Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I denne bloggen skal jeg prøve å henvise til tankegangen man må ha når man spiller et MOBA, samt fortelle litt om spillet for de som ikke vet hva det går ut på.

Kampene er 5 mot 5, der hvert lag har en base, som motstanderen prøver å ødelegge. Det er 3 veier til basen, med tårn som man må ødelegge. Langs de tre veiene, sender hvert lag automatisk en fast mengde enheter, i faste intervaller. Hver spiller har en helt som personen kan kontrollere, og må bruke denne helten til ulike handlinger, for å nå det ultimale målet, å ødelegge motstanderens base. Det mest vanlige, er å ha 2 helter på øverste vei, 1 i midten, og 2 på bunn.

Nå som folk vet hva spillet går ut på, skal jeg prøve å forklare tankegangen man bør ha, slik at man tar de riktige valgene. Nedenfor tar utgangspunkt i at man er på en lane 2v2.

Det er viktig å ha kunnskap om heltene til både deg og dine motstandere. Målet ved å være i en lane, er å få så mye XP og gull som mulig, samt hindre motstanderen i få det samme. Når fiendtlige enheter (creeps) dør, gir de fra seg XP i en viss radius, det er derfor viktig å holde seg i nærheten av der enhetene sloss. For å få gull, må man ta ut enheter, noe som er en god del vanskeligere, spesielt om man ikke har avstands angrep.

La meg prøve å illustrere problemstillingen ved et eksempel. På den nedre lane, har det ene lag Brewmaster og Spectre (lag 1), mens motstanderlaget har Drow Ranger og Disruptor (lag 2). La oss ta dette fra Brew og de sitt synspunkt. Brew og Spectre er nærkamp helter, og med få unnslipnings/forfølgings evner, mens Drow og Disruptor kan angripe fra avstand, med flere muligheter for å unnslippe/forfølge. Nå som all info er på plass, skal jeg ta for meg 2 mulige utfall.

1: Lag 1 vet ikke hvilke evner eller angrep lag 2 har, og går derfor for å skaffe gull (Ta ut creeps). Lag 2 gjør det samme, men grunnet at de kan angripe fra avstand, kan de også skade lag 1 sine helter, uten problemer. Lag 1 fortsetter å skaffe gull, men når de begynner å bli svekket av angrepene fra lag 2, kommer Disruptor og fanger de i et felt, uten at de kan gjøre stort med det, Drow løper så inn, og skyter dem ned, ting begynner å gå i favør av lag 2. Uten hjelp fra andre lanes, har ikke lag 1 sjans, og blir derfor eid store deler av kampen, noe som tilfører at hele laget faller sammen.

2: Lag 1 vet hvilke evner motstanderen har, og bestemmer seg for å spille forsiktig. De dør mye mindre enn ved tilfelle 1, men siden motstanderne skaffer seg mye gull, samt kan hindre at lag 1 får all XP-en, blir lag 1 for svak, og lag 2 vinner igjen.

Så i hvilket tilfelle hadde lag 1 best gamesense? Jo, i tilfelle 2, der de spilte forsiktig. De visste hva de var opp mot, og gikk til nødvendige lengder for å hindre at lag 2 fikk XP og gull av å drepe dem. Uansett hva de gjorde, ville de uansett hatt en ufordel, noe som kunne blitt forandret, om de hadde andre helter.

For å oppsummere. Du bør vite hvilke evner, gjenstander (osv) helter på begge lag har, for så å stille deg disse spørsmålene: Hvordan kan de ta meg? Fra hvilken avstand? Hvilke evner har jeg/allierte for å kontre de? Vet du svaret på disse spørsmålene, vil du mest sannsynligvis unngå unødvendige dødsfall, samt kunne ta dem, om muligheten er tilstede. Det er etter man har opparbeidet en slik tankegang, at man kan begynne å snakke om mer avanserte triks.

Dette er uten tvil det vanskeligste emne å forklare, så må derfor beklage om det ble litt forvirrende. Er det noe du vil ha oppklart, spør i kommentarfeltet.

Emner:
-Support hero.
-Carry hero.
-Initiate hero.
-Jungling.
-Runes, support items.
-Denying, last hits.
-Pulling creeps
-Specific hero.
-Team composition.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Flott blogg dette her. Men synes du kan gå enda dypere i å forklare gamesense i andre situasjoner også. For eksempel hvordan man bør spille en trilane, når det kan være lurt å ganke, solo lane osv.

Det er også verdt å nevne at farten til helten samt evnene kan gjøre at en meele helt lett kan farme mot ranged helter.

Team composition next!
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Jeg er mer interessert i å forklare logikken man trenger, i stedet for å si hvordan man skal spille i ulike situasjoner. Er dog enig i at jeg kunne gått enda dypere.

Det viktigste er å vite hvor alle helter er, og hvilke evner/gjenstander/osv de har, slik at man kan ta den beste beslutningen. Var bare det jeg prøvde å komme frem til. Lærer man logikken, kan man anvende den til alle situasjoner.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Selv om jeg ikke spiller dette spillet så var det veldig bra forklart synes jeg sonic og link
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Flott, håper de andre på forumet også synes det var greit forklart.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Det med gamesense og ikke minst timing er utrolig viktig i Dota 2. Når skal du ganke, når kan du forlate lane eller skal jeg poppe ultien for å ta den viperen? Det er en bratt læringskurve, men fy flate så tilfredstillende det er når du dreper to stykker med minimalt liv igjen bare med skills
Jeg var her
  • 0
Siterer armadillon:
Det med gamesense og ikke minst timing er utrolig viktig i Dota 2. Når skal du ganke, når kan du forlate lane eller skal jeg poppe ultien for å ta den viperen? Det er en bratt læringskurve, men fy flate så tilfredstillende det er når du dreper to stykker med minimalt liv igjen bare med skills


Enig i alt du sier, Håper nye spillere også forstår dette etter å ha lest bloggen.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Vil bare nevne at for de som ikke er særlig begeistret for MOBA uttrykket, kan det fint erstattes med ARTS (Action-Real-Time-Strategi).
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!