Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Denne bloggen ble en reaksjon til Sony konferansen. Var egentlig ment som en kommentar til E3-chat'en, men ble så langt at det ble blogg istede..:


Ikke mange virkelige eksklusive spill her. Til og med beta'en (til Diablo 3 var det vel?) var kun "timed exclusive". Satt virkelig å ventet på at ved slutten av de 7- 8 indie presentasjonene ville annonsere at de alle var på vei eksklusivt til PS4. Det ville vært litt av en gavepakke til sony's indie-fans. Men til slutt klarer de ikke å si annet enn at de kommer først til ps4.. De klarer likevel å overbevise at de satser hardt på indie (spes med tanke på fri opplastning av indie-spill til konsollen), men til slutt så sitter jeg igjen med et inntrykk av at MS har en vel så bra indie line-up på sin side, om ikke bedre. Arcade for dem har ikke akkurat vært dårlig butikk for dem, og de viste tidligere idag at de fortsatt har store planer for "små" indie spill.

Syns også de burde vist fram flere eksklusive stor-spill for å overbevise meg til å kjøpe konsollen. Før konferansen var jeg innstilt på å kjøpe både xbox one og PS4, men de manglet liksom de eksklusive spillene som ville få meg til å kjøpe konsollen. Bortsett fra The Order 1866 (som i seg selv var en ganske diffus annonsering) og de spillene som allerede er blitt annonsert i februar, var det ingen nye eksklusive spill som ga meg lyst til å vente på PS4. Destiny, som ei heller er eksklusiv til PS4, var en alt for dårlig måte å avslutte showet på. Ikke fordi det ikke ser ut som et bra spill(dog det imponerte meg ikke), men fordi det også kommer til xbox. Et nytt Uncharted eller noe i den duren, eksklusivt til konsollen ville satt spikeren i kista for en god pressekonferanse.

Men da får man heller ta til takke med at Sony dropper alltid-online funksjonalitet osv. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om konsollen er alltid pålogget eller støtter videresalg og den slags. MS støtter jo også til en viss grad utlån av spill, men lar det være opp til utgiveren å styre restriksjonene. Uansett totalt uinteressant for min del. Er selvfølgelig for dårlig av MS å ikke komme ut av skapet når det gjelder oppklaringen av disse tingene. Tenk om MS hadde kjørt en 8-Mile taktikk (Ja, eminiem rap-filmen;)) ved å si "ja, vår konsoll er alltid online, men f**n om vi ikke har de beste spillene også!". Ahh, det ville vært noe!

Virket også som Sony slapp unna en del buing midt oppi all restriksjons-pratet rettet mot MS da de kjapt og effektivt annonserte at man må være PSPlus subscriber for å spille online. Selve kommentaren om dette - midt i applausen - kom så kjapt at det i hele tatt skapte stor forvirring. Ser man videoen igjen ser man hele salen plutselig forvandles fra applaus til mistenksom undring. Selve annonseringen av dette kom ikke som noe sjokk (Sony har ikke råd til å ikke ta betalt når de så MS sin inntekt sist generasjon), men tror nok det vil skape litt debatt i etterkant blant PS-gamere som er vant til å ikke betale noe. Mange av mine venner har det som eneste salgs-punkt, så spennt på hva de sier nå.

Men det som topper kaka for Sony er vel prispunktet. $400 vil gjøre avgjørelsen enklere for mange. Selv om det kommer over 4000kr her i Norge blir den nok hakket billigere enn Xbox One her til lands.

I alt er det lett å forstå de som mener Sony seiret med pressekonferansen sin. Dog manglet den mange av de eksklusive spillene som ville gitt dem spikeren i kista. Litt uforståelig i og med at de annonserte tall som indikerte 20 spill det første året og hvorav 12 skulle være ny IP. Tror ikke jeg er alene når jeg da sitter igjen litt skuffet over spill-fremvisningen.

