Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Målsetninger:
Som moderatorer prøver vi å bidra til å gjøre dette forumet bedre. Hovedvekten av arbeidet ligger i å hindre spammere i å slippe til og å overvåke forumet for å luke ut eventuelle uønskede elementer. Men vi legger også noen planer om hvordan vi ønsker at forumet skal utvikle seg.

Målene vi har satt oss nå dreier seg om å gjøre forumet mindre selvhøytidelig og mer livlig. Det vil si at vi, i den grad vi kan, vil jobbe for å tilrettelegge for en noe løsere tone, mer aktivitet og mer aksept engasjement for et livligere forum. Vi vil rive ned noen av de uskrevne reglene som har blitt dannet på forumet, for ikke alle tjener til hensikt. Jeg kommer mer tilbake til dette neste uke.

Endring: Samletråder
Jeg tenker at en liten oppklaring er på sin plass her, da det har vært uklarhet tidligere, også fra min side etter at jeg tok over som moderatorsjef. Det er vanskelig å formulere seg et klart standpunkt til disse trådene kalt samletråder, da vi både vil ha et aktivt forum med mange tråder, og et organisert forum med lett oversikt. Her er vi mer enn villige til å lytte til inspill fra dere brukerne.

Det kan være mer praktisk å samle ting i større tråder, da folk gjerne har noen spill de følger, og går tilbake til de mest relevante trådene. Sålenge de ikke blir for generelle - for da kan ulike diskusjoner drukne i hverandre - og vinningen gå opp i spinningen. Vi legger likevel opp til å tillate at mer spesifiserte spørsmål og diskusjoner kan få sin egen tråd dersom trådstarter ønsker en mer inngående debatt om et definert tema om for eksempel et spill.

Her endrer vi ikke praksis i forhold til hvordan vi har gjort det i det siste, men vi opplyser vår tilnærming og stiller oss åpne for innspill.

"Offisiell tråd"
Vi vurderer å innføre en merking av samletråder i spillforumet, der de store samletrådene merkes 'Offisiell Tråd' i tittelen. Vi vil gjerne ha deres innspill om dette.

Til opplysning:
Det er gjort noen små korrigeringer i reglementet. Det gjelder regel §1, §2 og §17, samt et par skrivefeil. Det er ikke snakk om endret praksis eller betydning, men å presisere språket for å legge til rette for at reglene skal være enklere å tolke og mer i linje med hvordan vi håndhever dem.

Bloggkommentarer
Jeg vil oppklare hvordan vi fra nå av forholder oss til disse, ettersom det kan ha vært misoppfatninger, og også miskommunikasjon i omløp. Dessuten har moderatorenes holdning og håndhevelse vært en del strengere tidligere.

Blogger er digitale dagbøker, og ikke alt som skrives der er like diskusjonsvennlig. Det kan være vanskelig å finne noe fornuftig å si til en blogg om en konsert av et band du aldri har hørt om, eller om en dag i noens liv. Uansett om bloggen kan være aldri så godt skrevet og aldri så interessant, er det ikke nødvendigvis så lett å finne noe å svare til forfatteren. Men vær en god leser, og legg igjen en liten melding om din tilfredsstillelse ved å lese det som er skrevet. Om du ikke har noe å tilføye innholdet i bloggen, skriv at det var en fornøyelig leseopplevelse eller fortell hvor bra og interessant bloggen var.

To ord er noen ganger en helt ok respons. Blogger er et annet medium enn forumet og en annen form for kommunikasjon er tillatt i kommentarfeltet der. Vi har følgelig en noe annen vurdering av hva som er unødvendig og spam der.

Så neste gang du leser en blogg; legg igjen en liten hilsen for å vise forfatteren at det var verdt både hans/hennes og din tid.

Vi vil naturligvis fremdeles følge opp ren spam i blogger, og reglene som står her gjelder for blogger som de gjelder for forum. Vurderingen av hva som er unødvendig/spam er i aller høyeste grad intuitiv fremdeles.

Kommentarer på medlemsanmeldelser
Det jeg sa ovenfor gjelder også for kommentarer på medlemsanmeldelser.

Blogger
Flere har kanskje merket seg at enkelte av redaksjonens medlemmer har fått bloggen sin fast på forsiden. Dette er del av et initativ til å gjøre skribenter og ansatte mer involvert i communityet og også et forsøk på å gi dere et bedre innblikk i hverdagen til redaksjonen.

