Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I morgen er det kun to uker igjen til Nintendos pressekonferanse på E3, og jeg vil derfor presentere en serie hvor jeg presenterer mine tanker rundt Nintendos kommende spillmaskin i en serie på firedeler. Dere vil få servert en del tredjehver dag fram mot E3-messa. Wii U ble annonsert på fjorårets E3-messe da Nintendo presenterte maskina for en hel verden. Maskina vil ha HD-grafikk og støtte for både Wii-kontrollere og den nye "uPaden", som essensielt er en iPad med knapper.
I den første delen vil vi ta for oss nettopp denne nye kontrolleren, hvilke funksjoner den har, og hvordan disse kan implementeres i ulike spill.

Den første og mest åpenbare funksjonen man kan tenke seg er selvfølgelig muligheten til å ha en trykksensitiv skjerm som kan holde styr på andre ting uten å forstyrre gameplayet på skjermen. Se for deg for eksempel Skyrim, et spill som ble møtt av voldsom ros fra spillentusiaster verden over i november i fjor. Selv synes jeg spillet var fantastisk, men jeg følte spillopplevelsen ble noe ødelagt av at man måtte inn i menyene svært ofte, noe som gjorde det vanskeligere for meg å leve meg inn i rollen som en dum, magihatende ork med en litt tøff oppvekst.

Dette kan enkelt fikses på Wii U, om utviklerne bare lar oss styre inventaret direkte fra trykkskjermen, uten å måtte sette spillet på pause. Det samme vil være en mulighet i mange andre spill. Kampene i Assassin's Creed vil kunne flyte bedre, det vil være enda enklere å velge utstyr i Zelda og man vil kunne velge utstyr på Battlefield eller Call of Duty mens kill-kameraet fortsatt ruller på det store lerretet. I rundebaserte strategispill som Fire Emblem vil man kunne ha oversiktsbilde av kartet på tableten hvor man vil kunne flytte ut troppene på touchskjermen, mens kampene kan foregå på storskjerm i høyere definisjon. Dette er ingen store og revolusjonerende ideer, men de er nye og friske, og de vil gjøre spillopplevelsa mye enklere og forbedre gameplayet ytterligere.

Det Nintendo valgte å fokusere på under fjorårets konferanse var muligheten til å hente ned spillet til kontrolleren og spille det håndholdt, så fremt man ikke slår av konsollen. Dette kan fungere utmerket, spesielt om jeg sitter midt i en runde med Battlefield, men oppdager at jeg må en tur på do. Da kan jeg enkelt og greit ta med meg kontrolleren på dass og spille videre mens jeg driter. Jeg tør derimot ikke tenke på lydene som kommer til å møte meg i voicechatten om man kan spille på denne måten.

Kontrolleren vil også komme med innebygd gyrosensor og akselerometer. Dette betyr at Nintendo ikke er ferdige med bevegelseskontrollere, noe som gir en bittersøt smak. På den ene siden kan du ikke klandre dem, bevegelseskontrollere er det som har gjort Wiien til den salgssuksessen den er blitt, og det skal sies at titler som Skyward Sword perfeksjonerer bruken av disse kontrollene og bruker dem i det som kanskje er tidenes beste Zelda-spill. Ved å fortsatt åpne for bruk av bevegelseskontroller kan Nintendo sikre seg casual-markedet, slik Reggie Fils-aime selv så kleint formulerte det i fjor: "Wii can play, but U can play too!".

Uansett er det mulig å gjøre gode ting med disse kontrollene. På E3 i fjor fikk vi for eksempel se hvordan man kan sikte med tableten mot TVen samtidig slik at man på tableten hadde zoom på ei rifle, samtidig som man ikke hadde noe sikte på TV-skjermen. Ubisoft har bekreftet at de vil benytte seg av denne teknikken i det kommende Assassin's Creed 3, hvor man da vil kunne bruke dette for å benytte seg av Eagle Vision.

Ubisoft var også uheldig og lekket en trailer til et nytt Rayman-spill som sannsyneligvis kommer til høsten. Her viste de fram et konsept hvor man setter figurer på trykkontrolleren som leser av en chip i figuren, og dermed laster inn data i spillet. Nintendo har bekrefta at denne teknologien vil benyttes for å la folk kjøpe fysisk DLC og poeng til bruk i nettbutikken, for så å enkelt løse dem inn ved å legge dem på kontrolleren.

Kontrolleren kommer med innebygd mikrofon og kamera, noe som gjør stemmechat mellom lagmedlemmer enkelt og lett tilgjengelig, samtidig som en Skype-lignende tjeneste virker svært sannsynelig.

Til sist er det også viktig å få med at man ikke er nødt til å spille kun med uPaden. Konsollen kommer også til å støtte tradisjonelle Wii Remotes og Classic Controllerene som Nintende har solgt, men som særdeles få utviklere har støttes i spillene sine. Disse kan jeg se for meg vil få mer støtte i denne omgang, ettersom flere utviklere er interesserte i konsollen, men som ikke nødvendigvis er interessert i å porte om de er nødt til å implementere et system med touchkontroller.

