Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

29. November kom og gikk, PS4 er lansert, noe som betyr at «next-gen» er blitt «current-gen» (til tross for at Xbone ikke er å finne i Norske butikker).

Jeg tipper en del her har klart å skaffe seg en PS4 på lanseringsdagen. Jeg vet iallfall at jeg så en del folk gå nedover gatene i Kristiansand med en PS4 i hendene og et smil om munnen som kunne gjort selv Jokeren nervøs.

Jeg for min del fikk ikke tak i en PS4. Mye av grunnen til det er at jeg ikke forhåndsbestilte den (eller Xbone, for den saks skyld). Og for å være helt ærlig, jeg er nesten glad for at jeg ikke gjorde det. Jeg tror ikke jeg har vært så likegyldig overfor en konsollansering som akkurat nå.

Ingen av lanseringstitlene interesserer meg. Det eneste spillet jeg hadde håpet å få spilt på PS4 var Watch_Dogs, men det kommer ikke før etter nyttår. Knack virket litt småinteressant, men ikke noe jeg MÅ få spilt, og etter anmeldelsene rundt omkring å dømme så virker det ikke som jeg går glipp av mye. Samme kan vel egentlig sies om Xbone sin lanseringsliste. Eneste spillet som interesserer meg der er Swery65s D4. Så, ja, ikke stort.

Jeg syntes bare det er så merkelig. Jeg husker da både Xbone og PS4 ble vist fram. Jeg var veldig interessert i diskusjonene som oppstod. Jeg fulgte ivrig med på den kontroversielle utviklingen til Xbone sine DRM-krav, alltid online og et Kinect-kamera som ikke kunne slåes av. Jeg så hvordan Sony stod frem som den uselviske folkehelten og reddet spillerne med «DRM-frie» spill og et åpent sinn mot bruktsalg. Alt dette etterfulgt av Microsoft sin helomvending.

Ja, det skjedde utrolig mye mellom annonseringene og frem til konsollene endelig ble revet ut av sine korporative livmorer. Og nå som PS4 endelig er å lansert.... vel, nå er interessen min nesten borte. Jeg kan nesten ikke tro selv at jeg var mer interessert i temaene som oppstod før lanseringen enn jeg er av selve konsollene, men det viser seg å være tilfellet her.

Hva er grunnen til det? Vel, jeg har klart å komme fram til en konklusjon. Konsollene er mindre relevante nå enn før. En konklusjon som er hard å svelge for en som faktisk alltid har foretrukket å spille på konsoller, men det begynner å bli et faktum. Det har skjedd utrolig mye siden den forrige generasjonen med konsoller ble lansert i 2005 og fram til nå. Mest av alt med PC-markedet.

Microsoft og Sony introduserte konsollene til HD-gaming og de kunne nå brukes som mediesentre, men i samme periode skjedde det også noe på PC-arenaen.

Gabe.

Valve.

Steam.

Steam vokste også fram i denne perioden. Joda, Steam hadde en skikkelig tung start i 2004 (lanseringen av Half-Life 2), men tok seg kraftig opp etter to - tre år, og plutselig så ble Steam en dominerende kraft som endret PC-gaming for alltid. Piratkopiering var et stort problem på PC, men Gabe stod fram som en overvektig messias og viste verden at det fortsatt var penger å tjene på å selge spill til PC. Alt som trengtes var å gi gamere et godt tilbud, stort utvalg, og ikke behandle dem som kriminelle. Utrolig hva som kan skje bare man er hyggelig med folk, eller hva?

Resten er historie, og den dag i dag er Steam blitt ledende innen salg av spill til PC og utgivelse av indiespill, samtidig som de større utviklerne endelig har begynt å utgi flere av sine konsollspill på Steam. Og spillene ser bedre ut på PC en konsoll. Kobler jeg til en gamepad så får jeg akkurat samme opplevelsen på PC som på konsoll, bare litt bedre.

Mye av grunnen til at jeg kjøpte konsoller var jo for å spille spill. En gang i tiden måtte man jo ha en konsoll for å spille de store titlene, men hva er vitsen med en konsoll når de samme titlene nå kommer til PC?

Enda merkeligere er det jo at jeg argumenter for PC-gaming og mot konsoller når jeg selv gikk ut og kjøpte enn Wii U ikke lenge etter at den ble lansert. Likevel hadde jeg en grunn for å kjøpe Wii U. Jeg vet hva som kommer der. Jeg vet at det kommer Mario, Zelda, Donkey Kong, osv. Og jeg vet at disse spillene vil underholde meg. Jeg kjøpte en Wii U for å kunne spille Nintendos titler. Tredjepartspillene betyr ikke så mye for meg der. En tankegang mange deler.