Jeg har også etter inspirasjon fra Kristian og resten av redaksjonen gjenoppfunnet min egen blogg de siste ukene og forsøker fremover å blogge daglig om stort og smått som opptar meg eller bare faller meg inn. I samme anledning prøver jeg en mer hands on approach til forumet, der jeg involverer meg mer i tråder, Live-feed, medlemsanmeldelser osv., ikke bare som en silent observer i skyggene. Det har vært litt ekstra den siste tiden, for kanskje å vekke interressen hos flere, men jeg vil fortsette å være aktiv, om ikke like aktiv som jeg har vært på det meste.

Forumreform
Som dere kanskje har lagt merke til, så har vi i moderasjonen også tatt ytterligere nye initiativ med å oppdatere flere elementer i forumet. Nesten alle info-trådene på Gamereactor-subforumet ble oppdatert mellom søndag og tirsdag, slik jeg lovet i forrige Forumets Tilstand. Det er fint om dere tar en titt på det som er gjort, og gir tilbakemelding om dere har ting å komme med. Trådene er også åpne for å spørre om ting og vi følger med og har ingenting imot å svare på spørsmål om diverse sider ved Gamereactor.


Det er blitt betraktelig færre Sticky-tråder. De er redusert til kun 4 i Gamereactor-forumet, fra flere enn jeg kan huske. Det trengtes. Man finner tilbake til en oversikt over alle de essensielle informasjonstrådene ved å gå til Komme igang-tråden.

Dessuten vil jeg legge vekt på tråden der du kan spørre moderatorene om løst og fast.

Åpenhet
Vi vil gjerne involvere dere brukerne mer i det vi moderatorene driver med, og vil derfor fremover være mer åpne om noe av det vi gjør. Det vil slå ut i at vi i større grad opplyser om det når vi har bannet noen for spam eller andre forhold i forumet. Dette vil skje i Bann-tråden. Det er fremdeles slik at det meste vi gjør er oppryddingsjobber som ikke nødvendigvis kommer dere for øret, men vi kan være flinkere til å slå det opp når vi utdeler utestengelser og sletter ting som noen kan ha rukket å merke seg i forumet.

Jeg har også flere initiativ jeg kunne tenke meg å høre deres mening om på forumet, og dersom dere uttrykker et ønske om det kan vi opprette en Oppslags-tråd i Gamereactor-subforumet, der moderatorene poster oppslag, opplysninger, og forespørsler om konkrete innspill, forslag og tilbakemeldinger, og hvor dere kan komme med dette.

Initiativ
Det er ikke bare på bloggfronten jeg forsøker å være mer aktiv med å poste. Jeg har postet mange nye tråder, i flere forskjellige forum. Jeg håper at dere vil være med å diskutere, og at også dere kan tenke dere å ta initiativ til nye diskusjonstopic og tråder.

Politisk diskusjon
Mange av dere har også ved flere anledninger sverget at om det bare var flere politiske diskusjonstopic på Gamereactor, så skulle dere sannelig være med å diskutere. Vel, nå har jeg postet, og poster stadig, flere nye og brede diskusjonstopic i Off-Topic-forumet, så nå får dere værsågod å backe ord med flere ord.


Ukens tråder
Jeg vil trekke frem noen av trådene som dere har laget, for å vise at det er liv her, og for å la de innsatsvillige sette eksempelet for resten av dere. Vær med og diskuter...
...Elite IV!
Planetside 2!
Kid Icarus 2!
...og mye mer.

Up for grabs
...og om du ikke finner nevnte temaer interessante for akkurat deg, gjør en forskjell og start tråden du leter etter selv...

Det er ikke mye som skal til for å finne på en ny tråd. Bare for å åpne øynene for noen av dere skal jeg under dette punktet ta for meg noen trådtemaer som dette forumet mangler, og som dere kan ta på dere å lage om det temaet interesserer dere:

- NFS: Most Wanted - Har vi virkelig ingen tråd om dette spillet?
-Xbox 360 - Offisiell tråd - Da Xbox 360 kom var forumet annerledes, og vi hadde et eget forum for hver konsoll. Nå kan vi ha en tråd om både denne konsollen og en om Playstation 3. Hvorfor ikke lage en?
- Eller hva med en tråd om neste konsollgenerasjon eller om den neste Xboxen?
- Drømmefall - om den nye oppfølgeren som jobbes med i Norge
- 1000/1000 Achievements - Alle liker å skryte. Hvorfor ikke ha en tråd dedikert til at vi kan skryte av at vi har fått alle achievements i et spill?