Har du noen innspill, ønsker eller tanker om kontrolleren og den nye konsollen? Rop ut i kommentarfeltet! Neste del vil omhandle hvilken software vi kan vente oss bli annonsert til konsollen og om hvilke spill som vil dukke opp på og rundt launch.
  • 0
Får håpe kontrollen er behagelig å bruke. Kommer vel kanskje til å kjøpe noen ekstra Classic Controle Pro, visst enkelte "hardcore" spill støtter den.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg er ikke overbevist. For første gang på....vel, for første gang ever(!) er jeg skeptisk til Nintendo's nye konsoll. Jeg har eid hver av de andre helt siden NES, og storkost meg. Denne derimot lukter svidd.

Jeg håper jeg tar feil, og at min skepsis vil forsvinne under E3...
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
Litt skeptisk til hvor behagelig kontrollen er, men tiden vil vise om det kan fungere. WiiU blir nok et kjøp uansett.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Jeg er i alle fall mer og mer spent på hvordan Wii U blir og på E3 kommer vi til å få høre mye mer om denne nye konsollen

Er veldig spent på hvordan den blir i forhold til barnevennlighet. For det må ikke bli for vanskelig heller i og med at Nintendo har størst fotfeste hos barn og familier
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Er veldig spent på hvordan den blir i forhold til barnevennlighet. For det må ikke bli for vanskelig heller i og med at Nintendo har størst fotfeste hos barn og familier


Joda, jeg skjønner hva du mener Bernt, men Nintendo vil alltid ha muligheten til å bruke Wii-remoten til enklere familievennlige spill. Nintendo EAD-studio gruppe to, fem og til dels fire fokuserer på familiespill rettet mot et casualpublikum.

At Nintendo vil rette seg mot denne gullgruva av ei markedsgruppe er det ingen tvil om, men det som er viktig for meg er at Nintendo en gang for alle kan bevise for fansen at de ikke har glemt oss. At vi kan få et fullverdig
F-Zero, et nytt Star Fox eller Mother, eller kanskje viktigst av alt, en ny IP. En ny serie som vi kan lære oss å elske. Og dette på en måte som, selv om det selvfølgelig skal være i den samme gamle Nintendosettingen med fargerike og fantasifulle miljøer, fortsatt er utfordrende for oss som har vært forelska i Nintendo siden sist det var allment akseptert å gå med rulleskøyter i offentlighet.

For en del Nintendospill har de siste årene stigmatisert i en gjørme av simpelhet og mangel på utfordring. Ja, barn skal ha glede av Nintendos spill, men det betyr ikke at spillene ikke kan gi barna en utfordring. Mitt første spill var Super Mario Land til den gamle, grå murstein-Game Boyen. Jeg har nå lasta ned spillet til 3DS, og det er fortsatt nokså vanskelig. Men gjorde det spillet noe dårligere i mine fire år gamle øyne? Neppe.
  • 0
Jeg synes at Nintendo burde fokusere mye mer på tredjeparts spill. De reklamerer så og si kun for sine egne utviklede spill. Ikke rart at Spill som blir utviklet av tredjeparts utviklere selger så dårlig når de ikke får mye støtte fra Nintendo. Ellers håper jeg på at Nintendo fokuserer litt mer på hardcore markedet, selv om de tjener mest penger på casual spillerne.
  • 0
Siterer fantomena:
Jeg synes at Nintendo burde fokusere mye mer på tredjeparts spill. De reklamerer så og si kun for sine egne utviklede spill. Ikke rart at spill som blir utviklet av tredjeparts utviklere selger så dårlig når de ikke får mye støtte fra Nintendo.


Nå skal det sies at Nintendo har blitt flinkere på dette i det siste, spesielt når det kommer til 3DS-software.
  • 0
Virkelig spent på hva vi kommer til å få se av denne konsollen på E3. Vurderer absolutt et kjøp, men det hele avhenger av inntrykket jeg får fram mot lansering.
Tror dette kan bli en interessant bloggserie. Muligheter for at jeg kommer til å følge med på den.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Jeg er sikker på at kontrolleren kommer til å fungere godt, og så lenge spillutviklerne klarer å gjøre konseptet til noe mer enn en gimmick, har jeg ingen bekymringer. Det jeg derimot lurer mest på, er spillene og hvor kraftig maskinen er. Nintendo vil gjøre den billig, det er ikke vanskelig å gjette, men de fleste som har en Wii er ikke akkurat early adaptors. Derfor må den kunne vekke hardcorefansen, noe de har gjort i større grad nå. Men med det hjelper ikke spillene alene, men den må også være tilfredsstillende kraftig nok slik at det vekker flere enn fansen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Gjesp... Enda en alt for svak konsoll, i 2013 når de andre kommer vil jeg åpne lommeboka, vekk meg når denne kommer under 500 spenn. Ikke ett fnugg av interesse før da
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!