Når det gjelder PS4 og Xbone (og forsåvidt PS2, Xbox, PS3, X360 en gang i tiden) så vet jeg ikke hva som kommer. Jeg vet bare at det kommer noe til dem. Til slutt kommer det noen titler som virker spennende og da er det flott å ha den rette konsollen å spille dem på. Det var grunnen min til å kjøpe en konsoll den gang, og jeg stiller akkurat samme kravene nå også. Jeg har ingen anelse om hva som kommer til å komme til hverken PS4 eller Xbone om noen år fremover, men nå er tanken der, «Hvorfor skal jeg kjøpe dem når disse spillene mest sannsynlig vil komme til PC?»

Både PS4 og Xbone er jo laget for å være så lik standard PC-arkitektur som mulig slik at det ikke skal være noe problem for utviklere å lage spill til konsollene, men det betyr også at det heller ikke kommer til å være noe problem for utviklere å utgi disse spillene på PC, spesielt ikke nå som PC-gaming og fortjenesten øker med tiden.

Så var det mediafunksjonene, da. Både Sony og Microsoft ønsker at deres konsoller skal bli sett på som «mediasentre» framfor spillkonsoller. De ønsker begge at deres produkt skal være underholdningsentralen i stuen din. Filmtitting, musikk, sosiale medier, alt dette ønsker de at du skal ha tilgang til via deres konsoll, men igjen, dette er en oppgave PC-en min har oppfylt bedre i flere år. Faktisk har PC-ene mine klart denne jobben utmerket helt siden begynnelsen av 2000-tallet da jeg først lastet ned min første MP3- og MPEG-2-fil fra Kazaa...

Jo mer jeg tenker på det, jo mindre relevant virker det for meg å kjøpe en PS4 eller Xbone. Konsollene virker ikke like eksklusive lenger, og med Steambox på vei med en brukervennlig stue-PC som kan brukes til både gaming og media så virker det nesten bare enda mer ulogisk å kjøpe en konsoll. For ikke lenge siden var tanken på at konsollene ville forsvinne en tanke som fikk meg til å grøsse. Nå virker det mer som en naturlig utvikling jeg er villig til å ta imot.

Men men, som den ivrige samleren av spillhistorie og relikvier jeg er, så kommer jeg nok til å kjøpe meg både en PS4 og Xbone en dag. Jeg bare vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem...
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Siterer David Selnes:
Enda merkeligere er det jo at jeg argumenter for PC-gaming og mot konsoller når jeg selv gikk ut og kjøpte enn Wii U ikke lenge etter at den ble lansert. Likevel hadde jeg en grunn for å kjøpe Wii U. Jeg vet hva som kommer der. Jeg vet at det kommer Mario, Zelda, Donkey Kong, osv. Og jeg vet at disse spillene vil underholde meg. Jeg kjøpte en Wii U for å kunne spille Nintendos titler. Tredjepartspillene betyr ikke så mye for meg der. En tankegang mange deler.


Nøyaktig samme syn deler jeg. Wii U og PC hadde egentlig holdt lenge for min del, men det er noen titler som gjør PS4 til et must have for meg også. I tillegg har jeg kjøpt hver PS maskin siden starten, så tradisjonen tro spiller også inn. Jeg tror dog ikke jeg går til innkjøp av den før etter nyttår.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
En godt skrevet tekst, og jeg kan enkelt forstå mange av synspunktene dine. Jeg kan heller ikke si jeg er veldig interessert i PS4 nå som den er sluppet. Den virker bare ikke så banebrytende lenger, og det eneste spillet jeg ser frem til er Final Fantasy XV, og det kommer vel ikke før 2016.

Gleder meg mye heller til Nintendos ekslusiver, og 3D World er jo bare en fantastisk forsmak på hva vi har i vente.

Bruker nesten utelukkende Steam, og deres høsttilbud og salg gjennom et helt år er det få som kan måle seg med. Selv om jeg liker best å spille fra sofakroken har jeg blitt veldig glad i PC-gaming. Har uansett mange spill fra Virtual Console og PS1 jeg fortsatt har lyst til å spille.

Har fått inntrykk av at det har vært Microsoft som har hatt som mål å skape et mediasenter, noe som har vært grunnen til min totalt fraværende interesse for XO.