For oss da som ikke er så naive at vi tror Xbox One vil bli brukt av Amerikansk FBI som overvåkingskamera av stua di, og som ei heller ikke bryr oss om videresalgs/låns restriksjoner (fordi vi er alt for godt vant med Steam på PC fra før av), er det Xbox One som i det hele tatt appellerer mest. Sony kom tidlig ut i år og sa de var den plattformen som brydde seg mest om spill. Men med dagens framvisning var det MS som viste muskler. Sony gjør lurt i prisen på PS4, men til syvende å sist er det konsollen med de beste spillene jeg har lyst på. I dag var det Microsoft som kunne vise det.
  • 0
Sony konsoller pleier å ha en god del spill fra det asia, som for eksempel FFXV, og siden jeg liker en god del spill fra Japan, blir nok PS4 konsollen med spillene for meg.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg følte at spillene Microsoft viste som sine eksklusive ikke var så appellerende. MS hadde flere spill, men der var ikke ett som bare vant meg. Mye meh.. Personlig syntes jeg at de spillene som virker best er de som er på begge.

Jeg tror nok det blir Sony denne gangen. De har vist at de tenker langttids kvalitet denne generasjonen så det tror jeg de tar med videre. I tillegg til pris, DRMen (videre salg av spill er en fin ting å ha når man skal kjøpe en ny tittel) og det faktum at den virker om internett er nede (egentlig en liten detalje, men jeg har dårlig erfaring med internettleverandøren min før så vet ikke + at jeg vanlig vis ikke kobler konsollen opp på nett) gjør Sony til min favoritt.

Jeg tippet egentlig at neste generasjon blir så avhengi av nett (onlinespilling, oppdatering, DLC, deling, cloud osv) at den 24t grensen til MS egentlig ikke gjør noen forskjell. Men fint å ha valget.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
First of all; når skal folk skjønne at man ikke lanserer Uncharted 4 når Last Of Us ikke er kommet en gang? Ikke smart markedsføringsmessig i det hele tatt.

Er det egentlig så dumt å betale for online? Skjønner ærlig talt ikke problemet. I Norge har vi penger nok til å betale, man får en del goder, og det er ikke gratis å holde servere oppe. 5USD er tross alt så latterlig lite at du trenger ikke å jobbe omtrent.

At de ikke snakket for mye med sleivspark mot MS er jo forståelig da det ikke er lov til å snakke dritt om konkurrenter. Tenk så mye Sony kunne tapt ved søksmål, om de ble funnet skyldige. Dog, vet ikke hvordan loven fungerer der borte.

For min del ga spillene meg en mye mer wow følelse og dette må jeg ha. Under microshit sin konferanse kjedet jeg meg rimelig greit. Ryse? Pøh, QTE-møkk. Boring!
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg er enig med PS+ saken. MS gjør det nå, så at Sony hopper på er ingen overraskelse og helt greit.MS kommer til å ha det samme + all DRM greiene uansett.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
For min del gjør det ingenting, siden jeg allerede er PS+ medlem, og kjøper 1 år av gangen der Og jeg gjør det pga tilbudene man får der, så det vil ikke akkurat påvirke meg noe uansett
  • 0
Jeg hadde flere gåsehud-øyeblikk under Microsoft sin konferanse. Enig i at Sony hadde flere diffuse annonseringer: det var for lite info til å vite hva enkelte spill gikk ut på.

Om Nintendo lover å vise frem det de allerede har annonsert, pluss litt til, vinner de fremdeles mitt hjerte.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Vanligvis ville ikke Sony sin konferanse skapt store overskrifter. En svart plastboks, noen spill og betaling for spilling over nett. Ikke akkurat en suksessoppskrift i seg selv, men MS ga Sony mange gratis poeng med sin forbrukerfiendtlige DRM.

Fordi det er et viktig prinsipp at en skal ha eierskap til en fysisk kopi på egne premisser, og aller helst burde dette også gjelde digitale spill (her er det så og si bare gog.com og indieutviklere som går frem som et godt eksempel).

Jeg forstår virkelig ikke folk som tar så lett på slike ting, da det er en viktig del av retten som forbruker. Hvorfor slikke ræven til store multimillion-foretak, når det eneste du får tilbake er harde spark på skrittet. For forbrukerne er det ingen positive sider ved slik ekstrem DRM som X-box One får.
This is great banter, it really is.
  • 0
I seg selv vil jeg si at Microsoft konferansen var mye bedre enn Sony sinn. Men ved å bekrefte for alle at de går i motsatt retning for brukspill og online så har de tatt steget frem fra skyggene og står på topp. For mange(de som har shitty internett og en dårlig lønn) så vil Ps4 være attraktivt fra et funksjonelt standpunkt.