Enkle tråder:
Ikke alle tråder trenger å handle om å diskutere ting opp og i mente. Noen ganger er det greit å kunne skryte, dele en opplevelse, eller føre opp en liste.

-Vi har en tråd for å karaktersette låter, men hva med en tråd der man setter karakter på spesifikt spillmusikk postet av brukeren over?

Leketråder
Vi har ikke lenger noen konkret begrensning på leketråder. Vi følger med på dem og overvåker at de ikke tar over helt, men det er ingen skam å poste i dem. Vi er her på forumet for å delta og ha det gøy. Hvis du vil starte opp en ny lek og se om den slår an, så er det fritt frem. Bare husk å merke den med [lek]

Jeg tar også imot innspill om dere foretrekker å ha leke-trådene samlet i Off-Topic-forumet, som nå, eller om dere vil ha de spredd til de ulike subforumene.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Savnede diskusjoner
Enkelte diskusjoner er det på tide å dra frem igjen. Jeg har funnet et knippe som det ikke er noen grunn til at skal forbli døde. Det er ingenting galt i å bumpe gamle tråder for å dra en interessant tråd frem i lyset. Vi ser på det som en community-service, og du får massiv creds hos moderatorene om du finner en aktuell diskusjon og drar den frem i lyset igjen med et interessant innlegg.

Spill:
Playstation 4 - neste generasjon kommer bare nærmere og nærmere.
Overvurderte spill - du kjenner helt sikkert til minst et dusin spill som du mener er kraftig overvurdert og som du kan diskutere til krampen tar dere.
Achievement trading - dette er da vel alltid et interessant fenomen?
Crysis 3 - hvorfor syder det ikke av liv i denne tråden akkurat nå?
Spillbilder og screenshots - hvorfor ikke dele de hver gang du tar et kult bilde i et spill?


Off Topic:
Kjærlighetstråden - Kontrollfriken får kudos fra meg for å ha dratt opp igjen denne, mens jeg skrev på denne bloggen. Join diskusjonen du også!
Bilde av deg selv - alltid populært hos selv de bittelitt eksibisjonistiske.
Fototråd - Det er helt sikkert flere som er glade i å fotografere her. Jeg kjenner faktisk til at flere av dere er det. Dette er tråden for dere.
Sexy Babes - på et forum fullt av pubertale gutter? Alltid en slager!

Gamereactor:
Achievements på GR - hvilke achievements ville du fått?


Hardware:
Apple-tråden - PC-gaming er fremdeles mest praktisk, men det er mange Apple-fan her, og basen burde øke nå som Steam kommer stadig mer på Mac.

Førsteposter
Det er ikke så mye som skal til for å lage en førstepost, og når den er laget så står den der for alltid. Det er din tråd. Ditt bidrag. Du får massiv credit hos både moderatorer og dine medbrukere. Her kan du forme forumet til det du vil at det skal være. Ta opp temaer du vil diskutere.

Det kan virke vanskelig å finne på et trådtema. Men det er det egentlig ikke. Det kan være noe du interesserer deg for, et spill du venter på, er interessert i eller som nettopp ble annonsert. Hvis du er på flere forum, og det finnes en tråd et annet sted som du liker godt å henge i, så kan du jo starte en lik tråd her på Gamereactor for å doble gleden.

Og det kan virke som mye jobb å skrive førsteposter, men det er det heller ikke. Skriv et avsnitt som introduserer, avgrenser og definerer tema, så er du klar til å poste. Hvis tråden får god respons, og du vil være en riktig god OP, så sørger du for at tråden er utfyllende med relevant informasjon om f.eks spillet, men i utgangspunktet er initiativet det viktigste.

____________________
Forumets Tilstand:
| #1 | #2 | #3 | #4 | #5 | #6 | #7 | #8 | #9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |


Ta kontakt!
Moderasjonen setter stor pris på alle tips, tilbakemeldinger, spørsmål, klager og idéer dere har å komme med. Si oss din mening i kommentarfeltet under, på PM eller send oss en mail til moderator[at]gamereactor[dot]no.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Sexy Babes - på et forum fullt av pubertale gutter? Alltid en slager!