Til forskjell fra deg så må jeg innrømme at jeg ennå grøsser ved tanken på at konsollene forsvinner, og jeg tror ikke de vil gjøre det heller. Ihvertfall ikke på veldig lang tid.
''eh'' - Link
  • 0
Om det kommer noen must have spill, så kjøper jeg lett en konsoll for det. For øyeblikket er ikke det tilfellet, så enn så lenge holder jeg meg til Wii, 3DS, WiiU og PC.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Velskrevet blogg, med noen interessante poeng.

Selv skal jeg ha PS4, av en enkel grunn; jeg klarer ikke å vende til PC-gaming, og fordi det overall er billigere. En PC som takler vill grafikk koster mye mer enn de 400 dollarene jeg må punge ut for PS4. Dessuten har jeg alltid vært en konsollgamer, som ikke trives med å sitte på en stol foran en mindre skjerm enn flatskjermen min. Når jeg kaster meg tilbake i sofaen og slår beina over bordet og gjør meg klar for en intens gaming session, da føler jeg meg komfortabel. Jeg har aldri fått slik følelse av PC-gaming, som jeg har prøvd å nyte.

+ PS4 har Naughty Dog.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Subject 17:
Har fått inntrykk av at det har vært Microsoft som har hatt som mål å skape et mediasenter, noe som har vært grunnen til min totalt fraværende interesse for XO.


Microsoft har nok vært mer aggresive på markedsføringen av dette en Sony, men du trenger bare se på hva PS4 tilbyr av mediamuligheter for å forstå at de også kjører på samme spor.

Siterer Predator:
Selv skal jeg ha PS4, av en enkel grunn; jeg klarer ikke å vende til PC-gaming, og fordi det overall er billigere. En PC som takler vill grafikk koster mye mer enn de 400 dollarene jeg må punge ut for PS4.


Argumentet med at en gaming-PC er dyr begynner å forsvinne. Da jeg bygde min PC for over 2 år siden brutke jeg ca. 5500kr. Det var en budsjett PC, men jeg har kunne spillet nesten alt på de høyeste instillingene. Selv nå kjører den spill helt fint med 60fps med ganske høye grafikkinstillinger. Med tanke på Steam sine salg er det mye penger jeg har spart her. Kan hende at jeg må oppgradere snart nå som PS4/Xbone endelig er lansert og utviklerne kan putte litt mer futt i spillene, noe som vil koste meg omtrent 3-tusen kroner, men da er jeg nok satt for denen generasjonen.

Siterer Predator:
Dessuten har jeg alltid vært en konsollgamer, som ikke trives med å sitte på en stol foran en mindre skjerm enn flatskjermen min. Når jeg kaster meg tilbake i sofaen og slår beina over bordet og gjør meg klar for en intens gaming session, da føler jeg meg komfortabel. Jeg har aldri fått slik følelse av PC-gaming, som jeg har prøvd å nyte.


Det var et av mine argumenter også, helt til jeg kjøpte en X360-kontroll til PCen og koblet PCen til TVen med HDMI-kabel. Det er faktisk overrasket hvor likt det har blitt å spille på en PC som en konsoll i løpet av de siste årene.

Siterer Predator:
+ PS4 har Naughty Dog.


Vel, nå banner jeg sikkert i kirka, men har ikke vært så veldig begeistret for de i det siste. Likte ikke Uncharted og The Last of Us har jeg enda til gode å orke komme meg gjennom.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Du har veldig gode poeng.

Selv kommer jeg nok til å anskaffe meg en ps4, men ikke før det har gått god tid. Det haster ikke like mye slik det gjorde når vi var yngre og jeg ikke kunne vente med å få hjem en n64 eller ps2 eller gamecube for eks.

Jeg har også blitt ganske så pc-frelst takket være steam. Jeg liker at alt er så lett tilgjengelig og med tanke på at mange spill tillater meg å bruke en xbox-360 kontroller så får jeg den samme gode følelsen som jeg ellers ville fått av å spille på konsoll, er ikke værre enn å investere i en større skjerm = problem solved. Samtidig merker man ofte at pc spill ofte er langt mer detaljerte og vellagd enn det konsollspillene er nå om dagen.

Det kan være at pc er i ferd med å ta over tronen etter en del år, det blir spennende å se videre utvikling og hva steam kommer til å få til med lanseringen av sin konsoll.

God blogg!
:3
  • 0
Veldig flott blogginnlegg! Spennende å lese.