Jeg selv kommer til å Kjøpe Ps4 launch sikkert, men gjør meg ingenting å kjøpe Xbox One når Titanfall kommer til våren.
Trying to be reasonable
  • 0
Microsoft hadde ikke særlig mange eksklusive de heller. MGS5 er multiplatform, det samme gjelder Witcher 3. Titanfall skal komme til PC og 360 også. Sony viste fram få spill som vi ikke alt visste om, men slik jeg ser det står de definitivt ikke svakere når det kommer til eksklusiver.

Men ja, problemet med Sony var at de ikke viste særlig mye nytt som vi kunne bli hyped over. AC vet alle hva er, Watch Dogs har vi sett nok av, tech-demos er ubrukelige og det er lite point i å vise trailer fra spill som vi alt har sett trailere fra, og spill som skal komme om noen dager. Alt i alt var Sony svak på spillfronten, men selve konsollen virker som et mye bedre alternativ, vinner på design og den er billigere. Om Xbone hadde vært 400usd, ingen kinect BS, ingen online checkup osv., så hadde valget vært vanskligere men i det lange løp tror jeg uansett Sony vil ende opp med flere eksklusiver enn MS.
  • 0
Siterer tearunner:
Tenk om MS hadde kjørt en 8-Mile taktikk (Ja, eminiem rap-filmen;)) ved å si "ja, vår konsoll er alltid online, men f**n om vi ikke har de beste spillene også!". Ahh, det ville vært noe!

Hadde de bare hatt de beste spillene så.

Om ikke PS4 nå fremstår som bedre enn One vil den nok aldri gjøre det.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Zyrocz:
Microsoft hadde ikke særlig mange eksklusive de heller. MGS5 er multiplatform, det samme gjelder Witcher 3. Titanfall skal komme til PC og 360 også. Sony viste fram få spill som vi ikke alt visste om, men slik jeg ser det står de definitivt ikke svakere når det kommer til eksklusiver.

Men ja, problemet med Sony var at de ikke viste særlig mye nytt som vi kunne bli hyped over. AC vet alle hva er, Watch Dogs har vi sett nok av, tech-demos er ubrukelige og det er lite point i å vise trailer fra spill som vi alt har sett trailere fra, og spill som skal komme om noen dager. Alt i alt var Sony svak på spillfronten, men selve konsollen virker som et mye bedre alternativ, vinner på design og den er billigere. Om Xbone hadde vært 400usd, ingen kinect BS, ingen online checkup osv., så hadde valget vært vanskligere men i det lange løp tror jeg uansett Sony vil ende opp med flere eksklusiver enn MS.


Takk for kommentar!

De ser jeg selvfølgelig bort fra. Du må ikke glemme Ryse, Quantum Brake, D4, et Black Tusk spill (diffus annonsering dette), Crimson Dragon, Project Spark, Sunset Overdrive, Dead Rising 3, Forza 5, Halo, Killer Instinct, og et par kinect spill(dog mer uinteressant). Unektelig en bra line-up.

Men jeg er enig med deg i at Sony potensielt har flere eksklusiver i ermet. Som nevnt i bloggen over så er det jo derfor det var så overaskende at de ikke viste fram mer. Hvis man kun ser på hvilke spill de kom med så kan man ikke bli annet enn skuffet (fanboy eller ikke) over eksklusiver vist, i og med at vi vet de har dem i produksjon.
  • 0
Siterer TeaRunner:
Hvis man kun ser på hvilke spill de kom med så kan man ikke bli annet enn skuffet

Jeg er fornøyd jeg. Men det er sant som du sier. Det var få nyheter. Men det de viste virker solid.

Synes nyheten The Order virket som et veldig spennende konsept. Så får det bare være at det var en teaser som sa null og niks om gameplay.

Driveclub, Watch Dogs og Beyond: Two Souls ser jeg bare mer frem til nå, til tross for at det ikke var nykommere.

Men nyheten om at Sony skulle satse så tungt på indieutviklere. DET, var en tommel opp. Virkelig.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!