Lagt til 2012-11-16 16:14:
Ang. Samletråder: Mener du samletråder som i at spørsmål, diskusjon, spesifikke ting om spillet osv. skal tas i samme spilltråd, og at man ikke skal åpne nye tråder til enkeltspørsmål?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Vår holdning er vel mer at samletråder er mer oppfordret til enn påbudt eller håndhevet. Men det er snakk om, som du sier, tråder som samler diskusjon, utrop, samtaler, gledesutbrudd, spørsmål osv, i samme tråd om et spill. Samletråder skaper et system, særlig i spillforumet, men vi vil ikke binde oss helt til dem heller.

Når vi forsøker å samle diskusjonene i relativt få subforum, så er samletråder fordelaktige, da de også lever lenger og åpner for løsere snakk om et spill eller tema.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
- Jeg vil gjerne se et lite merke på en tråd, ikke "sticky" men "offisiell". Blir så kleint med "DEN ULTIMATE SUPER BESTE TRÅDEN OM Wii", når den kan hete "Wii" og ha et lite merke ved sin side.

- Går det an for dere å gjøre som Blizzard har gjort i sitt forum, å ha en "Tracker"? Hvor man har en liten boks i "Overblikk" hvor redaksjonen og moderatorene har sine siste kommentarer?

De som er innom MMO-Champion vet hva jeg snakker om.

- Og dere må gi oss "@" snart, hvor vi får en liten notifikasjon om vi blir nevnt i en kommentar, artikkel eller blogg.
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
Spoiler:Bra jobba
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
@Noral: Jeg skal viderebringe ønskene dine.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Off Topic:
Kjærlighetstråden - Kontrollfriken får kudos fra meg for å ha dratt opp igjen denne, mens jeg skrev på denne bloggen.


Takker

En ting jeg vil ta opp er at man må trykke seg inn på bloggene til de i redaksjonen for å finne ut om de har skrevet en ny blogg. Kanskje bare småtteri, men det er faktisk litt irriterende.

Mistenker at dette har blitt gjort for at reklamen skal komme opp flere ganger.
Am I right?
  • 0
Siterer Kontrollfriken:
En ting jeg vil ta opp er at man må trykke seg inn på bloggene til de i redaksjonen for å finne ut om de har skrevet en ny blogg. Kanskje bare småtteri, men det er faktisk litt irriterende.

Mistenker at dette har blitt gjort for at reklamen skal komme opp flere ganger.
Am I right?
Det er kun gjort slik for å feste bloggene deres til forsiden og er ingen baktanker utover det. Meningen er selvsagt at det skal være en ny blogg der omtrent daglig, slik at det alltid er verdt å trykke seg inn for å se.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Skal se hva jeg kan gjøre for å øke aktiviteten på siden. Har hatt planer om å skrive en anmeldelse, noe jeg burde begynne med snart.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer Noral:
- Og dere må gi oss "@" snart, hvor vi får en liten notifikasjon om vi blir nevnt i en kommentar, artikkel eller blogg.
Denne ideen likte jeg veldig godt, hadde vært stilig om dere gav oss en ''notification'' ala Facebook om vi ble sitert.
Q: Når/Viss du vil starte en tråd, må du da bare skrive hva som er relevant for den tråden eller må du skrive opp reglene til GR ?
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Siterer Strategist:
Det er kun gjort slik for å feste bloggene deres til forsiden og er ingen baktanker utover det. Meningen er selvsagt at det skal være en ny blogg der omtrent daglig, slik at det alltid er verdt å trykke seg inn for å se.


Takk for infoen!
  • 0
Som en gammel bruker tillater jeg meg en god gammel Halla Balla. Jeg leste noe om å gjøre forumet mindre høytidelig og MER tilgjengelig osv. Jeg føler jeg kan bli med på dette da jeg føler filisomofili, politlikkilikk osv. kan holde seg for seg selv innedfor en spillside.

Engasjerer meg gjerne i western rpg og fps spill her i gården, som noen ganger før.
  • 0
Siterer Gamingisforlife:
Q: Når/Viss du vil starte en tråd, må du da bare skrive hva som er relevant for den tråden eller må du skrive opp reglene til GR ?

Reglene for GR står i regel-tråden, så du trenger ikke gjennta dem i forumet. Bare dersom noen trenger presisering fordi en tråd oppfordrer til aktivitet som er på grensen, eller dersom du har spesielle regler for tråden. Du kan ellers se på trådene startet av andre brukere her for å se hva som er greit å ha med i en førstepost.

Siterer tradetown:
Som en gammel bruker tillater jeg meg en god gammel Halla Balla.
Hallo! Har ikke sett deg poste jevnlig på en stund. Godt at du er tilbake.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!