Selv blir jeg å skaffe PS4 på grunn av et nytt Uncharted er annonsert. Men det er jo år og dager til...
Kjedelig gutt som leser aftenposten og som får toppkarakter. Snart begynner jeg å like kaffe.
  • 0
  • Play
  • Play
Det har egentlig aldri ligget noe tvil om å ikke anskaffe seg Nintendo sine konsoller grunnet ekslusivene deres. Tenker aldri: "skal jeg ha Wii U, PS4 eller Xbox One". Det går mer i Nintendo + hva annet? Ps3 hadde mange ekslusiver jeg falt for, så Ps4 vil nok bli skaffet en eller annen gang. Men jeg elsker også råfet grafikk, så jeg trenger også en PC med sterk innmat i.

Så jeg skaffer gjerne det meste og får det beste fra alle verdener, men det er uhyre dyrt å holde på slik.
  • 0
Veldig god blogg, og i utgangspunktet er jeg enig med deg. Broren min kjøpte seg en ferdigbygget PC fra komplett for et års tid siden, og da jeg så ham koble en X360-kontroller opp mot den, og i tillegg hvor oversiktlig og greit Steam var, fikk jeg et annet syn på PC-gaming. Men i likhet med Predator er jeg en enkel mann, og synes konsoll er så slapt og greit at jeg også i denne omgang velger PS4 fremfor en gaming-PC. Men at jeg ikke kommer til å kjøpe meg en gaming-PC etter hvert, kan jeg definitivt ikke love.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Må si meg litt enig. Etter at Ubisoft bestemte seg for å utsette WatchDogs er det veldig lite spennende i starten med PS4. Jeg hadde allerede forhåndsbestilt så jeg bestemte meg for å fortsatt få den. Men når jeg blir ferdig med Knack frykter jeg at den vil stå urørt fram til de interessante spilla kommer neste år. Jeg har jo heldigvis en WiiU også og 3DWorld står på ønskelista til jul så jeg skal nok finne noe å spille.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Tja, du har kanskje noen poeng som høres fornuftige ut, men jeg kommer ikke unna det at jeg synes en PC er så himla mye mer upraktisk enn en konsoll. Den brukes først og fremst til skole og på kontor, og så skal jeg liksom dra den (eller en ti meter lang kabel) inn på stua for å bruke den som spillkonsoll? Det, istedet for bare å trykke på en knapp og så være i gang? Tvilsomt.

Dessuten kommer ikke alle spill til PC. Mange av spillene jeg liker best på PlayStation er eksklusive.

Dessuten, og her er hovedargumentet mitt for hvorfor jeg foretrekker konsoll fremfor PC, virker alle spillene man får kjøpt til konsoll. Utviklerne tilpasser spillet til maskinvaren min, fremfor at jeg skal tilpasse maskinvaren min til spillene deres. Praktisk og enkelt. Om det gjør at jeg mister litt antialiasing, draw distance og HD-teksturpakker, so be it. Jeg er uansett så vant med PS3 nå, og synes den funker fett fortsatt, så en PS4 vil være en vel vel så god oppgradering som en spill-PC for min del.

Folk må gjerne spille på PC om de foretrekker det, men min oppfatning er at en brukbar gaming-PC er stasjonær på et kontor, og jeg må sitte på dette kontoret alene i en kontorstol, fremfor å ligge i sofaen i stua. Jeg føler en PC er noe jeg må vedlikeholde jevnlig, både fysisk og "psykisk", og som har mye større risiko knyttet til seg enn en konsoll (feil, kræsj, inkompatibileteter osv osv...)

Konsollen er enklere.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Den brukes først og fremst til skole og på kontor, og så skal jeg liksom dra den (eller en ti meter lang kabel) inn på stua for å bruke den som spillkonsoll? Det, istedet for bare å trykke på en knapp og så være i gang? Tvilsomt.


Der nevner du et poeng som jeg mener konsollene har mistet. Noe som var et urbredt problem med PC-gaming før var jo at ting måtte patches og oppdateres. Konsollene var motparten til dette, da var det bare å putte i spillet, og vips, det funket. Slik er det jo ikke lenger. Jeg slår på min PS3, putter et spill i den, så må spillet installere et eller annet, så skal det laste ned en oppdatering, og dette gjør den så tregt som mulig selv om jeg har et rimelig raskt nett. konsollene blir mer og mer som PCer, og begynner å miste fordelene de hadde som konsoller.

Samtidig blir jo PCer mer og mer brukervennlige for å spille på, og er nærmest på samme nivå som konsollene, spesielt med tanke på at det er fult mulig å kjøpe stue-PCer som kan brukes til spilling (og med Steambox på vei som uten tvil vil gi konsollene et slag i trynet), samt har langt bedre mediafunksjoner enn det PS4 og Xbone noen gang kommer til å ha, og som du igjen nevner, du får noe du også kan bruke til skole og til arbeid.


