko å spare på sentralisering og effektivisering fekk nok aldri med seg at alt har 2 sider og at forutsetningane bør settast opp mot fleire senarier.

Om målet hadde vert å brøfø oss sjølve kunne vi klart det lett da landet vårt har nok av jordbruksareal. Er bare å flytte befolkninga ut på steinknausane eller opp i fjella og la di bygge og bu der, eller i det minste bruke det landbruksarealet vi har til matprodusjon.

Nokre få år med tørke rundt om, så som i usa nå, vil vise vei i galskapen. Da blir det dyrt å importere. Så tanken din om å importere meir viser ein total mangel på innsikt for kva vi har i vente.
  • 0
Flytting av folk krever ett lønnsomt landbruk, noe som ikke finnes pr dags dato. En foreldret måte og lønne bønder på har mye av skylden
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Det er ikke bare bare å brødfø oss selv i dette landet. Vi har ikke mye tilgjengelig landbruksareal, og det vi har ikke av beste sort. Men om vi hadde omprioritert litt, turt å spise mer potet, korn og andre vekster hadde mye vært gjort for egen selvfosyningsgrad. Kjøtt er sløsing med mat, egentlig.

Hva er det med denne foreldede måten å lønne landbruket på dere snakker om? Jeg trodde bonden fikk lønn for det han produserte? Mer skal han vel ikke ha? Men takket være at vi kan kjøpe kjøttdeig til 20 kroner, og melk til 15 får ikke bonden særlig for produktene sine. Grossistene og butikkene skal også ha sin del av kaka, og når sluttpris til forbruker er så lav som den er (ja den er lav, vi har ekstremt billig mat i dette landet!!) er det klart det ikke er så besett mye igjen til bonden. Det er DER problemet ligger. Kjipe forbrukere som ikke vil betale for maten, og griske mellomledd som kan tvinge bøndene til å selge billig mens de selv selger ut dyrt, for å sette det på en simplifisert spiss. Få bukt med dette og vi er nok nærmere en løsning på bondens latterlige lønn, og ett skritt nærmere å kunne fjerne, eller i det minste redusere andelen av statsbudsjettet som går til å subsidiere landbruket. Men det er nok mye lettere sagt enn gjort.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Bonden har rundt 3 kroner pr liter for melka, noe som er lavt da diesel, kraftfor, vann ++++ koster en del. Ikke bare skal utgiftene betales, men en skal ha en inntekt og. De fleste bønder må ha jobb utenom gården for å få det til og gå irundt. Dette er bare tull da en bonde jobber langt mere enn en vanlig arbeider fra før av, så fri kna de glemme har de jobb utenom. Da går ferien til gressarbeide og slikt
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
ja den er lav, vi har ekstremt billig mat i dette landet!!)


ekstremt billig er den ikke. Ingen ting i Norge er ekstremt billig.
Det er for det de fleste her i landet (Inkl.bøndene) tjener JÆVLIG godt sammenlignet med lignende yrker i andre land.
Derfor prises varer og tjenester der etter. (En ond sirkel oppstår)

Dette fører til at de som ikke tjener så godt her til lands ( og det er ganske så mange av dem også ) sliter enda mer.

Dette er hva en streik i Norge er: "Hei alle sammen. Sjekk ut denne fete 50" flatskjermen min a ? Jeg fikk den i fjord. Aldri hatt en så fet TV jeg før, men hvis dere ikke gir meg en årsmodell på 52" så nekter jeg å jobbe. Æ-BÆ !!"

For et Europa som står til knes i gjeld med skyhøy arbeidsledighet fortoner våre streiker her til lands seg så barnslig som her beskrevet. Tro meg. De Norske særforbundene viser INGEN solidaritet med sine "kamerater" og gjør det flaut å være norsk i utlandet.
The gavel corrupts
  • 0
Jaja, så er maten relativt billig. Om det er dyrt for en etiopier kan vi ikke ta hensyn til. For nordmenn er mat billig.

Siterer Marlboro Red:
Derfor prises varer og tjenester der etter.

Ja, og hvem sitter igjen med fortjenesten etter at varene er "priset deretter". Jeg har en stygg mistanke om det ikke er bøndene, men noen mektige og kyniske mellomledd.

Siterer Marlboro Red:
For et Europa som står til knes i gjeld med skyhøy arbeidsledighet fortoner våre streiker her til lands seg så barnslig som her beskrevet.

Materielle verdier (penger) er ikke alt som skal til for å være fornøyd, isåfall skal ingen i Norge ha lov til å klage over noe som helst. Bonden blir ikke verdsatt i den grad den burde og jeg skjønner veldig godt at det er frustrerende. Lønn kan lett oppfattes på som et mål på hvor verdifull man er seg i samfunnet (selv om det ikke stemmer).

At man føler at man ikke blir satt pris på gjelder nok mange yrker, ikke bare landbruksnæringen, men det betyr ikke at bonden (eller de andre næringene/sektorene) må sitte å tolerere det. Bonden har tross alt en av de absolutt viktigste jobbene i landet, å holde oss med mat. Ingenting kan måle seg med matproduksjon. Veier, helsetjenester, samfunnsstyring og undervisning betyr ikke veldig mye om vi ikke har mat å leve av. Og vi kan ikke belage oss på import. Det blir for korttenkt.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Import er ingen mulighet... Mat er allerede en mangelvare, så ettersom produksjonen daler blir det mindre og kjøpe. Er ikke bare i Norge bøndene sliter. De som ikke satser nå vil gå ut av produksjon om noen år, da er utstyr og driftsbygninger for gamle. Ikke kan de tvinges til å selge heller, så der røyk det enda mere areale
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!