Siterer Joelspeanuts:
Jeg føler en PC er noe jeg må vedlikeholde jevnlig, både fysisk og "psykisk", og som har mye større risiko knyttet til seg enn en konsoll (feil, kræsj, inkompatibileteter osv osv...)

Konsollen er enklere.


Dette er vel det siste gode argumentet for at en konsoll overgår PC. En PC må vedlikeholdes, men selv dette blir enklere og enklere.

Konsollen er fortsatt enklere, men den blir stadig mer komplisert og vanskelig å ha med å gjøre, samtidig som PCene blir enklere. Skillet mellom de to systemene blir stadig mindre. Konsollene tar etter PC. PC tar etter konsoller. Det går mot en tid hvor de til slutt ender opp som helt like systemer, og sluttresultatet blir vel at vi ender opp med stue-PCer fra både Microsoft og Sony i framtiden.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Synes ikke argumentene dine holder med tanke på det at PCen faktisk må fysisk flyttes, eller at en kabel må strekkes, hver gang PCen bytter rolle. Det er i hvert fall slik det må bli hjemme hos oss, om PC skal brukes til både business and pleasure. Det er alt for tungvndt.

Jeg synes ikke forskjellen mellom PC og konsoll er så utvisket. Kanskje minskes gapet, men det er ikke i veldig stor grad, enda. Du snakker om at PC og konsoll vil møtes? Vel, det vil isåfall skje så langt fram i tid at jeg synes det blir en irrelevant betraktning når vi snakker om PS4 og Xbox One.

Det med at spill trenger oppdateringer, installeringer osv, det kan jeg leve med. En PC som trenger å diskfragmenteres, reinstalleres, og problemsøkes opp og i mente med jevne, alt for korte mellomrom, det takler jeg ikke. Jeg har kanskje vært uheldig, men jeg har alt for mange ganger endt opp med å tråle forum etter svar på hvorfor ting ikke funker (også spillrelaterte problemer). Det tar tid, det er frustrerende, og det dreper spillelysta på PC.

Steambox derimot. Der har du noe interessant. Den er dedikert til spill. Den kan nok slå an hos meg også. Så lenge maskinvaren kan stå under TVen, til evig tid, spillene funker, prisen er overkommelig, og jeg slipper å bekymre meg for driverkræsj og annet fjas, så reiser jeg alle tomler i været.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Synes ikke argumentene dine holder med tanke på det at PCen faktisk må fysisk flyttes, eller at en kabel må strekkes, hver gang PCen bytter rolle.


Er strengt tatt ikke nødvendig dette, men hvis det er sånn hos dere så kan det jo bli et problem. Men igjen, har du en stue-PC som brukes til spill og media så trenger du jo ikke bruke den til arbeid. Det blir bare en ekstra mulighet.

Siterer Joelspeanuts:
Kanskje minskes gapet, men det er ikke i veldig stor grad, enda. Du snakker om at PC og konsoll vil møtes? Vel, det vil isåfall skje så langt fram i tid at jeg synes det blir en irrelevant betraktning når vi snakker om PS4 og Xbox One.


Vi snakker nok ikke så langt inn i tid som du tror. PS4 og Xbone kommer neppe til å vare like lenge som PS3 og X360 (som flere har uttalt) mest fordi teknologien nå utvikler seg i et raskere tempo enn det noen gang har gjort før, og når neste konsollgenerasjon igjen står for døren, hva skal skje da?


Siterer Joelspeanuts:
Steambox derimot. Der har du noe interessant. Den er dedikert til spill. Den kan nok slå an hos meg også. Så lenge maskinvaren kan stå under TVen, til evig tid, spillene funker, prisen er overkommelig, og jeg slipper å bekymre meg for driverkræsj og annet fjas, så reiser jeg alle tomler i været.


Det er vel akkurat denne løsningen Valve driver å jobber mot, og når den slår an, hva skjer med konsollene da? joda, de vil nok bestå, men det kommer nok igjen til å føre til en endringer som igjen vil føre konsollene nærmere PCer, noe de nye konsollene omtrent er med tanke på PC-arkitekturen de bruker. Eneste forskjellen er rett og slett OSet.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Skal nok ha meg PS4 en eller annen gang i nær fremtid. Grunnen til at eg ikke skal ha den enda er pga utsettelsen av Watch_Dogs. Som er det spillet eg venter mest på til next-gen.
Rainbow Mushroom
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!